Perheelliset, jotka viettävät kaikki juhlapyhät kotonaan kerrostalossa?
Mikä on taustalla sellaisessa, jos joku parisuhteessa elävä tai perheellinen viettää kaikki juhlapyhät kerrostalossa kotonaan? En siis halua paheksua, mutta kiinnostaa yleisellä tasolla.
Kommentit (58)
Juhannus ollaan kesäasunnolla, mutta esim. jouluna tykätään olla keskenämme kotona ja ihan rennosti - ollaan koristeltu koti, laitettu joulukuusi, vietetään joulua oman aikataulun mukaan. En näe kauheasti eroa siinä, onko koti kerrostalossa, rivitalossa vai omakotitalossa - joulutunnelma tulee siitä, kun laitetaan joulu kotiin, ja kaikki eivät kaipaa maisemanvaihdosta. Kesällä tosin tykkään olla kesäasunnolla, koska en viihdy kesäisin kaupungissa. Mutta moni kaveri tykkää viettää kaupunkijuhannusta. Juhlatunnelmahan tulee ihmisistä, joiden kanssa on, asioista mitä tehdään, tunnelmasta, tarjoiluista, joskus koristeluistakin (ainakin jouluna).
No minäpä olen monet juhlapyhät töissä. Miehellä vapaus valita lähteekö jonnekin lapsen kanssa vai ei, mutta ei hänelläkään ole intoa tai halua lähteä sukulaisten nurkkiin pyörimään jatkuvasti. Omaa mökkiä meillä ei ole.
Itse taasen en edes viihdy mökillä, enkä muutenkaan sukulaisissa tai muissa "tunnelmallisissa" paikoissa. Mulle riittää kerta vuoteen lomalla pakollinen sukulaisrundi yön yli reissuineen. En osaa ajatella, että juhlapyhät pitää viettää just tietyllä tapaa jossain.
Niin ehkä kyseessä onkin juuri se, että emme kuulu kirkkoon.
Mitä sitten muka pitäisi tehdä juhlapyhinä?
Me yleensä syödään hyvin, pelaillaan, käydään juhannuksena ehkä terassilla, jossain paikallisessa juhannustapahtumassa tai jonkun kaverin luona. Me tykätään viettää juhlapyhät ihan kotikaupungissa.
Me viihdytään kaupungissa; eivät kaikki viihdy maalla edes juhannuksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan yleensä juhannuksena lämmitetty kotona (kerrostalossa) saunaa, tehty hyvää ruokaa, joka sitten sään salliessa on syöty parvekkeella.. Viime vuosina on säät suosineet ja olemme käyneet läheisellä järvellä uimassa ja pienet eväät mukana. Rannalla on ollut yllättävän paljon porukkaa. Mukavasti juhannus on näin mennyt, vaikka ei mökkiä ole tai ei olla vuokrattu. Juhannus on lähinnä yksi viikonloppu muiden joukossa, paitsi laitetaan kauniit vaatteet, juhlalliset ruoat ja kattaukset juhannuskimppuineen.
Joulun olemme myös kotona, joka todellakin jouluna on laitettu tunnelmalliseksi.
En tiedä miksi tähän edes vastasin, kun aloittajan tarkoitus on mitä ilmeisimmin kauhistella kaupunkilaisia kerrostaloasujia, sillä onhan tässä maailmassa vain yksi ja ainoa oikea tapa elää...
Ei ole tarkoitus kauhistella. Olen asunut kaupungissa suurimman osan elämästäni ja yleensä esim. Helsinki autioituu jouluisin ja juhannuksena. Jäljelle (ainakin katukuvan perusteella) jäävät vain hyvin yksinäiset ihmiset ja ulkomaalaissyntyiset.
Asuin nuorempana talossa, joka oli itseäni lukuunottamatta täysin autio ja hipihiljainen aina juhlapyhäisin ja esim. koko joulunpyhät vuodenvaihteeseen saakka. Huomasin sen siitäkin, kun satoi lunta, ja omat jalanjälkeni olivat ainoat useana päivänä peräkkäin. Kaikki muut olivat joulunvietossa jossain muualla. Itse kävin vain aattona sukulaisten luona.
Kiinnostaakin siis niiden ajatukset, joilla on kumppani ja perhettä ja silti jäävät kaupunkiin, vaikka vaihtoehtoja olisi helpommin saatavilla. Ehkä olen itse joku perinnehakuinen konservatiivi, kun tällaista edes mietin.
Ei ole perinnettä omassa suvussa lähteä juhlapyhinä mihinkään, vaikka olemme ihan suomalaisia. Lapsena joskus valìtin vanhemmilleni, että jouluna ja juhannuksena oli tylsää, kun olimme vain kotona kaikki kolme. Mutta isä oli sitä mieltä, että koti on oikea paikka tuollaisten pyhien viettoon. Rauhassa voi nauttia pyhien hiljaisuudesta ketään häiritsemättä.
