Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi moni puhuu täällä mökkeilystä työleirinä?

Vierailija
22.06.2014 |

Meillä on oma mökki ja en nyt oikein ymmärrä mikä teidän mökeissä on kun on muka hirveästi töitä.

Polttopuita nyt vähän pienitään ja omat jäljet siivotaan ja nurmikko leikataan. Ihan hirvee jomma hei.

Kyllä tuo mökillä olo on lähinnä rentoutumista kun saa rauhas olla, saunoa, uida ja käydä kalastamassa.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 18:40"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 18:37"]Samaa olen ihmetellyt. Tuossakin hullu anoppi -ketjussa on annettu lista mitä pitää tehdä yhtenä päivänä... Kuulostaa kamalalta. Meillä on koko kesälle lista (lyhyt) johon on kerätty tietyt kunnossapitohommat joilla mökki pysyy hyvänä. Nurmikkoa on vaan vähän, suurimmaksi osaksi kalliota ja terassia. Kukat helppohoitoisia. ei noista hommista kovin stressaavaa lomaa saa aikaiseksi. Joskus on ollut iso puusavotta ja silloin on kutsuttu muutama pariskunta (ja toki kerrottu etukäteen mitä on luvassa) viikonlopuksi hommiin ja kiitokseksi ollaan järkätty rapujuhlia tms ja kestitetty heitä :)

[/quote]

Meillä sitä paitsi isi pääasias pilkkoo polttopuut kun tykkää tehdä sitä. Monesti kotonakin yhtäkkiä katoaa ja löytyy puuvajasta pienimästä puita.

[/quote]

Onko tuo isi sun isi vai miehesi? Jos on oikea isi, niin niinhän se vaan on, että ne isit ja äidit laittavat ne kesämökit kuntoon ja sitten jälkipolvi vaan lomailee ja ihmettelee, mistä työleiristä ne muut puhuu : ( 

Kylläpä se kesämökki työtä teettää, mutta itse pidän puuhailemisesta, en välitä vain makoilla. Riippuu onko paljon nurmikkoa, puutarhaa, miten vanhat rakennukset yms.

Vierailija
22/38 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut 20-vuotiaaksi asti mökissä, joka oli työleiri. Vesi piti kantaa sisään ja käydä ulkovessassa. Tämä kaikki kesät talvet.

Mökkikiintiöni on täynnä. Olen ollut tuttavien mökillä, jossa ei tarvinnut tehdä mitään. No siellä ei kyllä ollut yhtään mitään tekemistäkään muuta kuin ruuanlaitto ja oleilu. En ymmärrä kuinka joku voi viihtyä siellä pidempään. Minä pitkästyin 24 tunnissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, katsopa vaikkapa Etuovesta tai Oikotieltä, miten erilaisia mökkejä on kaupan. Osassa on kaikki mukavuudet (kuten meidänkin mökissä, muuten), mutta osassa ei ole sisävessa, ei juoksevaa vettä, ei sähköjä. Kyllä sellaisessa menee ihan arkiseen puuhasteluun kuten ruuanlaittoon paljon aikaa!

Ja osa menee mökille vasta juhannuksena ekaa kertaa, jolloin talven jäljiltä riittää paljon kunnostettavaa ja siivottavaa.

Ei tuon nyt luulisi vaativat suuria empatiataitoja tajuta...

Vierailija
24/38 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että työviikon jälkeen pitää ensin jo torstaina aloittaa kodin hillitön siivoaminen, jotta voi lähteä perjantaina mökille laittamaan pihaa, pilkkomaan puita, lämmittämään saunaa, kantamaan vettä.. sitten siivoat sunnuntaina, ajat kotiin satoja kilometrejä ja saat aloittaa pyykkirumban, sitten viikoksi töihin... Ei kiitos. Mieluummin työviikon jälkeen nautin vaan olostani, ulkoilen helposti ja tohisen muuten omiani. Jos on pakko jonnein lähteä, niin teltta on oiva vaihtoehto, ei tarvii kevät siivoilla tai syksy siivoilla, leikata nurmikkoa tms.

Vierailija
25/38 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 19:08"]

Ap, katsopa vaikkapa Etuovesta tai Oikotieltä, miten erilaisia mökkejä on kaupan. Osassa on kaikki mukavuudet (kuten meidänkin mökissä, muuten), mutta osassa ei ole sisävessa, ei juoksevaa vettä, ei sähköjä. Kyllä sellaisessa menee ihan arkiseen puuhasteluun kuten ruuanlaittoon paljon aikaa!

Ja osa menee mökille vasta juhannuksena ekaa kertaa, jolloin talven jäljiltä riittää paljon kunnostettavaa ja siivottavaa.

[/quote]

tottakai mökkejä on moneen lähtöön, mutta jos vedettömyys/sähköttömyys/hillitön nurmikenttä tuntuu työleiriltä niin miksi sellaista mökkiä pidetään tai miksi sellaisella vieraillaan? En minä ainakaan halua vähiä lomia ja vapaita viikonloppuja käyttää paikassa joka aiheuttaa stressiä. Makuja on monia, minun unelmamökillä olisi kaikki mukavuudet ja vähän herkkuja päälle (ulkoporeamme yms) ja mies tykkää eniten täysin karusta mökistä jossa ei ole yhtään mitään mukavuutta. 

Vierailija
26/38 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 18:55"]

Iso nurmikko on eniten työläin, omenapuiden leikkaus, polttopuiden teko omasta metsästä jne. Puita joutuu tekemään useaan otteeseen kesän aikana, ei ole ihan helpoin homma. Eikä ainakaan kevyin. 

[/quote]

Mutta sehän on silloin puutarhanhoitoa eikä mökkeilyn huono puoli. Jos ei pidä niistä hommista, puutarhaa voi järkeistää tai hankkia kesälampaita, tai mökin voi myydä työmyyrille ja hankkia sellaisen, missä laitettua pihaa ei ole välttämättä lainkaan. Puita saa klapikoneen tekemänä jos ei halonhakkuusta tykkää.

Älkää ihmiset sitoutuko elämäntapaan, joka ei miellytä. Ja anoppiakin voi kurittaa, jos tuo alkaa orjuuttaa. Vartti suoraa huutoa luultavasti tehoaa ihan hyvin.

Vierailija
27/38 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 19:18"]

Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että työviikon jälkeen pitää ensin jo torstaina aloittaa kodin hillitön siivoaminen, jotta voi lähteä perjantaina mökille laittamaan pihaa, pilkkomaan puita, lämmittämään saunaa, kantamaan vettä.. sitten siivoat sunnuntaina, ajat kotiin satoja kilometrejä ja saat aloittaa pyykkirumban, sitten viikoksi töihin... Ei kiitos. Mieluummin työviikon jälkeen nautin vaan olostani, ulkoilen helposti ja tohisen muuten omiani. Jos on pakko jonnein lähteä, niin teltta on oiva vaihtoehto, ei tarvii kevät siivoilla tai syksy siivoilla, leikata nurmikkoa tms.

[/quote]

Totta, vaihtoehtoja on. Toisaalta telttailussa syntyy myös pyykkiä, ja pitää kuskata kaikki ruuat ja tavarat mukana ja elää alkeellisissa oloissa jnejne. Eli ei sekään nyt varsinaisesti kauhean MUKAVAA ole, välttämättä.

Koti pitää joka tapauksessa välillä siivota, ja jos sen tekee ennen mökille lähtöä, niin voi sitten sunnuntaina kotiutua puhtaaseen kotiin. Ihan ok sekin. Ainoa "päällekkäinen" asia on se mökin siivous, ja sen voi tehdä aika nopsastikin, kun vähän laskee rimaa ja helpottaa hommia. Esim. minä teen niin, että imuroin aina mökin lähtiessä, siihen menee 48 neliön mökkitiloissa vartti. Kiva tulla sitten siistiin mökkiin.

Pyykki-huolto toimii meillä niin, että nappaan kotiinlähtiessä pyykkipussin mukaan mökillä olevasta telineestä.Kotona sitten viikon mittaan pesen vaatteet muun pyykin mukana, ei sitä edes kerry parissa yössä kuin pari koneellista. Panen mökkivaatteet pesun jälkeen suoraan takaisin siihen pyykkipussiin, niin se on napattavissa mukaan taas perjantaina - eikä tarvitse pakata yhtikäs mitään! Ajetaan vaan ruokakaupan kautta mökille, joka sekin siis on siistissä kondiksessa odottamassa.

Miten nyt kukin asiat järjestää, mutta siis SÄÄNNÖLLINEN mökkeily on aika helppoakin, kun sen organisoi mieleisekseen. Enemmän varmaan kertyy hommaa ja vaivaa siitä, jos käy mökillä harvoin, ja joka kerta joutuu tekemään suursiivouksen ja viidakon raivauksen saadakseen paikat siedettävään kondikseen.

22

Vierailija
28/38 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 18:40"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 18:37"]Samaa olen ihmetellyt. Tuossakin hullu anoppi -ketjussa on annettu lista mitä pitää tehdä yhtenä päivänä... Kuulostaa kamalalta. Meillä on koko kesälle lista (lyhyt) johon on kerätty tietyt kunnossapitohommat joilla mökki pysyy hyvänä. Nurmikkoa on vaan vähän, suurimmaksi osaksi kalliota ja terassia. Kukat helppohoitoisia. ei noista hommista kovin stressaavaa lomaa saa aikaiseksi. Joskus on ollut iso puusavotta ja silloin on kutsuttu muutama pariskunta (ja toki kerrottu etukäteen mitä on luvassa) viikonlopuksi hommiin ja kiitokseksi ollaan järkätty rapujuhlia tms ja kestitetty heitä :)

[/quote]

Meillä sitä paitsi isi pääasias pilkkoo polttopuut kun tykkää tehdä sitä. Monesti kotonakin yhtäkkiä katoaa ja löytyy puuvajasta pienimästä puita.

[/quote]

Onko tuo isi sun isi vai miehesi? Jos on oikea isi, niin niinhän se vaan on, että ne isit ja äidit laittavat ne kesämökit kuntoon ja sitten jälkipolvi vaan lomailee ja ihmettelee, mistä työleiristä ne muut puhuu : ( 

Kylläpä se kesämökki työtä teettää, mutta itse pidän puuhailemisesta, en välitä vain makoilla. Riippuu onko paljon nurmikkoa, puutarhaa, miten vanhat rakennukset yms.

[/quote]

Mun isi. Äiti ei siellä tykkää käydä ja veljetkään ei siellä käy. Mä käyn ja teen sen mitä jaksan. Kuitenkin ympäri vuoden tuota käytetään. Talvella käydään metsäs ja pilkil ja kesäisin saunotaan ja uidaan. Eikä tuolla tosiaan mitään ylimääräistä hommaa ole. Siivoukset, ja polttopuiden tekeminen ja nurmikon ajo. Juoksevaa vettä sinne ei tule, mutta uppopumpulla järvestä saa helposti vettä saunaan. Nurmikon leikkaamiseen menee se 15min.

Vierailija
29/38 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 19:22"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 19:08"]

[/quote]

tottakai mökkejä on moneen lähtöön, mutta jos vedettömyys/sähköttömyys/hillitön nurmikenttä tuntuu työleiriltä niin miksi sellaista mökkiä pidetään tai miksi sellaisella vieraillaan? En minä ainakaan halua vähiä lomia ja vapaita viikonloppuja käyttää paikassa joka aiheuttaa stressiä. Makuja on monia, minun unelmamökillä olisi kaikki mukavuudet ja vähän herkkuja päälle (ulkoporeamme yms) ja mies tykkää eniten täysin karusta mökistä jossa ei ole yhtään mitään mukavuutta. 

[/quote]

Totta kai. Kukin järjestää ja valitsee sellaisen mökkielämän kuin haluaa! Osalle se mökki kumminkin on tullut vaikkapa perintönä, eikä sen modernisointi ole ihan pikkuoperaatio. Lisäksi voi olla, että se mökki on vaikkapa puolison vanhempien, ja perhesovun takia siellä pitää sen vähemmän innostuneen puolisonkin parisen kertaa kesässä käydä, kun puoliso niin toivoo... onhan näitä, ihmiset joutuvat - tiedätkös - tekemään kaikenlaisia kompromisseja elämässään muiden toiveiden ja omien toiveidensa välillä, samaten rahatilanne voi vaikuttaa siihen, mikä on mahdollista ja mikä ei.

22

Vierailija
30/38 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 19:08"]Ap, katsopa vaikkapa Etuovesta tai Oikotieltä, miten erilaisia mökkejä on kaupan. Osassa on kaikki mukavuudet (kuten meidänkin mökissä, muuten), mutta osassa ei ole sisävessa, ei juoksevaa vettä, ei sähköjä. Kyllä sellaisessa menee ihan arkiseen puuhasteluun kuten ruuanlaittoon paljon aikaa!

[/quote]

Eipä meilläkään juoksevaa vettä ole saati sisävessaa. Ja jos sähköt löytyy, mitä ei kaikista mökeistä löydy, niin vedenkantamiseen ei mene viittä minuuttia kauempaa kun lyö uppopumpun järveen tai vastaavaan. Juomavesi nyt pitää hakea muutaman kilometrin päästä mutta sinnekin pääsee autolla. Ja jos ressaa sitä puutarhaa niin sellaista ei ole pakko sinne väsätä.

Ulkovessan tyhjäyskään ei ole paha jos vanhan riu-un vaihtaa kompostikäymälään.

Vierailija
31/38 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun isi. Äiti ei siellä tykkää käydä ja veljetkään ei siellä käy. Mä käyn ja teen sen mitä jaksan. Kuitenkin ympäri vuoden tuota käytetään. Talvella käydään metsäs ja pilkil ja kesäisin saunotaan ja uidaan. Eikä tuolla tosiaan mitään ylimääräistä hommaa ole. Siivoukset, ja polttopuiden tekeminen ja nurmikon ajo. Juoksevaa vettä sinne ei tule, mutta uppopumpulla järvestä saa helposti vettä saunaan. Nurmikon leikkaamiseen menee se 15min."

Se "isi" taitaa sinun huomaamattasi tehdä paljon muutakin, mitä et huomaa : ) Teillä onkin pieni nurmikko, jos menee 15 min.

Vierailija
32/38 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 19:40"]"Mun isi. Äiti ei siellä tykkää käydä ja veljetkään ei siellä käy. Mä käyn ja teen sen mitä jaksan. Kuitenkin ympäri vuoden tuota käytetään. Talvella käydään metsäs ja pilkil ja kesäisin saunotaan ja uidaan. Eikä tuolla tosiaan mitään ylimääräistä hommaa ole. Siivoukset, ja polttopuiden tekeminen ja nurmikon ajo. Juoksevaa vettä sinne ei tule, mutta uppopumpulla järvestä saa helposti vettä saunaan. Nurmikon leikkaamiseen menee se 15min."

Se "isi" taitaa sinun huomaamattasi tehdä paljon muutakin, mitä et huomaa : ) Teillä onkin pieni nurmikko, jos menee 15 min.

[/quote]

Laituri laitetaan yhdessä ja puita ei hetkeen oo tuosta pihasta kaatanut. Ja aika usein mä tuolla käyn. Tuolla ei ole mitään isompaa hommaa yleensä. Silloin kymmenen vuotta sitten olikin enemmän hommaa muttei nykyään kun mökkiä käytetään usein.

Vierailija
33/38 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 19:40"]

"Mun isi. Äiti ei siellä tykkää käydä ja veljetkään ei siellä käy. Mä käyn ja teen sen mitä jaksan. Kuitenkin ympäri vuoden tuota käytetään. Talvella käydään metsäs ja pilkil ja kesäisin saunotaan ja uidaan. Eikä tuolla tosiaan mitään ylimääräistä hommaa ole. Siivoukset, ja polttopuiden tekeminen ja nurmikon ajo. Juoksevaa vettä sinne ei tule, mutta uppopumpulla järvestä saa helposti vettä saunaan. Nurmikon leikkaamiseen menee se 15min."

[/quote]

No miksi siellä pitää olla enemmän nurmikkoa? Osan voi antaa kasvaa niityksi, se tila mikä tarvitaan sulkapallon peluuseen ja kirmaamiseen leikataan.

Mutta kun iso osa kansaa taitaa edelleen pitää velvollisuutenaan puiston kopioimista pihaksi. Silloin tietysti tarvitaan myös puistotyöntekijä. Puut tietenkin istutetaan tasaisin välein nurmikkoon, jotta töitä riittää toisellekin puutarha-ammattilaiselle ja parille moottoroidulle lampaalle.

On kuitenkin olemassa myös vähemmän työllistäviä puutarharatkaisuja. Suomalaista junttimaisuutta on tuo, että elvistellään sillä, kenellä on eniten leikattavaa ja komeimmat vehkeet. Jouluna sitten röhkitään onnellisina, kun ei tarvitse vielä moneen kuukauteen ruohoa leikata. Varokaa vain, ilmastonmuutos pidentää leikkuukautta kymmeneen kuukauteen, ja joudutte hullujenhuoneelle.

Vierailija
34/38 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis (tai ehkä ei), mutta en ymmärrä ihmisiä, joilla on jonkinlainen pakkomielle tehdä joka kesä jotain remonttia. Joko kotona tai mökillä. Tästä naapurustosta löytyy muutamakin vastaava tapaus... keittiö uusitaan muutaman vuoden välein, ja seuraavana vuonna sitten muutetaan makuuhuone vaatehuoneeksi, ja sitä seuraavana vaatehuone makuuhuoneeksi, jne. Ihan järjetöntä.

Talkoovoimin toteutetaan kaikki. On upeannäköistä, on, mutta onko sen kesämökinkin ihan PAKKO hohtaa joka vuosi uutuuttaan? Eikö voi vain antaa olla? Ei ihme, jos tällaisilla ihmisillä vierailu tuntuu työleiriltä. Tosin silti talkoissa riittää aina porukkaa, kaipa ihmiset työleiristä sitten tykkäävätkin.

Vierailija
35/38 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 18:55"]

Iso nurmikko on eniten työläin, omenapuiden leikkaus, polttopuiden teko omasta metsästä jne. Puita joutuu tekemään useaan otteeseen kesän aikana, ei ole ihan helpoin homma. Eikä ainakaan kevyin. 

[/quote]

no puita voi myös ostaa valmiina. Valintakysymys.

Vierailija
36/38 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 20:40"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 19:40"]

[/quote]

No miksi siellä pitää olla enemmän nurmikkoa? Osan voi antaa kasvaa niityksi, se tila mikä tarvitaan sulkapallon peluuseen ja kirmaamiseen leikataan.

Mutta kun iso osa kansaa taitaa edelleen pitää velvollisuutenaan puiston kopioimista pihaksi. Silloin tietysti tarvitaan myös puistotyöntekijä. Puut tietenkin istutetaan tasaisin välein nurmikkoon, jotta töitä riittää toisellekin puutarha-ammattilaiselle ja parille moottoroidulle lampaalle.

On kuitenkin olemassa myös vähemmän työllistäviä puutarharatkaisuja. Suomalaista junttimaisuutta on tuo, että elvistellään sillä, kenellä on eniten leikattavaa ja komeimmat vehkeet. Jouluna sitten röhkitään onnellisina, kun ei tarvitse vielä moneen kuukauteen ruohoa leikata. Varokaa vain, ilmastonmuutos pidentää leikkuukautta kymmeneen kuukauteen, ja joudutte hullujenhuoneelle.

[/quote]

Nää, sinä et nyt ymmärrä valittamisen ideaa. Ihmiset valittavat KOKO AJAN asioista, jotka ovat itse valitsemalla valinneet - ja jopa sellaisista asioista, joista nauttivat!

Täälläkin moni äiti valittaa lastenhoidon rankkuutta ja lapsien sitä ja tätä dysfunktionaalista toimintaa, mutta ei se tarkoita, että he silti katuisivat (ainakaan useimmat heistä) lapsiensa hankintaa.

Valittaminen on KIVAA, ja kivatkin asiat saattavat ajoittain ryydyttää.

Oikeastaan aika harva asia maailmassa on pelkästään ihana ja auvoisa tai pelkästään kamalaa. Itselleni ei tule mieleen montaakaan pelkästään ihanaa juttua, jopa seksi on välistä tylsää vaikka enimmäkseen ei olekaan.

Tämän tajuat, kun aikuiseksi kasvat.

Vierailija
37/38 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita mökkitalkkareita, joille voi ulkoistaa hommat. Monilla vaan on se asenne, että kaikki pitää tehdä itse, ja työn teettäminen on toki aika kallista tässä maassa.

Mökit on usein aika alkeellisia ja vanhoja, kuten esim vanhempieni mökki. Aina pitää jotain korjailla, halvemmaksi tulisi pitkässä juoksussa jos pitäisi mökin kumoon ja uutta tilalle, mutta ajatuskin kauhistuttaa vanhempiani. No jotkut vaan tykkää vanhasta ja rähjäisestä.

Vierailija
38/38 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

35 lisää, että joillain/joissakin tilanteissa se työleirivalitus voi myös liittyä siihen supisuomalaiseen tapaan vähätellä omia hankintojaan/tekemisiään. Ettei toiselle (kenties mökittömälle) tulisi kade olo, vähätellään sitä omaa rakasta mökkiä työleiriksi. Tässä on yksi mahdollinen selitys tuolle "työleirivalitukselle" noiden edellä luettelemieni syiden lisäksi.

35

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän