Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymyksiä romaanin kirjoittaneille - jos täällä sellaisia on?

Vierailija
23.06.2021 |

Minulla on romaanin idea, draaman kaari ja teema, mielenkiintoiset hahmot. Tarina todellakin on ihan uudenlainen, tai sitä ei ole koskaan käsitelty tästä näkökulmasta. Jos onnistun, olen melko varma että se voisi päästä kustantajan seulan läpi. Nyt en vaan tiedä, miten aloittaisin. Olen aiemmin kirjoittanut jonkin verran ja suoritin joskus kirjoittamisen perusopinnotkin yliopistolla kiitettävin arvosanoin. Tuolloinen mentorini, joka oli kirjailija, antoi minulle hyviä ohjeita ja positiivista palautetta, joka toki on tallessa. Mutta taukoa on ollut jonkin aikaa, muutama vuosi. Samalla tämä aihe on vaan kummitellut mielessäni, olen sitä miettinyt kävellessäni ja aina ennen nukkumaanmenoa.

Minun pitää aloittaa vaan kirjoittaminen, tiedän. Onko mitään muita vinkkejä?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monta romaanikirjailijaa paikalla!

Kukaan ei sanonut, että niiden romaanien tarvitsisi olla julkaistuja tai edes hyviä. Mulla on pöytälaatikossa jo muutama jatkotyöstöä odottava käsikirjoitus. Tuskin saan niitä koskaan lukijoille asti ainakaan perinteisiä reittejä.

Netissä julkaistu sähköinen kirja on päivän sana. Jos englanti taittuu, markkinatkin kasvavat 200-kertaisiksi.

Täytyy olla fluent-tason vieraan kielen osaaminen, jos romaanin aikoo kirjoittaa muulla kuin äidinkielellä.

Vierailija
42/56 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoren voiman liitolla on arvostelupalvelu, maksullinen tosin. Sinne voi lähettää vaikka 100 ekaa sivua käsikirjoitusta, jos olo on epävarma. Saa ammattilaisen arvion tekstistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloita kirjoittaminen! Tarvitset vain tietokoneen ja tekstinkäsittelyohjelman, ja uuden, tyhjän tiedoston. Siitä vaan aloittamaan. Suosittelen itse, että teet ensin ns. raakapainoksen, "first draft", eli kirjoitat siis tarinan alusta loppuun. Sitten kirjoitat sen uudestaan, ja todennäköisesti vielä uudestaan. Onnea matkaan :) Usko tarinaasi!

Mistä saa ostettua uusia tyhjiä tiedostoja? Pelkään, että kaikki tiedostoni ovat jo vanhentuneita.

Et ole tosissasi! Ikinä kuullutkaan muistitikuista tai ulkoisista kovalevyistä? Muista ottaa sitten varmuuskopioita.

Ohis

Voi ostaa myös pilveä. Se on kätevää kirjailijalle.

Sitä päätyy helposti ihailemaan omaa jälkeä ja onanoimaan omissa soosseissa. Kokeiltu on. Brainstormaamiseen yrtti on hyvä. Stephen King kirjoitti monet kirjat yrtin ja kokaiinin voimalla. Lee Child tulee myös mieleen mutta hän oli kirjoittaja jo ennen kirjailijaksi ryhtymistään.

Vierailija
44/56 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei sanonut, että niiden romaanien tarvitsisi olla julkaistuja tai edes hyviä. Mulla on pöytälaatikossa jo muutama jatkotyöstöä odottava käsikirjoitus. Tuskin saan niitä koskaan lukijoille asti ainakaan perinteisiä reittejä.

Netissä julkaistu sähköinen kirja on päivän sana. Jos englanti taittuu, markkinatkin kasvavat 200-kertaisiksi.

Täytyy olla fluent-tason vieraan kielen osaaminen, jos romaanin aikoo kirjoittaa muulla kuin äidinkielellä.

Copypastaa romaanin kääntäjään ja korjaa pahimmat virheet. Profit!

Vierailija
45/56 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan kannattaa lähettää tekstiä arvosteltavaksi. Netissä on joitakin sivustoja, joinne voit lähettää.

Jos teksti on huonoa, niin siitä saa murska-arvion.

Taannoin tuossa katselin ssnoittajaksi haluavien tekstejä, laulun sanoituksia, ja vaikka kirjoittaja oli kovin varma osaamisestaan ja etsi laulajia sanoituksilleen, niin sekä arvioijan että minunkin mielestäni teksti ei ollut vakavasti sitä arvioiden lauluksi kelpaavaa. Kovin vakavaan arviointiinkaan teksti ei tosin riittänyt.

Vierailija
46/56 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Copypastaa romaanin kääntäjään ja korjaa pahimmat virheet. Profit!

Jonkun pitäisi haluta lukeakin se kirja.

Vierailija
47/56 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia kansalaisopistojen romaanikursseista?

Vierailija
48/56 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita tänne esimerkki tekstistäsi.

Puoli sivua riittää kertomaan kirjoituskyvystäsi.

Vierailija
49/56 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläytyminen! Täytyisi päästä ikäänkuin siihen maailmaan ja elämään mukaan, josta kirjoittaa romaania.

