Mikä tätä ihmistä vaivaa?
Hän on epäsosiaalinen, saattaa vieraiden seurassa olla joskus vihamielisen hiljainen ja heitellä kylmiä katseita. Kuitenkaan ei itse muka huomaa tätä.
Hän ei osaa keskustella rakentavasti, usein keskustelusta tulee väittely. Hän saattaa heitellä tilannetta pahentavia kommentteja ymmärtämättömyyttään.
Hän ei yleensä pyydä anteeksi.
Monesti kosketus inhottaa häntä. Usein koskettaminen kutittaa tai on muuten epämukavaa. Seksuaalisesti hiukan estoinen.
Hän ei ymmärrä toisten tarpeita eikä osaa tai halua tehdä kompromisseja. Toteaa vain että ihmiset on erilaisia...
Hän ei tajua mustaa huumoria. Hän ei tajua aina kielikuvia.
Hän ei osaa tukea, hän päätyy läheisen ihmisen terveyteen liittyvässä kriisissä vähättelemään tai sivuuttamaan tilanteen.
Hän ei huomaa lähisukua lahjoin, mutta odottaa muiden muistavan häntä ja odottaa muiden antavan hänen käyttöönsä tavaroita ilman kiitollisuutta.
Hän on apaattinen. Ei hoida yksinkertaisia asioita kuten lampun vaihto, auton pesu, roskien vienti, vaikka näkee kyllä että tehtävää olisi. Erityisesti apatisoituu, jos jostain syystä ei pääse omiin oloihinsa.
Epäsiisti, jättää tavaroita pitkin eikä huomaa likaisuutta. Saattaa käyttää rikkinäisiä vaatteita vaikka ehjiin olisi varaa.
Kommentit (20)
Sosiaalisesti rajoitteinen, katkera, oman navan ympärille käpertynyt paskiainen.
Miksi täällä haukutaa Aspergereita koko ajan? Ymmärrän jos täällä on yks ärsyttävä typpi jolla se on, mutta ei yleistystä please.
Ja jos se on vaan läppää niin miettikää uudelleen.
Epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö
Ohan nuita mulukkuja kaikenlaisia, eteenpäin vain, ei tällä ikuisia olla. Turha analysoia.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 01:55"]
Miksi täällä haukutaa Aspergereita koko ajan? Ymmärrän jos täällä on yks ärsyttävä typpi jolla se on, mutta ei yleistystä please.
Ja jos se on vaan läppää niin miettikää uudelleen.
[/quote]
No tuota, olen itse asperger. Ei nuo kaikki minuun sovi, mutta aika moni kuitenkin. Silta-sarjan Saga Noreniin samaistun vahvasti. Mutta voin minä olla ihan hyvä tyyppikin, kun opit tuntemaan. Se on vähän henkilökemioista kiinni.
Juu, kuulostaa se multakin. Paitti ei täällä oo tavaroita ympäriinsä eikä kovin likaista? Seksuaalisesti estoinen en ole. Mut muuten : kuvailit mua hyvin:)
Ihmisesi voi olla esim. ADHD-asperger, tai muuten vaan autistinen. ADHD:en liittyy usein muitakin liitännäisoireita, kuten masennus, bipolaarisuus jne. Ovat usein narsistisen tuntuisia ja suuttuvat käsittämättömistä asioista (tiedän mistä puhun, koska olen syntynyt ko. diagnoosin saaneesta ihmisestä).
Ei toi aspergeria ole. Mul on se ja kyllä vien roskat ulos joka päivä vaikka ei niin usein tarvis. Ja tavarat on järjestykses . Eikä ole likaista. En kulje myöskään rikkinäisis vaatteissa
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 02:18"]
Ei toi aspergeria ole. Mul on se ja kyllä vien roskat ulos joka päivä vaikka ei niin usein tarvis. Ja tavarat on järjestykses . Eikä ole likaista. En kulje myöskään rikkinäisis vaatteissa
[/quote]
Aspergerin kirjo on hyvin laaja. Ei kaikilla ole kaikkia oireita.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 02:23"][quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 02:18"]
[/quote]
Aspergerin kirjo on hyvin laaja. Ei kaikilla ole kaikkia oireita.
[/quote]
totta tuoki. Mut toiha voi olla masennustaki jos ei kerta saa mitää aikaseks
Aika moni kohta täsmäsi minuun. Siksi kai olenkin erakko, mutta en mitenkään epäsiisti.
Lisäyksenä: Hän saattaa olla kyläreissuilla omaa lastaankin kohtaan sosiaalisesti laiminlyövä. 1,5v poika selvästi kummastuu isän käytöksestä. Kotona hän kuitenkin on hyvä ja huomaavainen isä. Kylässä hän saattaa hämmentää koko porukan puhumattomuudellaan ja viiltävillä katseillaan. Ennen kyläreissua käyttäytynyt normaalisti. Ovesta sisään mentäessä kiusallinen hiljaisuus saattaa alkaa. Hän kyllä vastaa kysymyksiin, jos joku uskaltaa jotain kysyä, mutta ei puhu muuten mitään. Luulin ennen että hänellä on "vain" sos. tilanteen pelkoa ajoittain, mutta nyt olen kyllä ymmälläni. Hävettää hänen puolestaan. Minullekin tulee todella kiusaantunut olo hänen käytöksestään. Kyse on ihmisistä joita hän on nähnyt usein.
Parisuhdetta hän ei osaa hoitaa, vaikka halua ilmeisesti olisi. Olemme keskustelleet tarpeistamme jotta saataisiin kompromisseja aikaan, mutta hän ei jostain syystä pysty näkemään kompromissia vaihtoehtona. Romantiikkaa ja läheisyyttä ei juurikaan enää ole. Hän ei tiedä miksi eikä tiedä miten asian korjaisi. Rakkaudentunnustuksia ja huomion osoituksia ei tule. Minä kyllä huomioin ja teen aloitteita ja tuntuu, että olen kaikkeni pian kestänyt ja yrittänyt. Joskus saa seksiä, mutta silloinkin vain pyritään hänen tyydyttämiseensä, joka kestää noin 20 sekuntia. Alkaa tuntua yksipuoliselta satsaamiselta.
Sanoo apaattisuuden johtuvan siitä että ei ehdi harrastaa, vaikka kukaan ei kiellä häntä menemästä ja tekemästä asioita. Olen yrittänyt järjestellä hänelle vapaita viikonloppuja ja mahdollisuutta harrastaa vapaasti osallistumalla seuransa toimintaan, mutta hän ei kuitenkaan lähde mihinkään. Hän mielummin istuu puhumattomana sohvalla.
Hän ei ole hyvä vastaanottamaan rakentavaa palautetta. Ottaa hienovaraisen sanomisen syyllistämisenä.
Remonttiasioiden hoito tuntuu hankalalta, vaikka on kyse vain muutamaan firmaan soittamisesta. Normaalit asiat väsyttävät häntä poikkeuksellisen paljon, esim kesämökin grillikodan puhdistaminen.
Ap
Lisäyksenä: Hän saattaa olla kyläreissuilla omaa lastaankin kohtaan sosiaalisesti laiminlyövä. 1,5v poika selvästi kummastuu isän käytöksestä. Kotona hän kuitenkin on hyvä ja huomaavainen isä. Kylässä hän saattaa hämmentää koko porukan puhumattomuudellaan ja viiltävillä katseillaan. Ennen kyläreissua käyttäytynyt normaalisti. Ovesta sisään mentäessä kiusallinen hiljaisuus saattaa alkaa. Hän kyllä vastaa kysymyksiin, jos joku uskaltaa jotain kysyä, mutta ei puhu muuten mitään. Luulin ennen että hänellä on "vain" sos. tilanteen pelkoa ajoittain, mutta nyt olen kyllä ymmälläni. Hävettää hänen puolestaan. Minullekin tulee todella kiusaantunut olo hänen käytöksestään. Kyse on ihmisistä joita hän on nähnyt usein.
Parisuhdetta hän ei osaa hoitaa, vaikka halua ilmeisesti olisi. Olemme keskustelleet tarpeistamme jotta saataisiin kompromisseja aikaan, mutta hän ei jostain syystä pysty näkemään kompromissia vaihtoehtona. Romantiikkaa ja läheisyyttä ei juurikaan enää ole. Hän ei tiedä miksi eikä tiedä miten asian korjaisi. Rakkaudentunnustuksia ja huomion osoituksia ei tule. Minä kyllä huomioin ja teen aloitteita ja tuntuu, että olen kaikkeni pian kestänyt ja yrittänyt. Joskus saa seksiä, mutta silloinkin vain pyritään hänen tyydyttämiseensä, joka kestää noin 20 sekuntia. Alkaa tuntua yksipuoliselta satsaamiselta.
Sanoo apaattisuuden johtuvan siitä että ei ehdi harrastaa, vaikka kukaan ei kiellä häntä menemästä ja tekemästä asioita. Olen yrittänyt järjestellä hänelle vapaita viikonloppuja ja mahdollisuutta harrastaa vapaasti osallistumalla seuransa toimintaan, mutta hän ei kuitenkaan lähde mihinkään. Hän mielummin istuu puhumattomana sohvalla.
Hän ei ole hyvä vastaanottamaan rakentavaa palautetta. Ottaa hienovaraisen sanomisen syyllistämisenä.
Remonttiasioiden hoito tuntuu hankalalta, vaikka on kyse vain muutamaan firmaan soittamisesta. Normaalit asiat väsyttävät häntä poikkeuksellisen paljon, esim kesämökin grillikodan puhdistaminen.
Ap
trolli? kyseessä on tyhmä ja epäsosiaalinen ihminen. ota seuraava
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 02:18"]
[/quote]
Mä tunnen tod.näk. aspergermiehen, joka on ollut tosi hyvä kokki ja puutarhuri, mutta ryypännyt itsensä hunningolle ja nuoresta asti kulkenut vanhoissa lumpuissa. Lapsena kuulemma leikki monotonisesti, eikä muistanut siitä ajasta paljoakaan.
Kävi aikoinaan töissä,mutta lopetti omista syistään. Ei koskaan muuttanut kotoaan, ennen kuin oli pakko.
Oireinaan mm. monotoninen puhe, tietyt, rajatut kiinnostuksen kohteet,naissuhteiden täydellinen puuttuminen ja tuo pukeutuminen.
Diagnoosi: kusipää.