Uskaltaisitko jättää lapset keskenään kotiin 3:ksi yöksi?
Lapset 17v, 13v, 12v, 2x11v. Kaikki poikia. Isoäiti pääsisi hoiteleen ruokapuolta ja olemaan lasten kanssa joka päivä n. 14-21.
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 22:49"]Mummi ei voi olla öitä koska tahtoo saada hyvin nukuttua ennen työvuorojaan eikä se onnistu muualla kuin kotona.
T:Ap
[/quote]
Mä en ymmärrä tässä jutussa sitä että miten tuon ikäiset eivät jo nuku yöllä, ymmärtäisin jos olisi aivan pieniä lapsia???
Ei voi jättää. Voivat möykätä tai tapella. Joku voi soittaa poliisit tai tehdä ls-ilmoituksen. Jos rähinää kuuluu naapureille niin kyllä ne reagoi.
Miksi isot pojat valvottaa mummia?
Kyllä uskaltaisin. Kolme vuorokautta yksikseen olisi liikaa, mutta siitähän ei ole kyse. Kiva kun mummo pääsee päivisin moikkaamaan.
mummilla on erikoissänky omien fyysisten ominaisuuksiensa takia, siksi ei voi nukkua muualla. Ja mun pojat on kyllä kasvatettu, ei ne mitään rettelöi tahi mekkaloi, varmasti ottavat vastuun luottamuksen osoituksena vastaan. Tää vanhin ei ole koskaan missään "ilta tahi yö riennoissa" edes käynyt, kiltti ja rauhallinen nuorimies. 13v & 12v taasen kiinnostuneempia urheilusta kuin mistään muusta, se on niiden elämä ja pihapelit + läheinen pururata suurimmat houkutukset. 11v:t istuisivat pelikoneillaan suurimman osan ajasta ja se tässä olisi mielestäni se suurin miinus.
Voit jättää, mutta se vaatii järjestelyitä. Pidät pojille kunnon puheen siitä, missä mennään ja mitä heiltä odotetaan. Isot kantaa vastuuta pienistä ja kaikki talotekniset jutut neuvot. Varmuuden vuoksi ja siinä ymmärtää istokin, että ovat paljosta vastuussa.
Voit yllättyä, miten hyvin pojat osaa homman jos haluavat- ja miksei tuossa tilanteessa varsinkin haluaisi!
Miksi ap kyselet tälläisiä asioita täällä? Muutatko suunnitelmiasi jos täällä vastustetaan tai puolletaan jonkun meille täysin ventovieraan ihmisen elämää? Mistä täällä kukaan voi arvioida lastesi pärjäämistä tai pärjäämättömyyttä öisin?
Musta jotenkin outoa että tuntemattomilta ihmisiltä kysellään neuvoja ikäänkuin täällä olisi jokin asiantuntijaraati päivystämässä 24h.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 00:00"]
Miksi ap kyselet tälläisiä asioita täällä? Muutatko suunnitelmiasi jos täällä vastustetaan tai puolletaan jonkun meille täysin ventovieraan ihmisen elämää? Mistä täällä kukaan voi arvioida lastesi pärjäämistä tai pärjäämättömyyttä öisin?
Musta jotenkin outoa että tuntemattomilta ihmisiltä kysellään neuvoja ikäänkuin täällä olisi jokin asiantuntijaraati päivystämässä 24h.
[/quote]
Samalla vaivalla sitä voisi kysyä naapureilta ja sukulaisilta vastausta tuohon ap:n ongelmaan, pärjääkö ko lapset keskenään. Nämä sentään tuntevat lapset ja kenties osaavat arvioida tilannetta.
mahdotonta sanoa . Riippuu ihan lapsista.
Jos vanhimmat lapset ovat järkeviä ja vastuuntuntoisia eikä nuorimpienkaan kanssa ole mitään suurempia ongelmia niin miksipä ei... Onhan mummi kuitenkin lähellä jos jotain sattuu.
Puhu asiasta 17v:n kanssa..pystyykö /haluaako hän olemaan vastuussa muista ja tottelevatko pienimmät häntä.
Voi jättää. Itse olen ollut öitä yksin 15 vuotiaana 9 vuotiaan pikkuveljen kanssa kun äiti on ollut yövuorossa. Siihen päälle vielä se aamupäivä, kun äiti on nukkunut.
Isoja lapsiahan nuo jo ovat. Ei nuorimpia tietenkään yksinään, mutta onhan 17 vee jo lähes täysi-ikäinen, täysivaltainen. Tuon ikäisenä asuin jo omillani ja pikkuveli oli välillä yökylässä. Ei ketään aikuisia huoltamassa niinä päivinä, minähän se aikuinen olin omassa kodissani :)
Siirtäkää se mummin erikoissänky teille, ei oo iso homma! En jättäisi lapsia keskenään. Voi olla, että "pärjäisivät", mutta mun mielestä se ei ole lasten tehtävä pärjätä ja kokea turvattomuutta tai 17v ikäisenä vaihtia laumaa pienempiä sisaruksia noin pitkää aikaa.
Noin pitkää aikaa? Kyse on yöstä jolloin nukkuvat ja aamusta ~7h kunnes mummo tulee?
Jos ovat ihan normaaleja lapsia, niin jättäisin kyllä.
Kyselen koska työkaverille kävi noin. Joutui äkilliseeen umpilisäkkeen poistoon. Hällä toki mies kotona mutta mietin jos omalle kohdalle sattuisi. Että kun on yh niin miten asiat saisi järjestymään. Tuon parempaan en todennäköisesti pystyisi... Joten eipä auta kuin toivoa terveyttä ainakin siihen saakka että esikoinen on 18v niin sittenhän nuo voisi ainakin jättää. Eli siis tää oli ihan vaan pohdintaa. Joku tutkimus oli tehty et ihmisten mielestä 13v:n voi jättää yksin kotiin yöksi, itse en jättäisi yksin mutta keskenään voisin nää jättää. Jos tulisi tuollainen kuvatunlainen tilanne. Muuten en.
En tunne lapsiasi. 17-vuotias voi mielestäni vastata 11-vuotiaista, jos ovat kypsiä ja vastuullisia. Jos taas isommat pistää bileet pystyyn, niin huono juttu.
17-vuotias voi olla jo vaikka isä omalle vauvalleen.
Miksi ihmeessä hän ei siis pystyisi huolehtimaan teini-ikäisistä veljistään pari päivää?
Mielestäni voi jättäää. Tuo tietenkin riippuu lapsista, millaisia ovat yksilöinä, mutta itse olin aikoinaan syöpähoitojen vuoksi poissa päiviä putkeen ja lapset (silloin 17, 15, 13, 11, 7 ja 4) pärjäsivät niidenkin jaksojen ajan hienosti.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 23:27"]
En! Mutta jokainen tehkööt itse omat ratkaisunsa omat lapsensa tuntien..
[/quote]
Miksi olet kasvattanut lapsesi sellaisiksi, joihin ei voi luottaa?
Aika hyvin mielestäni asiat ovat, jos mummi voi noinkin paljon paikalla olla. Tunnet varmaan lapsesi itse, joten jos eivät ole mitään hurjapäitä, niin mikä ettei.
minusta ok tuossa tilanteessa.
alku ehdotti lukiolaisen palkkaamista, sehän voisi olla jop nuorempi kuin perheen oma esikoinen...