Kamalaa tajuta, että olen ollut jo 3 vuotta työttömänä :0
Siis jestas, mihin nämä vuodet ovat vierineet?
Näin pitkästä aika kavereita, niin kaikki vain päivittelivät ja yksi töksäytti, etten varmaan kohta työllisty ollenkaan, jos en ala aktiivisesti hakea töitä. Myöhemmin kyllä pyysi tuota anteeksi.
Oletteko olleet pitkäaikaistyöttöminä (arg, kamala sana, mutta sellainen kai olen)? Tuntuu, että pitkäaikaistyöttömyys on leima otsassa. Kun sen saa, niin mahdollisuudet työllistyä vähenevät kaiken aikaa :(
Kommentit (63)
Reilut 10-vuotta mennyt työttömänä. Tämä aika on ollut elämäni parasta aikaa. Säästöjä on kertynyt reilusti, kun älysi ensimmäisen parin vuoden ansiosidonnaiset sijoittaa ja tämänkin jälkeen rahaa jää tuista enemmän mitä elämiseen tarvitsen. Se ettei tarvitse tehdä mitään on juuri sitä mitä elämältä haaveilin. Työttömyysaika on yllättänyt ainakin itseni yltäkylläiseydellään. Monenlaisia tukia ja etuja on työttömille saatavilla, tosin osa voi olla riippuvainen asuinpaikasta.
Johanna_sos kirjoitti:
Yleensä 3 vuoden jälkeen työtön ei enää kuntoudu ns normaaliksi kansalaiseksi. Alkaa sosiaaliset ongelmat. Perhe kärsii. Osa tarttuu pulloon. Osa masentuu
Tarvitaan monialaista osaamista jotta psykososiaalinen vyyhti saadaan avattua
Ihanko oikeesti? Jopa pitää tarttua pulloon?
Ja kaikki kärsii?
Minulla oli onni raataa töitä 35v ja 55v otin elämäni omiin käsiini ja sanoin työsuhteeni irti ja muutin maalle Saimaan rannalle mummon mökkiin ja tämä on paras päätös ikinä, elämänlaatu parani, ei ole tarvinnut tarttua pulloon ja nyt vasta tunnen eläväni oikeaa elämää. Myös stressi ja sairaudet haihtuivat taivaan tuuliin.
Elän vaatimattomasti luonnon helmassa ja kuuntelen linnunlaulua ja hoidan puutarhaa kaupunkiasunnon vuokratuloilla ja säästöillä ja vuoden päästä jää eläkkeelle. Ja rahaa on tosi vähän käytössä.
Sympatiani on työttömissä ja eri tilanne, kun työttömyyskin on varmaan yhtä suorittamista ja koko ajan päässä takoo, pitäis saada töitä ja ympäristön paineet ovat kovat, mutta voi kun ihminen osaisi työttömänäkin nauttia siitä vapaudesta ja elää hetkessä, ilman paineita.
Tanskassa työttömyyden hoitomalli on loistava. Työtön saa min. 1500€/ kk korvauksia, hänet velvoitetaan osallistumaan palveluihin, mutta samalla häntä yritetään todella auttaa, eikä pakoteta itselleen sopimattomiin töihin. Tanskassa ei ole mitään 9h/ päivä orjatöitä.