Väistämissäännöt koskevat myös pyöräilijöitä!
Tarkoitan väistämissääntöjä _pyöräilijöiden_ välillä. Pyöräteiden risteyksissä pyöräilijän tulee väistää oikealta tulevaa pyöräilijää! Nyt moni ajaa tuolla silmät kiinni ja aivan säkällä mennään risteyksissä. Etenkin "montussa" olevat alikulut ovat pahoja. Alikulkutunnelista oikealta tulevaa pyöräilijää pitää vasemmalta tulevan pyöräilijän väistää!
Kommentit (73)
Minua ei kiinnosta. Ajan siten kun tykkään.
Mä en väistä ketään! Puukotan kaulaan jos sä törmäät muhun.
Vierailija kirjoitti:
Mä en väistä ketään! Puukotan kaulaan jos sä törmäät muhun.
Lol...oikeasti kova tyyppi puukottaa naamaan.
Pyöräilijöiden väistämissäännöt ovat niin iso sekasotku, että harva niistä ottaa selvää.
Virhe tehtiin 90-luvulla jolloin pyöräilijöille lähdettiin tekemään omia erillisiä sääntöjä sen sijaan, että säännöt olisivat samat kuin muillakin ajoneuvoilla.
Minä en ymmärrä, mikä pakko kaikilla jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä on kulkea vasemmalla puolella. Meillähän on oikeanpuoleinen liikenne ja ärsyttää kun vastaan tullaan väärää puolta ja parhaimmassa tapauksessa joudun itse väistämään kun ei liikahdeta.
Johtuu liikennekasvatuksen puutteesta. Monilla ei ole varaa ajokorttiin, eikä ainakaan ennen koulussa opetettu mitään, joten liikenteessä on paljon sellaisia mitkä ei tiedä edes liikennemerkkejä, saati sitten että ne koskevat myös pyöräilijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, mikä pakko kaikilla jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä on kulkea vasemmalla puolella. Meillähän on oikeanpuoleinen liikenne ja ärsyttää kun vastaan tullaan väärää puolta ja parhaimmassa tapauksessa joudun itse väistämään kun ei liikahdeta.
Jos pyöräilijä ajaa vasemmalla puolella niin hän on väärällä puolella. Ajoneuvot kuuluvat oikealle ja jalankulkijat vasemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijöiden väistämissäännöt ovat niin iso sekasotku, että harva niistä ottaa selvää.
Virhe tehtiin 90-luvulla jolloin pyöräilijöille lähdettiin tekemään omia erillisiä sääntöjä sen sijaan, että säännöt olisivat samat kuin muillakin ajoneuvoilla.
Totta. Varsinkin kaikki ihmeen pyörätien jatkeet sun muut kummallisuudet mitä ei 99,99% kansasta ymmärrä. Itsekin ajan suojatien yli sen kummemmin tutkimatta onko se nyt suojatie vai jatke vai mikä. Autot kyllä väistää kun näyttää suuntamerkin ajoissa ja ajaa rauhallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu liikennekasvatuksen puutteesta. Monilla ei ole varaa ajokorttiin, eikä ainakaan ennen koulussa opetettu mitään, joten liikenteessä on paljon sellaisia mitkä ei tiedä edes liikennemerkkejä, saati sitten että ne koskevat myös pyöräilijöitä.
Eivät liikennesuunnittelijatkaan usein tiedä, että liikennemerkit koskevat myös pyöräilijöitä. Tämän huomaa esim. ajoneuvolla ajo kielletty -merkkien sijoittelusta tai siitä, että juuri koskaan kääntymisen kieltävää merkkiä ei ole varustettu "ei koske polkupyöriä" -lisäkilvellä vaikka selkeästi tarkoitus olisi, että polkupyöräilijät voivat kääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijöiden väistämissäännöt ovat niin iso sekasotku, että harva niistä ottaa selvää.
Virhe tehtiin 90-luvulla jolloin pyöräilijöille lähdettiin tekemään omia erillisiä sääntöjä sen sijaan, että säännöt olisivat samat kuin muillakin ajoneuvoilla.
Totta. Varsinkin kaikki ihmeen pyörätien jatkeet sun muut kummallisuudet mitä ei 99,99% kansasta ymmärrä. Itsekin ajan suojatien yli sen kummemmin tutkimatta onko se nyt suojatie vai jatke vai mikä. Autot kyllä väistää kun näyttää suuntamerkin ajoissa ja ajaa rauhallisesti.
