Räätälin patti eli bunionette eli pikkuvarpaan vaivaisenluu
Kaipaan vertaistukea ja kaikenlaista tietoa räätälin patin eli bunionetten eli pikkuvarpaan vaivaisenluun ongelmista, hoidoista ja leikkauksista https://fi.m.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4%C3%A4t%C3%A4lin_patti. Bunionette-ongelmani kipuineen on äitynyt niin pahaksi, että olen menossa lääkäriin. Rahat eivät riitä AINA UUSIIN kenkiin, kun ensin vaivalloisen etsinnän tuloksena luulee löytäneensä sopivat kengät, mutta käytössä huomaa niidenKIN hankaavan päkiää ja pikkuvarvasta, ja TAAS täytyy antaa kengät pois, ja ostaa UUDET kengät...Olen lukenut jalkaterapeuteista, mutta köyhänä menen ensin terveyskeskukseen, josta toivoakseni ohjataan jollekin jalka-ammattilaiselle.
Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (34)
Jep, tätä tautia ei todella ole liialla infolla pilattu. Onkohan Suomessa jotenkin harvinaisempi kuin muualla? Tässä alla parhaita sivuja mitä netistä löytyy, tuolla monenlaisia jumppavideoita myös.
Toivottavasti auttaa!
https://www.nhslanarkshire.scot.nhs.uk/services/podiatry/tailors-bunion/
Ei, tämä on pikkuvarpaan vaivasenluu eli tailor's bunion
Ainoa toimiva on kengät, joissa leveä jalanmuotoinen lesti. Käytännössä tämä tarkoittaa paljasjalkakenkiä. Mutta on yksi muu vaihtoehto eli Joe Nimble tai Bär -merkin kengät. Niillä on meinaan myös paksumpipohjaisia malleja. Täältä löytyy
Mahtaakohan mulla olla tämä vaiva vai joku muu... Jalkaterän ulkosyrjä sietämättömän kipeä. Joudun ontumaan joka askeleella ja välillä huudon kera. Lääkärillä on käyty ulkosyrjän kivun takia, mutta kuvissa ei näy mitään. Pitäisikö näkyä?
Vierailija kirjoitti:
Päivitystä edelliseen. Keskustelin minimaali invasiivisestä tekniikasta yhden ulkomailla toimivan kirurgin kanssa ja hänen viestinsä minulle oli että tässä räätälinpatti asiassa tämän tekniikan hyödyt ei päihitä perinteistä avoleikkuuta. Joten hoidan asian kuntoon täällä Suomessa, mikä on itselle helpotus. Vähän vähemmän säätöä.
Toivottavasti tämä tavoittaisi sinut tai jonkun muun jolla olisi kokemusta leikkauksesta. Kävitkö leikkauksessa? Paljonko maksoi? Kauanko paraneminen kesti?
Leveälestiset kengät, wide fit kenkiä löytyy. Myös paljasjalkakengät voi auttaa.
Minulla on alkanut oikean jalan pikkuvarpaan vieressä oleva patti vaivaamaan viimeisen parin vuoden aikana. Särkyä on kovasti ja osa kengistä tekee niin kovaa kipua, että pitää riisua pois. Ikää 37v. Ylipainoa alkoi kertymään 2019 > pahimmillaan melkein 20kg. Nyt olen vuoden verran koittanut saada painoa alaspäin (-7kg). Vielä ei näy helpotusta, pahentunut vain.. kuinka paljon patin pitää vaivata että voi mennä leikkaukseen?
Vierailija kirjoitti:
Leveälestiset kengät, wide fit kenkiä löytyy. Myös paljasjalkakengät voi auttaa.
auttavat kyllä kipuun, mutta eivät poista vaivaa. Siksi kyselin olisiko kenelläkään kokemusta leikkauksesta..
Vaivaisenluuhun auttaa pohjallinen jossa on kohouma keskellä. Nostaa isovarpaan tyviniveltä alapuolelta. Kun käytän sitä myös toisen jalan räätälinpatin kipu lievenee.
Vierailija kirjoitti:
Joku aika sitten minulla rupesi hinkkautumaan pikkuvarpaan ja seuraavan väli ja tajusin että varpaani ovat monella tavalla vinksallaan toisessa jalassa. En jaksa koko tarinaa kirjoittaa, mutta lopulta päädyin hommaamaan silikoniset varpaiden erottajat. No nehän oli järkyttävän kireät vaikka piti olla sopivat. Päädyin lopulta siihen että leikkelin ideaalisiteestä nauhoja joilla erottelen varpaat. Näin olen pärjäillyt jo pitemmän aikaa.
Varvasväliin voi laittaa rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaivaisenluuhun auttaa pohjallinen jossa on kohouma keskellä. Nostaa isovarpaan tyviniveltä alapuolelta. Kun käytän sitä myös toisen jalan räätälinpatin kipu lievenee.
minulla ei ole vaivasenluuta vaan pikkuvarpaan tyvinivelessä räätälin patti. Eli vaivasenluu ja räätälinpatti ovat eri asia.
jos siis tarkoitit että tuolla pojallisella saa lievitettyä räätälinpatin kipua niin en oikein ymmärrä mihin perustuu? Voitko selventää tarkemmin? Ymmärsinnyt tekstistäsi että jos laitat esim. Oikean jalan alle pohjallisen niin vasemmassa jalassa räätälinpatti helpottaa..?
Räätälinpatti ON pikkuvarpaan vaivaisenluu.
Olipas mielenkiintoista löytää tämä keskustelu. Minua räätälinpatti vaivannut toisessa jalassa pari vuotta. Olen siihen vähitellen löytänyt erilaisia keinoja, ja nyt tilanne on aika hyvä. Mutta hankalaa on ollut, tuntuu että yhdestä paikasta saa yhden vinkin, ja jostain toisaalta sitten taas toisen.
Ensinnä minulle kerrottiin, että johtuu jalan holvikaaren laskeutumisesta, ja hankin kaarta kohottavat pohjalliset. Samoihin aikoihin myös New balancen lenkkarit, jotka onkin täällä mainittu aiemmin. Sain myös jumppaohjeita.
Pikkuvarvas on myös kääntynyt vähän sisäänpäin, ja nyt hiljattain löysin silikonisen varpaanerottajan (jalkaasiantuntija.fi), muualta en onnistunut löytämään samanlaista. Siitäkin tuntuu olleen osaltaan apua. Uusimpana hankin paljasjalkakengät, ne tuntuvat kaikin puolin hyviltä.
Kävelin hiljattain pidemmän vaelluksen. Siellä käytin räätälin patin ympärillä vielä sellaista pyöreää huopaista liikavarpaansuojaa, toimi.
Voi kun jostain voisi saada kerralla kokonaisvaltaisen avun tällaiseen vaivaan, eikä tarvitsisi pala kerrallaan etsiä ja yrittämisen ja erehtymisen kautta kokeilla kaikenlaista.
Onko tämä siis liikavarvas eli bunion englanniksi?