Minulla on nyt käynnissä testi, onko Suomessa työvoimapulaa. Hain työpaikkaa, jonka mainituista vaatimuksista täytän 100% ja
"eduksi on" -kohdista 90%.
Jos ei tule haastattelukutsua, Suomessa ei todistettavasti ole työvoimapulaa.
Kommentit (26)
Kyse on yleensä siitä, oletko sopiva. Ja aloitusviestisi perusteella et ole. Et pääse haastatteluun, ja jos pääset, blokkaat itse mahdollisuutesi.
Saattaa jollain toisellakin olla 100% sopivuus. Ja paremmat tissit.
Mutta ap:lla on kuitenkin sellainen asenneongelma, että hän vaatii tes:n mukaista palkkaa, ylityökorvauksia jne.
Öö no jos ei ole työvoimapulaa, miksi kunnassani jatkuvasti roikkuu avoinna paikkoja joihin ei ole hakijoita? Logiikka on pettämätön testissäsi!
Vierailija kirjoitti:
Kyse on yleensä siitä, oletko sopiva. Ja aloitusviestisi perusteella et ole. Et pääse haastatteluun, ja jos pääset, blokkaat itse mahdollisuutesi.
Tunnen ihmisiä, jotka ovat aina päässeet hakemaansa työhön, jos vain ovat päässeet haastatteluun. Jotkut osaavat sen, jotkut eivät.
Vierailija kirjoitti:
Saattaa jollain toisellakin olla 100% sopivuus. Ja paremmat tissit.
Tai se on älykkäämpi ja mukavampi kuin ap, joka pyrkii todistamaan yksittäisenä ihmisenä laajemman kokonaisuuden.
No tissit on kyllä kivoja. Tai p e r s e e t.
Täällä Sotkamossa työpaikka on varma jos puhut ruskii ja suuri plussa jos tulet Ukrainasta.
t. Antti
Entä ne muut, jotka täyttävät kaikki ehdot ja hakevat paikkaa? Luuletko että kaikki haastatellaan? Mitä edes hait? Oliko varmasti ala jossa on pulaa tekijöitästä, vai joku markkinoinnin tehtävä johon tulee se 350 hakemusta viikossa?
ap vaikuttaa sen verran motivoituneelta työnhakijalta että viisas työnantaja palkkaa hänet heti ensimäisen tapaamisen perusteella.
Työvoimapula-alat ovat yleensä akateemisia. Esim. Varhaiskasvatuksen opettajista ja sosiaalityöntekijöistä on valtava pula.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Sotkamossa työpaikka on varma jos puhut ruskii ja suuri plussa jos tulet Ukrainasta.
t. Antti
kielillä puhuminen ei auta, jos koko pienen elämänsä on käyttänyt älypihelinta. ap;lla ei välttämättä kunto riitä.
Olen tehnyt tätä testiä nyt puoli vuotta ja luetuttanut hakemuksia ja cv:tä muilla, en ole päässyt yhteenkään haastatteluun. Asun Espoossa mutta jo kaksi kuukautta olen hakenut koko Suomesta. Ja olen vakituisessa työsuhteessa. Reppufirmojen kautta tehnyt rekryt olen välttänyt, ja hakenut baan jos on todella mielenkiintoinen paikka.
En tiedä miten niitä töitä nykyään saa. Pitääkö hakea vaan määräaikaista ja osa-aikaista ja antaa sitten polkea omia etuja alkuun että saisi jalan ovenväliin? Vai pitääkö verkostoitua ja julistaa sitä linkedinissä ihan suorittavaa toimistotyötä tekevänkin?
Ei Suomessa töitä ole suomalaisille tai on jos luopuu kaikista työehtosopimuksista ja tekee ilmaiseksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Öö no jos ei ole työvoimapulaa, miksi kunnassani jatkuvasti roikkuu avoinna paikkoja joihin ei ole hakijoita? Logiikka on pettämätön testissäsi!
Mistä sinä tiedät, että niihin paikkoihin ei ole hakijoita?
Se kirjoitti:
minä sitä vastoin olen tk eläkkeellä ja nautin elämästäni. ei ole tarvinnut helteillä olla töissä hikoamassa. Ole sinä työelämän oravanpyörässä
Mikä kommentti tuo oli olevinaan?
Lukemattomat oikeasti työkyvyttömät kitkuttelevat töissä tai useammin tilanteessa, jossa eivät kelpaa töihin, mutta eivät pääse eläkkeelle.
TE- keskuksen kyykytettävänä vanhuuseläkkeelle saakka ja sekin jää pieneksi pitkän työttömyysjakson(jopa 10v) seurauksena.
55v monisairas ei kelpaa mihinkään, työttämäksi jääneen 55v työllistyminen on muutenkin heikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, että niihin paikkoihin ei ole hakijoita?
Vaimoni, silloin 46v haki viime keväänä töihin marjatilalle.
Oli oikein kampanja "Pelastetaan marjatilat" tai jotain.
Ei kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt tätä testiä nyt puoli vuotta ja luetuttanut hakemuksia ja cv:tä muilla, en ole päässyt yhteenkään haastatteluun. Asun Espoossa mutta jo kaksi kuukautta olen hakenut koko Suomesta. Ja olen vakituisessa työsuhteessa. Reppufirmojen kautta tehnyt rekryt olen välttänyt, ja hakenut baan jos on todella mielenkiintoinen paikka.
En tiedä miten niitä töitä nykyään saa. Pitääkö hakea vaan määräaikaista ja osa-aikaista ja antaa sitten polkea omia etuja alkuun että saisi jalan ovenväliin? Vai pitääkö verkostoitua ja julistaa sitä linkedinissä ihan suorittavaa toimistotyötä tekevänkin?
Tunnen sellaisiakin työnantajia, jotka tekevät viime kädessä päätöksen kahden työntekijän välillä sen perusteella, onko hakija työtön vai työssä. (siis jos kyse on ihan perustason työstä eikä vaadita mitään tuplatyön yhtä aikaa tekemistä opiskelujen kanssa ammattiatidon ylläpitämiseksi). Valitsevat työttömän, ihan periaatteellisista syistä. Aika harvassa näitä on, mutta olenpa sellaisiinkin siis törmännyt.
Liian täydellistäkään harva työnantaja halua palkata, uhkaa jo omaa asemaa sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa töitä ole suomalaisille tai on jos luopuu kaikista työehtosopimuksista ja tekee ilmaiseksi jne.
"Työllisiä oli vuoden 2021 toukokuussa 2 580 000, mikä oli 138 000 enemmän kuin vuotta aiemmin."
Kaikki ulkkareita ja ilmaistyöläisiä? Siis vähintäänkin nuo 138 000? Tuosta puuttuu kausityöntekijät kokonaan.
Mikäs on seuraava tekosyy?
minä sitä vastoin olen tk eläkkeellä ja nautin elämästäni. ei ole tarvinnut helteillä olla töissä hikoamassa. Ole sinä työelämän oravanpyörässä
Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta