Prometheus-leiri?
Pojalla olisi ollut ensi kesänä ripari edessä, mutta sanoi, että harkitsee sittenkin protu-leiriä. Ollaan kristittyjä, joten onko pojan silti ok mennä sinne?
Kommentit (30)
Protuleirin sekasauna on sellaista tyyppiä, että se järjestetään, vain jos sinne on halukkaita. Eli käytännössä normaalisti leiriläiset käyvät omilla saunavuoroillaan (tytöt & pojat erikseen), mutta halutessaan saavat osallistua myös sekasaunaan. Yhteissaunaan osallistumiseen ei näin ollen painosteta, vaan siihen tarjotaan mahdollisuus. Näin ei synny suoraan leirin pohjaltapojat vs. tytöt kahtiajakoa, mikä sopii prometheus-leirien suvaitsevaisuusideaan.
Ja todellakin voi kristitty käydä protun. Itse aikanaan kävin ensin riparin, ja sen jälkeen vielä protun. Molemmat olivat mukavia kokemuksia, tosin protusta pidin paljon enemmän juurikin esimerkiksi sen takia, että jokaista kuunneltiin omana itsenään ja asioista oikeasti sai olla mitä mieltä halusi.
Monesti protu-leireistä kuulee juttua, että "se nyt on sitä ituhippien hössötystä". Oma kokemukseni protun jäsenenä tästä sanoo, että meno saattaa vaikuttaa tuollaiselta korkeintaan Helsingin päässä, ja sielläkin vain lähinnä joidenkin aktiivijäsenten keskuudessa. En sitten tiedä, häiritseekö muutaman maailmankuvaansa tuputtamattoman vastaavan läsnäolo leiriläisiä/niiden vanhempia niin paljon, että koko leiriä pitää sitten mainostaa huonossa valossa.
T. Yhä vahvasti kristitty, rippikoulun isosena ja protuleirien apuohjaajana toiminut
Itse en leirin aikana käynyt kertaakaan saunassa (en tykkää saunoa) eikä siitä kukaan edes kysellyt. Menee saunaan jos haluaa, sekavuoroon jos haluaa. Setan vierailusta omalla leirilläni en paljoakaan muista, päivän teema oli yleisesti parisuhteet ja seksuaalisuus (eli käsiteltiin rakkautta, murrosikää, seksiä..). Taisi setan edustaja vain valottaa, että on eri seksuaalisuuntauksia ja seta on hyvä lähde nuorelle seksuaalisuutensa kanssa 'kamppailevalle', löytyy vertaistukea, apua jne. Ei todellakaan mitään hei alkakaa kaikki homoiksi -juttua :D
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 20:01"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 19:44"]
Yhteissaunaan ei ole pakko mennä.
[/quote]
Öö, kukakohan teini uskaltaa sanoa ääneen ettei oikeasti halua mennä yhteissaunaan?
[/quote]
Ainakin mun teini, joka lähtee 22.6. Protulle. Hän ei mene saunaan edes saman sukupuolen edustajan kanssa eikä yksinäänkään. Siis ei tykkää saunoa.
Ko. leirillä on kaksi poikaa, muuten kaikki tyttöjä, myös ohjaajat ja kokit.
3v sitten oli vanhin, silloin oli yksi ohjaaja poika (16v), muuten kaikki tyttöjä. Poika on tyttöjen yhteispäätöksellä hyväksytty samaan saunaan.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 20:46"]Eikö kenelläkään käy mielessä, että yhteissaunan yhtenä ajatuksena voisikin olla "sukupuolivapaa" ajattelutapa. Että alastomuus ei automaattisesti liity seksiin, vaan on luonnollista. Ja ettei meitä tarvitse lokeroida miehiin ja naisiin, vaan olemme kaikki ihmisiä. Monissa baareissa on esim. unisex-vessoja, jotka on omasta mielestäni askel kohti suvaitsevaisempaa ja tasa-arvoisempaa todellisuutta. Miksi jonottaa naisten vessaan, kun miesten vessa on vapaana?
[/quote]
Mä kyllä saatan käydä tuossa tapauksessa miesten vessassa, mutta eihän siellä kukaan näe mua alasti kun käyn kopissa tarpeillani.. Suomi on vain kasvatettu siihen että naiset käy keskenään saunassa ja miehet keskenään, sitä on ihan heti vaikea lähteä muuttamaan vaikkei siinä mitään seksuaalista olekaan. Sitten on vielä nämä pervot vanhat miehet jotka runkkaavat höyrysaunoissa...
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 19:36"]
Mä olen mielestäni ihan homomyönteinen hetero mutta silti mua kostain syystä ärsytti kun Setasta oli tullut sinne henkilö kertomaan seksuaalivähemmistöistä[/quote]
Miksi se ärsytti? Kysyn ihan puhtaasti mielenkiinnosta.
No, kahdeksalla leirillä roolissajoa toisessa olleena voin kokemuksella kertoa, että kyllä ne uskaltaa olla menemättä. Ketään ei painosteta tai kehoiteta, tarjotaan mahdollisuus. leirillä kaikki ei ikinä mene yhteissaunaan, jotkut menee, osa ei. Siinä on iltapala ja muuta hommaa yhtä aikaa, kukaan ei vahdi, milloin kukin menee saunaan. Kukin menee kun menee, voi ite katsoa kellosta, että menee vasta kun pojat on poissa.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 20:49"]Suomi on vain kasvatettu siihen että naiset käy keskenään saunassa ja miehet keskenään, sitä on ihan heti vaikea lähteä muuttamaan vaikkei siinä mitään seksuaalista olekaan.
[/quote]
Miten niin kasvatettu? Kaikissa opiskelija-, harrastus- ym. tapahtumissa ja kaveriporukalla saunoessa on ollut sekasauna. Joskus myös sukupuolivuorot, joskus ei. Olen pitänyt sitä tavallisena suomalaisena saunakulttuurina.
Tää nyt on ihan naurettavaa sama asia kuin uimahallin saunassa siellähän on viel ihan tuntemattomia ihmisiä joista ei tiedä mitään jos tää on niin vakavaa niin uimahalleissakaan ei sais olla saunoja tai edes suihkuja joissa voi nähdä toisen.
Miksi teinit ylipäätään pitää houkutella jollekin leirille, joka ei ole millään muotoa pakollinen eikä sillä ole mitään merkitystä myöhemmässä elämässä?
Eikö kenelläkään käy mielessä, että yhteissaunan yhtenä ajatuksena voisikin olla "sukupuolivapaa" ajattelutapa. Että alastomuus ei automaattisesti liity seksiin, vaan on luonnollista. Ja ettei meitä tarvitse lokeroida miehiin ja naisiin, vaan olemme kaikki ihmisiä. Monissa baareissa on esim. unisex-vessoja, jotka on omasta mielestäni askel kohti suvaitsevaisempaa ja tasa-arvoisempaa todellisuutta. Miksi jonottaa naisten vessaan, kun miesten vessa on vapaana?