Kysymyksiä romaanin kirjoittaneille - jos täällä sellaisia on?
Minulla on romaanin idea, draaman kaari ja teema, mielenkiintoiset hahmot. Tarina todellakin on ihan uudenlainen, tai sitä ei ole koskaan käsitelty tästä näkökulmasta. Jos onnistun, olen melko varma että se voisi päästä kustantajan seulan läpi. Nyt en vaan tiedä, miten aloittaisin. Olen aiemmin kirjoittanut jonkin verran ja suoritin joskus kirjoittamisen perusopinnotkin yliopistolla kiitettävin arvosanoin. Tuolloinen mentorini, joka oli kirjailija, antoi minulle hyviä ohjeita ja positiivista palautetta, joka toki on tallessa. Mutta taukoa on ollut jonkin aikaa, muutama vuosi. Samalla tämä aihe on vaan kummitellut mielessäni, olen sitä miettinyt kävellessäni ja aina ennen nukkumaanmenoa.
Minun pitää aloittaa vaan kirjoittaminen, tiedän. Onko mitään muita vinkkejä?
Kommentit (56)
Ei kai kirjoittamiseen mitään yleispäteviä ohjeita ole. Ja suurin osa julkaistuistakin kirjoista on niin kuivakoita ja tyhjänpäiväisiä egolarppeja, että kannattanee olla varovainen vinkkien vastaanottamisessakin.
Aloittamimen ja mestaritekeleen viimeistely lienevät kiperimmät vaiheet matkalla hypeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?!
Et tarvitse muita vinkkejä. Aloita. Oli kyllä niin typerä aloitus että epäilen sitä kirjaasikin.Millä tavalla aloitus oli typerä?
ap
Jos sinulla on jo kaikki tarvittava kasassa ja aiempaa kokemustakin, etkä siltikään osaa aloittaa, niin mitä kuvittelet enää voivasi saada lisää? Joko aloitat tai sitten annat olla.
Okei, olet oikeassa tietysti. Ajattelin lähinnä tuollaisia ketjussa esitettyjä vinkkejä, kuten sitä että esim dialogi on järkevää lukea ääneen niin tietää miltä se kuulostaa.
Etkä jo tiennyt tuota, vaikka olet opiskellutkin kirjoittamista...?
Pidä jo turpasi kiinni senkin saivarteleva idiootti, syö paskaa ja kuole.
T: Eri, jota ärsyttää tommonen viisastelu.
Samaa mieltä. Antaa tyypin kysyä ja yrittää. Tuollaiset paskat kuten tuo saivartelija voisi painua helvettiin.
Tämä itselleen vastaileva kiroilija taitaa olla ap:n alter ego, ehkä yksi niistä "mielenkiintoisista" hahmoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloita kirjoittaminen! Tarvitset vain tietokoneen ja tekstinkäsittelyohjelman, ja uuden, tyhjän tiedoston. Siitä vaan aloittamaan. Suosittelen itse, että teet ensin ns. raakapainoksen, "first draft", eli kirjoitat siis tarinan alusta loppuun. Sitten kirjoitat sen uudestaan, ja todennäköisesti vielä uudestaan. Onnea matkaan :) Usko tarinaasi!
Mistä saa ostettua uusia tyhjiä tiedostoja? Pelkään, että kaikki tiedostoni ovat jo vanhentuneita.
Et ole tosissasi! Ikinä kuullutkaan muistitikuista tai ulkoisista kovalevyistä? Muista ottaa sitten varmuuskopioita.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?!
Et tarvitse muita vinkkejä. Aloita. Oli kyllä niin typerä aloitus että epäilen sitä kirjaasikin.Millä tavalla aloitus oli typerä?
ap
Jos sinulla on jo kaikki tarvittava kasassa ja aiempaa kokemustakin, etkä siltikään osaa aloittaa, niin mitä kuvittelet enää voivasi saada lisää? Joko aloitat tai sitten annat olla.
Okei, olet oikeassa tietysti. Ajattelin lähinnä tuollaisia ketjussa esitettyjä vinkkejä, kuten sitä että esim dialogi on järkevää lukea ääneen niin tietää miltä se kuulostaa.
Etkä jo tiennyt tuota, vaikka olet opiskellutkin kirjoittamista...?
Pidä jo turpasi kiinni senkin saivarteleva idiootti, syö paskaa ja kuole.
T: Eri, jota ärsyttää tommonen viisastelu.
Samaa mieltä. Antaa tyypin kysyä ja yrittää. Tuollaiset paskat kuten tuo saivartelija voisi painua helvettiin.
Tämä itselleen vastaileva kiroilija taitaa olla ap:n alter ego, ehkä yksi niistä "mielenkiintoisista" hahmoista.
Tai ehkä sinun kannattaisi lopettaa kommentointi, kun tavoitteesi ei selvästikään ole kuin trollata.
Kirjoita nyt ensin se tarinasi. Muotoilut, kielioppi sun muu virallinen sälä hoidetaan niillä lopullisilla kirjoituskerroilla. Oletettavasti kielioppia+sivujen asettelua ja kappalejakoa mietit kun meinasit että on niin paljon unohtunut asioita? Ne ei sitä tarinaa paperille siirrä, vaan niillä muokataan se luettavaksi sen jälkeen kun se on ensin kirjoitettu.
Aika monta romaanikirjailijaa paikalla!
Minä aloitin keväällä kirjoittamaan romaania. Nyt vaan tökkii, kun minulla oli selkeä ajatus ekasta puolikkaasta ja lopusta, mutta nämä väliin jäävät tapahtumat hakevat vielä muotoa.
Se mitä minulla nyt on, on vielä hyvin raakaa tekstiä. En tiedä saako ikinä valmista, kun pikkuhiljaa hahmottuu miten iso työ on edessä. Mutta toisaalta tämä on palkitsevaa itsessään.
Tässä on jo kunnioitus kasvanut jokaista julkaistua kirjaa kohti, niitäkin jotka eivät mielestäni ole niin hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Näistä ehkä yksi voisi olla. Tai kohta kaksi, jos ap onnistuu :)
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitin keväällä kirjoittamaan romaania. Nyt vaan tökkii, kun minulla oli selkeä ajatus ekasta puolikkaasta ja lopusta, mutta nämä väliin jäävät tapahtumat hakevat vielä muotoa.
Se mitä minulla nyt on, on vielä hyvin raakaa tekstiä. En tiedä saako ikinä valmista, kun pikkuhiljaa hahmottuu miten iso työ on edessä. Mutta toisaalta tämä on palkitsevaa itsessään.
Tässä on jo kunnioitus kasvanut jokaista julkaistua kirjaa kohti, niitäkin jotka eivät mielestäni ole niin hyviä.
Oletko aiemmin kirjoittanut? Ensimmäinen on kuulemma aina se vaikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloita kirjoittaminen! Tarvitset vain tietokoneen ja tekstinkäsittelyohjelman, ja uuden, tyhjän tiedoston. Siitä vaan aloittamaan. Suosittelen itse, että teet ensin ns. raakapainoksen, "first draft", eli kirjoitat siis tarinan alusta loppuun. Sitten kirjoitat sen uudestaan, ja todennäköisesti vielä uudestaan. Onnea matkaan :) Usko tarinaasi!
Mistä saa ostettua uusia tyhjiä tiedostoja? Pelkään, että kaikki tiedostoni ovat jo vanhentuneita.
Et ole tosissasi! Ikinä kuullutkaan muistitikuista tai ulkoisista kovalevyistä? Muista ottaa sitten varmuuskopioita.
Ohis
Voi ostaa myös pilveä. Se on kätevää kirjailijalle.
Vierailija kirjoitti:
Pöytälaatikot pursuavat tekstejä tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä ehkä yksi voisi olla. Tai kohta kaksi, jos ap onnistuu :)
Kyllä täällä on ainakin viisi kirjailijaa paikalla. Tunnistan heidän erilaiset kirjoitustyylinsä.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei sanonut, että niiden romaanien tarvitsisi olla julkaistuja tai edes hyviä. Mulla on pöytälaatikossa jo muutama jatkotyöstöä odottava käsikirjoitus. Tuskin saan niitä koskaan lukijoille asti ainakaan perinteisiä reittejä.
Parhaat ideat piinaavat kirjoittajaa kunnes kirja on kirjoitettu. Paras idea on kuin pökäle joka ei suostu huuhtoutumaan pöntöstä.
Vierailija kirjoitti:
Tuota viimeistä kappaletta olen itsekin toisinaan miettinyt. Toisaalta arvostettavaa, mutta toisaalta aika pököpäistä kirjoitella vaan joku kirja, jotta voi sanoa olevansa kirjailija. Jos itsekriittisyyttä olisi enemmän niin voisi jo ennen projektia arvioida, että onko oikeasti annettavaa tai uusia ideoita jaettavaksi. Siinä säästyisi metsiä, aikaa turhautuvilta lukijoilta sekä aikaa johonkin järkevämpään myös itse kirjailijalle. Kaikista pahinta on markkinasegmentteihin laskelmoidusti iskeminen, kun pärrräyttävän taiteen tulisi puhutella enempi vähempi jokaista. Mutta bisnestähän tämäkin lopulta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei sanonut, että niiden romaanien tarvitsisi olla julkaistuja tai edes hyviä. Mulla on pöytälaatikossa jo muutama jatkotyöstöä odottava käsikirjoitus. Tuskin saan niitä koskaan lukijoille asti ainakaan perinteisiä reittejä.
Netissä julkaistu sähköinen kirja on päivän sana. Jos englanti taittuu, markkinatkin kasvavat 200-kertaisiksi.
Täällä tuskin on monia romaanin kirjoittaneita.
Heitä voisit kysyä kustantamoista.
Alotat suaraan sexikohtauksesta ja kiriotat maailmamparhaan sellasem.
Sittemmyyt etiäppäi milijuunalla kopeekalla
Periaatteessa voit aloittaa tosiaan tarinan kirjoittamisen mistä tahansa, koska et varmasti kumminkaan kirjoita valmista tekstiä, vaan joudut hiomaan kokonaisuutta moneen kertaan.
Itse koen, että koska kirjassa ei ole tärkeintä juoni tai edes teema - kirjallisuudessa on mestariteoksia, jotka kertovat yhdestä arkisesta päivästä tai vaikkapa parista tunnista - vaan tekstin ja ajatusten vähitellen kehittyminen niin, että lukija johdatellaan jonkin silmiä avaavan ajatuksen ääreen - SIKSI tekstin työstäminen alusta loppua kohden on useimmille kirjoittajille hyvä asia, niin ettei kirjailijan tarjoama ajatuspolku katkeile ja johda sivupoluille.
Mutta kuten sanoin, tuo on vähän kyllä yksilöllinen juttu. Olennaista on alkaa kirjoittaa ja ylläpitää rytmiä. Pyri kirjoittamaan vaikkapa viitenä päivänä viikosta tietty aikamäärä, mielellään aamusta ja samaan aikaan, jotta pysyt paremmin rytmissä.
Ja sitten kirjoitat. Joinakin päivinä tulee helposti ja hyvää tekstiä, toisina päivinä ihan silkkaa huttua ja sekin sitkaasti. Älä anna sen masentaa, tuo on todella yleistä aivan maailmanluokan kirjailijoillakin.
En halua lannistaa, mutta varaudu siihen, että ensimmäinen kirjasi on aika kehno, etkä saa sitä julkaistua. Näin se yleensä on, kirjoittaminen on todella kilpailtu laji ja siinä kehittyy oikeasti vain kirjoittamalla. Seuraava sujuu todennäköisesti paremmin.
Noin pari prosenttia kustantamoille tulevista kirjoista julkaistaan ja olen ymmärtänyt, että siinä on jo mukana aika iso joukko kustantamon julkkiksilta yms. tilaamia teoksia, mikä merkitsee, että satunnaisen yrittäjän mahdollisuudet ovat tosiaan pienet, varsinkin julkaista myyntimenestys.
Tottahan toki voit olla yllättäjä ja iskeä esikoisteoksellasi kultasuoneen, mutta koska et ole edes aloittanutkaan kirjoittamista, ainoastaan suunnitellut, ei sinulla ainakaan kovin isoa kirjoittamisen paloa ole ollut, joten hiukan epäilen tuota. Ja parempi lähteä liikkeelle ilman isoja paineita menestyä.
Kirjoittamisessa ei tarvita mitään kikkoja. Ei sinun tarvitse muistella mitään muinoin saamiasi ohjeita.
Nyt vain alat kirjoittaa. Tee ensin synopsis ja sen jälkeen lähde kasvattamaan tarinaa sen ympärille. Kuten joku jo aiemmin totesi, kirjoittamisen voi aloittaa mistä kohdasta tahansa. Pääasia on, että tekstiä syntyy etkä ole liian kriittinen ensimmäistä versiota kohtaan.