Akateemisia työttömiä?
Tuskin olen ainoa, joka aikoinaan lähti lukemaan luvattua alaa, jolla ne työpaikatkin lakkautetaan sitä mukaan kuin porukka jää eläkkeelle... mutta mitä te akateemiset työttömät olette sitten tehneet kun töitä ei yksinkertaisesti ole?
Itelläni on alan kokemusta muutama vuosi ulkomaita myöten, jota tein puoli-ilmaiseksi. Olen hakenut väikkäriäpaikkojakin pitkin Eurooppaa, viimeksi samasta paikasta kilpaili yli 400 hakijaa ja itselläni rasitteena on jo ikäkin eli se parasta ennen päivämäärä oli auttamattomasti ohi kun ikää oli yli 25 vuotta. Maisteriksi olisi pitänyt valmistua viimeistään pari vuotta aikasemmin, jotta olisi ollut kilpailukykyinen. Ne vähäiset alan työt (jopa osa-aikaiset) menevät sitten niille väitelleille post-doceille, joilla on kokemusta tutkimusryhmien vetämisestä.
Hain itselleni opekoulutuksenkin ja nyt parin kuukauden pesteistä kilpailee kanssani taas kymmeniä väitelleitä tohtoreita.
Toistaiseksi olisin kelvannut muutaman kuukauden työjaksolle siivoojaksi alle 8 euron tuntipalkalla. Hampurilaisten paistajaksikaan minua ei kelpuuteta.
Nyt minut taas hyväksyttiin maisterikoulutukseen hankkimaan lisäpätevyyttä ja syventämään alani koulutusta, mutta ei tässä tutkintojen keräämisessä ole mitään järkeä. Ikää tulee taas entistä enemmän, joka taas painaa enemmän kuin pari maisterin paperia.
Ja koska pakko se elanto on jostain hankkia, syksyllä tehdään sitten jotain ihan muuta, eli itselläni tiedossa on töitä... joka ei vastaa koulutustani.
Eli edelleen... mitä muut tekevät?
Kommentit (3)
Itse en ole onnistunut saamaan minkään valtakunnan työtä joten halusin sitten hakea jatko-opiskelemaan maisteriksi. Maisteriopintoihin otetaankin sitten vain jos on 5 vuotta oman alan työkokemusta alla joten se on mahdoton suunta. Harkitsin sitten alan vaihtoa mutta amistodistuksen numeroilla en saanut edes kutsua pääsykokeisiin. Lähden tässä syksyllä sitten lukioon hakemaan ensin ylioppilasodistuksen jolla sitten haen jollekin varmasti työllistävälle alalle opiskelemaan.
Kaiken tämän teen siis tietysti samalla aktiivisesti työtä hakien.
Hirveä homma, kun ei tiedä mitä opiskelisi, ja samalla pitäisi käydä töissä. Olen kylläkin yo-merkonomi, enkä tiedä mihin jatkaisi.... oman alani töitä et nytkään tee. Ei ole ollut lukiostakaan mitään apua.
Uudelleenkouluttauduin (sosionomiksi) te-toimiston kanssa sovitusti. Ns.työttömän omaehtoinen opiskelu. Valmistumisen jälkeem on töitä riittänyt.