Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (1992)

Vierailija
1421/1992 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana olisin ollut sitä mieltä, että AP:n saama lista oli kohtuuton. Jos nyt tulisi samanlainen pyyntö, niin tuulettaisin, kun pääsee helpolla ja edullisesti viettämään laadukasta juhannusta. Kutsujat todennäköisesti käyttävät tunteja (kymmeniä?) vieraiden tuloon valmistautumiseen - ja mun ei tarvi muuta kuin käydä pikku mutka kaupassa.

Tämä.
Itseasiassa monestikkin isäntäväki todella joutuu laittamaan paikkoja kuntoon päivätolkulla. Samoin saunojen , paikkojen jynssäys, ikkunoiden pesu, mattojen pesu. Liinavaatteet, grillit, kaasut, rautakauppa käynnit. Ruohonleikkuu. Terassit.
Veneiden ja rannan putsaus.
Jos mietitään työmäärää ja taloudellista panostusta, niin kyllä siellä melkonen panos on useinkin taustalla.
Siinä mielessä, jos osallistujia on paljon, on nyyttäri hyvä, jos halutaan pöytään hyvät tarjoilut.
Varsinkin jos juhannus kestää päivätolkulla ja on 10 henkeä, niin kyllä hyvä on maksajiakin olla.

Mä puolestani olen edellisen juhannuksen jälkeen koko vuoden siivonnut kerrostalokäppääni joka ikinen viikko. Matotkin pesetin pesulassa. Ikkunat ja kaikki olen joutunut pesemään! Uuden kahvipannukin jouduin hankkimaan kun edellinen kolahti rikki hanaan. Huoh!

Onhan siis vain oikein ja kohtuullista, että maksatan illalluskutsuvieraillani sapuskat! Pääseväthän he sentään meille - mun ruokapöytääni syömään! Kyllä mä olen jalo ihminen kun sentään armollisesti olen heidät kutsunut, tarkoin valikoidun joukon nauttimaan seurastani. Ja mitään ihme nipottajaa en kyllä enää kutsu. Nih!

Vierailija
1422/1992 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukumökeistä kuulee kauhujuttuja, mut et kavereidenkin kesken... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1423/1992 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisen pihejä olette. Minusta olisi kivaa, jos joku järjestäisi minulle pyhät tuolla "hinnalla". Täällä huudetaan, ettei kutsutun tarvitse "maksaa". Ei tietenkään lähtökohtaisesti, mutta yleensä nämä huutajat on pahimpia lokkeilijoita itse. Sekin, että jollain on tarjota mökki juhannukseksi porukalle, on iso juttu. Itse en kaveriporukan mökkeilyistä välitä, mutta ei se silti poista sitä. jos ollaan menossa, niin ilomielin sinne vien jotain. Oikeastaan olisi selkeämpää, jos tulisi tuollainen lista. Tulisi olo, ettei ole tullut loisittua. Harvoin sitä noin paljoa tulisi takaisin tarjottua kuitenkaan. En laske pennosia kavereideni kanssa. Kiusallisin tilanne olisi se, että joku upottaa mun oleiluun isoja rahoja.

Vierailija
1424/1992 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oikein asiallinen pyyntö. Kutsuttunakin ainakin minun elämässäni osallistutaan kustannuksiin ellei kyse ole lyhyestä kyläilystä (yksi tai 2 ateriaa) tai omista vanhemmista. Kai sitä voi toisen kutsua vaikkei ole valmiuksia toista kustantaa. Juhlaruuat myös maksavat tavallista enemmän.

Kannattaa soittaa ja puhua puhelimessa, jos tilanne herättää tunteita. Kirjallisesti tulee helposti väärinymmärryksiä. Kannattaa myös ajatella, että kutsuja haluaa ottaa kaikki huomioon.

Voit samalla selvittää, miten kustannukset jaetaan ja kysyä arviota loppusummasta. Jos on taloudellisesti liian hintavaa, niin voit kohteliaasti tämän kertoa ja järjestäjä saattaa tarjoutua maksamaan esim. osan osuudestasi tai voidaan sopia esim, ettet juo viiniä tai syö lihaa, jolloin sinun osuutesi voi olla pienempi.

Vierailija
1425/1992 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kaveri taitaa olla nuori ja osaamaton järjestämään mitään juhannusjuttuja? Tökeröä laittaa kauppalistaa selittämättä tarkemmin mikä systeemi. Tai sitten asia selostettu kaikille muille paitsi aplle. Onhan näitä sählääjiä jotka selittävät kaikille ketkä ketkä vastaan tulevat, unohtaen ne kenelle asia oikeasti piti kertoa.

Vierailija
1426/1992 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, millanen juhannus oli? Onhan tästä kohta vuosi aikaa : )

Vierailija
1427/1992 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vappujuttu kirjoitti:

Sivulla 9 AP kertoi jo viime vuonna miten tää juttu meni. Luin sivulle 13 asti tätä jankkausta jota on jo 70 sivua.
Kaikki kirjoittaa samat asiat.
Mutta yksi kysymys lienee vielä auki:
Kuka jaksaa siivota 5kg mansikoita juhannuksena?

Eihän se ole kuin vartin juttu yhdeltä ihmiseltä, jos tarvii edes siivota. :D Suht vähä töinen juttu. Äkkiäkös se porukalla on siivottu tai sitten popsitaan vaan suoraan laatikosta.

Siis nopeastihan mansikat on siivottu. Imuri vaan käyntiin ja hups, valmista on.

Vierailija
1428/1992 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule tuollaisia viestejä.

Asiat hoituvat puhumalla.

Vierailija
1429/1992 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi ollenkaan, tuo on liian paljon pyydetty yhdeltä ihmiseltä.
Ilmoittaisin, että tuli este suunnitelmiin, en tulekaan. Jos kysyy mikä, kertoisin rehellisesti, ettet tiennyt noista liian suurista vaatimuksista silloin, kun sinut kutsuttiin.
Voi olla, etteivät sitten kutsu toiste, mutta väliäkö sillä, jos on tuollaiset vaatimukset.

Vierailija
1430/1992 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapana on kyllä että yhdessä sovitaan
mitä syödään ja millä tavalla kustannukset jaetaan.

Meinaan jos isäntäväki ei kykene tarjoamaan vierailleen ruokaa.
Yleensä opiskelijat järjestää nyyttäreitä.

Joskus olen ollut isoissa vappubileissä, jossa vieraat maksoivat pari kymppiä per naama. Isäntäväki oli hankkinut ja laittanut ruoat. Sekin oli opiskelijana ja systeemi toimi hyvin.

Vierailija
1431/1992 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä tunnen niin ei tuollaista listaa edes laittaisi. Itse vien syömiset ja juomiset ja vähän muutakin. 

Vierailija
1432/1992 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia ollut jo vuosikausia. Ruokavieraiden kanssa sovitaan etukäteen mitä he tuovat yhteiseen pöytään. Usein emäntä antaa listan ja sen pohjalta voi neuvotella.

Missä junttipiireissä tämä on normaalia?

Opiskeluaikoina harrastettiin tällaista, sen jälkeen ei, paitsi jos kyseessä nyyttärit tai esim yhdessä varta vasten vuokrattu mökki..

Meidän junttipiireissä tuollainen on ollut normaalia vuosikymmeniä. Ei haluta yhtä perhettä rasittaa ja kun kaikki eivät pysty/halua/mahdu kutsua omille tiluksilleen, niin aivan normaalia on tehdä yhdessä nyyttärit mallilla.

ohistelijana N48 ja porukassa on opettajaa, it-alalta, erilaisia hoitajia, teologeja pari ja toimittajia useampi.

Mutta sittenhän teillä on etukäteen yhdessä sovitut nyyttärit, se on ihan eri asia kuin kutsua kylään. Mikä ihme tässä on niin mahdotonta ymmärtää?

Vierailija
1433/1992 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyyttäri meinigillä on monet hyvät reissut tehty ilman onglemia. Sitten yksi ystäväporukan kokki keksi että hän ostaa ruokatarpeet ja suunnittelee mitä syödään, ruoka tehdään yhdessä ja lasku jaetaan tasapuolisesti.

Lopputulos oli nälkäinen porukka kun ruoka oli mitoitettu aivan alakanttiin ala carte tyyliin, aamupalalle 1 ruispalasiivu/per/hlö ja monta sellaista ruoka-aineista mitä moni ei voinut syödä ollenkaan. Oli mm. graavilohta ja pari kala-allergista porukassa, lasku alle vuorokauden reissulle oli kuitenkin n. 45€/hlö (ns. illallinen ja aamupala) oli aika kohtuuton hinta nälissään olosta ja kaikki toivat omat juomat. Kokki oli tietoinen allergioista, mutta ei välittänyt ja tosiaan kaikki valmistettiin yhdessä.

Vierailija
1434/1992 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai mökille jotain viedään, ja mitoitetaan vähän oman kulutuksen mukaan. Mutta tuossa esim viinin määrä on aika suuri, samoin mansikoiden, ja itse en emäntänä kehtaisi mitään pyytää, mutta toivoisin tietysti, että vierailla on käytöstapoja.

Vierailija
1435/1992 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vanha ketju, kutsu oli viime vuoden juhannukseksi (2021), joten ap tuskin enää kaipaa vastauksia. 

Vierailija
1436/1992 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok juhannuksenvietosta, jossa kaikki osallistuu kustannuksiin. Kallista, jos ajatteli siipeillä.

Vierailija
1437/1992 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vanha ketju, kutsu oli viime vuoden juhannukseksi (2021), joten ap tuskin enää kaipaa vastauksia. 

Ajankohtainen aihe kerran vuodessa joka vuosi.

Vierailija
1438/1992 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa listassa ollut yhtään ruoka-tarvikkeita, joten joku toinen tuo niitä sitten. Tomaatteja en huomioinut sellaisiksi.

Vierailija
1439/1992 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia ollut jo vuosikausia. Ruokavieraiden kanssa sovitaan etukäteen mitä he tuovat yhteiseen pöytään. Usein emäntä antaa listan ja sen pohjalta voi neuvotella.

Missä junttipiireissä tämä on normaalia?

Opiskeluaikoina harrastettiin tällaista, sen jälkeen ei, paitsi jos kyseessä nyyttärit tai esim yhdessä varta vasten vuokrattu mökki..

Meidän junttipiireissä tuollainen on ollut normaalia vuosikymmeniä. Ei haluta yhtä perhettä rasittaa ja kun kaikki eivät pysty/halua/mahdu kutsua omille tiluksilleen, niin aivan normaalia on tehdä yhdessä nyyttärit mallilla.

ohistelijana N48 ja porukassa on opettajaa, it-alalta, erilaisia hoitajia, teologeja pari ja toimittajia useampi.

Mutta sittenhän teillä on etukäteen yhdessä sovitut nyyttärit, se on ihan eri asia kuin kutsua kylään. Mikä ihme tässä on niin mahdotonta ymmärtää?

Arvaan että ap:n tapauksessa muut vieraat osallistuu vastaavilla osuuksilla. Ap ymmärsi tilaisuuden väärin.

Vierailija
1440/1992 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kutsutaan, se ei tarkoita et voi mennä paikalle viinipullon kanssa. Hankkikaa vähintään omat eväät tai toimikaa nyyttäriperiaatteella, ellei joku erikseen toivo muuta. Itsestään selvää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän