Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi koen etten osaa mitään!? Vaikka tavallaan kai osaan. Nyt kaivattais apua.

Vierailija
23.06.2021 |

Ahdistaa taas ajatella näitä asioita.
Koen, että minussa on liikaa vikaa ja olen aivan paska. Minulla on käynyt vain lähinnä hyvä tuuri jos olen pärjännyt jossain. Olen ollut kokki ammatiltani mutta koen, että olen aivan surkea kokki - vaikka sain palkankorotuksia, tein luovia juttuja, olin vastuussa sekä tekemässä huippuammattilaisten kanssa. Aina pärjäsin, olin todella ahkera ja sain lopulta mitä halusinkin työltäni. Paloin loppuun pari kertaa vuosien aikana siinä omien ongelmienikin takia ja lopulta vaihdoin alaa.
Nykyään ruoanlaitto stressaa ihan samalla tavalla. Olin joskus kai oikeasti hyvä ja nopea tai ainakin parempi. Nykyään hidas ja tuntuu kuin olisi paineen alla kun tekee ruokaa toisille. Toisaalta joskus myös nautin siitä ja ihmiset jotka ruokiani syövät kehuvat maasta taivaisiin. En kuitenkaan usko koska en tee mitään erityistä nykyään ja olen ihan perusjantteri siinä missä kuka tahansa muukin. Itseluottamusta ei ole enkä edes oikein muista enää kunnolla miten jotkut asiat pitäisi tehdä tai jos joku kysyy neuvoa, niin en osaa vastata ehkä kovin hyvin. Kaikki on minun pääni sisällä lähinnä kuva-ja makumuistina ja teen melkein kaiken intuitiostani tai luovuudestani käsin.

Nyt kun opiskelen, teen töitä eri alalla. Olen saanut tähän mennessä erittäin hyvät tai parhaat arvosanat, työpaikan sain jo heti harjottelusta käsin. No, se on aika helppoa työtä vaikka ehkä henkisesti hieman raskasta mutta silti olen aidosti onnellinen jos saan jonkun hymyilemään tai voimaan paremmin. Siihen pyrinkin jokaisen ihmisen kohdalla ja pärjään asiakkaiden kanssa yleensä aika hyvin. Mutta mitä jos teoriapuoli kuitenkin jää puolitiehen taas tässäkin, en osaa aina selittää mitä teen mutta tiedän tekeväni oikein. Olen yrittänyt päntätä mutta tuntuu etten oppisi mitään vaikka toisaalta sain kyllä tentistäkin melki täydet pisteet. Koko ajan silti tuntuu, etten ole tarpeeksi hyvä ja pitäisi olla jo parempi, tietävämpi tai jotain muuta.
Olen rento työkaveri kuitenkin ja jos tulee mokia niin nöyrryn ja annan porukan katsoa minua miten katsoo. Sisäisesti kärsin ja kotona sitten taas haukun itseäni.

En tiedä juontaako tämä siitä, että minua on kaveripiirissäkin kritisoitu aikanaan aika paljon ja olen elänyt paineiden alla, kuullut solvaamista tottumiseen asti jne. Sama juttu omassa perheessä, äitini varsinkin oli inhottava alkoholisti. Kuten parisuhteet myös toistavat samanlaisia juttuja, itsetunnon pönkittämistä kustannuksellani.

Kaikki tekeminen pelottaa ja pelkään etten riitä. Yritän kuitenkin ulospäin näyttäytyä itsevarmana ja tekevänä, se toimii mutta joidenkin kanssa myös alistun, nöyrryn ja saatan mokailla siitä jännityksestä. Auktoriteettien kanssa etenkin, helppo talloa tällainen ihminen ja toisaalta olen lähtenytkin työpaikoilta tämän takia. Minua on varmaan pidetty heikkona petturina mutta minkäs teet enää. Olen liian tunteellinen ja jotenkin herkkä vaikkakin mielestäni myös vahva omalla tavallani. Ihmisten kanssa oleminen on vain joskus todella kuumottavaa ja tuo pintaan alemmuuskompleksin.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just siitä se johtuu, oikea ystävä hyväksyy ei arvostele.

Etsi sellaisia ystäviä joiden seurassa on hyvä olla.

Työssäsi sä oot ollut ihan huippu ja pystyt varmasti samaan kehitykseen tässä uudessa ammatissa.

Vierailija
2/6 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä huomannut muutenkin, että ehkä joustan aivan liikaakin monissa jutuissa. Töissä jäin usein ylitöihin ja tein kaiken mahdollisen mitä pyydettiin. Aina en vain edes kehdannut merkata kaikkia ylityötunteja sen takia kun ajattelin, että olen liian hidas tai en ole ylityökorvaustani ansainnut. 

Nykyään en ole ihan noin vietävissä onneksi ja merkkaan tuntini. 

Parisuhteissa annan myös liikaa ja tavoittelen täydellisyyttä. Annan miehen juoda olutta siinä samalla kun itse siivoa, katan pöydän valmiiksi ja yritän pitää seksielämän vilkkaana. Annan myös anteeksi liikaa. 

Toisaalta siinäkin olen kehittynyt ja alkanut puolustamaan itseäni mutta ahdistaa ajatus syyllisyydestä. Olen yrittänyt parhaani ja sitten tunnenkin syyllisyyttä ja häpeää siitä, että varmaan selän takana nauravat. 

Hankala tällainen luonne ja hävettää niin pirusti joskus.. 

Ap 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja edelliseen kommenttiini. En enää toimi noin mutta tuli muistoja vain mieleen aiheeseen liittyen. 

Edellinen parisuhde oli vielä tuollaista ihmeellistä suorittamista mutta toisaalta siihen painostettiin ja haukuttiin jos tyrin. Olen mennyt liikaa toisten ehdoilla. Uuvuin sitten siinäkin ja otin tavarani ja lähdin. Kestin sitä kuitenkin liian pitkään ja hammasta purren yritin pitää suhteen koossa. Lopulta tuntui ettei mikään riittänyt ja tavallaan syytin siitäkin itseäni. Olen vain altis tällaiselle jostain syystä. Olen kai liian mukautuvainen ja sitten en kestäkään, annan liikaa joustoa jota käytetään hyväksi joko tiedostaen tai tiedostamatta. 

Ap 

Vierailija
4/6 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just siitä se johtuu, oikea ystävä hyväksyy ei arvostele.

Etsi sellaisia ystäviä joiden seurassa on hyvä olla.

Työssäsi sä oot ollut ihan huippu ja pystyt varmasti samaan kehitykseen tässä uudessa ammatissa.

Niin. Harmi kun olen tosiaan ollut aivan liian mukautuvainen. Siksi tuollaiset ystävät jäivätkin ennen pitkiksi ajoiksi. Paljon tuhoa on kyllä tapahtunut sisäisesti mutta toivottavasti joskus saan jotenkin itsetuntoa kohdilleen, ihmisiin on kuitenkin hankala luottaa. Jää nähtäväksi miten tulen pärjäilemään.

Kiitos sinulle! 

Ap

Vierailija
5/6 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/6 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono itsetunto se vain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi