Kelan etuudet ja verotus
Kuinka paljon saat suunnilleen verotettavia etuuksia kelasta/ansiosidonnaista yms. ja mikä on veroprosenttisi?
Oletko hakenut muutosverokorttia ja saanut pienennettyä prosenttia siitä "normi" 20% alemmas?
Onko sinulla jotain vähennyksiä kuten asuntolaina, palkkatuloja tms jotka alentavat prosenttia?
Kommentit (6)
Pitää se paikkansa, valitettavasti.
Eiks se vaan oteta se prosentti mikä se on (20) eikä siihen voi itse vaikuttaa millään verokorteilla?
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 21:33"]
Eiks se vaan oteta se prosentti mikä se on (20) eikä siihen voi itse vaikuttaa millään verokorteilla?
[/quote]
kyllä siihen prosenttiin voi itse vaikuttaa!
Hakemalla muutosverokorttia, sitä prosenttia voi kyllä muuttaa, mutta tässä yritän juuri selvitellä että millä ihmeen tuloilla ihmiset sitten on saaneet niitä alle 20% kortteja kun ei tuo 16,5t/v nyt minun mielestä niin hirveän paljoa ole kuitenkaan...:/
Ja jos kelaan toimittaa palkkaverokortin, kela lisää siihen 2% ja perii sen mukaan verot, kuitenkin aina vähintään 20% ellei ole sitten tuo erikseen toimitettu muutosverokortti jossa pienempi prosentti.
ap
Olisko paikalla ketään kotiäippää tai esim työtöntä joka osaisi kertoa mikä oma etuustulo ja paljon menee veroa?
Itselläni siis n. 15,5t/vuosi etuusrahoista olisi laskurin mukaan tarve ottaa vähintään 26,5% veroja, joka kuulostaa melko hurjalta jos vertaa palkkatulon verotukseen..
Ymmärrän toki ettei etuustuloista voi laskea samanlaisia vähennyksiä kuin palkkatulosta, mutta jos laskettaisiin palkkaa vuodelle tuo 15,5t, veroprosentti olisi 8,5% ilman perusvähennyksiä kuten työmatkoja yms...
Voiko tuo pitää paikkaansa?
ap