Lomamatkat ja sukulaisten tapaamiset ajoitettiin pyhien ulkopuolelle.
Meillä on ihan sama juttu. Mun ennen sotia syntyneet vanhemmat eivät koskaan reissanneet juhlapyhinä, ei myöskään miehen vanhemmat ja kun saatiin lapsia, alettiin itsekin juhlia joulut kotona.
Tiedän,että monissa lapsiperheissä tehdään toisin ja reissataan jouluna isovanhemmille. Ja manataan, kuinka raskasta se on, vaikka se on täysin oma valinta.
N54, mies ja kaksi aikuista lasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteles, me jäimme kerrostalossa sijaitsevaan kotiimme ihan omasta halusta, mennään omalle mökille vasta huomenna.
Ei juhannus ole kuin kalenterissa oleva juhlapyhä, ihan samantekevää, koska sinne mökille menee lomallaan.
Kotona on kivaa, kun voi loikoilla ilmanviilentimen edessä ja katsella hyvää sarjaa suoratoistopalvelusta isolla telkulla ja stereoäänellä... Ja oltiin alkuviikko lomareissussa, joten ei viitsitty heti lähteä uudelleen liikkeelle...
En myöskään jaa ap:n provon ajatusta, että kodin viihtyisyys riippuu siitä, millaisessa ympäristössä se sijaitsee. Minulle tärkeintä on kodin sisäosat, en tsiigaile niin kovalla vimmalla ulos ikkunoista.
Ei ole provo. Itselleni kaikkein tärkeintä on asunnon ympäristö ja sijainti, kaupungissakin. Tosin kaikkein parasta olisi asua luonnon helmassa ja kuulla lintujen laulua, kun avaa ikkunat. Joskus on kaupungissakin kivaa (ehkä talvisin), mutta kesä on kauneinta aikaa luonnossa.
T. Ap
Ei kaupunkiasuminen luontoa pois sulje, niin betonisia kaupunkeja ei Suomessa olekaan. Meilläkin on oma pieni puutarha tässä kerrostalokämpässä ja upeat kävelyreitit alkavat tontin laidalta. Linnunlaulua kuuluu ulkoa aina aamuisin liikaakin. Mutta mulle ehdottomasti tärkeintä siis on asunnon sisus ja se, mitä siellä voi tehdä ja kenen kanssa.
Plussaa sitten ehdottomasti se, että kaikki tarvittava on kävelyetäisyydellä. Tykkään mökistämme, mutta en haluaisi asua maalla, jossa kaikkialle pitää lähteä autolla. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Niin surullista. Elämä ei varmasti tunnu miltään, kun arki ja juhla on sitä samaa:( Varsinkin lapset käy sääliksi. Kuumassa, ahdistavassa keskustassa lähikebulasta pizzaa ja vanhemmat istuu partsilla juomassa kaljaa röökit huulessa.
Meinaat, että se on jotenkin jalompaa dokata maalla grillin ääressä nortti huulessa?
Kyllä täällä stadissakin saa just sellaista ruokaa, mitä haluaa. Minä teen tänään itse tortellineja ricotta-basilikatäytteellä, kuusenkerkkäpeston ja kanan kera. Mitäs sinä? Paremmat valikoimat kaupungissa on koska tahansa kuin maalla. Ja ilmastointi ehdottomasti parempi kuin mökillä.
Ei kaikilla ole mökkiä tai venettä ja sukulaisetkin saattavat asua kaupungissa. Ei ole sellaista paikkaa maalla, johon vaan mennä. Vuokramökit maksavat juhannuksena maltaita.
En haluaisi koskaan omaa mökkiä vaivoiksi enkä myöskään nauti toisten nurkissa pyörimisestä. Sen sijaan pidän omasta kodistani ja kaupungista. Asumme pk-seudulla meren rannalla, 10km matka Helsingin kauppatorille. Siellä oli tänäänkin tosi kiva tunnelma, kun käytiin uudet perunat ja savukala ostamassa. Juhannusruokaa saa kaupunkikeittiössäkin ja illalla kävellään rannalla fiilistelemässä kesäiltaa. Ja sit omaan sänkyyn nukkumaan. Ei oo parempaa.
Jouluna ollaan mielellään omassa kodissa, vaikka joskus lähdetäänkin Lappiin. Kun lapset olivat pieniä, olimme joka toisen joulun miehen vanhemmilla, mut se oli semmoista suorittamista, et ei jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät viihdy maalla. Meillä on kerrostalon pihalla grillikatos, lapsille leikkikentän verran tekemistä, rannalle pääsee puolessa tunnissa, lenkkipolku luonnon keskellä alkaa 10 min. kävelyn jälkeen ja kukaan meistä ei välitä saunomisesta. Eli ei mitään syytä lähteä mökille.
"Kaikki eivät viihdy maalla", ja sitten luetellaan asioita, jotka ovat ihan samoja, mitä maallakin voi tehdä. Eikö ennemminkin pitäisi luetella kaikkea sitä, mitä maalla ei ole? Sinäkö ajattelet, että maalla kellään ei ole grillikatosta, rantoja tai luontoa?
Kuulostaa ihan siltä, että te viihtyisitte oikein hyvin maalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät viihdy maalla. Meillä on kerrostalon pihalla grillikatos, lapsille leikkikentän verran tekemistä, rannalle pääsee puolessa tunnissa, lenkkipolku luonnon keskellä alkaa 10 min. kävelyn jälkeen ja kukaan meistä ei välitä saunomisesta. Eli ei mitään syytä lähteä mökille.
"Kaikki eivät viihdy maalla", ja sitten luetellaan asioita, jotka ovat ihan samoja, mitä maallakin voi tehdä. Eikö ennemminkin pitäisi luetella kaikkea sitä, mitä maalla ei ole? Sinäkö ajattelet, että maalla kellään ei ole grillikatosta, rantoja tai luontoa?
Sitä uimastadionia ei maalla ole. Sen päälle käytiin hampurilaisilla ja illemmalla grillataan. Juhannusfestareita ei koronan vuoksi ole saanut järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina kuvitellut, että tuo juhannukseksi maalle himoitsevat ovat sitä sukupolvea, jotka kaupungistuivat ja joiden koti ja sielu on maalla. Itse olen kaupunkilainen, olen lapsuuteni viettänyt kaupungissa, myös mummolani on kaupungissa. Ei minulla ole mitään lapsuuden maalaiskesiä, joita pitäisi näin aikuisena mennä kaipaamaan.
Tämä! Mulla ei ole juuri mitään kokemusta maaseudusta enkä kaipaa sinne. Joskus olen käynyt lasten kanssa jollain kotimaan maaseutumatkalla kotieläinpihalla tms, mutta ei sellainen oikein kiinnosta meidän perhettä.
Nyt lapset ovat jo lähes aikuisia, toinen on kaverinsa kanssa veneilemässä, toinen omien kavereidensa kanssa puistossa piknikillä. Me aikuiset vietämme ihan tavallista viikonloppua kotona, juhannus ei ole meille mikään tärkeä juhla.
Yleensä olemme olleet tähän aikaan vuodesta ulkomailla, joten mitään kotimaisia juhannusperinteitä meillä ei ole koskaan ollutkaan. Nyt on pari kesää oltu koronan pakottamina Suomessa.
Ja eikös monet muut juhlapyhät vietetä yleensäkin kotona tai lähisukulaisten kanssa, esim. joulu tai pääsiäinen? Meillä koko lähisuku asuu täällä Helsingissä. Ei meillä ole mitään syytä lähteä viettämään juhlapyhiä maalle, kun oma koti on Meilahdessa ja mummola on Töölössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinne pihäisi lähteä erikseen, jos samat on kaupungissa? Mikä se lisäarvo on, että kannattaisi reissata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinne pihäisi lähteä erikseen, jos samat on kaupungissa? Mikä se lisäarvo on, että kannattaisi reissata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena: sanoiko hän, että grillailu, rannalla oleilu ja lenkkeily luonnossa ovat hänen lempitekemistään ja syyt asua kaupungissa?
Ei sanonut, vaan että ne jutut, joiden vuoksi jotkut haluavat asua maalla ovat enimmäkseen mahdollisia myös kaupungissa. Minkä lisäksi kaupungissa on paljon asioita, jotka ovat oikein mukavia ja joita ei maalla saa läheltä. Minulle tärkeitä syitä asua stadissa ovat: erinomainen kulttuuritarjonta, laaja valikoima ravintoloita ja erikoisliikkeitä, runsas urheilulajitarjonta, hyvät koulut ja työllistymismahdollisuudet, ihmisten suvaitsevainen suhtautuminen ja "elä ja anna muiden elää" -asenne.
Ei ole mökkiä, autoa tai sukulaisia. Ei ole varaa matkustaa julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena: sanoiko hän, että grillailu, rannalla oleilu ja lenkkeily luonnossa ovat hänen lempitekemistään ja syyt asua kaupungissa?
Ei sanonut, vaan että ne jutut, joiden vuoksi jotkut haluavat asua maalla ovat enimmäkseen mahdollisia myös kaupungissa. Minkä lisäksi kaupungissa on paljon asioita, jotka ovat oikein mukavia ja joita ei maalla saa läheltä. Minulle tärkeitä syitä asua stadissa ovat: erinomainen kulttuuritarjonta, laaja valikoima ravintoloita ja erikoisliikkeitä, runsas urheilulajitarjonta, hyvät koulut ja työllistymismahdollisuudet, ihmisten suvaitsevainen suhtautuminen ja "elä ja anna muiden elää" -asenne.
Arvostan minä sitäkin, että woltti kuskaa hyvän ravintolan illallisen kotiin, ei tarvitse sillejä syödä.
No en ihmettele. Kuka nyt neukkukuutiossa viihtyisi.