Tietokoneen oletettu käyttöikä on vain 4 vuotta. Kauanko teillä on kestänyt? Meillä hajosi juuri 2 tietokonetta
Meillä hajosi juuri viikon sisällä sekä pöytäkone että kannettava.
Pöytäkone on 5 vuotta vanha. Oli ostettu myös pelaamiskäyttöön, eli ei halvimmasta päästä.
Lisäksi hajosi läppäri. 4 vuotta tulee juuri täyteen. Se oli lukiokäyttöön. Ei halvimmasta päästä sekään. Siitä hajosi tuulettimet. (tytär on aina huolehtinut hyvästä ilmansaannista)
Kummallista, että tekniikka ei kestä tuon enempää. 4 vuotta on oletusikänä turhan lyhyt aika. (Eli emme saa korvauksia). Takuu ei tietenkään ole enää voimassa)
Kuanko teillä ovat kestäneet?
Kommentit (329)
kynsien ihailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyk. SSD-levy mallia 2016. Kotelo samoin, kuten vesipumppu.
Täh, miksi sulla on vesipumppu tietokoneessa?
Oisko viilennykseen? T. Tietokonetumpelo
Edellinen läppärini palveli minua noin 9 vuotta ja nykyinen on ollut minulla vuoden ja pelaa edelleen.
Minulla ei ole ikinä hajonnut tietskari. Kaikki menneet vaihtoon sen tähden, että muisti tai prosessori tai molemmat, eivät riitä vääntämään uusia päivityksiä. Mutta mikään ei ole mennyt rikki. Sinäänsä erikoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvalla ei saa hyvää. Mac pöytätieto 7-vuotta ja kannattava 10-vuotta. iPhone 5 vuotta ja iPad 6-vuotta.
Täällä samoin Applen tuotteita kaikki ja kestävät ja tuki riittää pitempään kuin muilla.
Windows 10 toimii ihan hyvin jopa 15 vuotta vanhoissa koneissa. Yritäpä saada uusinta MacOS:sää 15 vuotta vanhaan Maciin.
Juu mulla tuli ipadin kanssa ongelmaksi kun uusin käyttöjärjestelmä ei enää mahtunut. Eikä se edes ollut kovinkaan monta vuotta vanha silloin. Sen jälkeen on ollut androidia, niissä ei ole tuota ongelmaa.
Kymmenen vuotta helposti. Mun eka läppäri on yli 20 vuotta vanha ja toimii edelleen.
Läppäreitä minulla on kolme ja ovat 16, 14 ja 11 vuotta vanhoja, toimivia kaikki edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ikinä hajonnut tietskari. Kaikki menneet vaihtoon sen tähden, että muisti tai prosessori tai molemmat, eivät riitä vääntämään uusia päivityksiä. Mutta mikään ei ole mennyt rikki. Sinäänsä erikoista?
Mulla on kans vaihtunut sen takia, että se on mennyt kohtuuttoman hitaaksi jossain kohtaa. Mutta toisaalta löysin jostain kaapin perältä 15v vanhan läppärin ja niin se vaan edelleen toimii. Nettiin en ole yhdistänyt kun en jaksa selvittää miten virusturva jne sitten. Mutta voi sillä kirjoittaa ja tulostaa.
Minulla on 2009 vuonna ostettu pöytäkone, vieläkin kelpaa työkäyttöön, esim. käytän sillä tälläkin hetkellä archicadia, joka on kohtuu raskas sovellus. Toki parempi laatuisten kuvien renderöintiin kuluu paljon enemmän aikaa, kuin nykyisillä tehomyllyillä ja siihen on joutunut asentamaan lisää keskusmuistia ja kaksi kertaa olen joutunut ostamaan uuden näytönohjaimen rikki menneen tilalle. Mutta kaiken huomioon ottaen hyvin kestävä kapistus tuo on ollut tähän mennessä.
Pisimpään kesti halpis Samsung -läppäri. Se oli varmaan 10 vuotta käytössä. Sen jälkeen on ollut lyhytikäisiä. Suurempana ongelmana on kyllä ollut ohjelmat, kuin koneet itse. Myötäänsä pitää vaihtaa ohjelmia, kun entisiä ei enää päivitetä.
20 vuotta. Think pad.
Älkää ostako elektroniikkaa. Se tuhoaa ilmakehää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 2009 vuonna ostettu pöytäkone, vieläkin kelpaa työkäyttöön, esim. käytän sillä tälläkin hetkellä archicadia, joka on kohtuu raskas sovellus. Toki parempi laatuisten kuvien renderöintiin kuluu paljon enemmän aikaa, kuin nykyisillä tehomyllyillä ja siihen on joutunut asentamaan lisää keskusmuistia ja kaksi kertaa olen joutunut ostamaan uuden näytönohjaimen rikki menneen tilalle. Mutta kaiken huomioon ottaen hyvin kestävä kapistus tuo on ollut tähän mennessä.
Läppäreille pitäisi laittaa haittavero tai sitten niistä pitäisi tehdä yhtä ylläpidettäviä.
Macbook Pro nyt 7v lopuillaan eikä edelleenkään tarve vaihtaa uudempaa. Kaikki pelittää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kohta 30v on toiminut. Prosessori 486dx2 ja ramia 16mb. Kyllä tällä vielä vauva.fi:tä selaa.
Mikä käyttöjärjestelmä?
1994 vuodelta macintosh quadra 660 av uutena ostettu ja pari kertaa vaihdettu akkupatteri.
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku teistä sanoa, mitä merkitystä on sillä, minkä selaimen asentaa oletusselaimeksi, siis onko esim. muistitilan jakautumisessa eroa vaikka Edgen tai Firefoxin välillä, jos molempia hieman käyttää.
Ei sillä oletusselaimella ole muuta väliä kuin mikä selain avautuu oletuksena kun avaat jotain internet linkkejä. Voit asentaa vaikka 5 selainta ja käyttää niitä yhtäaikaa. Muistia selaimet vie vain käynnissä ollessaan eikä oletusselaine ole tässä yhtään poikkeus.
Kun kerran selaimista puhe niin itse käytän useampaa eri tarkoituksiin. Firefoxia pääasiassa kaikessa mitä teen. Teamsia käytän edgessä ja chromium on varalla jos jokin ei toimi hyvin firefoxilla.
Edgessä ärsyttää erityisesti se että se ei noudata oletusselainta. Se yrittää tuputtaa itseään oletusselaimeksi mutta avaa sitten teamsista linkit edgeen eikä firefoxiin.
Chromiumin suhteen ongelmat on varmasti suurimmaksi osaksi tottumuskysymyksiä. Puhelimen chromessa eniten ärsyttää se että se haluaa väen vängällä muistaa tabit. Haluan aloittaa jokaisen istunnon tyhjältä pöydältä eikä siinä näyttäisi olevan sellaista optiota.
23v kestänyt 500e~~ hintanen pöytäkone jota käytetty pelaamisen tosi paljon. Joo, ei todellakaan pyöri nykyajan uudet pelit mutta ei se haittaa. 100e~~ hintanen näytönohjain vaihettu joku 5v sitten ja jonkinverran lisää muistia. Hyvin pelittää vieläkin. :)
kynsien ihailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyk. SSD-levy mallia 2016. Kotelo samoin, kuten vesipumppu.
Täh, miksi sulla on vesipumppu tietokoneessa?
Vesijäähdytys. V*tun nuija.
Vuoden 2017 Macbook Pro on kestänyt nyt 6,5 vuotta.
Harvempi taitaa omaa konetta töissä käyttää, kyllä ne on työpaikan koneita. Minulla ainakin oman tietokoneen tarve on ihan todella minimaalinen, kun on hyvä kännykkä, näppärät sormet ja eikä ikänäkö (vielä) vaivaa. Ne harvat asiat mihin tietokonetta tarvitsee hoituisi hyvin kirjastossa tai sillä työkoneella (juu meillä ei vahdita kovin tarkkaan mitä koneilla tekee, jonnekin facebookiin ei ainakaan ennen tosin edes päässyt, mutta hyvin voi jonkun verokortin täydentää ruokkiksella jos ei halua näprätä kännykkää).