Räätälin patti eli bunionette eli pikkuvarpaan vaivaisenluu
Kaipaan vertaistukea ja kaikenlaista tietoa räätälin patin eli bunionetten eli pikkuvarpaan vaivaisenluun ongelmista, hoidoista ja leikkauksista https://fi.m.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4%C3%A4t%C3%A4lin_patti. Bunionette-ongelmani kipuineen on äitynyt niin pahaksi, että olen menossa lääkäriin. Rahat eivät riitä AINA UUSIIN kenkiin, kun ensin vaivalloisen etsinnän tuloksena luulee löytäneensä sopivat kengät, mutta käytössä huomaa niidenKIN hankaavan päkiää ja pikkuvarvasta, ja TAAS täytyy antaa kengät pois, ja ostaa UUDET kengät...Olen lukenut jalkaterapeuteista, mutta köyhänä menen ensin terveyskeskukseen, josta toivoakseni ohjataan jollekin jalka-ammattilaiselle.
Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (34)
Jalkaterapeutti neuvoi minua hankkimaan sellaisia villa- tai froteepohjasukkia, ne ovat minulla auttaneet räätälinpatin kipeytymiseen. Sain myös jotain liikkeitä joita tein aikani, ja patti on nykyään lähes kokonaan oireeton. Kengät eivät tietenkään saa olla liian kapeat tai kovat.
Toivottavasti pääset jossain vaiheessa fysio/jalkaterapeutille.
Kiitos vastauksesta! Hienoa, että olet saanut räätälin patin oireettomaksi!
Kun ostan uudet kengät, niin ensinnäkin niiden täytyy olla riittävän isot pituudeltaan ja riittävän leveät päkiästä, ja toisekseen minun täytyy mallata erilaisten pohjallisten avulla kengät sopiviksi, ja sopivuuden voi testata vain käytössä, eli en voi siis kaupassa kenkiä ostaessani tietää, että saanko ne lopulta mm. kengänpohjallisia leikkaamalla minulle sopiviksi. Minulla on yhdet Merrell-vaelluskengät, jotka olen kengänpohjallisilla sekä villasukkia käyttämällä saanut täysin sopiviksi, joten niiden kanssa jalkani eivät kipuile. Sitten on Eeva-nimiset puutarhakalossit, jotka ovat kuin jalkoihini luodut muotoiltuine pohjineen ja leveine päkiöineen, mutta niitä ei myydä enää missään. Varvastossutkin on hyvät, mutta olen huomannut, että varvastossuissa ei ole tarpeeksi tukea muutoin, ja nykyään niissäkin jalkani kipeytyvät. Köyhänä ei ole varaa ostaa erilaisia kenkiä löytääkseen niiden joukosta sopivia, sillä liian isot ja hölskyvät kengät eivät myöskään ole hyvä asia.
Toivottavasti tähän ketjuun tulee ajan mittaan lisää kaikenlaisia kokemuksia ja tietoa räätälin pattiin liittyvistä asioista. Englanniksi täältä virtuaalitodellisuudesta löytyy videoita ja tekstejä räätälin patista, mutta aina on mukava lukea asioista myös meidän suomemme kielellä! Nyt kun olen alkanut urakalla etsiä tietoa ja apua räätälin patin hoitoon, niin esimerkiksi terveyskeskuksen terveydenhoitaja ja eräs kenkäkauppias eivät olleet koskaan kuulleetkaan räätälin patista.
...ja vielä: minäkin aion ostaa villa- ja froteepohjasukkia, ja kokeilla niitä, joten kiitos vinkistä!
Omalle jalalle sopivat paljasjalkakengät. Erilaisia kapealle, leveälle, korkealle, matalalle jalalle, ja erimalliselle varvasrivistölle (laskeva, tasainen, jokin varvas pisin jne).
Niissä on riittävä varvastila, kärki ei kapene ja lyttää varpaita sumppuun niin että syntyy vaivaisenluut.
Mahtuu myös paranemaan ne lytyssä olevat varpaat
En edes ymmärrä että miten ihmiset voivat käyttää kapeakärkisiä kenkiä. Näyttävät niin rumiltakin.
Räälinpatti tulee tuonne sivuun, joten usein leveälestiset kengätkään ei ole juuri siitä kohtaa tarpeeksi leveät ja ovat pikemminkin leveät vaivaisenluun ja varpaiden kohdalta, voivat myös liiaksi kaartua sisäänpäin etuvarpaan kohdalta, ja monet kenkien pohjat voivat kaartaa räätälinpatin kohdalta ylöspäin eivätkä sen vuoksi sovi. Voi kokeilla lenkkarityylisiä kenkiä missä on verkkotyyppinen kangas eikä saumaa tai leikkausta räätälinpatin kohdalla. Esim skechers graceful -kävelylekkarit. Toki tämän tyyliset kengät kuluu eikä ihan joka kelille sovi.
Jos melkein tarpeeksi leveät kengät löytyy ja materiaalia voi venyttää, on suutareilla laitteet myös venyttää kenkää tarvittavasta kohdasta.
Hukkasinin sivuilla on kokotaulukko jossa myös leveys, eli jos löytyy rahaa panostaa niin hukkasiinin voisivat olla hyvät.
Hei, minua on vaivannut räätälinpatti noin 5 vuotta oikeassa jalassa. Vasempaan sopi melkein kenkä kuin kenkä mutta oikea on hankala. Jännä miten vähän netissä on juuri räätälinpatista kirjoitettua tekstiä suomenkielellä. "Normi" vaivasenluusta on kylläkin materiaalia. Tämä vauva.fi - threadi on yksi harvoja paikkoja netissä missä räätälinpattia oikeasti käsitellään suomeksi.
Leveät kengät auttavat minulla kivunhallinnassa mutta eivät täysin poista paineen tunnetta pikkuvarpaan nivelen kohdassa. Paras tunne on olla 1) ilman kenkiä tai sitten 2) jos on kengät jalassa ja tekee jotain johon keskittyy ja ajatukset eivät kiinnity kipuun tai jos 3) on kävellyt pitkään että jalka on kauttaaltaan puutunut.
Kuten yllä mainittu niin usein leveälestiset kengätkään ei ole juuri räätälinpatin kohdalta tarpeeksi leveät. Tästä syystä itsellä esimerkiksi Altrat eivät ole toimineet oikein, ei edes erityisleveät Altran mallit, vaikka nämä ovat jättimäiset varvastilasta ja muuten mukavat.
Tietyistä saumattomista erikoisleveistä lenkkareista on kuitenkin ollut minulle jokseenkin hyötyä, esim Nike pegasus, New Balance 880 ja Mizuno Wave Sky ja nämä siis leveälestisinä (Wide tai extra wide) - ei normilestisinä. Vaelluskengistä leveälestinen Meindl Meran on toiminut suht hyvin ja kalvollisita lenkkareista New balance Hierro (extra wide). Näillä kengillä siis enimmäkseen tylppää paineen tunnetta, joka on suht siedettävää. Tietyillä muilla "leveälestisillä" kengillä kuten esim. Salomon speedcross (extra wide) kipu on pistävä. Kenkien ostaminen on siis sikäli välillä haastavaa kun vaikea sanoa etukäteen, ja kaikkia erikoisleiveitä kenkiä ei saa kivijalkakaupoista joten menee nettihommiksi välillä. New Balance 880 ja Mizunoa nähnyt leveänä Intersporteissa ja XXL:ssä. Crocsit tuntuu myös mukavalta jalassa.
Neljä vuotta sitten fysioterapeutti antoi jumppaliikkeitä, joita tein hetken. Tilanne ei ole muuttunut parempaan tai huonompaan suuntaan tänä aikana mutta vaiva ärsyttää. Pehmusteet tuovat itselle vain lisää paineen tunnetta. Kävin jalkakirurgilla vuosi sitten konsultoinnissa toiseen vaivaan liittyen (joka hoitui) ja puhuttiin samalla tästä räätälin patista. Neuvot oli samat kuin aikaisemmin, eli tarpeeksi leveä kenkä (mutta istuva) ja nilkkajumppa voi ennaltaehkäistä pahenemista (mutta ei välttämättä parantaa) ja pehmusteet hillitä kipua.
Voin liikkua ja kävellä, mutta jatkuva polte tuossa nivelessä tuntuu henkisestikin kuin olisi kivi kengässä jatkuvasti. Tästä syystä aion mennä juttelemaan jalkakirurgin kanssa mitä eri vaihtoehtoja on olemassa tänä päivänä, esim. leikkausta ajattellen. Veikkaan että suosittelee jumppaa ja sietämistä, koska virheasento ei ole suuri - vaikka ärsytys onkin. Voi olla että olen väärässä. Ainakin saa jonkun vastauksen kun kysyy.
ylipaino altistaa tuolle vaivalle
Puhuin siis kuminauhalla tehtävästä jalkateräjumpasta. 0len normalipainoinen.
Itsellä 10 vuotta sitten ollut hermovamma jalassa on altistanut räätälin patille. Vaivaisenluut ovat myös osittain perinnöllisiä. Ylipaino voi altistaa mutta tämä on vain yksi tekijä joka yleisesti voi vaikuttaa tai sitten ei. Bunionette/räätälin patti on yleinen luistelijoilla, johtuen luistimen puristavasta muodosta. Tiedän myös hyväkuntoisia kestävyysurheilijoita joilla on tämä vaiva.
Itselläni pännii myös räätälin patti vasemmassa jalassa varsinkin. Vapaa ajalla sen kanssa vielä jotenkin pärjää, kun on vaan väljät ja kengän sivussa joustava kangas. Mutta sitten itse ongelma onkin työni, kun työmaalle ei ole asiaa ilman turva kenkiä, joiden takia jalkani on entiset, kaikista leveimmällä lestillä ovat mitä löytyy, mutta koneita ajaessani olen ilman toista kenkää, mutta, kun se ei ole pelkästään työn kuvani, vaan työni sisältää runsaasti kävelyä edes takaisin ja kaikenlaista kiipeilyä montuun ja takaisin, jalkani on aivan tohjona päivän päätteeksi ja kävelen ontuen, ja kesäsesonki on nurkan takana, mielessä käynyt jo alan vaihtokin, tämän takia, mutta 18 vuotta ulkotöissä ja turvakenkien uhrina, miten sitä sopeutuu työhön, jossa ei tarvitse turvakenkiä tai kenkiä ollenkaan .. Vähissä taitavat hommat olla, järki lähtee jumppaa ja paljasjalka kenkää ja ties mitä kokeiltu, lääkärit sitä mieltä, että näillä jatketaan mutta tunnu tajuavan, etten pääse töihin ilman jalan tappajia, ne on kutenkin vähintää 8 tuntia jalassa raskaassa ruumiillisessa työssä..
Noista ei tietoa, ihan perus vaivaisenluut isovarpaissa, toinen jalka joskus leikattukin ja uudestaan se tuli. Isommaksi eivät kuitenkaan enää ole päässeet, kun teetätin fyssarilla (astumisesta otettiin kipsimuotti) pohjalliset, ja nuo laitoin aina kenkiin kuin kenkiin, ennenkuin tajusin ostaa useamman parin (saman kipsivalun kanssa). Tuosta Bunionette-vaivasta en tiedä, hajottaako samalla tavalla kengät kuin isovarpaan vaivaisenluu, mutta itse joudun ostaa leveälestisiä kenkiä kuin sieniä sateella, laatukaan ei auta, kun kengät hajoavat aina tuosta tietystä kohdasta ensin. Kivut kuitenkin pysyvät poissa eikä ongelma pääse leviämään noilla oman jalan astumisen mukaan teetetyillä pohjallisilla, joten toivottavasti heitä on myös kunnallisella puolella.
Räätälinpatti eli tailors bunion sille löytyy hakusanoilla varpaiden erottaja silikonisia varpaisen erottajia, jotka myös suojaavat pattia. Yhdessä varpaiden erottajan kanssa kannattaa käyttää paljasjalka kenkiä. Kannattaa seurata tarkkaan oman jalan mittaa ja mitan perusteella valikoida sisämitta johon lisätään suositeltu liikkumavara. Esim 1 cm. Kipukauppa on yksi jossa on tavallisen mallistoon ainakin tarkka kokotaulukko ja ohje jalan mittaamiseen.
Bunionette vaatii pitkäjänteisyyttä pikkuvarpaan erottajan kanssa, 3-6kk. Liian kapea kenkä aiheuttaa vaivan eli niihin ei enää kannata palata.
Voiko olla räätälinpatti ilman kipua?
Mulla on juuri noissa kohdissa jonkunlaisen patit enkä keksi mitä muutakaan ne vois olla.
Niiden päälle kehittyy aina isot kovettumat, jotka suurentaa niitä patteja entisestään sitten.
