Mistä monille on tullut käsitystä, että palkkatoiveita voi esittää?
Tai ylipäänsä mitään omia toiveita työsopimusta tehdessä, oli se sitten lomiin liittyvää, palkkaan liittyvää tai mihin tahansa liittyvää??
Ei meinaan esim sosiaali-ja terveysalalla kuntapuolella ainakaan työntekijöillä ole mitään sanomista mistään vaan siihen tyydyttävä mitä tarjotaan ja kvtes sanoo ja sillä sipuli oli se sitten 1900€ bruttopalkka ja omat kahvitkin töissä maksettava, ei mitään etuisuuksia tai mitään. Eikä todellakaan esim.vuosittaisia keskusteluja pomon kanssa palkankorotuksista, hah!
Kuulostaa aivan absurdille nuo kirjoituksenne m palkkatoiveiden, täysien lomien ym esittelytoiveista ja vaatimuksista.
Ja sitten ihmetellään miksi maa on tässä suossa, eräillä on näköjään vara mällätä ja vaatia, mutta ei ainakaan kuntapuolen perustyöntekijöillä.
Kommentit (29)
Ap:n viesti kyllä selventää sen miksi hän on sote-puolella. Kun ei muuhun pysty.
Kaikki eivät ole kuntasektorilla töissä eikä palkka niin ollen ole sidottuna kirjoihin ja kansiin.
Myös se, että työpaikkailmoituksessa mainitaan "lähetä cv ja palkkatoive" antaa usein vinkin siihen palkkatoiveen esittämiseen...
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 15:14"]Jaa että esimies voi vaan kirjoittaa jonkun ihan naurettavan palkan etukäteen asiasta keskustelematta ja käskeä työntekijän allekirjoittaa? Siihen voisi heittää vaikka 100 €/ kk.
[/quote]
Ei, vaan palkka määräytyy ko. tehtävään palkkauksen mukaan. Itse olen valtiolla ja jos haen virkaa, jonka vaativuustaso on 10, saan ko. vaativuustason palkan. Yksinkertaista :) Joko otan tai jätän, ei voi neuvotella.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 15:14"]
Jaa että esimies voi vaan kirjoittaa jonkun ihan naurettavan palkan etukäteen asiasta keskustelematta ja käskeä työntekijän allekirjoittaa? Siihen voisi heittää vaikka 100 €/ kk.
[/quote]
Esimiehen kanssahan sitä työsopimusta harvemmin kyllä kirjoitetaan, hr-pomon kanssa kylläkin...
Toisaalta myös siitä, että yksityiselläkin kysytään usein sitä palkkatoivetta, vaikka siinä hommassa aloittavilla on käytännössä kiinteä palkka.
No minun alallani on työnhaku ilmoituksissa AINA että esitä oma palkkatoiveesi :D Kyllä jos firma löytää haluamansa tyypin, niin ovat valmiita antamaan ehkä hieman parempaa palkkaa ja myöntämään toivottuja lomia.
Mies vaihtoi firmaa kaupan alalla ja sai 30% palkankorotuksen (toki työnkuvakin muuttui) ja myös pitää lomansa, eli lomat eivät palaneet, vaikka firma vaihtui. Ja mies siis kertoi työhaastattelussa, että ei muutoin firmaa vaihda ja he halusivat hänet töihin ja olivat valmiit nämä pyynnöt toteuttamaan.
Minä olen ite hr-assari ja kyllä olen huomannut, että meidänkin firmassa annetaan korkeempaa palkkaa ja joustetaan lomissa, kun se etsitynoloinen työntekijä osuu kohdalle. Kunnallisella puolella asia on hieman eri, ei yktisyistä ja julkista puolta työnanatajina voi verrata, koska julkisella puolella ei noin vain voi antaa mitään korotuksia palkkaan ym. koska sittenhän sen haluaisivat kaikki muutkin ja kun kyseessä on julkinen työnanataja, niin millä se voisi perustella maksavansa toiselle sairaanhoitajalle parempaa palkkaa kuin toiselle? Kun laissa kuitenkin määritellään yhdenvertaisuus? Perustuslaki ja esim. hallintolaki sitoo kunnallista työnantajaa, yksityistä ei samalla tavalla. Ymmärtäkää ero.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 15:08"]
Tai ylipäänsä mitään omia toiveita työsopimusta tehdessä, oli se sitten lomiin liittyvää, palkkaan liittyvää tai mihin tahansa liittyvää??
Ei meinaan esim sosiaali-ja terveysalalla kuntapuolella ainakaan työntekijöillä ole mitään sanomista mistään vaan siihen tyydyttävä mitä tarjotaan ja kvtes sanoo ja sillä sipuli oli se sitten 1900€ bruttopalkka ja omat kahvitkin töissä maksettava, ei mitään etuisuuksia tai mitään. Eikä todellakaan esim.vuosittaisia keskusteluja pomon kanssa palkankorotuksista, hah!
Kuulostaa aivan absurdille nuo kirjoituksenne m palkkatoiveiden, täysien lomien ym esittelytoiveista ja vaatimuksista.
Ja sitten ihmetellään miksi maa on tässä suossa, eräillä on näköjään vara mällätä ja vaatia, mutta ei ainakaan kuntapuolen perustyöntekijöillä.
[/quote]
Kuntapuolella on yleensä tarkka budjetti, josta palkat maksetaan. Liikkumavaraa ei ole normaalitilanteessa, eli jos työntekijöitä riittää. Kunta varmaan joutuisi neuvottelemaan enemmän jos ei olisi yhtään työnhakijaa tulossa.
Yksityisellä puolella palkan maksaa asiakas ostamalla yrityksen tuotteita. Yritys voi päättää omista rahoistaan mitä niillä tekee ja paljonko maksaa palkkaa.
Samoin kuntapuolella palkat voidaan maksaa vain niistä rahoista, jotka on omassa käytössä, ei toiden käytössä.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 15:14"]
Jaa että esimies voi vaan kirjoittaa jonkun ihan naurettavan palkan etukäteen asiasta keskustelematta ja käskeä työntekijän allekirjoittaa? Siihen voisi heittää vaikka 100 €/ kk.
[/quote]
Yksi sana riittää kuvailemaan sinua; TYHMÄ!
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 15:31"]
No minun alallani on työnhaku ilmoituksissa AINA että esitä oma palkkatoiveesi :D Kyllä jos firma löytää haluamansa tyypin, niin ovat valmiita antamaan ehkä hieman parempaa palkkaa ja myöntämään toivottuja lomia.
Mies vaihtoi firmaa kaupan alalla ja sai 30% palkankorotuksen (toki työnkuvakin muuttui) ja myös pitää lomansa, eli lomat eivät palaneet, vaikka firma vaihtui. Ja mies siis kertoi työhaastattelussa, että ei muutoin firmaa vaihda ja he halusivat hänet töihin ja olivat valmiit nämä pyynnöt toteuttamaan.
Minä olen ite hr-assari ja kyllä olen huomannut, että meidänkin firmassa annetaan korkeempaa palkkaa ja joustetaan lomissa, kun se etsitynoloinen työntekijä osuu kohdalle. Kunnallisella puolella asia on hieman eri, ei yktisyistä ja julkista puolta työnanatajina voi verrata, koska julkisella puolella ei noin vain voi antaa mitään korotuksia palkkaan ym. koska sittenhän sen haluaisivat kaikki muutkin ja kun kyseessä on julkinen työnanataja, niin millä se voisi perustella maksavansa toiselle sairaanhoitajalle parempaa palkkaa kuin toiselle? Kun laissa kuitenkin määritellään yhdenvertaisuus? Perustuslaki ja esim. hallintolaki sitoo kunnallista työnantajaa, yksityistä ei samalla tavalla. Ymmärtäkää ero.
[/quote]
Toisaalta yksityisellä puolella saa aika herkästi kenkää, jos ei saa aikaan tulosta eli palkan ja lomien vastapainona on ajatus siitä, että syntyy tulosta työaikoja kyselemättä. Jos ei kykene 6 kk aikana osoittamaan olevansa palkan arvoinen, päätyy aika ripeästi kehnompiin tehtäviin tai irtisanotaan.