Miten turkulaisella synnärillä tulee käyttäytyä
jotta ei saa turkulaisen kätilön ja lastenhoitajan vihaa ylleen? Olen ulkopaikkakuntalainen, muutaman vuoden Turussa asunut, ja pelkään mennä synnyttämään TYKSiin. En kestä turkulaista vittuilua yhtään. Se on minusta täysin sopimatonta. Ja synnärillä on niin haavoittuvainen muutenkin. Pelottaa.
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 19:19"]Turkulaiset kätilöt ei taida tykätä turhista valittajista, itteäkin ärsyttää kuunnella kamalaa kiljuntaa ja kiroilua vaikka synnytyspoltot sattuu voi pitää silti pienempää ääntä.
[/quote]
Itse en huutanut yhtään tai kiroillut synnytyksessä, mutta silti kätilöt oli perseestä.
Saloon saa mennä synnyttämään, mut se edellyttää et viimeinen lääkärintarkastus tehdään myös salossa.
"Otin itse lapsen vastaan..." ? Huh. No ok. Pitää siis kokeilla omatoimisuutta. Ja pitää turpansa kiinni. Onnistunee. Ja olihan tuossa joitain hyviäkin kokemuksia. Mutta mikä ihme oikeuttaa aukomaan päätään asiakkaalle? Ymmärrän, että palkka on perseestä ja työ raskasta, mutta tuleeko siitä parempi työpaikka, jos saa alistaa synnyttäjää ja puhua tälle epäystävällisesti? Enkä ystävällisyys vain sitten on joillekin liikaa siinä tilanteessa. Ehkä se tuntuu heistä alentavalta kohdella ihmistä ystävällisesti? Epäystävällisyys kohottaa heidät meidän asiakkaiden yläpuolelle? Heikko sortuu vittuiluun helpommin? Pitää kysyä niiltä, mistä siinä käytöksessä on kyse, jos tällainen tilanne on päällä. - Ap.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:59"]
olen ikäni Turussa asunut ja voi *piip* että keittää noi kommentit. Joka kaupungissa on kusipäitä, mulkkuja, vajakkeja, miehiä, naisia, lapsia, siskoja, ja veljiä...eikö? Jotkut ihmiset on tyhmiä ja toiset ei. Mitä se asuinpaikka vaikuttaa? Itse olen tarpeessa apua saanut ja sellaista myös antanut joten en todellakan ymmärrä...onko AP kenties Tampereelta?
[/quote]
Huhut TYKSIN asiattomuudesta synnyttäjiä kohtaan elävät silti tiukasti Turun lähialueella. Ei ap kysymystä turhaan keksinyt.
TYKSILLÄ synnyttävän tulee suorittaa hoitajan alaisuudessa persehöyläys, mitä ei suoriteta missään muualla Suomea. Alentava persehöyläys tehdään sairaalabakteerien varalta. Imeisesti sairaalabakteeri ei voi sietää höyläystä?
Ilmeisesti sun persees on vaan niin karvainen, ettei reikää löydy viidakosta muuten... Enpä ole kenenkään muun kuullu tollasesta puhuneen. Ootko varma, et sheivasivat sairaalabakteerien, ei satiaisten pelossa?
Olen synnyttänyt kaksi lasta tuolla ja kokenut 4 kätilöä (vuorot vaihtuivat kesken synnytyksen) näistä oli 3 mukavaa ja yksi elämäänsä kyllästynyt. Tiesitkö AP että kätilöä saa vaihtaa kesken synnytyksen?
Kun menet sisään niin kysy Minnaa. Saat ihanan kätilön jos hän on vuorossa. Hoitajat osastolla ovat mitä ovat mutta on sielläkin ihania ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 09:35"][quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:59"]
olen ikäni Turussa asunut ja voi *piip* että keittää noi kommentit. Joka kaupungissa on kusipäitä, mulkkuja, vajakkeja, miehiä, naisia, lapsia, siskoja, ja veljiä...eikö? Jotkut ihmiset on tyhmiä ja toiset ei. Mitä se asuinpaikka vaikuttaa? Itse olen tarpeessa apua saanut ja sellaista myös antanut joten en todellakan ymmärrä...onko AP kenties Tampereelta?
[/quote]
Huhut TYKSIN asiattomuudesta synnyttäjiä kohtaan elävät silti tiukasti Turun lähialueella. Ei ap kysymystä turhaan keksinyt.
TYKSILLÄ synnyttävän tulee suorittaa hoitajan alaisuudessa persehöyläys, mitä ei suoriteta missään muualla Suomea. Alentava persehöyläys tehdään sairaalabakteerien varalta. Imeisesti sairaalabakteeri ei voi sietää höyläystä?
[/quote]
Höpö höpö:-D T kolme siellä synnyttänyt
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 19:59"]
Tiesitkö AP että kätilöä saa vaihtaa kesken synnytyksen?
[/quote]
En tiennyt. Hmmm... Hyvä tietää! :)
Muista synnytyslakki, niin menet turkulaisesta ja hoitajat suhtautuvat supeasti!
Ajattele asiaa positiivisesti. Olet saattamassa maailmaan ihan ehtaa, aitoa turkulaista. Pääset siis sisäpiireihin vähän siivellä. Kyllä sä sen Tyksin lapsesi, aidon turkkulaisen vuoksi kestät.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 19:49"]
"Otin itse lapsen vastaan..." ? Huh. No ok. Pitää siis kokeilla omatoimisuutta. Ja pitää turpansa kiinni. Onnistunee. Ja olihan tuossa joitain hyviäkin kokemuksia. Mutta mikä ihme oikeuttaa aukomaan päätään asiakkaalle? Ymmärrän, että palkka on perseestä ja työ raskasta, mutta tuleeko siitä parempi työpaikka, jos saa alistaa synnyttäjää ja puhua tälle epäystävällisesti? Enkä ystävällisyys vain sitten on joillekin liikaa siinä tilanteessa. Ehkä se tuntuu heistä alentavalta kohdella ihmistä ystävällisesti? Epäystävällisyys kohottaa heidät meidän asiakkaiden yläpuolelle? Heikko sortuu vittuiluun helpommin? Pitää kysyä niiltä, mistä siinä käytöksessä on kyse, jos tällainen tilanne on päällä. - Ap.
[/quote]
Olin puoli-ituvassa asennossa, ja kätilö kysyi haluanko itse ottaa vastaan kun lapsi tli niin helpolla. Oli kyllä hieno kokemus =) Toisen kanssa ei onistunut, kun napanuora oli vähän liia lyhyt ja oli kiertynyt vielä jalkojen ympärille, ja kaiken lisäksi tuli avotarjonnassa... Ihana kätilö silloinkin, ei ilmekään värähtänyt vaikka myönsi kun lapsi oli sylissäni että hän jo varautui ongelmiin kun näki että lapsi tuli väärinpäin ulos. Molemmat kätilöt ovat synnytyksen jälkeen kehuneet "unelmasynnyttäjäski", mutta olen luullut että näin sanovat kaikille jotta synnytyksestä jäisi hyvä mieli.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 18:06"][quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 17:56"]
Et kai sä oikeasti ole tosissas? Mitä sä oikein kuvittelet? Synnytystä voi jännittää, mutta turkulaisuus siellä mihinkään vaikuta.
[/quote]
Et ilmeisestikään ole ollut Turussa. Ei synnyttäminen sinänsä jännitä. Olen kokenut sen ennenkin. En oikeasti kestä, jos saan turkulaista ynseyttä sinä yhtenä päivänä, kun tarvitsisin tukea ja apua.
[/quote]
Turku on tuttu paikka, vaikka 70km päässä asunkin. Olen opiskellut maisteriksi Turussa ja synnyttänyt kolme TYKSissä. Erittäin vaikeat raskaudet, prenalla viettänyt viikkoja ja esikoisen kanssa keskolasss aikaa. Toka kerralla kaksoset, joista toinen tuli maailmaan hätäsektiolla. Tosi huonossa kunnossa olin synnyttäneiden osastolla, mutta IKINÄ en ole tylyä kohtelua saanut.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 09:35"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:59"]
[/quote]
[/quote]
:) No tuota, itse asiassa, vaikka tämä viesti on hieman yliampuva, on Turku tosiaan ainoa, joka vaatii muualla synnyttäneiltä sairaalabakteeritestit. Muuten joutuu synnyttämään eristyksissä. Nyt kun tarkemmin ajattelen, niin sehän olisi ollut luksusta! No, nyt kuitenkin piti nämä bakteeritestit tehdä, ja kyllähän niihin testeihin takapääkin liittyi... Huoh. :(
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 16:05"]
Mene Saloon synnyttämään. TYKSiin otetaan vain aitoturkulaisia!
[/quote]
Anteeksi nyt vaan, mutta TYKS ei ole tarkoitettu turkulaisille, vaan muille. Turkulaiset käyvät hoidattamassa itsensä Kaupunginsairaalassa, harmi, kun ei ole enää olemassa kaupungin omaa synnytyslaitosta. Synnytykset on vaan keskitetty tyksiin.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 09:35"]
[/quote]
Ei se ole sairaalabakteerien varalta, sillä todistetusti ne höyläyksessä tulevat pienet haavat ovat bakteereille parempi paikka kuin ehkä iho, karvaisenakin.
Muualla höyläävät hoitajat.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 20:15"][quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 16:05"]
Mene Saloon synnyttämään. TYKSiin otetaan vain aitoturkulaisia!
[/quote]
Anteeksi nyt vaan, mutta TYKS ei ole tarkoitettu turkulaisille, vaan muille. Turkulaiset käyvät hoidattamassa itsensä Kaupunginsairaalassa, harmi, kun ei ole enää olemassa kaupungin omaa synnytyslaitosta. Synnytykset on vaan keskitetty tyksiin.
[/quote]
Kyllä nykyään toiminta on keskittynyt TYKSiin. Jopa päivystys on siellä.
Ite synnyttänyt kaksi lasta tyksissä, minua ei kuunneltu eikä kunnioitettu, pyysin useita kertoja tarkistamaan avautumiseni mutta kätilö ei suostunut, laittoi lisää käynnitys tippaa vaan vaikka kielsin. Kätiö jätti minut yksin ja sanoi että tarkistaa tilanteen kymmenen minuutin kuluttua, kun tuli takaisin sanoin että nyt tarvii ponnistaa. Synnytys kesti alle 2 tuntia käynnistys tipan laitosta. Kipuni oli sietämätön, olisin ollut tajuton jos adrenaliini ei olisi virrannut. Jälkikäteen kätilö sanoi että kaikki meni oppikirjan mukaan ja tätä hoki jo silloin kun ponnistin. Siis puolusteli jo kuuntelemattomuuttaa ja piittaamattomuuttaan silloin kun ponnistin. Hullu. Olisin halunnut ison perheen enään en uskalla. Olen syntynyt tampereella, mutta kyllä nämä itsekeskeiset kätilöt varmaan kohtelee kaikkia yhtä veemäisesti. Ole tiukkana, yrität vaan selviytyä, mikään käytöksesi ei vaikuta näihin sieluttomiin turkulaiskätilöihin. Lisäksi henkilökunta luulee omistavansa lapsen jonka juuri synnytit.
Mikä tämä höyläysjuttu oikein on?
Olkaa itse ihmisiksi:-) niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan! Terveisin: ensin ulkopaikkakuntalainen ja myöhemmin turkulainen synnyttäjä, jolle on kaikki aina olleet ystävällisiä!
Turkulaiset kätilöt ei taida tykätä turhista valittajista, itteäkin ärsyttää kuunnella kamalaa kiljuntaa ja kiroilua vaikka synnytyspoltot sattuu voi pitää silti pienempää ääntä.