Ahdistaa kotona viihtyvä teini
Urheilee kyllä ja paria kaveria satunnaisesti näkee.
Jotenkin ei vapaalla osaa mennä mihinkään mukaan, missä on vaikka koulu- tai joukkuekavereita. Tiedän että muut käyvät keskenään salilla, mopoilemassa, rannalla, kylässä jne. Haluaisin että poikakin joskus menisi ja olisi reippaasti oma-aloitteinen, mutta ei. Eikä kukaan edes kysele tuollaista hiljaista joka vain urheilee.
En kuitenkaan halua patistaa enempää. Tuntuu ettei se auta. Mikä teillä on auttanut? Vai ollaanko teilläkin kotihiiriä? :) Kyseessä 16-vuotias poika.
Kommentit (40)
No osta vaikka teinille + kaverilleen pikku matka , Barcelona kiva paikka nuorillekkin.
Tai uus kevari .
Jos ikätoverit on tyhmiä, miksi niiden kanssa pitäisi väkisin hengata? Parempi kun on kotona ja opiskelee.
Mopoauto tai kevari niin eiköhän lähde!
Mulla on kaksi teiniä, ja nämä ovat myös aina kotosalla. Toinen näkee joskus kavereitaan, toista ei kiinnosta juuri mikään puuha kodin ulkopuolella. Ovat hyväkäytöksisiä ja keskiarvot myös plussan puolella, ei ole kiusaamistakaan. Mutta...kun vertaa omaan nuoruuteen, en vaan tajua.
Nämä haluavat tehdä kaiken kotona yksin, esim. eivät pelaa keskenään vaan yksin omissa huoneissaan. Toinen pelaa joskus porukassa netissä, toinen ei tykkää ajatuksestakaan. Eivät koskaan ole olleet kiinnostuneita lomista tai vaikkapa leireistä, toinen piti hakea kesken kaiken pois kun uupui vaatimukseen ajanvietosta ulkona pienryhmässä. En saa kiinnostumaan kulttuurista (pienempänä vein säännöllisesti näytelmiin ja ties minne), liikuntaharrastus jäi molemmilta jo alakoulussa. Nuoret ovat kaikinpuolin kunnollisia ja tekevät kotitöitäkin ym., mutta välillä tekisi mieli potkia ulos väkisin. Ulkoiluvaatimuksen olen asettanut, ihan näiden oman terveyden takia.
Koska täällä kaupungissa ei ole varaa isompiin neliöihin, olemme miehen kanssa miettineet muuttoa maalle, jossa olisi kunnolla tilaa. Toisaalta riski nuorten kotiinjäämisestä vaan kasvaa...
No sehän on vaan hyvä!Jos kuitenkin kavereita löytyy.
Tuon ikäisenä viihdyin omissa oloissa kirjoja lueskellen. Pari vuotta myöhemmin lähdin kylille riehumaan, lopetin ennen kuin täytin 20 kun huomasin kerran että nyt alkaa meneen liian lujaa, povarissa oli ladattu katkaistu haulikko.
m55
Vaikea kuvitella tuollaista tilannetta. En tunne yhtään kotona viihtyvää teiniä, ja minulla on laaja tuttavapiiri.
Välillä sitä toivoo että oma 18v olisi edes joskus kotona. Nuoremmat 13v ja 11v myös paljon ulkona kavereiden kanssa. Kovilla pakkasilla tietenkin enemmän sisällä mutta kevään tullen kotona istuminen jää.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole ihanaa että tuon ikäinen viihtyy kotonakin? Voisi olla huonompikin tilanne.
Tuo on juuri se huono tilanne jos teini-iässä ei ole sosiaalista elämää. Niistä tulee niitä kilttimiehiä joilla ei kolmikymppisenä ole yhtään ystävää eikä mitään kokemusta naisista.
Älkää tehkö lapsia, jos ne eivät saa edes kotonaan olla!
Vierailija kirjoitti:
On kiltti poika.
Ei ole suosittu vissiin porukoissa, ei kysellä mihinkään. Eikä ole oma-aloitteinen.
Toiselle riittää se koulun sosiaalisuus. Tarvitsee omaa tilaa.
Harmittaako nuorta, vai onko se harmi sinun?
Anna kasvaa omaksi itsekseen. Tue.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kuvitella tuollaista tilannetta. En tunne yhtään kotona viihtyvää teiniä, ja minulla on laaja tuttavapiiri.
Välillä sitä toivoo että oma 18v olisi edes joskus kotona. Nuoremmat 13v ja 11v myös paljon ulkona kavereiden kanssa. Kovilla pakkasilla tietenkin enemmän sisällä mutta kevään tullen kotona istuminen jää.
Minä tunnen kotona viihtyviä teinejä.
Yksi soittaa kitaraa ja toinen lukee.
Käyvät koulua.
Mun äiti valitti tota samaa , mutta ei ollu siellä hiiessä mitään töitäkään,eikä sieltä päässy mihinkään ilman autokyytiä.Mopoa en saanu,enkä rahaa että ois päässy kylille bussilla, ja mitäpä oisin sielläkään tehny ees rahattomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kiltti poika.
Ei ole suosittu vissiin porukoissa, ei kysellä mihinkään. Eikä ole oma-aloitteinen.Toiselle riittää se koulun sosiaalisuus. Tarvitsee omaa tilaa.
On kuitenkin tosi harvinaista että teini-iässä, jolloin kehityksellisesti ne kaverit on kaikkein tärkeimpiä, ei haluaisi ystäviä. Ei lupaa hyvää aikuisuutta ajatellen, sosiaaliset taidot on työelämässäkin tärkeämpiä kuin joku fysiikan numero lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kiltti poika.
