Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En halua olla lesta

Vierailija
22.06.2014 |

Olen siis (ihan kohta) 18v tyttö ja en haluais olla lesta. Pyydän täällä nyt apua koska tilanne on sellainen etten uskalla erota lahkosta, koska isoveljeni erosi ja kävi niin, että vanhempani pitivät hänelle puhutteluja ja uhkailivatkin 2 vuoden ajan ja veli on ihan romuna, välit meni siis sukuun ja nyt porukoihinkin kunnolla kun tajusivat etteivät he saa veljeäni enää "parannettua"...

Vielä tätä pahempi juttu on se, että seurustelen lestapojan kanssa. "Epäuskovaisena" tyttöystävänä tulen aiheuttamaan kamalan kohun hänen suvussaan ja luulen menettäväni hänenkin vanhempiinsa välit, koska he ovat yhtä vanhanaikaisia kuin minunkin vanhempani. En haluaisi aiheuttaa omalle rakkaalle ongelmia ja surua enkä uskaltaisi kohdata vanhempieni vihaa muttakun tuntuu niin väärältä ja huonolta olla lesta...

Asiaa ei yhtään auta ne kaikki lestavihajutut joita tulee nenän eteen jatkuvasti nettiä selaillessa :(

En oikein tiedä mitä tekisin, olisiko teillä antaa jotain kommenttia, neuvoja tai jotain?

(Ja ihan mainintana, poikaystäväni hyväksyy ehkäisyn että tuskallista suurperhe-elämää ei ole luvassa, musta ei vaan millään olis siihen)

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 08:02"]

Tsemppiä! Jos joudut joskus puhutteluihin, muista että sinulla on aina oikeus vetäytyä tilanteesta pois jos alkaa liikaaa ahdistaa.

T. Ex-vl:n ystävä

[/quote]

Ylipäätään ei tarvitse mennä/olla missään puhuttelussa. 

Vierailija
22/77 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin Jeesus sanoo, että "te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät".

Uskoontulo on vain sitä, että kun Jumala kutsuu, niin antaa hänen myös viedä työnsä loppuun asti. Ainoa usko, mitä meiltä kysytään, on Jeesuksen usko. Ei oma usko. Oma usko on uskottelua uskonnollisuutta. Armosta me olemme pelastetut, se on Jumalan lahja.

Meillä ei ole osaa, eikä arpaa uskoontulossa tai pelastuksessa. Ainoa, mitä ihminen voi tehdä tuossa "prosessissa", on, että hän sulkee sydämensä Jumalalta

Pelastusta ei tarvi ansaita. Sen voi ottaa vain uskolla vastaan. Ja se usko. Se ei ole  sitä uskottelua tai Raamatun päähän pänttäämistä, uskonkappaleiden hokemista ym. Usko tulee kuulemisesta. Kuuleminen taas ei tarkoita sitä, että se tulee paljosta Sanan kuulosta tai siitä Raamatun päähän pänttäämisestä.

Kuuleminen on sitä, että sä hyväksyt Jumalan Sanan niin ku se on, kaikkine lupauksineen ja otat sen kaiken kiitoksella vastaan. Tuntui miltä tuntui. Vain siten Jeesuksen usko voi tulla. Ja Raamattu sanoo, että tällä uskolla meidän sydämemme puhdistetaan.

Eikä sun tarvi yhtenään hakea synninpäästöä lestadiolaispapilta. Sun synnit on jo sovitettu noin 2000 vuotta sitten ja sä voit yhä uudestaan uskoa ne anteeksi hyväksymällä sen Raamatun totuuden.

J-P

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko on kylläkin henkilökohtainen asia ja vaikka vanhemmat kuinka toivoisivat, että oma lapsi säilyisi uskomassa eli eläisi vanhempien arvomaailman ja elämänkatsomuksen, vakaumuksen mukaan, niin eivät sitä kuitenkaan voi vaatia eikä edellyttää..

Silloin kun vanhemmat hylkäävät lapsen tämän henkilökohtaisen ratkaisun vuoksi, he tekevät väärin. Raamattu antaa luvan valita, mutta neuvoo valitsemaan elämän.

Muista, että teet ratkaisun koskien omaa elämääsi. Ethän enää ole kuin nimellisesti vl, kun kerran olet päättänyt lähteä.

Omassa lähipiirissäni on kyllä surtu nniitä, jotka ovat päätyneet samaan ratkaisuun kanssasi, mutta en tiedä yhtään perhettä, joka olisi jäsenensä ko. ratkaisun vuoksi kieltänyt tai eristänyt.

Onko veljesi ratkaisusta paljon aikaa? Nut on monessa tilaisuudessa ja julkaisussa ollut aiheeseen liittyen asiaa ja monesti muistutetaan, että usko on lahja eikä diitä luopunutta ole syytä hylätä tai painostaa. Toisaalta on hyvä kunnioittaa vanhempien kotona näiden arvomaailmaa..

On rehellisempää tehdä selkeä pesäero kuin roikkua nimellisesti mukana ja pahoittaa siinä jonkun mieli... Tai elää toisin kuin opetetaan muka uskovaisena.

Voithan sanoa vanhemmillesi, että ratkaisu koskee sinun elämääsi ja sinulla on oikeus tuohon ratkaisuun. He eivät voi puolestasi uskoa, eiväkä olla uskomatta. Poikaystäväsi tekee sitten omasta puolestaan päätöksensä..

Vierailija
24/77 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 13:49"][quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 13:43"]

Varmista ensin, että sulla on joku paikka mihin mennä, koulun asuntola, oma kämppä, kaveri jonka luo mennä tai joku muu paikka, jos sun vanhemmat heittää sut ulos. Mun isä eros lestadiolaisesta lahkosta ja isänsä antoi puoli tuntia aikaa pakata kamat ja häipyä.

Se on aluksi rankkaa, mutta lopulta sä olet onnellisempi yksin kuin uskonnollisessa lahkossa ja elämäntavassa johon et haluaisi kuulua.

[/quote]

Olipas karu kohtelu isältä...:-( Että semmosta!

[/quote]

Petti kuulemma perheensä ja Jumalansa. Isän äiti jatkoi isän avustamista ja ehti soittaa siskolleen joka otti isän luokseen siihen asti, että sai oman asunnon ja sen jälkeen auttoi vuokrassa tarvittaessa. Häneen ollaankin oltu yhteydessä ja on ihana mummo mulle ja sisaruksilleni. Isän isä ei halunnut olla tekemisissä kenenkään meidän kanssa, ennen kuolemaansa kielsi meitä jopa tulemasta hautajaisiinkaan. En koskaan tavannut koko miestä, mutta kovin positiivinen kuva mulle ei ole hänestä muodostunut. Meitä lapsia ei ole koskaan kastettu niin kuulemma joudutaan helvettiin. Kuulemieni juttujen perusteella voisin melkein todeta, että siellä tavataan.

Vierailija
25/77 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko on lahja, jonka Jumala lahjoittaa. Vain Jumala voi antaa kuulevat korvat ja vastaanottavan sydämen. Ihmisen elämässä on aikoja, jolloin Jumala kutsuu ihmistä ottamaan uskon lahjan vastaan, etsikonaikoja. Hän voi puhutella ihmistä monin eri tavoin. Silloin kun Jumala antaa tällaisen armon, että on korvat kuulla hänen kutsunsa ja sydän uskoa - silloin kannattaa olla kuuliainen hänen kutsulleen. Uskovaiselle ihmiselle tämä on elämän ja kuoleman kysymys ja siksi kehoitan, että valitse siunaus.

Vierailija
26/77 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyttömiä neuvoja. Uskosta luopuminen on totta sillä hetkellä, kun sanoo, ettei ole uskomassa. Nimi pyyhkäistään Elämän kirjasta niin kuin sitä ei olisi koskaan siellä ollutkaan. Kenenkään ei ole pakko uskoa. Siitä ei tarvitse tuollaista haloota pitää. 

Vierailija
27/77 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko siitä niin suurella haloolla irtaantua? Elää vaan omaa elämäänsä niinkuin omatunto neuvoo.

Vierailija
28/77 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 11:35"]"Maailman ilot alkaa huvilla hauskalla, vaan niistä kerran palkka on tuska kuolema".

Mieti vielä kerran. Kukaan ei myöskään tiedä kuolinpäiväänsä. Kuoleeko nuorena ,keskiikäisenä vai vanhuksena.

Ja jos kieltää uskonsa, ei ole varmaa pääseekö takaisin enään Jumalanvaltakuntaan.

Ei kannata ottaa näissä asioissa riskejä.

Viisaampaa on rukoilla voimia uskon kilvoitukseen. Jumala kyllä varjelee uskomassa , jos haluaa uskoa.

Jumala on luvannut hyvästi lapsensa siunata.

Raamatussa lukee,että elämä on kuin kämmenen levekysgin

[/quote]

Todella ahdistavaa hengellistä väkivaltaa. T. Vl, joka myös miettii lahkosta lähtemistä. Ps. Ap:lle kaikkea hyvää.

[/quote]Joo ei ketään pakoteta uskomaan. Ihan rauhassa voi kieltää uskonsa ja mennä maailmaan.

Kerron kuitenkin tämän teille jotka ette ole kieltäneet uskoa mutta mietitte kieltämistä.

Tapasin kerran erään uskovaisen perheen nuoren joka oli luopunut uskostaan. Hän oli hyvin mukava ja puhelias ihminen.

Juttelimme niitä näitä ja puhetta tuli myöskin uskomisen asioista.

Hän sanoi minulle todella murheellisella äänellä ja ilmeellä ;" Älä koskaan kiellä uskoa".

Kertoi ,että epäuskoisena elämä oli mennyt huonoksi. Harmitteli kovasti kun oli tullut kiellettyä usko.

Olen muistanut tätä tyttöä rukouksin. Ja jos on joskus tuntunut,että pitäsköhän kieltää usko.

Niin olen aina muistanut tämän tytön varotuksen"Älä koskaan kiellä uskoasi."

Vierailija
29/77 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna vl-kulttuurimme tulla Sinun ja henkilökohtaisen uskosi väliin. Raamatun mukainen usko on kristillisyyttä, vl on tapa elää. Aikojen saatossa liikkeeseemme on iskostunut jopa epäraamatullisia sääntöjäja tapoja vaikkeivät useimmat sitä halua/uskalla nähdä. Pidä siis kiinni omasta uskostasi, älä anna muiden siihen vaikuttaa väärillä ohjeilla ja säännöillä. Kristus vapautti meidät. Ei siis ole sääntöjä. Pyhä Henki kyllä ohjaa oikeaan, kun on oikea mieli.

Vl-yhteisö ja perhe (yhdistelmä voi pahimmillaan olla kamala) ovat muokanneet sinua tietynlaiseksi. Voi olla vaikeakin hakea omaa elämänsuuntaansa. Onkin tärkeää ymmärtää, että vl-kulttuuria ei saa sekoittaa kristilliseen uskoon. Traumat yms. hankaluudet ovat peräisin ihmisten tekemisistä, ei itse uskosta.

Jotta löydät avaimia itsellesi suosittelen lukemaan kirjan Rakastan, siis olen.

Voimia ja siunausta itsesi löytämiseen!

Muistathan, että Jumala on rakkaus. Käytös, jolla vahingoitetaan toista, ei ole Jumalasta. Kirja antaa sinulle työkaluja näkemään omat rajasi ja löytämään oikeanlaisen vapaan ja puhtaan rakkauden.

Kristitty isosiskosi <3

(Joku kutsuu myös vl:ksi, mutta itse kutsun itseäni kristityksi, sillä ei ole kuin Raamatun mukainen usko)

Vierailija
30/77 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 11:35"]"Maailman ilot alkaa huvilla hauskalla, vaan niistä kerran palkka on tuska kuolema".

Mieti vielä kerran. Kukaan ei myöskään tiedä kuolinpäiväänsä. Kuoleeko nuorena ,keskiikäisenä vai vanhuksena.

Ja jos kieltää uskonsa, ei ole varmaa pääseekö takaisin enään Jumalanvaltakuntaan.

Viisaampaa on rukoilla voimia uskon kilvoitukseen. Jumala kyllä varjelee uskomassa , jos haluaa uskoa.

[/quote]

Todella ahdistavaa hengellistä väkivaltaa. T. Vl, joka myös miettii lahkosta lähtemistä. Ps. Ap:lle kaikkea hyvää.

[/quote]Joo ei ketään pakoteta uskomaan. Ihan rauhassa voi kieltää uskonsa ja mennä maailmaan.

Kerron kuitenkin tämän teille jotka ette ole kieltäneet uskoa mutta mietitte kieltämistä.

Tapasin kerran erään uskovaisen perheen nuoren joka oli luopunut uskostaan. Hän oli hyvin mukava ja puhelias ihminen.

Juttelimme niitä näitä ja puhetta tuli myöskin uskomisen asioista.

Hän sanoi minulle todella murheellisella äänellä ja ilmeellä ;" Älä koskaan kiellä uskoa".

Kertoi ,että epäuskoisena elämä oli mennyt huonoksi. Harmitteli kovasti kun oli tullut kiellettyä usko.

Olen muistanut tätä tyttöä rukouksin. Ja jos on joskus tuntunut,että pitäsköhän kieltää usko.

Niin olen aina muistanut tämän tytön varotuksen"Älä koskaan kiellä uskoasi."

[/quote]

Joopa joo. Siellä taas joku kiihkouskovainen pelottelee. Eiköhän ap ole jo valintansa tehny joten hyväksy se tosiasia että teitä on yks vähemmän :D

Vierailija
31/77 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eii se kannate olla lesta jos ei tykkää

Vierailija
32/77 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
33/77 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 11:35"]"Maailman ilot alkaa huvilla hauskalla, vaan niistä kerran palkka on tuska kuolema".

[/quote]

Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu. Jeesus ei maininnut vanhoillislestadiolaisuudesta mitään pelastumisen edellytyksenä.

Vierailija
34/77 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 16:01"]Älä anna vl-kulttuurimme tulla Sinun ja henkilökohtaisen uskosi väliin. Raamatun mukainen usko on kristillisyyttä, vl on tapa elää. Aikojen saatossa liikkeeseemme on iskostunut jopa epäraamatullisia sääntöjäja tapoja vaikkeivät useimmat sitä halua/uskalla nähdä. Pidä siis kiinni omasta uskostasi, älä anna muiden siihen vaikuttaa väärillä ohjeilla ja säännöillä. Kristus vapautti meidät. Ei siis ole sääntöjä. Pyhä Henki kyllä ohjaa oikeaan, kun on oikea mieli.

Vl-yhteisö ja perhe (yhdistelmä voi pahimmillaan olla kamala) ovat muokanneet sinua tietynlaiseksi. Voi olla vaikeakin hakea omaa elämänsuuntaansa. Onkin tärkeää ymmärtää, että vl-kulttuuria ei saa sekoittaa kristilliseen uskoon. Traumat yms. hankaluudet ovat peräisin ihmisten tekemisistä, ei itse uskosta.

Jotta löydät avaimia itsellesi suosittelen lukemaan kirjan Rakastan, siis olen.

Voimia ja siunausta itsesi löytämiseen!

Muistathan, että Jumala on rakkaus. Käytös, jolla vahingoitetaan toista, ei ole Jumalasta. Kirja antaa sinulle työkaluja näkemään omat rajasi ja löytämään oikeanlaisen vapaan ja puhtaan rakkauden.

Kristitty isosiskosi <3

(Joku kutsuu myös vl:ksi, mutta itse kutsun itseäni kristityksi, sillä ei ole kuin Raamatun mukainen usko)

[/quote]

Aivan mahtava kirjoitus!!!

Ihanaa, että vl-liikkeessä löytyy myös näin ajattelevia. Teet tärkeää työtä. Siunausta ja voimia sinulle!

Vierailija
35/77 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minäkin kuullut monta tarinaa siitä, miten maailmassa on vain hätä ja paha olla. samat varoitukset kuullut kuin moni muukin, että älä kiellä uskoa. jos kuitenkin kiellät, niin et ole sen vähemmän arvokas. vanhempasi tekevät väärin, jos sinut hylkäävät. ratkaisu on täysin omasi, eikä kukaan voi sinua painostaa sellaiseen, mihin et itse usko.

Vierailija
36/77 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 15:18"]

Älyttömiä neuvoja. Uskosta luopuminen on totta sillä hetkellä, kun sanoo, ettei ole uskomassa. Nimi pyyhkäistään Elämän kirjasta niin kuin sitä ei olisi koskaan siellä ollutkaan. Kenenkään ei ole pakko uskoa. Siitä ei tarvitse tuollaista haloota pitää. 

[/quote]

Lestadiolaisuudesta luopuminen ei tarkoita henkilökohtaisesta uskosta luopumista, koska mikään seurakunta tai uskonnollinen yhteisö tai kaste ei pelasta, vaan usko Jeesukseen Kristukseen henkilökohtaisena vapahtajana on se tie, joka johtaa pelastukseen. Hän on tie, totuus ja elämä. Halleluja!

Vierailija
37/77 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 00:57"]

Usko on lahja, jonka Jumala lahjoittaa. Vain Jumala voi antaa kuulevat korvat ja vastaanottavan sydämen. Ihmisen elämässä on aikoja, jolloin Jumala kutsuu ihmistä ottamaan uskon lahjan vastaan, etsikonaikoja. Hän voi puhutella ihmistä monin eri tavoin. Silloin kun Jumala antaa tällaisen armon, että on korvat kuulla hänen kutsunsa ja sydän uskoa - silloin kannattaa olla kuuliainen hänen kutsulleen. Uskovaiselle ihmiselle tämä on elämän ja kuoleman kysymys ja siksi kehoitan, että valitse siunaus.

[/quote]  Jumala loi ihmisen. Mutta hän epäonnistui kun ei saanut aikaan aivan täydellisesti oman mielensä mukaista tulosta. Missä on Jumalan kaikkivoipaisuus? Ei vaikuta sitlä että hänellä olisi kaikki valta ja voisi saada aikaan mitä tahtoo.

Vierailija
38/77 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä erosin 11v sitten. Voin henkisesti paljon paremmin. Vl yhteisössä vallitsee ahdistava syyllistäminen johon kuuluu itsensä nostaminen tuomitsijaksi.

Uskovaiset sanovat olevansa hyväsydämisiä ja rakastavia. Osa on, osa on erittäin raadollisia. Minä menetin KAIKKI ystäväni ja sukuni. Vain perheeni hyväksyy minut. Kun tapasin "maailmasta" miehen, minut rinnastettiin huoraan. Olemme naimisissa ja meillä on lapsi.

Vihaan tätä tekopyhyyttä ja jeesustelua. Olen väsynyt henkiseen väkivaltaan uskovaisilta. En ole jaksanut puolustautua ilkeiltä puheilta. Itkettyä on tullut paljon.

Voimia ap. En osaa sanoa muuta.

Vierailija
39/77 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 15:18"]

[/quote]

Jaa-a, kaikkea huuhaata sitä ihminen toiselle uskottelee. mitään "elämän kirjaa" ei ole olemassakaan. Ihmisten pitäisi keskittyä siihen että ovat ihmisiksi toisilelen eläessään. Sitä ei valitettavasti uskovaisten kohdalta tämäkään ketju osoita, kun omia lapsiaan hylkäävät omien uskomustensa takia. Meitä on moneksi, uskomtoja on maailmassa kymmeniä tuhansia kaikkiaan, ainakin. Jonkin lukumäärän on YK tilastoihinsa tilastoinut. Suomessakin toimii satoja uskonnollisia yhdyskuntia. jokaiselal on oikeus olla mitä haluaa, uskova tai uskonnoton, kun ei kiusaa eikä vahingoita sillä muita.

Vierailija
40/77 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 18:05"]

minä erosin 11v sitten. Voin henkisesti paljon paremmin. Vl yhteisössä vallitsee ahdistava syyllistäminen johon kuuluu itsensä nostaminen tuomitsijaksi.

Uskovaiset sanovat olevansa hyväsydämisiä ja rakastavia. Osa on, osa on erittäin raadollisia. Minä menetin KAIKKI ystäväni ja sukuni. Vain perheeni hyväksyy minut. Kun tapasin "maailmasta" miehen, minut rinnastettiin huoraan. Olemme naimisissa ja meillä on lapsi.

Vihaan tätä tekopyhyyttä ja jeesustelua. Olen väsynyt henkiseen väkivaltaan uskovaisilta. En ole jaksanut puolustautua ilkeiltä puheilta. Itkettyä on tullut paljon.

Voimia ap. En osaa sanoa muuta.

[/quote]

Tasan samanlaisia kokemuksia lestadioaliseta liikkeestä. Siellä harva sietää mitään poikkeavaa. Selän takana pahan puhumisesta on tehty "kristityn hyve". Karmeita mustamaalaamis puheita aina siitä joka ei ole paikalla.

Avaajalle toivotan rohkeutta ja harkintaa, ala rohkeasti elä omaa elämääsi ja tulet näkemään ketkä uskovaisista olivat niitä oikeita ystäviä ja ketkä vain laskelmoi ja teeskenteli.

Iloa, onnea ja menestystä sinulle!