Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juhannus anopin kanssa = Kuin suoraan painajaisesta

Vierailija
22.06.2014 |

Saavuimme mökille torstai aamuna. Päästyämme ovesta sisään anoppi tuli luokseni listan kanssa ja sanoi että listalla olevat asiat ovat minun hommani. Hän antoi myös miehelle oman listan.
Ajattelin että no, ihan kiva että anoppi sanoo mitä pitää tehdä niin ei tarvitse sitten kysellä ja ihmetellä.
Iltaan mennessä olimme saaneet hommat hoidettua. Emme juurikaan pitäneet mitään taukoja, ruuan lisäksi.
Kun sitten istuskelimme terassilla illalla nauttimassa ensimmäisiä viinilasillisia anoppi tuli terassille karjumaan että aiommeko aloittaa nyt jo "sen ryyppäämisen". No, emme varsinaisesti ryyppää vaan juomme lasin tai kaksi viiniä, juhlapyhinä sitten satunnaisesti hieman enemmän. Sanoimme nätisti anopille että kyse ei ole mistään ryyppäämisestä vaan muutamasta viinilasillisesta johon anoppi vain tuhahti että ne muutamat kyllä tiedetään ja poistui paikalta loukkaantuneena.
Aamulla heräsin järkyttävään herätyksellon pirinään. Ihmettelin että mitä ihmettä sillä en ollut laittanut herätystä soimaan. Hetken päästä selvisikin että herätyksen takana oli anoppi. Kello oli 07.00. Tehtävänä oli kuulemma vielä vaikka mitä joten oli noustava ylös, koska aikaa ei tosiaan ollut hukattavaksi. Aamukahvien jälkeen puuhastelimme koko aamupäivän jonka jälkeen aloimme laittaa ruokaa. Ruuan jälkeen menimme pienille päiväunille. Kun heräsimme anoppi totesi jotakin tyyliin meni sitte makailuksi. Sanoin että väsytti hieman joten ajattelin että pienet päiväunet voisi piristää. Anoppi pokkana vain totesi että ei tänne kyllä makaamaan olla tultu. No, illalla sitten grillasimme jne. Puoli yhdeksän maissa illalla anoppi ilmoitti että on aika mennä nukkumaan jotta jaksaa sitten huomenna puuhastella. Tässä kohtaa minulla napsahti ja sanoin anopille että minä ainakin olen tullut tänne rentoutumaan, mutta voin kyllä myös tehdä niitä hommiakin eli pelkäksi makaamiseksi ei ole menossa. En silti jaksa mitään aikataulutettua hikihatussa puurtamista. Anoppi loukkaantui ja sanoi että en minä tietenkään kaupunkilaisena voi ymmärtää että mökkeily ei ole mitään pelkkää lomailua. Niin, ei todellakaan, ainakaan anopin kanssa, kaukana siitä! Juhannuspäivä menikin sitten anopin mykkäkoulua katsellessa. Toivottavasti muilla oli kivempi juhannus.

Kommentit (148)

Vierailija
21/148 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyykö tämä ehkä siihen, että nykyisin mökeillä on vaikka mitä härpäkettä hoidettavaksi? Lapsuuteni mökki oli tosiaan hirsitupa metsässä, ei pihatöitä, ei mitään. Ruokansa eteen piti vähän vaivaa nähdä, käytiin verkoilla, soudettiin kauppaan, lämmitettiin saunaa, haettiin vettä järvestä, grillattiin ahvenia, pestiin potut ja keitettiin kaasuhellalla, jääkaappina oli maakuoppa, tiskailtiin ruuan päälle matkaradion ääressä. Leukojaan piti jaksaa vähän heiluttaa myös naapurimökillä seurustellessa. Oli niin ihanaa ettei mitään rajaa, eikä ollenkaan työnteko-olo.

Vierailija
22/148 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitttämättömän huonokäytöksinen miniä ja puolisonsa: istutaan lepäämään ja juomaan viiniä, mutta ei käy edes mielessä, että anopille tarjotaan mahdollisuus levähtää.

Meillä on tapana maksaa vanhemmilleni 150 e/vrk siitä, että saamme olla mökillään. Silloin ei tarvitse laittaa tikkua ristiin ja saa olla kuin vuokramökissä, kunhan jälkensä siivoaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/148 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 17:11"]

Saavuimme mökille torstai aamuna. Päästyämme ovesta sisään anoppi tuli luokseni listan kanssa ja sanoi että listalla olevat asiat ovat minun hommani. Hän antoi myös miehelle oman listan.
Ajattelin että no, ihan kiva että anoppi sanoo mitä pitää tehdä niin ei tarvitse sitten kysellä ja ihmetellä.
Iltaan mennessä olimme saaneet hommat hoidettua. Emme juurikaan pitäneet mitään taukoja, ruuan lisäksi.
Kun sitten istuskelimme terassilla illalla nauttimassa ensimmäisiä viinilasillisia anoppi tuli terassille karjumaan että aiommeko aloittaa nyt jo "sen ryyppäämisen". No, emme varsinaisesti ryyppää vaan juomme lasin tai kaksi viiniä, juhlapyhinä sitten satunnaisesti hieman enemmän. Sanoimme nätisti anopille että kyse ei ole mistään ryyppäämisestä vaan muutamasta viinilasillisesta johon anoppi vain tuhahti että ne muutamat kyllä tiedetään ja poistui paikalta loukkaantuneena.
Aamulla heräsin järkyttävään herätyksellon pirinään. Ihmettelin että mitä ihmettä sillä en ollut laittanut herätystä soimaan. Hetken päästä selvisikin että herätyksen takana oli anoppi. Kello oli 07.00. Tehtävänä oli kuulemma vielä vaikka mitä joten oli noustava ylös, koska aikaa ei tosiaan ollut hukattavaksi. Aamukahvien jälkeen puuhastelimme koko aamupäivän jonka jälkeen aloimme laittaa ruokaa. Ruuan jälkeen menimme pienille päiväunille. Kun heräsimme anoppi totesi jotakin tyyliin meni sitte makailuksi. Sanoin että väsytti hieman joten ajattelin että pienet päiväunet voisi piristää. Anoppi pokkana vain totesi että ei tänne kyllä makaamaan olla tultu. No, illalla sitten grillasimme jne. Puoli yhdeksän maissa illalla anoppi ilmoitti että on aika mennä nukkumaan jotta jaksaa sitten huomenna puuhastella. Tässä kohtaa minulla napsahti ja sanoin anopille että minä ainakin olen tullut tänne rentoutumaan, mutta voin kyllä myös tehdä niitä hommiakin eli pelkäksi makaamiseksi ei ole menossa. En silti jaksa mitään aikataulutettua hikihatussa puurtamista. Anoppi loukkaantui ja sanoi että en minä tietenkään kaupunkilaisena voi ymmärtää että mökkeily ei ole mitään pelkkää lomailua. Niin, ei todellakaan, ainakaan anopin kanssa, kaukana siitä! Juhannuspäivä menikin sitten anopin mykkäkoulua katsellessa. Toivottavasti muilla oli kivempi juhannus.

[/quote]

Luuleekohan miniät ihan oikeasti, että aikuiselle naiselle on mikään nautinto ottaa kotiinsa/mökille jotain vierasta ihmistä, joka suhtautuu jo etukäteen, että miehen äitien täytyy olla perseestä.

Olen itse vanhempi nainen ja kun seuraan töissäkin nuoria naisia, ymmärrän niitä vittumaisia anoppeja todella hyvin. Yritä siinä nyt viettää monta päivää jonkun typerän pimatsun kanssa omassa kodissasi tai omalla mökillä.

Pojilleni olen tehnyt selväksi, että sitten kun vaimoja hommaavat, tämä on minun koti, mökki on minun. Sinne ei sitten tule kukaan nyrpeä pimu valittamaan ja vinkumaan. Vaimokokelaita saa käyttää kotona, mutta asumaan ei minun kotiini jäädä. Kahvit keitän ja olen ystävällinen, mutta se miniä on ihan oikeasti ihan vieras ihminen, vaikka paneekin poikani kanssa. Se ei tee meistä ystäviä.

[/quote]

Entäs sitten kun ovat lastenlastesi äitejä?

Vierailija
24/148 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostais tietää mitä ihmettä mökillä voi tehdä tähän aikaan vuodesta.

Nää perus saunan lämmuryksen ruuan teot tiskaukset toki ymmärrän.

Mutta moneksi päivää tekemistä?

Vierailija
25/148 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Isä taivaan siitä, että ainokaisemme on tyttö. Minä en koskaan tule olemaan anoppi naispuoliselle ihmiselle. Kiitos vielä kerran!

Vierailija
26/148 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 17:52"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 17:11"]

[/quote]

Luuleekohan miniät ihan oikeasti, että aikuiselle naiselle on mikään nautinto ottaa kotiinsa/mökille jotain vierasta ihmistä, joka suhtautuu jo etukäteen, että miehen äitien täytyy olla perseestä.

Olen itse vanhempi nainen ja kun seuraan töissäkin nuoria naisia, ymmärrän niitä vittumaisia anoppeja todella hyvin. Yritä siinä nyt viettää monta päivää jonkun typerän pimatsun kanssa omassa kodissasi tai omalla mökillä.

Pojilleni olen tehnyt selväksi, että sitten kun vaimoja hommaavat, tämä on minun koti, mökki on minun. Sinne ei sitten tule kukaan nyrpeä pimu valittamaan ja vinkumaan. Vaimokokelaita saa käyttää kotona, mutta asumaan ei minun kotiini jäädä. Kahvit keitän ja olen ystävällinen, mutta se miniä on ihan oikeasti ihan vieras ihminen, vaikka paneekin poikani kanssa. Se ei tee meistä ystäviä.

[/quote]

Olisit kasvattanut poikasi paremmin, etteivät tyytyisi typeriin naisiin, jos äitinä kerran on laatunaaras. Jos oma elämä ei ole ollenkaan tyydyttävää, kai sitäkin voi mennä kadehtimaan, että joku muu makaa minun poikani kanssa. En kuitenkaan kehtaisi asialla ruveta kehuskelemaan.

Vierailija
27/148 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap käyttäytyi oikein, kun teki siitä listasta mökilleen mennessään ne hommat. Esim. meillä meni päivä, kun siivosimme mökin talven jäljiltä asuttavaan kuntoon.

- mies hoiti pihat: laiturin korjaus, laiturin asettaminen, kaivon pumpun asettaminen, kaivon tyhjennys ja putsaus, mökkitien raivaus raivaussahalla, heinien niitto/raivaus, pihakalusteiden kanto pihalle

- minä: imuroin sisällä, tuuletin matot, petivaatteet, pesin päiväpeitot ym, saunan pesu, vesipadan puhdistus, terassin puhdistus ja lasitusten pesu

- anoppi: pesi kaikki ikkunat, pyyhki pinnat kostealla, pesi lattiat

Ilman anopin apua en olisi selvinnyt, oli kiva tehdä porukalla.

Mutta ap:lla oli oikeus juhannuksena nukkua yli klo 7 ja ottaa se viinilasillinen.

Anoppi on varmaan tuskastunut ja ahdistunut mökin työmäärästä ja haluaisi vastuusta jaettavan. Ei halua valmiiseen pöytään ketään.

Niinkuin en minäkään ottaisi mökille ihmisiä, jotka eivät tajua osallistua.

Vierailija
28/148 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meidän mökillä voi tehdä vain samat asiat kuin kotonakin: laittaa ruokaa, tyhjentää ja täyttää tiskikonetta, pestä pyykkiä, vaihtaa lakanat. Nämä elämän normaalit askareet eivät ole minulle mikään työleiri.

Vierailija
29/148 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 17:59"]Käsitttämättömän huonokäytöksinen miniä ja puolisonsa: istutaan lepäämään ja juomaan viiniä, mutta ei käy edes mielessä, että anopille tarjotaan mahdollisuus levähtää.

Meillä on tapana maksaa vanhemmilleni 150 e/vrk siitä, että saamme olla mökillään. Silloin ei tarvitse laittaa tikkua ristiin ja saa olla kuin vuokramökissä, kunhan jälkensä siivoaa.

[/quote]

Ihan samalla tavallahan se anoppi ois voinut ottaa lasin punkkua ja istua seuraan viettämään aikaa. Ei se mökkeily ole mikään työleiri. Ainakaan kenelläkään jonka tunnen. En ymmärrä miten yästä jotkut saa ongelman aikaiseksi. Kyllä meilläkin kitketään tonttia ja siivotaan, mutta ei siellä kukaan höngi niskaan ja sen jälkeen kun hommat on tehty aletaan nauttia siitä yhteisestä ajasta jota sinne on menty viettämään. Ne "mökki ja aita pitää maalata ja vene tervata, tulkaapa te nuorina tekemään se" reissut on sitten ihan erikseen.

Vierailija
30/148 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi kutsui meidät itse mökille, eli emme siis paukanneet sinne itse itsemme kutsuen. Ymmärrän täysin että mökillä riittää hommaa ja sinne ei voi mennä vain makaamaan koska työt eivät siten tule tehtyä. Se ei nyt ollut tässä se pointti vaan se että anoppi teki juhannuksesta oikean työleirin listoineen ja aikasine herätyksineen.
Minun listoissa oli mm: aitan, saunan ja terassin siivous, ikkunoiden pesua, aidan maalausta, puutarhahommia, leipomista yms. Miehellä mm: laiturin korjaus, terassi kalusteiden kokoaminen, yläkertaan vievien rappusten kaiteen vaihtaminen, puiden pilkkomista, kaivon pesu, puutarhakeinun korjaaminen yms.

Vierailija
31/148 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä anoppi itse teki, kun puuhastelitte tehtävien parissa?

Vierailija
32/148 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
33/148 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä miniä inisi, kun ei kutsuttu juhannuksena mökille. Eikä koko kesänä. Tämä on meidän perheen kesäparatiisi, johon ei kaivata ulkopuolisia tekemään töitä tai nauttimaan levosta.

Ehkä kannattaa olla väleissä anopin kanssa, jos huvilaloma saaristossa kiehtoo.

Vierailija
34/148 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 18:15"]

[/quote] Anoppi siivosi mökkiä (Mökki on melko iso joten siihen meni miltei koko torstai), perjantaina teki lähinnä "keittiöhommia".

Vierailija
35/148 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ymmärrettävää että hommia on mutta mökin ei KUULU olla työleiri! Huvittavinta meilläkin on että minä ja mieheni (jonka vanhempien mökki on ) joudumme tekemään,mutta miehen siskot perheineen eivät joudu tekemään mitään. He saavat tulla ns makoilemaan. Käsittämätöntä. Toisaalta olen mielummin risusavottalla kun kuuntelen marinaa. Ilmeisesti meillä se menee niin että minä olen se "paha" kun pojan olen vienyt ja en osaa edes lapsiani hoitaa... Itselläni kaksi poikaa ja toinen jo muuttanut pois kotoa. Olenkin päättänyt että minä en tunge väkisin jos nuoret eivät halua. Kyllä ne kutsuu jos apua tarvitaan. Todennäköisesti miniäkin on siihen tyytyväinen :D Tsemppiä! Hajurakoa vaan anoppiin niin hyvä tulee

Vierailija
36/148 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 18:16"]

Ja meillä miniä inisi, kun ei kutsuttu juhannuksena mökille. Eikä koko kesänä. Tämä on meidän perheen kesäparatiisi, johon ei kaivata ulkopuolisia tekemään töitä tai nauttimaan levosta.

[/quote] En sanonut että olisin kaivannut huvilomaa. Olen jo moneen otteeseen sanonut ettei töiden tekemisessä mökillä ole mitään ongelmaa, vaan siinä että anopin piti tehdä siitä työleiri. Ymmärrän että mökin ylläpito vaatii työtä, mutta työleiriä siitä ei tarvitse tehdä. PS. Emme ole vieläkään ängenneet anopin riesaksi vaan meidät kutsuttiin. Huokaus...

Vierailija
37/148 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 17:52"]

[/quote]

No itse puolestasi tunnut suhtautuvan jo etukäteen siten, että miniät ovat "jotain typeriä pimatsuja" ja vinkuvia nyrpeitä pimuja. Ja vielä muotoilet asian niin, että miniä on vain joku poikasi panokaveri, vaikka heillä olisi oikea ja kunnollinen suhde. Sinulla se kaikista huonoin asenne tuntuu olevan.

Vierailija
38/148 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 18:03"]

Mua kiinnostais tietää mitä ihmettä mökillä voi tehdä tähän aikaan vuodesta.

Nää perus saunan lämmuryksen ruuan teot tiskaukset toki ymmärrän.

Mutta moneksi päivää tekemistä?

[/quote]Ainahan noissa vanhoissa paskoissa on korjattavaa ja siivottavaa vaikka kuukaudeksi. Parempi pysyä poissa tuollaisista paikoista.

Vierailija
39/148 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 18:16"]

[/quote]Hirveä ihminen jos pitää poikansa puolisoa ulkopuolisena henkilönä. Pitäköön paskansa ja mädäntyköön helvetissä.

Vierailija
40/148 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehe.... ei luulisi keskivertomökissä riittävän neljälle aikuiselle (kai sulla on appikin vai onko anoppi yksineläjä?) noin paljon hommaa.

Tai no, meillä on mökillä kaikki mukavuudet, joten ehkä en ihan osaa asettua sellaisen asemaan, joka joutuu kaiken tekemään vaikeamman kautta. Mutta meillä ei tosiaankaan mene ns. pakollisiin hommiin noin paljon aikaa. Tullessa ajetaan nurmikko, lähtiessä imuroidaan ja pestään kylpyhuone/vessa. That's it. Jotkut kukkapenkkien ja vihannesmaan kitkemiset hoidan itse jossain välissä, saunakin lämpenee alle puolessa tunnissa kahdella puusatsilla.

No, nytpä tiedätte olla menemättä mökille toiste.

Sinänsä tietysti on asiaankuuluvaa, että vieraatkin tarjoavat apuaan eivätkä kyki passattavana monta päivää, varsinkin jos ovat noin lähisukua. Mutta pitäähän sitä nyt herranen aika juhlasta nauttiakin, ei pelkästään ahertaa.

Tulee ap mieleen, että onko anopilla kenties huonoja kokemuksia ryyppäämiseen ja sekoiluun nyrjähtäneistä juhannuksista? Kun tuntuu noin ottavan paineita siitä, että ette vaan pääse vaihtamaan viihteelle....