Kovettumien poiston jälkeen kohta on arka mutta ehkä se johtuu vaan siitä poistosta.
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla räätälinpatti ilman kipua?
Mulla on juuri noissa kohdissa jonkunlaisen patit enkä keksi mitä muutakaan ne vois olla.
Niiden päälle kehittyy aina isot kovettumat, jotka suurentaa niitä patteja entisestään sitten.
Kovettumien poiston jälkeen kohta on arka mutta ehkä se johtuu vaan siitä poistosta.
Räätälinpatti on luuston vika, joten sillon on yleensä kipua, ja sitä voi olla todella merkittävän paljonkin.
Sulla on ehkä vain kovettumia, luultavasti huonoista kengistä. Jos sulla on ollut kauan kovettumia, niin kyllähän se vaikuttaa kudokseen siinä vieressäkin, etenkin jos olet käyttänyt tiukkoja kenkiä.
Hoida ne kovettumat kuntoon, mutta älä itse niitä raspaamalla, se tuhoaa ihoa enemmän.
Käy jalkahoidossa ja kosteuta jalkoja. Suojaa kovettumakohdat, tavallinen laastari voi riittää ja tarvittaessa rakkolaastari, ei tarvitse välttämättä ostaa geelisuojia. Ja sitten se olennainen, eli hanki tilavammat, sopivammat kengät, jotka eivät hankaa jalkaasi, äläkä ainakaan käytä korkkareita!
Kovettumat ei aina katoa hetkessä, eli tarkkaile tilannetta ainakin muutama kuukausi. Kunhan ne on kadonneet, niin sitten sun omat kudokset siinä vieressä voi alkaa parantua ja palautua normaaliksi.
Jos käyt siellä jalkahoidossa, niin kysy hoitajalta apua.
En ole mikään asiantuntija tai kouluttautunut tällä genrellä mutta mulla on itselläni ollut paljon kovettumia ja tuo vaivaisenluukin.
Apteekista voi ostaa fleeceä, jossa toisella puolella laastaripinta. Ensin pattien raspaus, rasvaus ja anna rasvan imeytyä. Leikkaa fleecestä soikio ja laita ostin päälle. Helpottaa oireita, mutta ei paranna.
Turvakengistä itsellä toiminut Sievin Planar 1 S3. Näyttää lenkkarilta/ skeittikengältä ja hullunkurista on että sopii jalkaan itsellä paremmin kuin kaikki vapaa-ajan kengät jotka painaa enemmän tai vähemmän räätälin pattia. Eli töissä räätälin patti/bunionette ei vaivaa juurikaan.
Kävin lopputalvesta jalkakirurgilla Suomessa konsultaatiossa bunionetteen liittyen. Sanoi että kyseessä on luuston rakennevika. Helpotusta voi saada pehmusteista ja varpaan erottajista, mutta sanoi että rakennevika poistuu kokonaan vain leikkauksella. Olen lähellä mennä leikkaukseen. Tiedän että tietyissä paikoissa ulkomailla leikkaus onnistuu myös perinteisen avoleikkauksen sijaan ns. minimaali invasiivisenä. Tuo houkuttelisi pienemmän turvotuksen ja nopeamman paranemisajan takia, mutta toisaalta asian hoitaminen perinteisellä menetelmällä Suomessa olisi paljon yksinkertaisempaa. Annan asian muhia vielä.
Päivitystä edelliseen. Keskustelin minimaali invasiivisestä tekniikasta yhden ulkomailla toimivan kirurgin kanssa ja hänen viestinsä minulle oli että tässä räätälinpatti asiassa tämän tekniikan hyödyt ei päihitä perinteistä avoleikkuuta. Joten hoidan asian kuntoon täällä Suomessa, mikä on itselle helpotus. Vähän vähemmän säätöä.
Joku aika sitten minulla rupesi hinkkautumaan pikkuvarpaan ja seuraavan väli ja tajusin että varpaani ovat monella tavalla vinksallaan toisessa jalassa. En jaksa koko tarinaa kirjoittaa, mutta lopulta päädyin hommaamaan silikoniset varpaiden erottajat. No nehän oli järkyttävän kireät vaikka piti olla sopivat. Päädyin lopulta siihen että leikkelin ideaalisiteestä nauhoja joilla erottelen varpaat. Näin olen pärjäillyt jo pitemmän aikaa.
Up