Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tietokoneen oletettu käyttöikä on vain 4 vuotta. Kauanko teillä on kestänyt? Meillä hajosi juuri 2 tietokonetta

Vierailija
24.06.2021 |

Meillä hajosi juuri viikon sisällä sekä pöytäkone että kannettava.

Pöytäkone on 5 vuotta vanha. Oli ostettu myös pelaamiskäyttöön, eli ei halvimmasta päästä.

Lisäksi hajosi läppäri. 4 vuotta tulee juuri täyteen. Se oli lukiokäyttöön. Ei halvimmasta päästä sekään. Siitä hajosi tuulettimet. (tytär on aina huolehtinut hyvästä ilmansaannista)

Kummallista, että tekniikka ei kestä tuon enempää. 4 vuotta on oletusikänä turhan lyhyt aika. (Eli emme saa korvauksia). Takuu ei tietenkään ole enää voimassa)

Kuanko teillä ovat kestäneet?

Kommentit (329)

Vierailija
301/329 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta vanha läppäri, ainut ongelma on microsoft joka viemässä tukea pois.

Vierailija
302/329 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

edellinen oli reilut 10v, ei hajonnut mutta kun w7 piti vaihtaa w10 niin samalla sitten päivitettiin koko laite, nykyinen on ollut 4v, toimii hyvin mutta kun se w11 on pakko kohta laittaa, niin ehkä taas uuteen vaihdan, puolison kone on 3v ikäinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/329 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 vuotta vanha läppäri, ainut ongelma on microsoft joka viemässä tukea pois.

Windows 11 vaatimukset pystyy kiertämään. Tpm 2.0 on ohjelmallisesti toteutettu rajoitus. Kun lataa windowsin joltain muulta sivulta niin tuo tpm vaatimus on poistettu. Windows 11 ei ole edes niin hyvä, pidän itse windows 10 ja mx-linuxista. Windows 11 on peleille hyvä, mutta en pitänyt sen arkikäytöstä.

Vierailija
304/329 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöytäkoneet kestää kyllä niin että vanhenevat pelikäyttöä ajatellen. Toki edellyttää hieman ylläpidon osaamista, pääasiassa lämmönhallintaa - tuuletus on pidettävä kunnossa, joskus hyvin harvoin voi joutua uusimaan prosessorin lämpötahnat.  Tätä kirjoitan vanhahkolla pentium-pohjaisella pelikoneella, jolla pelaan vieläkin.  Elinaikana on alkuperäinen HD siirretty datavarastoksi ja käyttis siirretty SSD:lle, sekä näytönohjain vaihdettu hieman uudempaan.  Pelikäytössä tulee ennen pitkää tiensä päähän, koska emolevyn väylä ei tue uusimpia näytönohjaimia, sekä myös 1600 MHz nopeuksinen muisti on hieman vanhaa tekniikkaa.

AP, tuulettimen hajoaminen ei tarkoita, että itse kone olisi rikki - siitä vaan uusi vastaava tuuletin tilalle.

Vierailija
305/329 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdan kannettavan kolmen vuoden välein.

Syynä siihen on ahkera tietokoneen käyttö, toisinaan aamusta iltaan meiningillä. Akkuhan noissa ensimmäiseksi tyssää, mutta myös muovi alkaa menettää jämäkkyytensä jo siinä 1,5-2 vuoden aikana. 3 vuoden vanhan kannettavan muovi on jo niin surkeaa, että koko muovi alkaa halkeilemaan pelkästä painalluksesta, etenkin jos konetta on käytettykin.

Viisi vuotta, kannettavalla voi mennä korkeintaan jos säilöö sitä vitriinissä ja käyttää 15 minuuttia päivästä.

Vierailija
306/329 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista kauanko edellinen kone kesti kun siitä on jotain 7 vuotta kun hajosi. Nykynen joku vanha yrityskone kierrätyskeskuksesta ja ollut 7 vuotta käytössä ja varmaan ikää muuten koneella vähintään 10 vuotta tai enemmän.

Vierailija
307/329 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Fujitsu-Siemens läppäri, joka on toiminut 14 vuotta ja toimii edelleen. 

Vierailija
308/329 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läppärin potkuri hajosi ja käytän sitä ilman pohjalevyä ulkona, roikalla sähköt seinästä katetun puutarhakeinun alle. Muistaakseni 3. syksy menossa ulkoläppäröiden. Ei lähtenyt käyntiin, mutta revin muistipariston (cmos) irti ja nyt se starttaa. On vuodelta 2006 HP läppäri ilman akkua.

Vierailija
309/329 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellistä tietokonetta (Morse) käytin 11 vuotta. Toimii vieläkin. Uskon nykyisenkin toimivan pitkään, rakensin sen laadukkaista osista.

Vierailija
310/329 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytin edellistä konettani 9 vuotta suurinpiirtein, päivittäin käytin tuntikausia ja oli myös tosi ahkerassa pelikäytössä. Toimii se yhä, mutta uuden ostin silti kun en jaksanut alkaa uusia osia päivittämään vanhaan ja asentamaan windows kymppiä siihen(siinä on yhä win 7).

Oma hp läppärini ollut käytössä yli 15 ja sillä on kirjoitettu mm. graduja pari sekä oltu päivittäin zoomissa ym. Olen tyytyväinen koneen kestävyyteen

Vierailija
311/329 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 10 vuotta kestänyt jo kaikki muut osat paitsi näytönohjain. Osa tietokoneesta on kestänyt kohta 20 vuotta.

Vierailija
312/329 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta tulee 11v täyteen, eno rakensi mun koneen 2014 pelikäyttöön ja 2022 virtalähde irtisanoi itsensä joten se vaihdettiin. Hyvin toimii edelleen.

Vierailija
313/329 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen käyttöikä. Kone on periaatteessa ostettu 20v sit mutta päivitelty koko ajan kuoria myöten et missä vaiheessa se on ollut uusi tai vanha. 

Vierailija
314/329 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ostanut vuosiin tietokonetta. Joitakin komponentteja on vaihdettu mutta viimeisimmästä vaihdosta on jo useampi vuosi. Levypalvelimesta meni vuos takaperin 2 kovalevyä lyhyen ajan sisällä mutta ne olivat jo 14 vuoden ikäisiä.

Vierailija
315/329 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannessa on tarra "2007", joten kun käytettynä sain, niin aika pitkälti sen uskon.  Tsuffeet ehtii keittää sen jälkeen kun käynnistysnappia painaa.

Tällä oon toistaiseksi pärjännyt.

Vierailija
316/329 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotta

Vierailija
317/329 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettikoneena n. neljä-viisi vuotta vanha HP:n perusläppäri, on edelleen tehokas ja toimiva. Vieressä pöydällä on myös vuodelta 2004 oleva Compaqin läppäri, joka viikottain käytössä tiettyjen vanhojen ohjelmistojen vuoksi. Se on kyllä hidastunut ja jökkii, mutta on ollut sitä jo ainakin viimeiset 10 vuotta.

Vierailija
318/329 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodelta 2004 hp pavillon.  Välillä oon pölyjä puhdistanut sisältä ja kerran kellon nappipariston vaihtanut niin ei tarvii asetella aikaa ja päivämäärää milloin on ollut töpseli irti.

Vierailija
319/329 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskihintainen läppäri kesti reilu 2 vuotta. Eli hajosi pari kuukautta takuun päättymisen jälkeen. Sitä edeltävä jonkun 2-3vuotta. Ennen kesti 7-10 vuotta. Kyllä on laatu huonontunut ja paljon.

Vierailija
320/329 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vaihdan kannettavan kolmen vuoden välein.

Syynä siihen on ahkera tietokoneen käyttö, toisinaan aamusta iltaan meiningillä. Akkuhan noissa ensimmäiseksi tyssää, mutta myös muovi alkaa menettää jämäkkyytensä jo siinä 1,5-2 vuoden aikana. 3 vuoden vanhan kannettavan muovi on jo niin surkeaa, että koko muovi alkaa halkeilemaan pelkästä painalluksesta, etenkin jos konetta on käytettykin.

Viisi vuotta, kannettavalla voi mennä korkeintaan jos säilöö sitä vitriinissä ja käyttää 15 minuuttia päivästä.

Aika paska käyttäjä olet kun saat koneen noin äkkiä hajoamispisteeseen. Normaalilla käytöllä muovit ei todellakaan halkeile vaikka kone olisi käytössä 24/7. Edes minun 17v vanhassa läppärissäni ei ulkoisesti ole mitään vikaa. Muilta osin lakkasi toimimasta noin 3v sitten.