Kannattaako yli 40-vuotiaana kouluttautua it-alalle?
Kommentit (11)
En todellakaan lähtisi monen vuoden koulutukseen it-alalle. Siellä on osaavampaa, innostuneempaa ja nuorempaa porukkaa ihan liikaa, olet 20 vuotta myöhässä.
It-alalla on kyllä tietyillä osaamisalueilla, jopa pulaa tekijöistä. Esim. Bi on sellainen alue, mulle yli 4-kymppiselle soittelee head hunterit.
Mutta mulla on myös 20 vuoden työkokemus. En lähtisi alalle kouluttautumaan tämän ikäisenä jollei minulla olisi valtava palo alalle sillä työllistyminen ei ole lainkaan varmaa.
Onko joku syy, miksi ap tätä kyselee?
Minäkin työskentelen Business Intelligence -alueella ja töitä tuntuu riittävän. Jos ap:ta kiinnostaa ala, niin mikäpä ettei. Toisaalta nelikymppisellä alanvaihtajalla voi olla haasteita. Jos kuitenkin opinnot kiinnostavat, pääsee tietojenkäsittelytieteen kursseja suorittamaan aluksi vaikka avoimen yliopiston kautta.
Jos se on sun unelmas ja mikään ei estä, miksi ei?
Paljon on alalla muuttunut. Aloitin opintoni 2000-luvun alussa, jolloin oli vielä IT-huuman jälkimaininkeja.
Valmistuin ja siirryin alan töihin. Seurasi työntäyteisiä vuosia, yritysostoja, yt-neuvotteluita ja irtisanomisia. Toistaiseksi olen työpaikkani saanut pitää. Yritykset ovat ulkoistaneet IT-toimintojaan ja IT-henkilöstöään. Osa tästä ulkoistetusta työstä tehdään joistakin halvemman työvoiman maista käsin.
Työtehtävät kuitenkin ovat pääsääntöisesti mielenkiintoisia. Muutoksia vaan on matkan varrella ollut.
Päteviä koodajia tarvitaan aina. Kaikenlaisia muita IT-asiantuntijoita vähemmän. Esimerkiksi nykyään säästetään niin ettei ole erillistä projektipäällikköä vaan yksi kokenut kaveri hoitaa hommaa koodauksen ohella.
Oppiiko yli 40-vuotiaana hyväksi koodaajaksi? En tiedä - ehkä. Kaikki eivät opi hyviksi koodaajiksi vaikka käyvät alan tutkinnon nuorena. Ihmise
9: jatkaa katkennutta aihetta. ...
Ihmiset ovat erilaisia ja koodaus vaatii tetynlaista käsityskykyä jota toisilta löytyy ja toisilta ei. Kyse ei ole älystä vaan jostain muusta. Opettele koodaamaan netistä poimittujen tutoriaalien avulla. Jos se onnistuu niin sinulla saattaa olla koodaajan kyvyt.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 10:35"]
Päteviä koodajia tarvitaan aina. Kaikenlaisia muita IT-asiantuntijoita vähemmän. Esimerkiksi nykyään säästetään niin ettei ole erillistä projektipäällikköä vaan yksi kokenut kaveri hoitaa hommaa koodauksen ohella.
Oppiiko yli 40-vuotiaana hyväksi koodaajaksi? En tiedä - ehkä. Kaikki eivät opi hyviksi koodaajiksi vaikka käyvät alan tutkinnon nuorena. Ihmise
[/quote]
todella hyvät koodaajat aloittavat itse viimeistään 10v iässä, ja opettelevat koko ikänsä 10h päivässä koska se on niin kiinnostavaa. he ovat poikkeuksetta hyviä myös matikassa.
olisi ihmeellistä jos koodaukseen lahjakas aloittaisi vasta 40v iässä... tuossa iässä voinet oppia jotain perus-perus-koodausta, et mitään ihmeempää.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 10:35"]
[/quote]
todella hyvät koodaajat aloittavat itse viimeistään 10v iässä, ja opettelevat koko ikänsä 10h päivässä koska se on niin kiinnostavaa. he ovat poikkeuksetta hyviä myös matikassa.
olisi ihmeellistä jos koodaukseen lahjakas aloittaisi vasta 40v iässä... tuossa iässä voinet oppia jotain perus-perus-koodausta, et mitään ihmeempää.
[/quote]
Höpön höpön.
Itse tosin aloitin aika nuorena "koodauksen" vuonna miekka ja kypärä ja tein eri kielilä ja systeemeillä opintojen jälkeen teollisuudessakin vuosia töitä, kunnes ylenin sitten tavanomaiseen tapaan käytännön hommista pois. Olen reilun sata ammattilaista urani varrella palkannut, eikä tämä "koodaus" (huoh...) nyt mitään niin kummalista ole, etteikö siä oppisi vähemmälläkin kuin lapsinerona aloittamalla.
Toki omanlaisensa luonteen, kiinnostuksen ja ajattelukykynsä se vaatii, mutta koska suurimmala osalla >4-kymppisistäkin insseistä, jos eivät nyt aivan raksa- tai konehommissa ole olleet, on jonkinmoista kokemusta ja ajattelumalleja ohjelmoinnistakin, en näe mitenkään mahdotonta omaksua asioita, joskin työtähän se aina vaatii, niin kuin kaikki muukin.
Suuurin haaste tulee olemaan läpäistä rekrytointiseula, jossa päättäjinä on reilu 3-kymppisiä kavereita ja jotka ajttelevat juurkin, että "...olisi ihmeellistä jos koodaukseen lahjakas aloittaisi vasta 40v iässä... tuossa iässä voinet oppia jotain perus-perus-koodausta, et mitään ihmeempää..."
Veikkaanpa, ettet nyt näin oikeasti tule koskaan alalle ilman aikaisempaa historiaa juuri tuon takia työllistymään, vaikka kuinka open sourcessa kykyjäsi näyttäisit, joten kannattaa vamaan suunnata muualle,
Älä kuitenkaan ihan piruuttasi esim. lähihoitajaksi tms., johon nämä "muut" ovat sinulle jo roolin varanneekin, vaikka olisit esim. työtön kolmen alan tohtori.
Juuri nyt minkäänikäisen ei kannata kouluttautua it-alalle. siellä ei palkata ketään. Sen sijaan siellä voi pårjätä yritäjänä tai sitten ei ja pärjääminen on kiinni idedoista, ei koulutuksesta, kkoska jokainen teini osaa ne perusasiat.