Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten päästä yksityiseen hyvään terapiaan? Saako tukea Kelalta?

Vierailija
22.06.2014 |

Olen ihan nuoruudestani asti käynyt terapiajaksoja (ihan vain keskusteluterapiaa) kunnallisella puolella. Yhteensä terapiassa olen kulkenut varmastikin 5 vuotta, eikä tuollaisesta juttelusta ole minulle sanottavaa hyötyä ollut. Olen kohta 40v... ja samassa jamassa, ellei pahemmassa kuin olin aikoinaan nuorena aikuisena. Silloin kärsin lähinnä vain neuroottisesta jännittämisestä ja paniikkihäiriöstä, nyt kun ne ovat ehkä jonkin verran helpottaneet, on tilalla rankat huonommuuden tunteet, epäsosiaalisuus, ajoittainen masennus, arvottomuuden tunteet. Olen yksin näiden asioiden kanssa. Haluaisin hoitaa itseni kuntoon! Lääkitystä en halua, muutama vuosi sitten söin Venlafaxinia lähes täydellä annostuksella ja elämä meinasi mennä ihan ranttaliksi. Lääkkeet ei minulle sovi, se on huomattu ennenkin. Korkeintaan jokin rauhoittava voi joskus toimia.

Mutta siis, miten pääsen kunnolliseen terapiaan? Tällä hetkellä minulla ei ole mitään hoitosuhdetta. Mutta haluan parempaan kuntoon, ei kai peliä ole vielä menetetty! Jos ei muuten, niin lasteni takia!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

se hoitosuhde johonkin psykiatriin pitää olla, ja sitä kela-terapiaa jotenkin haetaan sen psykiatrin kanssa tai sen lausunnolla. Terapeutin saat valikoida itse, ja maksettavaakin siitä vähän tulee vaikka oliskin se kelan tukema terapia.

Vierailija
2/4 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiseltä voi saada hyvää terapiaa ilman noita pakkolääkekokeiluitakin. Maksaahan se paljon, mutta elämä voi muuten valua ihan läpi sormien, joten kyllä itseen kannattaa panostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoin ja nopein tapa päästä yksityisen kautta Kelan korvaamaan kuntoutuspsykoterapiaan on Helsingissä ja Tampereella toimiva Psykoterapiakeskus Vastaamo, joka tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut sisältävän ja paperisodan puolestasi hoitavan aloituspaketin Kela-kuntoutuspsykoterapiahakemuksen tekemiseen: http://www.vastaamo.fi

"Työ- tai opiskelukykyä heikentäviä psyykkisiä oireita hoitavaan terapiaan voi hakea Kela-tukea psykiatrin diagnoosin, kuntoutustarvearvion, hoitosuunnitelman ja psykoterapeutin valinnan jälkeen. Kaiken tämän sekä kaksi yksilöterapiakäyntiä saa helppona aloituspakettina hintaan 570 €, josta Kela korvaa 63 €. Kelan tukipäätöksen jälkeen yksilöterapiakäyntien omavastuuhinta on 15-45 €."

Katso myös "Masennuksen oireet, tunnistaminen, hoitaminen ja hoitoon hakeutuminen" http://www.vastaamo.fi/masennus

Vierailija
4/4 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan tukemaa kuntouttavaa psykoterapiaa saadakseen pitää olla hoitosuhde, kesto vähintään 3kk. Olisi hyvä olla testattuna enemmän kuin yksi lääke, katsovat muuten helposti ettei muita hoitokeinoja ole kokeiltu tarpeeksi. Tärkein kriteeri on kuitenkin se, että on motivoitunut ja siinä kunnossa, että pystyy työstämään asioita. Terapiatuki on tarkoitettu työkyvyn saavuttamiseen ja vahvistamiseen, eli jos on toivoa tulla tuottavaksi yhteiskunnan jäseneksi tai pysyä sellaisena terapian avulla, on tukeen hyvät mahdollisuudet. Tarvitaan toki hoitavan tahon puoltava b-lausunto myös, terapeutin etsit itse.