Viime vuonna tuli voimaan uusi tieliikennelaki joka sallii pyöräilyn ja autoilun suojateillä. Suojatiet eivät siis enää ole vain jalankulkijoita varten. Tosin jalankulkijat ovat yhä ainoita joita pitää väistää suojatiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu liikennekasvatuksen puutteesta. Monilla ei ole varaa ajokorttiin, eikä ainakaan ennen koulussa opetettu mitään, joten liikenteessä on paljon sellaisia mitkä ei tiedä edes liikennemerkkejä, saati sitten että ne koskevat myös pyöräilijöitä.
Eivät liikennesuunnittelijatkaan usein tiedä, että liikennemerkit koskevat myös pyöräilijöitä. Tämän huomaa esim. ajoneuvolla ajo kielletty -merkkien sijoittelusta tai siitä, että juuri koskaan kääntymisen kieltävää merkkiä ei ole varustettu "ei koske polkupyöriä" -lisäkilvellä vaikka selkeästi tarkoitus olisi, että polkupyöräilijät voivat kääntyä.
Ylipäätään Suomessa ei tiedetä mitä pyöräilijät ovat. Eli ovatko ajoneuvoja, kevyttä liikennettä vaiko mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu liikennekasvatuksen puutteesta. Monilla ei ole varaa ajokorttiin, eikä ainakaan ennen koulussa opetettu mitään, joten liikenteessä on paljon sellaisia mitkä ei tiedä edes liikennemerkkejä, saati sitten että ne koskevat myös pyöräilijöitä.
Eivät liikennesuunnittelijatkaan usein tiedä, että liikennemerkit koskevat myös pyöräilijöitä. Tämän huomaa esim. ajoneuvolla ajo kielletty -merkkien sijoittelusta tai siitä, että juuri koskaan kääntymisen kieltävää merkkiä ei ole varustettu "ei koske polkupyöriä" -lisäkilvellä vaikka selkeästi tarkoitus olisi, että polkupyöräilijät voivat kääntyä.
Totta. Sentään suojateiden sijoittelussa on päästy jo niin pitkälle, että enää suojatie ei ole ihan risteyksen ääressä, vaan vähän kauempana. Vanhassa mallissahan väistämisvelvollinen auto joutui odottelemaan suojatien päällä vuoroaan.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä etenkin keski-ikäiset naiset ovat niitä, jotka eivät ymmärrä liikennesäännöistä yhtään mitään.
No kolme törkeää liikennerikkomusta, joita olen kohdanut kahden viikon aikana pyöräilijöiden tekeminä, on kaksi nuorta miestä ja yksi nuori nainen.
Yksi ajoi päin punaisia kännykkää tuijottaen ruuhkassa kuulokkeet korvilla. Ei edes huomannut sitä, että autot jarruttivat rajusti, etteivät aja päälle.
Yksi ajoi tien vierustaa oikealla puolella ja kuulokkeet korvilla, ettei kai kuullut mitään. Yhtäkkiä ylitti tien autoni edestä vasemmalle puolelle. Ei suojatietä, vaan siitä vain kääntyi auton eteen. Pää ei hänellä kääntynyt, Ehdin jarruttaa
Kolmas tapaus oli pyöräilijä, joka ajoi oikealla puolella autoani vastaan. Onneksi hänellä pää vähän kääntyi vasemaan, joten osasin odottaa jotain odottamatonta. Ja niin kääntyi pyörällä suoraan auton nokan eteen. Oli kyllä suojatie. Ehdin jarruttaa. Tässäkin tapauksessa tuntui, ettei pyöräilijä edes tajunnut kääntyneensä auton eteen. Kuulokkeet korvilla ja pää keikkui niin, että varmaan hyvää musaa kuului kuulokkeista.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä etenkin keski-ikäiset naiset ovat niitä, jotka eivät ymmärrä liikennesäännöistä yhtään mitään.
Tämä on niin totta. Olen täysin pihalla.
T. Keskiikäinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä etenkin keski-ikäiset naiset ovat niitä, jotka eivät ymmärrä liikennesäännöistä yhtään mitään.
No kolme törkeää liikennerikkomusta, joita olen kohdanut kahden viikon aikana pyöräilijöiden tekeminä, on kaksi nuorta miestä ja yksi nuori nainen.
Yksi ajoi päin punaisia kännykkää tuijottaen ruuhkassa kuulokkeet korvilla. Ei edes huomannut sitä, että autot jarruttivat rajusti, etteivät aja päälle.
Yksi ajoi tien vierustaa oikealla puolella ja kuulokkeet korvilla, ettei kai kuullut mitään. Yhtäkkiä ylitti tien autoni edestä vasemmalle puolelle. Ei suojatietä, vaan siitä vain kääntyi auton eteen. Pää ei hänellä kääntynyt, Ehdin jarruttaa
Kolmas tapaus oli pyöräilijä, joka ajoi oikealla puolella autoani vastaan. Onneksi hänellä pää vähän kääntyi vasemaan, joten osasin odottaa jotain odottamatonta. Ja niin kääntyi pyörällä suoraan auton nokan eteen. Oli kyllä suojatie. Ehdin jarruttaa. Tässäkin tapauksessa tuntui, ettei pyöräilijä edes tajunnut kääntyneensä auton eteen. Kuulokkeet korvilla ja pää keikkui niin, että varmaan hyvää musaa kuului kuulokkeista.
Samaa tehdään myös pyöräteillä. Ihan yhtäkkiä saatetaan kääntyä muiden fillaristien eteen. Yleensä ovat nuorempaa väkeä millä on ipadit korvilla, kännykkä kädessä ja pipo silmillä. Muun liikenteen havainnointi täysi nolla.
Eli pliis, opettakaa sitä jälkikasvuanne tai jos ette jaksa niin viekää autolla.
Joo täytyy sanoa että eniten hermot menee muihin pyöräilijöihin jotka eivät noudata mitään sääntöjä tai välttämättä edes katso eteensä. Se on 50/50 että vastaan tulee pyöräilijä joka ajaa tien oikeassa reunassa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi ajoi tien vierustaa oikealla puolella ja kuulokkeet korvilla, ettei kai kuullut mitään. Yhtäkkiä ylitti tien autoni edestä vasemmalle puolelle. Ei suojatietä, vaan siitä vain kääntyi auton eteen. Pää ei hänellä kääntynyt, Ehdin jarruttaa
Kolmas tapaus oli pyöräilijä, joka ajoi oikealla puolella autoani vastaan. Onneksi hänellä pää vähän kääntyi vasemaan, joten osasin odottaa jotain odottamatonta. Ja niin kääntyi pyörällä suoraan auton nokan eteen. Oli kyllä suojatie. Ehdin jarruttaa. Tässäkin tapauksessa tuntui, ettei pyöräilijä edes tajunnut kääntyneensä auton eteen. Kuulokkeet korvilla ja pää keikkui niin, että varmaan hyvää musaa kuului kuulokkeista.
Suojateillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että mistä kohtaa polkupyörällä saa ylittää tien.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijöiden väistämissäännöt ovat niin iso sekasotku, että harva niistä ottaa selvää.
Virhe tehtiin 90-luvulla jolloin pyöräilijöille lähdettiin tekemään omia erillisiä sääntöjä sen sijaan, että säännöt olisivat samat kuin muillakin ajoneuvoilla.
Itselle ei tule mieleen muista ajoneuvoista poikkeavaa sääntöä kuin, että pyörätietä on käytettävä jos semmoinen tien vieressä kulkee.
Mitä muita poikkeamia mielestäsi on?
Mattilanori kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijöiden väistämissäännöt ovat niin iso sekasotku, että harva niistä ottaa selvää.
Virhe tehtiin 90-luvulla jolloin pyöräilijöille lähdettiin tekemään omia erillisiä sääntöjä sen sijaan, että säännöt olisivat samat kuin muillakin ajoneuvoilla.
Itselle ei tule mieleen muista ajoneuvoista poikkeavaa sääntöä kuin, että pyörätietä on käytettävä jos semmoinen tien vieressä kulkee.
Mitä muita poikkeamia mielestäsi on?
Pyörätieltä tullessa on erilaiset väistämissäännöt kuin muulta väylältä tullessa.
Tosin tuo mainitsemasi asia eli pyörätien käyttöpakko ei ole ehdoton. Esim. vasemmalla puolella olevan pyörätien käyttö on yleensä valinnaista. Sekä totta kai yksisuuntaista pyörätietä ei saa käyttää väärään suuntaan.
Yleensä etenkin keski-ikäiset naiset ovat niitä, jotka eivät ymmärrä liikennesäännöistä yhtään mitään.