Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen ihminen on sinusta "snobi"? Entä "elitisti"?

Vierailija
20.06.2014 |

Mitä nämä sanat sinusta tarkoittavat? Miten ne eroavat toisistaan? Ovatko ne aina negatiivisia luonnehdintoja? Miksi ihmistä kutsutaan snobiksi tai elitistiksi?

Kysyn, koska minua on kutsuttu kummallakin sanalla.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on varmaan isoja, kalliita tatuointeja...

Vierailija
2/21 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin on kutsuttu. Kuljen syntymälahjana nokka pystyssä ja puhun liian hienosti. Kotikaupunkini on monelle myös liian hieno, smaoin elämäni. En kehuskele asioilla mutta jos sanon vaikka että "tää mun uus pusero on ihana"niin eikös joku jo kerro kaikille vstaantuleville että snobbailen IHAN KAIKESTA;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

googleta / ks. tietosanakirjasta noiden sanojen merkitys / ero

Vierailija
4/21 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 00:25"]

Minuakin on kutsuttu. Kuljen syntymälahjana nokka pystyssä ja puhun liian hienosti. Kotikaupunkini on monelle myös liian hieno, smaoin elämäni. En kehuskele asioilla mutta jos sanon vaikka että "tää mun uus pusero on ihana"niin eikös joku jo kerro kaikille vstaantuleville että snobbailen IHAN KAIKESTA;)

[/quote]

:D mutta tuli tuosta silti mieleen,että miksi muuten on ok kehua puseroa ihanaksi kun on sitä ostamassa, mutta sitten kun se on päällä pitäisi olla vaatimaton? 

Vierailija
5/21 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alexander Stubb..?

Vierailija
6/21 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee elitismistä ihan positiivisia mielleyhtymiä. Yleensä elitistisiksi nimitetään niitä asioita, joista minä pidän ;) Ei tarvitse pitää itseään muiden yläpuolella, ei ollenkaan - pelkkä esim. oopperan kuuntelu riittää leimaamaan ihmisen "elitistiksi" joidenkin mielestä.

Minun näkemykseni mukaan elitisti ei ole välttämättä snobi, ja snobi voi olla olematta elitisti. Tiedän esimerkiksi ihmisiä, jotka ovat snobeja ja katsovat nokanviertä pitkin ihmisiä, joilla on vääränmerkkiset farkut ja joiden kulmakarvoja ei ole nypitty. Näitä ihmisiä ei silti voi kyllä mitenkään sanoa "elitisteiksi" - ainakaan siten kuin minä asian ymmärrän...

Vierailija
7/21 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suomenruotsalainen ja julkkis. En ole snobi, vaikka voisinkin olla. Olen toki akateeminen, mutta olen tosi jalat maassa tyyppi. Eikä merkkitietoisuus ole snobbailua, se on enemmän sitä mitä kukainenkin pitää tärkeänä

Vierailija
8/21 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alexander Stubb?

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 22:52"]

Olen suomenruotsalainen ja julkkis. En ole snobi, vaikka voisinkin olla. Olen toki akateeminen, mutta olen tosi jalat maassa tyyppi. Eikä merkkitietoisuus ole snobbailua, se on enemmän sitä mitä kukainenkin pitää tärkeänä

[/quote]

Vierailija
9/21 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki, espoo, vantaa, porvoo, lahti, tampere, jyväskylä, hanko, suomenniemi, koria, kirkkonummi, rovaniemi, maarianhamina, kuusamo, kuhmo, ikaalinen, kotka, äänekoski, viitasaari, salo, pyhtää, varkaus, pieksämäki, turku, tammisaari...

Vierailija
10/21 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän paria kaveria snobbailijoina mm. seuraavista seikoista: auto ilman ilmastointia ei ole heidän mielestään auto, autossa pitää olla automaattivaihteet, leveillään välillä sillä että on rahaa, bussilla kulkeminen on vastenmielistä, tuhlataan kulutustarvikkeita, heitetään ehjiä tavaroita roskiin, halveksutaan muiden säästeliäisyyttä.

Vierailija
11/21 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto ilman ilmastointia on kidutuskammio, kun ajaa pitkiä matkoja. Kun tottuu automaattivaihteisiin, ei tee mieli enää ajaa tavallisilla, koska ajaminen on niin paljon helpompaa. Olen ollut aina surkea mäkilähdöissä ja automaattivaihteet ovat pelastaneet minut tältä ongelmalta. En varmasti ole snobi, vaikka ajattelen näin.

Vierailija
12/21 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 23:03"]

Helsinki, espoo, vantaa, porvoo, lahti, tampere, jyväskylä, hanko, suomenniemi, koria, kirkkonummi, rovaniemi, maarianhamina, kuusamo, kuhmo, ikaalinen, kotka, äänekoski, viitasaari, salo, pyhtää, varkaus, pieksämäki, turku, tammisaari...

[/quote]

Lol joo, tässä elitisti-kaupunkeja :DD

Vierailija
13/21 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 22:32"]

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 00:25"]

[/quote]

:D mutta tuli tuosta silti mieleen,että miksi muuten on ok kehua puseroa ihanaksi kun on sitä ostamassa, mutta sitten kun se on päällä pitäisi olla vaatimaton? 

[/quote]

Niin, eikö olekin ihmeellistä. Muutenkaan ei saa sanoa itsestään tai omista jutuistaan mitään hyvää. Pitäisi kulkea selkä köyryssä ja nokka maata kohti:(

Vierailija
14/21 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 23:32"]

[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 23:03"]

[/quote]

Lol joo, tässä elitisti-kaupunkeja :DD

[/quote]

Näistä vain Tammisaari kohottaa kulmakarvoja arvostetusti, toinen samantyyppinen kaupunki on Naantali. 

Vierailija
15/21 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Snobista ensimmäisenä mieleen tulee sana leuhka. 

Mitään tietoperustaa ei ole tälle, mutta muistan kouluaikoina kun snobeiksi kutsuttiin tyyppejä jotka pukeutuivat sen ajan merkkivaatteisiin ja myös kertoivat/kuuluttivat sen muille ja halveksivat avoimesti "tavis" kuteita.

Snobi on siis edelleen mieikuvissani pinnallinen ja leso.

Vierailija
16/21 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elitistisyys jostakin asiasta tarkoittaa sitä, että kysessä on vain suppean joukon saavutettavissa oleva asia (tyyliin luomun suosiminen on elitististä, koska suurella massalla ei siihen ole varaa. Baletissa ja oopperassa käyminen on Suomessa elitististä, koska suurin osa suomalaisista asuu seudulla, jossa ei ole mitään oopperataloja, joihin voisi noin vaan mennä). Elitistisellä ei välttämättä ole mitään tekemistä rahan tai minkään yläluokkaisuuden kanssa. Elitistisiä ovat asiat, joita valtavirta ei ymmärrä, arvosta tai voi saavuttaa.

Snobismi taas on mielestäni sellaista pinnallista, materialistista, leuhkaa pröystäilyä. Snobiksi pääsee rahalla.

Vierailija
17/21 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 00:16"]

Elitistisyys jostakin asiasta tarkoittaa sitä, että kysessä on vain suppean joukon saavutettavissa oleva asia (tyyliin luomun suosiminen on elitististä, koska suurella massalla ei siihen ole varaa. Baletissa ja oopperassa käyminen on Suomessa elitististä, koska suurin osa suomalaisista asuu seudulla, jossa ei ole mitään oopperataloja, joihin voisi noin vaan mennä). Elitistisellä ei välttämättä ole mitään tekemistä rahan tai minkään yläluokkaisuuden kanssa. Elitistisiä ovat asiat, joita valtavirta ei ymmärrä, arvosta tai voi saavuttaa.

Snobismi taas on mielestäni sellaista pinnallista, materialistista, leuhkaa pröystäilyä. Snobiksi pääsee rahalla.

[/quote]

Olen eri mieltä. En miellä elitistiseksi sellaisia asioita, joita muut eivät voisi saavuttaa. Mielestäni elitisti on ihminen, joka toteuttaa tällaisia asioita ja haluaa nimenomaan määritellä ne asiat muita määritteleviksi. 

Esim. minä asun Helsingissä ja nakkaan paskat oopperalle. Sen sijaan mummini on raahannut minut sinne viisivuotiaasta ja käy siellä lähes viikottain. Hän on tässä mielessä elitistinen. Hänestä elitistiä ei tee se, että hän käy oopperoissa vaan se, mitä ooppera hänelle edustaa. Ihminen voi harrastaa monia asioita olematta elitisti.

Vierailija
18/21 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
19/21 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elitisti on mielestäni ehkä sellainen, joka lukee sivistävää kirjallisuutta, katsoo kultti- ja taide-elokuvia, kuuntelee vain harvojen tuntemaan laatumusiikkia tai menneiden vuosikymmenten musiikkia, syö laadukasta ja eettistä ruokaa, juo alkoholia sivistyneesti, suosii laadukkaita viinejä, viskejä, yms sekä laadukkaita sikareja, pukeutuu siististi/boheemisti/persoonallisesti, on usein korkeasti koulutettu tai kirjaviisas, käyttää paljon sivistyssanoja, paheksuu muiden ihmisten, eli rahvaan, huonoa sivistyksen tasoa ja laatutietoisuuden puutetta, pitää itseään muita ylempänä. 

Vierailija
20/21 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän