Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuisena pianon soiton aloittaneet!

Vierailija
13.02.2025 |

Millaista opetus ja harjoittelu on, kun aloittaa pianon soiton aikuisena? Käyttääkö aikuiset samoja kirjoja kuin lapsetkin ja tuntuuko ne kovin lapsellisilta? Kuinka kauan kestää ennen kuin suht yksinkertaiset kappaleet alkaa kuulostaa hyvältä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisille on omia kirjoja, mut oikeasti ei niissä ole eroja kuin ehkä kuvitus verrattuna lastenkirjoihin. Jotkut oppii hitaammin ja toiset nopeammin. Paljon on kiinni siitä onko motivaatiota ja kurinalaisuutta harjoitella. Vaikeinta on ehkä hahmottaa nuotit siinä vaiheessa, kun pitäisi alkaa lukea ja hallita molempia käsiä samaan aikaan. Jos komppaa vain perussoinnuilla saa suhteellisen nopeasti ihan siedettävänkuuloista melua aikaan esim. pop kolmella soinnulla.

Vierailija
2/13 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten kirjoista sen verran, että ei pidä yleistää. Esim. Michael Aaronin aikuisille suunnattu pianokoulu etenee paljon nopeammin kuin lasten. En ole mikään asiantuntija, mutta jos itse aloittaisin pianonsoiton nollasta ja tahtoisin käyttää Aaronin kirjoja, valitsisin ehdottomasti lapsille suunnatun version. Asiat on paljon helpompi omaksua kun edetään rauhallisempaan tahtiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Two

Complete Courses

Learn Free Music Theory

50 videos. (25 hours of content)

Beginner to advanced music rudiments.

All topics covered in depth and explained.

Equivalent to taking about 1-2 years of music theory lessons from a teacher.

Homework given for each lesson.

Three written exams you can complete to assess your knowledge.

42 hours of video, 100% free.

Learn How to Play Piano

40 videos. (17 hours of content)

From absolute beginner to intermediate.

Teaches fundamental concepts and skills.

Material covers 5-7 years of piano lessons.

Learn how to read sheet music.

Learn scales, chords, arpeggios.

Empowers you to learn any song you want.

https://howtoplaypiano.ca/

Vierailija
4/13 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poppia haluaa soitella omaksi ilokseen, saattaa olla järkevämpää lähteä liikkeelle reaalisoinnuista kuin nuottien luvusta. Ainakin pääsee nopeammin jamittelemaan korvakuulolta.

Vierailija
5/13 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiseen kysymykseen voi vastata, että yllättävän äkkiä alkaa kuulostaa yllättävän hyvältä.

Vierailija
6/13 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaisi tietää teiltä, jotka pianoa soitatte, että kuinka vaikeaa on molempien käsien hallitseminen samaan aikaan? Mulla on hyvin paljon vaikeuksia tuon kanssa siis jos yritän tehdä kahta eri liikettä käsillä ):

Vierailija
7/13 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaisi tietää teiltä, jotka pianoa soitatte, että kuinka vaikeaa on molempien käsien hallitseminen samaan aikaan? Mulla on hyvin paljon vaikeuksia tuon kanssa siis jos yritän tehdä kahta eri liikettä käsillä ):

Ihmiset ovat tässä(kin) erilaisia. Minä olen soittanut pianoa todella pitkään ja tavoitteellisestikin, ja oikeastaan hankalinta soitossa on soittaa eri käsillä eri rytmejä, esimerkiksi toisella kolmijakoista ja toisella kaksijakoista. Rumpalimieheltäni taas onnistuvat pianolla kaikenlaiset rytmit, mutta toki huitoo sitten minne sattuu.

Vierailija
8/13 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu soittajasta, kappaleesta ja treenauksesta. Esim minä omaksun nopeammin kun sisko. Mutta silti vaatii kummankin käden hyvin oppimista. Mulle taas ihan käsittämätöntä on urkujen soitto kun mukana vielä jalatkin.

Vierailija
9/13 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös pahoja vaikeuksia saada kumpikin käsi toimimaan yhdessä. Paras vaan harjoitella kumpikin käsi erikseen suht sujuvaksi ennen kuin edes yritän soittaa molemmat yhteen, koska muuten täytyy pysähdellä jatkuvasti ja silti virheitä tulee ihan liikaa.

Vierailija
10/13 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten kurssit etenevät paljon nopeammin (itselläni hieman taustaa myös lapsena soittamisesta). Olen intohimoinen nettikurssien ystävä, ja kahlannut läpi monta erilaista koti- ja ulkomaista verkkopalvelua. Ja jos kurssin (tai opettajan) valitsee oikein, hyvin nopeasti pääsee soittamaan sovituksia itselleen mieleisistä kappaleista. Esim. Pianote sisältää myös kappalepankin, josta voi valita omaan taitotasoon sopivaa soitettavaa kurssirunkojen oheen. 

Vierailija
11/13 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten kurssit etenevät paljon nopeammin (itselläni hieman taustaa myös lapsena soittamisesta). Olen intohimoinen nettikurssien ystävä, ja kahlannut läpi monta erilaista koti- ja ulkomaista verkkopalvelua. Ja jos kurssin (tai opettajan) valitsee oikein, hyvin nopeasti pääsee soittamaan sovituksia itselleen mieleisistä kappaleista. Esim. Pianote sisältää myös kappalepankin, josta voi valita omaan taitotasoon sopivaa soitettavaa kurssirunkojen oheen. 

Valealkaja etenee tietysti aitoa aloittelijaa nopeammin, koska iso osa aiemmin opituista asioista palautuu nopeasti mieleen, vaikka ne olisi unohtanut kymmeniä vuosia sitten. Jos kuitenkin puhutaan niistä joille piano on täysin uusi soitin, lapset etenee pääsääntöisesti nopeammin kuin aikuiset. Poikkeuksena tietysti pienet lapset, joiden pianotunnit muistuttaa monin tavoin leikkiä.

Vierailija
12/13 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin pianonsoiton kansalaisopiston kurssilla suoraan tosi helpoista versioista joistain Abban biiseistä. Opettaja oli sitä mieltä että on paras aloittaa sellaisesta musiikista josta pitää ja jota tahtoo oikeasti oppia soittamaan.

Vierailija
13/13 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitan enimmäkseen vain kappaleita, joista pidän, enkä yleensä soita mitään tylsiä sormiharjoituksia, vaikka ne parantaisivat tekniikkaa. Tunti harjoittelua päivässä riittää hyvin kehittymiseen.