Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vielä kuukausi sitten tuntui hurjalta, että minun vauva menee

Vierailija
23.08.2006 |

hoitoon.. Tämä vauva on hoidon aloittaessaan vuoden ja 4 kuukautta.. Mutta nyt kun se puhuu ja touhuaa jo sellaisia ison tytön leikkejä niin en yksinkertaisesti jaksa olla niissä mukana!

Minusta on selkeästi parempi, että hän saa kavereita joiden kanssa jakaa " kauppaleikit" sun muut ja hoitajan joka jaksaa innostua kaikesta mitä lapsi sanoo ja ehdottaa!!

En ymmärrä lainkaan miksi minun pitäisi apaattisena istua kotona hoitamassa tuota neitiä ja tehdä siitäkin mielikuvituksettoman ja laiskan!!

Yksinkertaisesti olen niin laiskistunut kotona ollessani, että aivan odotan jo, että pääsen takaisin kouluun!

Ja siis kuukausi sitten vielä itku kurkussa olin, etten halua viedä hoitoon!! Maanantaina kävimme tutustumassa perhepäivähoitajaan ja siinä näin mallia miten tuon ikäisen kanssa pitäisi jaksaa touhuta ja leikkiä!! Ei voisi olla parempaa ratkaisua!!

Mutta sitten ymmärrän taas niitä, jotka haluavat hoitaa kotona! He ovat varmastikin ihan erilaisia.. Tykkäävät touhuta ja lukea kirjoja jne. Minusta ei sittenkään, vaikka tosiaankin luulin niin, ole siihen!

En vain osaa!

Tässä pientä näkökantaa siihen, ettei se lapsen kotona olo ole aina parasta lapsen kannalta.. Joo saisihan se hellyyttä ja huomiota.. Mutta ei virikkeitä läheskään tarpeeksi.. Nytkin lukee yksikseen omassa nojatuolissa kirjoja.. Kun en vain jaksa!! Tulisi lapsestakin yhtä laiska ja saamaton.. Ja apaattinen.. Kun ei ole aivoille oikein mitään virikkeitä äidillä, eikä tyttärellä.. Lapsi alkanut jo isiä kyselemään kun isillä on illalla intoa töiden jälkeen touhuilla neitin kanssa leikkejä.. Äidillä ei ole koskaan!!

Mutta enää viikko ja siitä se sitten alkaa! Varmasti on enemmän virtaa tehdä kaikkia juttuja kun saa käyttää aivojaan.. Muuhunkin kuin väittelemiseen AV:lla...

Kyllä lapsen parasta pitää osata ajatella ja meillä se on ehdottomasti mahtava virikkeitä antava perhepäivähoitaja ja muut lapset!!

Terveisin: 1½ vuotta kotona ja aivan puutunut ja turtunut, energiaton äiti, joka sittenkin kaipaa omaa kehitystään muussakin kuin äitiydessä!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkään noin pienelle. Tylsistyminen tekee vain hyvää! Kehittää luovuutta ja mielikuvitusta. En kyllä nähnyt mitään vikaa tuossa että istuu itsekseen lukemassa kirjaa.

Mutta varmasti hyvä ratkaisu sulle että pääset kouluun. halusin vain oikeastaan sanoa ettet huono äiti ole nytkään eikä lapsellesi huono olisi kotona olla.

t. viiden äiti

Vierailija
2/4 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siihen " en osaa" -juttuun sanoisin, että aina voi opetella jos todella haluaa. En minäkään ole ennen lapsia leikittänyt tai heidän kanssaan edes viihtynyt, mutta omien lasteni takia haluan nähdä vaivaa, pidän sitä kunnia-asiana. Vertaistuki esim. perhekerhoissa auttaa todella paljon, lapset leikkivät keskenään ja itse saan jutella muiden äitien kanssa. Samalla olen saanut paljon ideoita, mitä voisin kotona touhuta lasten kanssa.

Upeaa jos lapsesi viihtyy hoidossa ja itsekin tunnet töissä käydessäsi voivasi paremmin. Halusin vain huomauttaa että ei se lapsen kanssa leikkiminen mitään salatiedettä ole, alle kolmevuotias ei edes mitään ihmeellisiä virikkeitä tarvitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä, ettei tuon ikäisen kanssa vielä tarvitse paljon mitään.. Mutta kun neiti kantaa kirjoja ja leluja ja haastaa leikkimään hippaa niin hyvin harvoin jaksan.. Sitten tulee tunne, että taas olen laiminlyönyt.. Siis se on sellainen " äidin huono omatunto" ..

Mutta tiedän, etten leiki tarpeeksi.. Syliä ja hellyyttä ja suukkoja saa niin paljon kuin haluaa.. Mutta en viitsi leikkiä, rakentaa palikoilla tai lukea niitä kirjoja..

Niinpä se tuo meidän neiti osaakin jo leikkiä omia touhujaan.. Mutta kaikki se mitä suunnittelin, että sitten luen paljon kirjoja ja kuunnellaan satuja jne.. Se on vaan jäänyt kun itsellä ei ole mitään virikkeitä, ei jaksa tarjota toisellekaan.. Puhumattakaan siitä, että jaksaisi sitten miehenkään kanssa oikein mitään tehdä!

Ja kyllä minä osaisin.. En viitsi.. En jaksa.. Ehkä sitten kun on omia ajatuksia saanut rauhassa työstää jaksaa jakaa omaa hyvää oloa vauvan kanssa leikkiessäkin! Nyt väsymys ja oma toimettomuus vaan kasautuu.. Olen puutunut tähän samaan rytmiin, siivoaminen ja pyykin pesu on niitä arjen virikkeitä minulle.. Ei siis kovin haastavia!!

Tämä siis toivottavasti valaisi joillekin, miksi on parempi laittaa lapsi hoitoon.. En haluaisi kauhean pitkää päivää pitää lasta hoidossa ja harmittaakin vauvan 9 tunnin hoitopäivä ja se etten näe häntä paljoa kauhistuttaa, mutta onneksi on kyse vain ammattikorkeasta ja sitten kun tuntuu pahalta ja on ikävä, jäädään neidin kanssa kotiin pitämään tyttöjen päivä!!

Ja taustasta sen verran, että oma äitini on ollut perhepäivähoitaja ja olen saanut aina olla kotona ja kaverit oli sitten meillä.. Ja se oli kivaa! Ehkä siksi minusta tuntuu, että kaverit jo ihan pienestä pitäen ovat tärkeitä! Oma paras ystäväni oli meillä hoidossa ihan pienestä asti aikuisikään ja vaikka emme enää ole läheisiä niin nähdessämme kaikki on niin kuin ennenkin ja aivan kuin eilen viimeksi oltais nähty!!

Jännityksellä koulun alkua odottava ap

Vierailija
4/4 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan siitä kun oli hoidossa niin oltiin parhaita kavereita ihan aikuisikään..

=0)