Vierailija
50/56 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä aloitin keväällä kirjoittamaan romaania. Nyt vaan tökkii, kun minulla oli selkeä ajatus ekasta puolikkaasta ja lopusta, mutta nämä väliin jäävät tapahtumat hakevat vielä muotoa.

Se mitä minulla nyt on, on vielä hyvin raakaa tekstiä. En tiedä saako ikinä valmista, kun pikkuhiljaa hahmottuu miten iso työ on edessä. Mutta toisaalta tämä on palkitsevaa itsessään.

Tässä on jo kunnioitus kasvanut jokaista julkaistua kirjaa kohti, niitäkin jotka eivät mielestäni ole niin hyviä.

Tuota viimeistä kappaletta olen itsekin toisinaan miettinyt. Toisaalta arvostettavaa, mutta toisaalta aika pököpäistä kirjoitella vaan joku kirja, jotta voi sanoa olevansa kirjailija. Jos itsekriittisyyttä olisi enemmän niin voisi jo ennen projektia arvioida, että onko oikeasti annettavaa tai uusia ideoita jaettavaksi. Siinä säästyisi metsiä, aikaa turhautuvilta lukijoilta sekä aikaa johonkin järkevämpään myös itse kirjailijalle. Kaikista pahinta on markkinasegmentteihin laskelmoidusti iskeminen, kun pärrräyttävän taiteen tulisi puhutella enempi vähempi jokaista. Mutta bisnestähän tämäkin lopulta on.

Toisaalta jokaiselle jotakin. Lukijoita on monenlaisia, niin hyvä että on kirjoittajiakin. Itse en osaa suhtautua kirjoihin kovin vakavasti.

Parhaimmillaan joku kirja voi järisyttää, sieltä voi löytää jotain itselleen merkityksellistä tai se voi muuttaa omaa ajattelua jostain asiasta.

Suurin osa kirjoista ei ole niin hyviä, mutta olisihan se ihan mahdoton ajatus. Ja omakin ajatus hyvistä kirjoista on muuttunut esim iän myötä.

Itse arvostan myös hyvää viihdettä, ja siinäkin on monenlaisia makuja. On paljon kehuttuja ja myytyjä kirjoja, jotka eivät minusta ole kovin hyviä. Mutta eivät ne voi olla huonoja kirjoja, jos ne ovat antaneet jotain tuhansille ja tuhansille lukijoille.

Itse olen pystynyt aloittamaan oman kirjoitusprojektini siksi, että en koe että se on niin vakavaa, mutta se on silti merkityksellistä.

Vierailija
51/56 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lukee vaikka 50 shades of greyn niin helppohan sitä olisi tehdä samanlainen mutta toisella juonella ja tienata miljoonia?

Vierailija
52/56 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja sitten varastat ideani. Ei tipu!

Vierailija
53/56 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja sitten varastat ideani. Ei tipu!

Kaikki ideat on jo käytetty. Juju on siinä, että osaa kirjoittaa jonkin niistä uudella tavalla. Ei kukaan saa varastettua lähestymistapaasi puolen sivun näytteestä.

Vierailija
54/56 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni sanoo, että jos kirjoittaja väittää että hänen tarinansa todellakin on ihan uuden lainen, kirjoittajan kannattaa aloittaa työnsä lukemalla vähän lisää.

Toisaalta minun viisastelustani ei ole kirjoittajalle hyötyä eikö iloa. Neuvona, josta jompaa kumpaa toivottavasti on, sanoisin että kannattaa laatia se synopsis, jakaa tarinansa lukuihin ja lukujen alle sitten vain kirjoittaa tekstiä. Älä kirjoita niin kun minä ensimmäisen kirjani, että vain kirjoitin ja annoin tekstin viedä. Se kun ei sitten mennyt ollenkaan sinne, minne halusin ja kirjasta tuli ihan toisenlainen kuin halusin ja vaikka se itse asiassa sai kustantajan (tosin vasta kun olin ensin julkaissut aika paljon ihan muuta ja silloinkin aika ison uudelleenkirjoitustyön jälkeen), se oli omastakin mielestäni sinne tänne säntäilevää sekopäistä sohlaamista. Hauskaa sitä oli kirjoittaa, mutta lukija olisi kaivannut vähän enemmän signpostingia.

Vierailija
55/56 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoja nyt kirjoittavat nykyään kaikki tatuoidut pikkutytötkin kun niitä niin ahistaa kaikki siis ihan kaikki...

Eihän ne tietysti niitä "ihan oikeasti" itse kirjoita, mutta onhan se muksapuksajutska cv:n tai instatwitternassubookin tiedoissa

Vierailija
56/56 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tapa aloittaa keskeltä, käännekohdasta. Sitten miettiä mihin tarina päättyy ja miten se alkaa. Nykyään kukaan ei jaksa lukea kymmentä sivua alustusta ja maiseman kuvailua. Aloita siitä hetkestä kun tarina alkaa (poika tapaa tytön, etsivän toimistoon saapuu hehkeä leski, taulu varastetaan galleriasta ja sherlock saa 24 tuntia aikaa selvittää juttu))

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan