Onko lehmät vaarallisia/aggressiivisia?
Voiko niitä silittää läheltä vai onko vaarana että käy kimppuun?
Kommentit (75)
Onko tää provo?
Lehmät on yleensä rauhallisia, tosin saattavat olla uteliaita eli jos menet lehmälaitumelle niin älä hämmästy, jos 30 lehmää piirittää sut.
Sonneista ymmärrät varmaan pysyä kaukana.
Yleensä lauhkeita. Niiden boifrendit voi olla hengenvaarallisia. Lehmä on kyllä niin iso, ettei se välttämättä edes huomaa että liiskaa sinut itsensä ja seinän väliin, joten kannattaa olla tarkkana.
Sonnit talloo maajussin kevyesti.
Naaraspuoliset on naudoissakin leppoisampia.
Vierailija kirjoitti:
Kerran silitin lehmää päästä ja se pukkasi mun käden pois. :(
Hah. Mulle taas yritti antaa kielarin. Jee...
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201707112200258505
Onhan se listalla aika kärjessä, toki eihän ne välttämättä ilkeyttään tapa.
Pysyisin muutenkin poissa vieraiden laitumilta.
Lehmät on vieraita kohtaan epäluuloisia. He ovat myös persoonia, osa on kilttejä kaikille, osa vain hoitajilleen, osa äksyilee kaikille ja jotkut on jopa hyvin leikkisiä tutun kanssa.
Heti synnytyksen jälkeen lehmä on hormonihuuruissaan ja silloin pitää varoa, se kilttikin lehmä voi silloin olla hyvin puolustava vasikkaa kohtaan. Osa ei ja osa on paljonkin, ei voi ennustaa. Jotkin lehmät on vasikkansa perään niin pahoja että useamman kuukauden saa varoa, joku tulee ylpeänä esittelemään vasikkaansa.
Lehmää pitää kohdella aina kunnioittavasti ja antaa tilaa. Jos haluat silittää, ujuttaudu niin että lehmä saa nuuhkia sinua rauhassa ilman kontaktia ensin.
Meillä on noin 80 lehmää tällä hetkellä ja vain kahdesta voi sanoa että on hurjempi luontoisia, nämä kuitenkin erittäin hyviä emoja. Muutama viikarikin löytyy, nämä järjestää meillä vauhtia ja harmaita hiuksia, nämä siis opetelleet kiertämään aitalangat, aukaisemaan portit, käyvät kuistilla kysymässä kuulumiset ja vievät ohikulkiessa pipot, huput ja hanskat mennessään.
Vierailija kirjoitti:
Onko tää provo?
Lehmät on yleensä rauhallisia, tosin saattavat olla uteliaita eli jos menet lehmälaitumelle niin älä hämmästy, jos 30 lehmää piirittää sut.
Sonneista ymmärrät varmaan pysyä kaukana.
Onko tämä provo? Itse karjatilallisena molempia kasvattaneena voin luvata sinulle että sonnit on lempeämpiä ja rauhallisempia pääsääntöisemmin kuin lehmät. Jos pitäisi valita kumpaan aitaukseen menisin niin sonnien.
Kummallekkaan ei ole ns normaalia olla agressiivinen, molemmat niin kuitenkin reagoi esim ahdistimalla. Lehmä on vasikkansa päältä suojelevainen joten sen takia useammin agressiivinen. Sonnien kanssa pitää varoa niiden keskinäistä nahistelua ettei jää väliin. Melkein 2000 sonnia maailmalle olen lähettänyt ja vain 3 on olleet agressiivisia.
Olen ollut lehmien kanssa tekemisissä syntymästäni 1963. Olen tavannut ainoastaan yhden aidosti agressiivisen lehmän. Ja sekin oli agressiivinen vain lapsille. Menimme serkkuni kanssa hakemaan lehmiä iltalypsylle metsähaasta ja tätä yhtä yksilöä joutui aina varomaan. Näki, kun sen silmissä jotenkin välähti ja se lähti pää alhaalla tulemaan kohti. Yrityksenä sillä oli puskea meitä. Pidimme aina risuja käsissämme, mutta kerran se ei välittänyt risuilla huitomisestakaan vaan yritti jyrätä meidät. Päädyimme halkopinon päälle sitä karkuun. Tätini tuli sitten etsimään meitä, kun emme saapuneet navetalle. Pistivät melko nuorena poistoon sen lehmän, syynä oli kuitenkin enemmän huono tuotos, kuin käytös.
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201707112200258505
Onhan se listalla aika kärjessä, toki eihän ne välttämättä ilkeyttään tapa.
Pysyisin muutenkin poissa vieraiden laitumilta.
Tää on vähän sama kuin puhuttaisi kuolemaanjohtaneista liikenneonnettomuuksista. "Unohdetaan" mainita kumpi sukupuoli niitä aiheuttaa.
Ei kannata mennä vieraiden lehmien laitumelle, yleensä kyllä ovat melko säyseitä otuksia.
Mulla on yli 100 lehmää ja aika harva niistä nauttii edes tutun ihmisen silityksestä. Katsoa saa ja lehmätkin tykkäävät katsella sinua, ovat arkoja mutta uteliaita.
Mikä tahansa luontokappale voi olla vihainen etenkin kun menet sen alueelle. En keksi yhtäkään syytä sille, miksi lehmiä pitäisi mennä rapsuttamaan ilman omistajan paikallaoloa.
Meillä iso osa lehmistä on nytkin ulkona ja muutama ohiajava mökkiläinen (?) on todella tunkenut itsensä laitumelle eli portti auki ja lehmiä ihastelemaan. Harmi, että vaikka auto on portilla esteenä, niin se ei nautaeläintä estä. Kaiken lisäksi olen siitä hankala, että en aio maksaa lehmän irrottamaa sivupeiliä tai lisävalosarjaa, koska jokamiehellä ei ole mitään menemistä laitumelle. Jos porttia ei olisi avattu ja lehmiä härnätty, ei autolle olisi tullut vaurioita.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata mennä vieraiden lehmien laitumelle, yleensä kyllä ovat melko säyseitä otuksia.
Olen ymmärtänyt että nykyään ihmisistä ei oikein tiedä mitä saavat päähänsä, niin tuleehan siitä turhaa huolta ja työtä tilalliselle että mitähän tuolla taas tapahtuu, jos ilman lupaa pyöritään laitumen vierelläkään.
Yleensä nauta ruhjoo hoitajansa vahingossa tai vaistomaisen puolustusreaktion kautta.
Silloin voi henki mennä.
Lehmät ja sonnit aiheuttavat tietääkseni suurimman osan eläimen aiheuttamista kuolemista.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa luontokappale voi olla vihainen etenkin kun menet sen alueelle. En keksi yhtäkään syytä sille, miksi lehmiä pitäisi mennä rapsuttamaan ilman omistajan paikallaoloa.
Meillä iso osa lehmistä on nytkin ulkona ja muutama ohiajava mökkiläinen (?) on todella tunkenut itsensä laitumelle eli portti auki ja lehmiä ihastelemaan. Harmi, että vaikka auto on portilla esteenä, niin se ei nautaeläintä estä. Kaiken lisäksi olen siitä hankala, että en aio maksaa lehmän irrottamaa sivupeiliä tai lisävalosarjaa, koska jokamiehellä ei ole mitään menemistä laitumelle. Jos porttia ei olisi avattu ja lehmiä härnätty, ei autolle olisi tullut vaurioita.
Joo ei kannatakaan maksaa. Heidän oma vika se on jos jotain vahinkoa tulee autolle.
Lehmät myös säikkyvät helposti ja ryntäilevät pelästyneenä.
Vakuutan, että ei naurata, jos olet samalla laitumella tuntemattoman lehmälauman
kanssa. Äkkiä koko lauma suuntaa huomionsa teihin.
Tapahtui Englannissa. Lauma oli noin 15 päätä.
Olen kerran ollut vaarallisessa tilanteessa naudan kanssa.
Naapurissa 2 hiehoa villiintyi, eikä suostunut syksyllä palaamaan navettaan.
Olin avustamassa kiinniotossa.
Toinen hiehoista syöksyi sarvet tanassa kohti.
Piti muuttaa taktiikkaa.
Eläimelle saatiin köysi kaulaan traktorin etukuormaajasta käsin.
Joskushan ovat joutuneet villiintyneitä nautoja ampumaan.
Lapsena sukulaisten maalla menin lehmien aitaukseen, tyhmä kun olin.
Kävin kyykkyyn ja olin ihan hiljaa. Lehmät alkoi pikku hiljaa lähestyä. Lopulta ne nuuhki minua ja tuuppi turvallaan. Ne oli vaan uteliaita eikä pelänneet minua. Oli aika siisti kokemus.
Kerran silitin lehmää päästä ja se pukkasi mun käden pois. :(