Ei ole suosittu vissiin porukoissa, ei kysellä mihinkään. Eikä ole oma-aloitteinen.Toiselle riittää se koulun sosiaalisuus. Tarvitsee omaa tilaa.
On kuitenkin tosi harvinaista että teini-iässä, jolloin kehityksellisesti ne kaverit on kaikkein tärkeimpiä, ei haluaisi ystäviä. Ei lupaa hyvää aikuisuutta ajatellen, sosiaaliset taidot on työelämässäkin tärkeämpiä kuin joku fysiikan numero lukiossa.
Mulla on ollut lapsesta saakka taakkana se, että äiti olisi halunnut että olisin tietynlainen. Parempi, sosiaalisempi. Teini-iässä se näyttäytyi juuri noin, että koko ajan äiti patisteli lähtemään johonkin kavereiden kanssa ja sit muun muassa ystävilleen jutteli että kun se meidän Maija on sellanen kotihiiri ym. Minulla oli kavereita koulussa, mutta ei sellaisia joiden kanssa olisi hirveästi viihtynyt koulun ulkopuolella. Minua se ei haitannut, koska oma sosiaalinen malja täyttyi jo koulupäivän aikana + silloin oli jo irc-galleriat ja messengerit missä vietin toisenlaista sosiaalista elämää..
Jossain kohtaa sit tein sellaista, että lähdin bussilla pariksi tunniksi yksin kaupungille pyörimään, ja sanoin että meen kaverin kanssa, niin äiti oli tyytyväinen. Välillä näin siellä yhtä luokkakaveria, mutta ei meillä oikein mitään tekemistä siellä ollut.. oltiin kuitenkin kilttejä eikä kiinnostanut ryyppäilyt ym.
Minusta kasvoi ihan normaali työssäkäyvä perheenäiti. Poikaystävänkin löysin jo joskus 16-vuotiaana kuitenkin. 19-vuotiaana muutin pois kotoa ja sen jälkeen saanut olla rauhassa omassa kodissaan. Nyt minulla on omia lapsia, joista toinen on samanlainen kotona viihtyvä kuin minä. En koskaan syyllistä häntä kaverittomuudesta tai yritä pakottaa minnekään. Pikemminkin hyvä kun on kotona, tiedänpä ainakin että on turvassa. Sisarensa taas omaa laajan kaveripiirin ja liehottelee aina siellä ja täällä ja sen perään saa koko ajan olla huutelemassa.
Meillä 11v tyttö, joka on myös vain kotona. Harrastuksetkin lopetti, kun ei jaksanut mennä. Koulu kuormittaa, on vaikea migreenikierre ja aistiyliherkkyyksiä, itse epäilen että voi olla myös ADD. No joka tapauksessa lapsi tulee koulusta kotiin, istuu koneella, tekee läksyjä, leikittää lemmikkejä ja istuu taas koneella.
Kavereita on koulussa kyllä. Vapaa-ajalla ei halua kysyä itse ketään, koska ne on kuitenkin jo jonkun toisen kanssa tai ei se pääse kun se on treeneissä. Pari kertaa kuussa joku kaveri tulee meille suoraan koulusta ja tällöin vaikuttaa olevan hyvinkin hauskaa.
Itseä harmittaa ja huolettaa, että jääkö lapsi aivan ulos sosiaalisista piireistä ja millaista elämää tuollainen on, kun on vain kotona koneella. :/ tuon ikäisen pitäisi olla ulkona pyöräilemässä kavereiden kanssa jne. Eikä hän enää halua ulkoilla minunkaan kanssani, kun on kuulemma noloa jos joku näkee.
Lapsi itse sanoo, ettei halua edes nähdä ketään ja haluaa vain olla yksin kotona. Itsekin olen yksinäinen susi mutta tiedostan myös, miten kurjaa on kun ei ole kavereita kenen kanssa tehdä asioita :( en haluaisi lapselle samaa.
Hyvä kun viihtyy kotona toisin kuin meidän 16-vuotias. Kaksi lastensuojeluilmoitusta on jo tehty ", kun kaverit ovat vetäneet väärään suuntaan. Alkoholikokeiluihin ja rikollisiin tekoihin. Ennen oli kotona viihtyvä kiltti nuori. Antakaa nuoren olla kotona jos viihtyy.
Samanlainen 16-vuotias poika täälläkin. Harrastaa liikuntaa ja koulussa on joku kaveri, vapaalla joskus joku toinen. On mopokin, mutta tyhjänajelu ei kiinnosta. Koulu menee hyvin ja on fiksu ja taitava kaikessa tietokoneeseen liittyvässä ja oikeastaan kaikessa muussakin. On myös täysin päihteetön, tupakkaringit ei vedä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun viihtyy kotona toisin kuin meidän 16-vuotias. Kaksi lastensuojeluilmoitusta on jo tehty ", kun kaverit ovat vetäneet väärään suuntaan. Alkoholikokeiluihin ja rikollisiin tekoihin. Ennen oli kotona viihtyvä kiltti nuori. Antakaa nuoren olla kotona jos viihtyy.
Tuollaisella on parempi tulevaisuus kuin jo teininä vertaisten parista syrjäytyneellä. Mikäli ei siis ihan vankilakierteeseen joudu.
Itselläni 2 kotihiirtä, 16v ja kohta 18v, ihanaa että viihtyvät kotona!