Miten turkulaisella synnärillä tulee käyttäytyä
jotta ei saa turkulaisen kätilön ja lastenhoitajan vihaa ylleen? Olen ulkopaikkakuntalainen, muutaman vuoden Turussa asunut, ja pelkään mennä synnyttämään TYKSiin. En kestä turkulaista vittuilua yhtään. Se on minusta täysin sopimatonta. Ja synnärillä on niin haavoittuvainen muutenkin. Pelottaa.
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 10:15"]
Mikä tämä höyläysjuttu oikein on?
[/quote]
En tiedä. Kai jokainen on poistanut enimmät karvansa ennen synnytykseen menoa. Voiteella. Itse ainakin olin. Höyläyshän sitä paitsi sattuu ihan sikana sen jälkeen. Au.
Siis sairaalabakteerin varalta otetaan näyttö ennen sinne kirjautumista. Pumpulipuikkoa pyllyyn ja nieluun. Tyks on edelläkävijä sb epidemian ehkäisemisessä. Se on myös sinun lapsesi etu.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 10:26"]
Pumpulipuikkoa pyllyyn ja nieluun.
[/quote]
Juu. Nimenomaan siinä järjestyksessä.
Siis millaisia turkulaiset oikein ovat, en tunne yhtäkään? Esim. mitä saattavat kommentoida tai sanoa ihan normielämässä?
Olen synnyttänyt yhden taysissa, yhden tyksissä. Tykkäsin tyksistä enemmän. Synnytys kyllä nopea, 1h vauva oli jo pihalla ja seuraavana aamuna kotiin. Hyviä juttuja oli:
-akupunktiota tarjottiin
-isä sai leikata napanuoran (tätä ei taysissa edes ehdotettu vaikka täysin normisynnytys!)
-isä sai vauvan paidan alle siksi aikaa kun kävin suihkussa, kätilö myös ihanan auttavainen suihkussa, vrt taysissa sai selvitä yksin
-kätilö sopivan napakka, joku ei ehkä tosin tykkää
huonoja juttuja:
-en saanut peräruisketta vaikka olisin halunnut
-epiduraalia ei saanut -tosin jälkikäteen ajateltuna ei olisi varmasti ehtinyt vaikuttaa kuitenkaan
-edes ilokaasua ei annettu tarpeeksi. Kätilö väitti että menisin liian sekaisin. Ilokaasusta en saanut siis mitään apua, toisin kuin ensimmäisessä synnytyksessä. Käytännössä synnytin siis ilman kivunlievitystä. Tästä kätilö kyllä kehui minua vuolaasti synnytyksen ollessa ohi, sain kuvan että oli todellinen luomun kannattaja:)
Muuna huomautuksena vielä, että kätilö kommentoi saapuessamme, että tuskin vauva tällä reissulla syntyy, kun en ole vielä edes kipeä. Tunnin päästä kuitenkin vauva maailmassa:) minulta ei tod leikelty karvoja, tosin ei mikään ryteikkö ollutkaan.
No olen turkulainen ja voin ehkä valottaa kyselijöille turkulaista mielen luonnetta.
Itse olen ainakin aika pidättyväinen uusien ihmisten kohdalla. Työelämässä olen sosiaalinen, mutta se on rooli, jota käytetään, koska olisin tylyttäjänä huono työssäni. Mutta sisimmältäni olen vähän erakko ja sisäänpäinkääntynyt. En halua, että minua esimerkiksi kosketaan turhaan enkä pidä siitä, että esimerkiksi kaupassa mua puhutellaan jos en itse kysy apua.
Sairaalassa ollessani totuin siihen, että myös osa turkulaisista hoitaistakin saattaa olla vähän kylmäkiskoisia. Tai siis apua sai aina ja neuvoja sekä ohjausta. Hyvin neutraalisti ja vakavalla naamalla, ei turha lässytystä. Ja itse turkulaisena pidän siitä. En pidä sitä vittuiluna vaan haluankin, että minulle vastataan kysymykseen eikä tarvitse silittää päähän tai lätistä sen enempää. Jollekin tällainen saattaa tuntua tylyltä, itse koen sen vapauttavana kun ei tarvitse silloin toisenakaan osapuolena olla tilanteessa neutraalia ystävällisempi.
Osaan kyllä olla ystävällinenkin ja iloinen sekä lämmin.En vaan ole sitä vieraille vaan omalle lähipiirilleni. Muille olen neutraali, joka on kyllä monesti ulkopaikkakuntalaisen silmissä tulkittu tylyydeksi.
Kyseessä on sellainen jatkuva pieni epäystävällisyys ja kylmyys "väärissä paikoissa" ja tuntemattomille. Kylmä katse, tuhahtelu ja kommentointi esim. kauppajonoissa. Jos lapsi sattuu olemaan ruuhka-aikana kaupassa heidän edessään, tulee kasvatuksesta kommenttia, ja sit ne säikähtää kun joku sanookin takaisin, kuten miehelläni on tapana. Luulevat, että he saavat puhua ihmisille miten vain. Yks sano mulle "saatanan apina". Epäystävällisyyksiä bussissa, junassa, kun en saanut ovea jostain syystä auki, konnarin piti jotain siitä happamasti todeta. En muista enää yksittäisiä sanoja, tämä on niin tavallista. Yleinen happamuus muita kohtaan. Ilmeettömyys asiakaspalveluammateissa. Missä vain voi kohdata millaista kohtelua vain.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 09:35"][quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:59"]
olen ikäni Turussa asunut ja voi *piip* että keittää noi kommentit. Joka kaupungissa on kusipäitä, mulkkuja, vajakkeja, miehiä, naisia, lapsia, siskoja, ja veljiä...eikö? Jotkut ihmiset on tyhmiä ja toiset ei. Mitä se asuinpaikka vaikuttaa? Itse olen tarpeessa apua saanut ja sellaista myös antanut joten en todellakan ymmärrä...onko AP kenties Tampereelta?
[/quote]
Huhut TYKSIN asiattomuudesta synnyttäjiä kohtaan elävät silti tiukasti Turun lähialueella. Ei ap kysymystä turhaan keksinyt.
TYKSILLÄ synnyttävän tulee suorittaa hoitajan alaisuudessa persehöyläys, mitä ei suoriteta missään muualla Suomea. Alentava persehöyläys tehdään sairaalabakteerien varalta. Imeisesti sairaalabakteeri ei voi sietää höyläystä?
[/quote]
Voi luoja :D mua ei kyllä ole kummassakaan synnytyksessä höylätty tai pyydetty höyläämään vaikka karvaa oli jonkun verran kun en mahan yli nähnyt siistiä sieltä. Oiskohan sulla karvaongelma?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:09"]
Kyseessä on sellainen jatkuva pieni epäystävällisyys ja kylmyys "väärissä paikoissa" ja tuntemattomille. Kylmä katse, tuhahtelu ja kommentointi esim. kauppajonoissa. Jos lapsi sattuu olemaan ruuhka-aikana kaupassa heidän edessään, tulee kasvatuksesta kommenttia, ja sit ne säikähtää kun joku sanookin takaisin, kuten miehelläni on tapana. Luulevat, että he saavat puhua ihmisille miten vain. Yks sano mulle "saatanan apina". Epäystävällisyyksiä bussissa, junassa, kun en saanut ovea jostain syystä auki, konnarin piti jotain siitä happamasti todeta. En muista enää yksittäisiä sanoja, tämä on niin tavallista. Yleinen happamuus muita kohtaan. Ilmeettömyys asiakaspalveluammateissa. Missä vain voi kohdata millaista kohtelua vain.
[/quote]
En pidä turkulaisia erityisen ujoina vaan ujoina selkärangattomina tunteidensa hillitsijöinä. Erityisesti liikenteesä näkyy turkulaisten suuri auto-onnettomuus lukumäärä.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 09:35"][quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:59"]
olen ikäni Turussa asunut ja voi *piip* että keittää noi kommentit. Joka kaupungissa on kusipäitä, mulkkuja, vajakkeja, miehiä, naisia, lapsia, siskoja, ja veljiä...eikö? Jotkut ihmiset on tyhmiä ja toiset ei. Mitä se asuinpaikka vaikuttaa? Itse olen tarpeessa apua saanut ja sellaista myös antanut joten en todellakan ymmärrä...onko AP kenties Tampereelta?
[/quote]
Huhut TYKSIN asiattomuudesta synnyttäjiä kohtaan elävät silti tiukasti Turun lähialueella. Ei ap kysymystä turhaan keksinyt.
TYKSILLÄ synnyttävän tulee suorittaa hoitajan alaisuudessa persehöyläys, mitä ei suoriteta missään muualla Suomea. Alentava persehöyläys tehdään sairaalabakteerien varalta. Imeisesti sairaalabakteeri ei voi sietää höyläystä?
[/quote]
Voi luoja :D mua ei kyllä ole kummassakaan synnytyksessä höylätty tai pyydetty höyläämään vaikka karvaa oli jonkun verran kun en mahan yli nähnyt siistiä sieltä. Oiskohan sulla karvaongelma?
[/quote]
Höyläys tarkoittaa että välilihan alue raastetaan pumpulipuikolla. Samoin tehdään nielulle ja nenälle, joissa sairaalabakteeri oleilee. Myös pyllynreijän sisäpuolelta saatetaan ottaa ns. ulostenäyte.
Ilman kyseisiä toimenpiteitä ei TYKSIIN pääse synnyttämään ulkopaikkakuntalaiset.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:24"]
Onko tämä ketju turkulaisvitsi?
[/quote]
Ei ainakaan minun puoleltani. Tällä kertaa olen tosissani. Mietityttää oikeasti, tulenko itkun kanssa sieltä synnäriltä. - Ap.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:06"][quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:24"]
Onko tämä ketju turkulaisvitsi?
[/quote]
Ei ainakaan minun puoleltani. Tällä kertaa olen tosissani. Mietityttää oikeasti, tulenko itkun kanssa sieltä synnäriltä. - Ap.
[/quote]
Itsekin ulkopaikkakuntalaisena synnytin tyksissä. Kiitos "ihanan" kätilön joudun tässä toisessa raskaudessa ravaamaan pelkopolilla. Lisäkivulla uhkailu, vittuilu kaikesta, mua ei kuunneltu tippaakaan..
Tosin pitää todeta, että vuorossa kerkesi käydä myös aivan ihana kätilö ja hänen todella mukava opiskelijansa. Harmi, että heidän työvuoronsa loppui liian aikaisin
Jos olisin miehesi niin suojelisin sinua turkulaiselta vittuilulta.
T: 11cm mies
Mene Poriin keskussairaalaan synnyttämään. Sitten vasta tiedät vittuilusta jotain.
Länsi-Suomessa voi käyttäytyä kun sika, mutta idässä kannattaa olla siististi.
T: Itä-Suomen-Iso-Kalu.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 15:34"]
Jos olisin miehesi niin suojelisin sinua turkulaiselta vittuilulta.
T: 11cm mies
[/quote]
Pelkopolilla ne saa miehenkin kyyneliin.
Lapset ja mies kannattaa jättää pois. On nimittäin järkyttävä henkilökunta.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 20:20"]
Kyllä nykyään toiminta on keskittynyt TYKSiin. Jopa päivystys on siellä.
[/quote]
Joo, totta. Turun ja kaikkien lähikuntien yhteispäivystys on TYKSissä. Mutta sairastuneet turkulaiset ohjataan ensisijaisesti Kaupunginsairaalaan.