Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kamalaa tajuta, että olen ollut jo 3 vuotta työttömänä :0

Vierailija
23.06.2021 |

Siis jestas, mihin nämä vuodet ovat vierineet?

Näin pitkästä aika kavereita, niin kaikki vain päivittelivät ja yksi töksäytti, etten varmaan kohta työllisty ollenkaan, jos en ala aktiivisesti hakea töitä. Myöhemmin kyllä pyysi tuota anteeksi.

Oletteko olleet pitkäaikaistyöttöminä (arg, kamala sana, mutta sellainen kai olen)? Tuntuu, että pitkäaikaistyöttömyys on leima otsassa. Kun sen saa, niin mahdollisuudet työllistyä vähenevät kaiken aikaa :(

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on että työttömät päässä on vääristynyt maailmankuva ja virheellisiä asenteita. Ne on korjattava ennenkuin työtön päästetään työelämään

Vierailija
42/63 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on että työttömät päässä on vääristynyt maailmankuva ja virheellisiä asenteita. Ne on korjattava ennenkuin työtön päästetään työelämään

Vääristynyt maailmankuva ja virheellinen asenne taitaa nyt olla jollain muulla kuin työttömällä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olin työttömänä yli kolme vuotta, ehkä parasta aikaa vuosiin. Tuttavat alkoivat pyöritellä jossain vaiheessa silmiään, joten päätin hakea työtä loppukeväällä, eräänä perjantaina menin ensimmäiseen haastatteluuni (eka hakemani työpaikka) ja kysyttiin voinko aloittaa maanantaina. Tiistaina tuli haastattelupyyntö toiseen hakemaani paikkaan, mutta kerroin olevani jo työssä. Hain vain kahta paikkaa.

Työkkärista tai Kelasta tuli yksi puhelu koko työttömyyden aikana, kerroin hakevani työtä, vaikken sitten hakenutkaan. Olen melko matalasti koulutettu ja lähempänä 50:tä kuin 40:tä.

Tsemppiä kaikille työnhakioille, joskus käy näinkin ja ihanaa kesää kaikille työttömillekin.

Vierailija
44/63 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä, pitkään työttömänä olleet, menee?

Millainen tilanne taloudellisesti? Millainen perhetilanne? Asumistilanne? Onko teillä oma auto?

Koetteko jatkuvasti rahan puutetta, vai onko teillä esimerkiksi töissäkäyvä puoliso? Onko teillä muita tulonlähteitä?

Kertoisitteko vähän, en kysele halventavassa tarkoituksessa, vaan peilatakseni omia pelkojani. Olisin kiitollinen jos kertoisitte.

Vierailija
45/63 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työttömyyskorvauksia nostettaisiin edes EU:n mediaanitasolle, tätäkään ketjua ei olisi.

Millaisia korvauksia mahtaa olla muissa maissa, varmaan tuplat suomeen verrattuna? Oon yrittänyt etsiä netistä ulkomaisilta sivustoilta ajoittain, mut en ole vielä oikein löytänyt. Tanskas olen tosin kuullut työt.korvauksen olevan 1200 €/kk pitkäaik. työttömille. Suomes on niin ankara ajattelu, kun aatellaan, et jos korvaus olis ees 800€/kk nykyisen noin 500€ sijasta, niin kukaa ei menis töihin. Se on aika synkeä kuva ihmisistä. Mut tällänen Suomi on. Aina pahimman kautta.

Tanskassa on erilainen malli. Siellä pitkäaikaistyöttömät käytännössä pakotetaan tekemään jotakin. Tanska on myös maa, jossa aina jostakin päin löytyy työttömille töitä. Välimatkat ovat lyhyet, pikkukyliin ei "voi" jäädä lorvimaan, koska lähialueilta löytyy aina töitä, jos ei muualta, niin maataloudesta ja elintarviketeollisuudesta. Työllisyys on jotain Ahvenanmaan luokkaa.

Samanlaisia malleja löytyy myös muualta EU:n alueelta. Lisäksi varmaan yhdessäkään EU-maassa työttömyyskorvaukset eivät ole yhtä avokätiset kuin Tanskassa.

Vierailija
46/63 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johanna_sos kirjoitti:

Yleensä 3 vuoden jälkeen työtön ei enää kuntoudu ns normaaliksi kansalaiseksi. Alkaa sosiaaliset ongelmat. Perhe kärsii. Osa tarttuu pulloon.  Osa masentuu

Tarvitaan monialaista osaamista jotta psykososiaalinen vyyhti saadaan avattua

Noinko sullekin käy kun pääset eläkkeelle?

Vierailija
47/63 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

UK:ssa Universal Credit on 411,51£/kk, jos on yli 25-v.

Eli 481,81€. Suomessa toimeentulotuen perusosan määrä työikäiselle yksineläjälle on 504,06€.

Aika samoissa summissa siis ollaan. UK:ssa tosin ostovoima on mm. elintarvikkeiden osalta parempi.

Tähän tulee päälle täysi vuokranmaksu (jos asunto on sopivankokoiseksi määritelty) + maksut muista kiinteistä asumiskustannuksista. Lisäksi tuet tietysti nousevat, jos on lapsia, sairaus, vammaisuus tms.

Vierailija
48/63 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveisin EK:n propagandaosasto ja Juhana Vartiainen.

Vierailija
49/63 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yli 5 vuotta työttömänä, ja ansiosidonnaisen loputtua sain pelkkää työmarkkinatukea. Sitten pääsin viideksi kuukaudeksi palkkatukityöhön osa-aikaisesti. Vaikka palkka on pieni, yhdessä sovitellun päivärahan kanssa kuitenkin merkittävästi enemmän kuin työmarkkinatuki.

Kohta työ loppuu ja on aika etsiä taas töitä. Osa-aikainen riittäisi minulle mainiosti jatkossakin.

Vierailija
50/63 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä! Sitten se harmittaa kun on 30 vuotta työtön.

Kyllä siihenkin tottuu. Monet olevat kortistossa vaikka kuuluisivat työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta eivät vaan pääse.

Vierailija
51/63 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma kyllä, vain työelämässä olevat ystävät jaksavat kuittailla valinnastani.

Ja mitä kummaa tuossa on?

Hehän elättävät loiset, eli teidät elämäntapatyöttömät.

Matalapalkka-alalla yksikään työntekijä ei elätä yhtään työtöntä, ovat itse yhtä lailla saamapuolella kuin työttömätkin, etenkin jos on lapsia. Yhteiskunta elättää heidätkin osittain.

Vierailija
52/63 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SOSIAALILÄÄKETIETEELLINEN AIKAKAUSLEHTI 

2016: 53 108–118

Työttömien kokemuksia terveydestä ja hyvinvoinnista:haastattelututkimus

Työttömienterveyden ja hyvinvoinnin moniulotteisuus kuvattiin arjen kokemusten ja tulevaisuuden näkemystenkautta. Arjen kokemuksia työttömyydessä kuvasivat työttömäksi joutumisen shokki ja helpotusfyysisesti tai psyykkisesti kuormittavan työn loppumisen vuoksi. Lisäksi työttömät kokivat arjessafyysisen ja psyykkisen terveyden ja hyvinvoinnin heikentyneen päivärytmin menetyksen,työttömyyden passivoivan vaikutuksen, sosiaalisten kontaktien vähenemisen, häpeän jaarvottomuuden tunteiden sekä taloudellisen ahdingon vuoksi. Työttömät kuvasivat tulevaisuuttasuhteessa terveydentilaan. Työttömyysaika mahdollisti kuntoutumisen, kehittymisen sekä työssäselviytymisen kokeilun. Terveysongelmista kärsivät ja ikääntyvät työttömät kokivat olevansasopimattomia työmarkkinoille. 

Työttömyys on yksi suurimmista inhimillistä kärsimystä aiheuttavista tekijöistä länsimaissa. Työttömien on todettu voivan huonommin ja olevansairaampia kuin työssä käyvien (1–3). Suomessaerityisesti pitkäaikaistyöttömien ja muiden vaikeasti työllistettävien määrä kasvaa (4). Vaikeasti työllistyvät huonokuntoiset tai työ- ja toimintakyvyltään heikentyneet pitkäaikaistyöttömätsaattavat jäädä sosiaalitoimessa, terveydenhuollossa ja työ- ja elinkeinohallinnossa tunnistamatta (5). Työttömän työllistymisen esteenä saattavatusein olla myös muut kuin terveydelliset syyt.Taustalla on mahdollisesti kumuloitunutta huonoosaisuutta, joka heikentää ihmisen valmiuksiatoimia niin työelämässä kuin ylipäänsä yhteiskunnassa (6).

Sosiaalinen kuntoutusterapia kehittää työttömän sosiaalisia taitoja.  Siinä työtön oppii huomioimaan muut ihmiset. 

Mielestäni tuo olis erittäin pätevä terapiamuoto sinne työpaikoille, esimiehille ja työntekijöille. Siellä sitä sosiaalisten taitojen hiomista kaivattaisiin ja paljon, ja toisten huomioimista :D

Vierailija
53/63 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olin työttömänä yli kolme vuotta, ehkä parasta aikaa vuosiin. Tuttavat alkoivat pyöritellä jossain vaiheessa silmiään, joten päätin hakea työtä loppukeväällä, eräänä perjantaina menin ensimmäiseen haastatteluuni (eka hakemani työpaikka) ja kysyttiin voinko aloittaa maanantaina. Tiistaina tuli haastattelupyyntö toiseen hakemaani paikkaan, mutta kerroin olevani jo työssä. Hain vain kahta paikkaa.

Työkkärista tai Kelasta tuli yksi puhelu koko työttömyyden aikana, kerroin hakevani työtä, vaikken sitten hakenutkaan. Olen melko matalasti koulutettu ja lähempänä 50:tä kuin 40:tä.

Tsemppiä kaikille työnhakioille, joskus käy näinkin ja ihanaa kesää kaikille työttömillekin.

Minäkin laitoin parin vuoden työttömyyden jälkeen hakemuksen yhteen paikkaan, heti olisin päässyt haastatteluun. Oli pakko perua se kun en ole vielä työkykyinen, liian kipeä. Korona-aika oli pahimmillaan silloin ja maskissa en pysty työskentelemään ollenkaan.

Vierailija
54/63 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen tilanne taloudellisesti? Millainen perhetilanne? Asumistilanne? Onko teillä oma auto?

Koetteko jatkuvasti rahan puutetta, vai onko teillä esimerkiksi töissäkäyvä puoliso? Onko teillä muita tulonlähteitä?

Kertoisitteko vähän, en kysele halventavassa tarkoituksessa, vaan peilatakseni omia pelkojani. Olisin kiitollinen jos kertoisitte.

Kiitos, hyvin menee. Olen ollut 5v työtön. Saan vain työttömyysrahan. Oma talo, lapsia ja eläimiä. Mies yrittäjä, 2 autoa.

Mitä haluat tietää?

Vierailija
55/63 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua enää ota kukaan töihin. En ole oikeastaan edes etsinyt töitä enää vähään aikaan. Joka kerta nousee kylmä hiki ja pala kurkkuun, kun työkkäristä soittavat.

Vierailija
56/63 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut viisi vuotta työttömänä. Asun puolisoni omistamassa asunnossa, lapsia on kaksi. Minulla ei ole autoa eikä edes ajokorttia. Kaikki on puolison varassa ja se huolettaa. Toisaalta, niin kauan kuin puolisolla menee hyvin, menee minullakin.

Omat rahat ei riitä pitkälle. Saan kuitenkin lapsille ja itselleni kaiken tarpeellisen, koska miehellä on hyvät tulot. Voidaan välillä jopa lomailla. Eläkkeellä olen pinteessä, mutta en jaksa murehtia niin pitkälle.

Vierailija
57/63 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä aiot asialle tehdä?

Vuodet vierii...

Olet pihalla kun ⛄️ Kun et siellä ole ollut noin

Pitkään aikaan aika ajaa ohi😕

Vierailija
58/63 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo ahdistaa, niin odotas sitä hetkeä, kun tajuat, että tulet kuolemaan ja olemaan ikuisuuden pimeydessä 😬

Vierailija
59/63 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut nyt 1,5v työtön. Jäin pahaan aikaan juuri koronan alussa työttömäksi. Töitä olen hakenut ja itseasiassa yllättävän usein jopa päässyt haastatteluun. Olen ollut siis isossakin joukossa aivan parhaimmistoa mutta aina joku muu saa paikan. Teen varmaan haastattelussa jotain väärin, tajuamatta sitä edes itse.

Pärjään kyllä taloudellisesti mutta lähipiirin ja yhteiskunnan paine ajaa mua etsimään töitä. No, onhan se oikeasti mahtavaa kun on duunia. Mulla on takana lukio ja kaksi amis-koulutusta. Varmaan täytyy yrittää kouluttautua sitten lisää jos ei paikkaa kohta löydy...

Haastatteluissa muuten on ollut vähän vaihtelevaa suhtautumista. Toiset ovat olleet "iloisia" sapattivuodestani. "Kyllä välillä saa lomailla. On just hyvä että oot ladannut akkuja!"

Viimeksi kuitenkin mua katsottiin kun halpaa makkaraa ja monta kertaa kysyttiin "Niin etkö ole töissä? Mikset? Oletko edes hakenut??" 

Vierailija
60/63 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo 58v. ja voin kertoa, että olen erittäin tyytyväinen siitä, että jäin työttömäksi 2v. sitten. Ei ole tarvinnut koronan aikana kulkea julkisissa, eikä pelätä töissä tartuntaa. Eikä ole te- toimisto pahemmin ikäistäni häiriköinyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä