Sisäinen vapina?
Onko kenelläkään kokemusta moisesta?
Tuntuu että keho tärisee/ vapisee. Ei siis kokoaika, mutta joitain tunteja silloin tällöin. Välillä kädet myös oikeasti tärisevät. Neurologi ei ottanut mitään kantaa( kysyin kun migreenin takia kävin vastaanotolla). Itseä tämä ärsyttää ja olisi hyvä löytää syy.
Kommentit (88)
Minulla on tuota aina jossain yhdessä kohdassa kroppaa, esimerkiksi toisessa kädessä. Tiedän, että hermot ovat puristuksissa sillä alueella ja kaularangassa, eli johtunee siitä. Koko kehon värinästä en osaa sanoa mitään.
Muutamalla sukulaisellani on Parkinsonin tauti ja se alkoi värinätuntemuksilla ja raajojen puutumisella.
Vierailija kirjoitti:
Vähän aiheen sivusta ehkä, mutta onko jollain kokemusta lihasten jatkuvasta nykimisestä? Mulla vuosi sitten alkoi nykisimoireet, voisi verrata hyvin elohiireen jota kulkee pitkin kroppaa (vähän joka puolella, ei tiettyä kohtaa missä aina tuntuu..).
Ja ne nykinät näkyvät kyllä ulospäin välillä ettei ole mikään tuulesta temmattu tuntemus, puolisollekin näyttänyt joskus kun niitä tullut ja olen ollut huolissani.Lääkärissä käyty alle vuosi sitten, mutta varsinaista selitystä ei löytynyt, ei pitänyt vaarallisina tuntemuksina. Itseäni lähinnä huolestuttanut, mutta onnekseni ne ovat jostain syystä nyt helpottanut viimeisen kuukauden aikana, mutta silti mietin kun pitkään olleet. Olen alkanut kuitenkin syömään erilaisia vitamiineja (D, B12, sinkki+c poretabletteja).
Olen siis nuori, alle 30v ja perusterve nainen muuten jos jotain väliä.
Ota kaikki B-vitamiinit, ei vain B12. Erityisen tärkeitä hermostolle ovat B1, B6, B9 ja B12. Ota myös magnesiumia ja käytä elektrolyyttejä. Muista juoda riittävästi vettä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tuollaista kun niska oli oikein pahasti jumissa. Vaikutti hermostoonkin.
Miten niskajumin saa pois jos asuu ja elää yksin, ei ole hierojaa?
Minulla on joskus väreilyä,tärinää ihon alla. Ei käsissä tai muualla näy mitenkään. Kömpelöä,liikkumisessa on muista syistä, nivelet.Tuntuu kuin palelisi vaikka iho on lämmin. Voi tuli illalla kun menee nukkumaan. Iltapäivällä tai illalalla. Rasiyusta ollu liikaa viime vuodet.Aamulla ei tunnu.Nukun liian vähän koska valvon myöhään ja herään aian usein ulkoa kuuluvaan automeluun. Joskus nukahdan aj herään pissalle n 2t kuluttua. Minulla on sydän verenpaine lääkitys ja nesteenpoistaja ja suola arvo alhainen ja kalium korkeahko ja em on ollut ongelma ja siksi lääkitys. Tiedotuksia on kun sukka reuna jättää jälken ihoon. Kilpirauhaan toiminta?
Parkinson ? Täytyy tutkia tarkemmin.
Guuglaapa essentiaalinen vapina. Meillä kulkee suvussa. Esim.minulla on tätä ja on nuorimmalle pojalle periytynyt. Ennenkuin vapina näkyy ulospäin, sitä tuntee kuinka lihakset "värisee". Käsien tärinä voi olla niin hankalaa, että syöminen ja mikä tahansa käsien tarkkuutta vaativa työ voi olla vaikeaa. Hoidetaan mm. beetasalpaaja Propralilla.
Vierailija kirjoitti:
Guuglaapa essentiaalinen vapina. Meillä kulkee suvussa. Esim.minulla on tätä ja on nuorimmalle pojalle periytynyt. Ennenkuin vapina näkyy ulospäin, sitä tuntee kuinka lihakset "värisee". Käsien tärinä voi olla niin hankalaa, että syöminen ja mikä tahansa käsien tarkkuutta vaativa työ voi olla vaikeaa. Hoidetaan mm. beetasalpaaja Propralilla.
Ei tässä ap:n aloituksessa varmaankaan olut kyse mistään näkyvästä vapinasta.
Tunnistin oireet ja väittäisin että sana vapina, on tässä nyt väärä, koska kyse on enemmän "sisäisestä värinästä" joka ei näy mitenkään päällepäin.
Itsellä oli taas viime yönä, tai aamulla kun heräsin, tunsin tuon rintakehän alueelle sijoittuvan tärinän. Näitä on ollut nyt viimeisen 1/2 v aikana muutamia kertoja. Mietin ihan että pitäisiköhän alkaa laittamaan oikein ylös mikä on ollut edellisen päivän tilanne, olenko ollut väsynyt, mitä olen syönyt, miten kofeiinin määrä (en kyllä juo kahvia tai muutakaan kofeiinipitoista koskaan ehkä klo 15 jälkeen, koska se vaikuttaa uneen) tai olenko mennyt kylläisenä vatsa täynnä nukkumaan vai olenko ollut hyvin vähällä ravinnolla. Miten olen tai en ole liikkunut edellisenä päivänä.
Saan loppumaan tuon "hyrinän " hengittämällä oikein syvään nenänkautta sisään ja hitaasti suun kautta ulos useita kertoja ja vaihdan asentoa, niin se loppuu. Tai nousen ylös sängystä esim vessaan, hyrinä häviää. Outoa, mutta pelottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhanen testattu, siinä ei vikaa. Sokerit ok. Ei liity tykytyksiin( sitäkin on mutta eri aikaan) . Stressiä kyllä on, mutta vapina ei liity stressaavan tilanteeseen suoraan. -ap
Niinhän ne aina sanovat, ettei ole vikaa. Joskus kestää ennenkuin kilpirauhasarvot alkavat hälyttämään, vaikka oireet olisivat jo alkaneet.
Mulla oli tuommosta, kun olen kärsinyt unettomuudesta. Siis unenpuutteesta johtuvaa. Pahinta lasten vauva-aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Saan loppumaan tuon "hyrinän " hengittämällä oikein syvään nenänkautta sisään ja hitaasti suun kautta ulos useita kertoja ja vaihdan asentoa, niin se loppuu. Tai nousen ylös sängystä esim vessaan, hyrinä häviää. Outoa, mutta pelottavaa.
Minulla on nyt tullut tätä jokusena yönä, ja oireina juuri tällainen sisäinen vapina, tai hyrinä. Varsinkin ensimmäisillä kerroilla se oli todella pelottavaa - pelkäsin että nyt on joku rytmihäiriö tai vastaava päällä. Syke kuitenkin kellosta katsoen ja ranteesta tunnustellen ihan normaali. Yleensä liittyy juuri stressaavaan päivään. Nyt kahtena viime kertanakin on ollut aktiviinen päivä, ja illalla jääkiekkopelin seuraamista, josta jää jollain tavalla ylikierroksille. Viime yönä sitten heräsinkin n. 02:00 tuohon vapinaan, eikä se alkuun tuntunut tokenevan lainkaan. Vasta kun tein oikein syviä palleahengityksiä niin se meni ohi, ja sen jälkeen olikin hieman pöllämystynyt olo koska olo muuttui kertakaikkiaan normaaliksi.
Tässähän on ollut vähän kaikenlaista, niskajumia ja jonkinlaisia burnoutin piirteitä, joten liitän tämän vapinan niihin, varsinkin vielä tämän ketjun luettuani. Jotenkin pitäisi saaha hermosto ja mieli rauhoittumaan, helpommin sanottu kuin tehty. Aloitin nyt kuitenkin meditaation jossa käyn kerran viikossa rauhoittumassa, kotona kun on pikkulapsiarki (-sirkus) ja varsin kaoottista ja äänekästä menoa aamusta iltaan. Lisäksi apuna on Ranoprin, jota olen nyt muutaman kerran uskaltautunut kokeilemaan jos sydän oikein tykyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on. Liittyy stressiin ja burn outiin. On ollut jo vuoden.
Tämä se on syynä. Itselläni ahdistuneisuushäiriö eli aina kun on sellainen fiilis niin tulee. Joskus myös ihan väsymyksestä illalla kun rauhoittuu sänkyyn.
Minä tutustuin viime keväänä TRE-täristelyyn ihan Youtube-videoiden avulla ja tein niitä harjoituksia jonkin aikaa. Mulle on kai siitä jäänyt sellainen tietynlainen valmius/herkkyys niihin täristelyihin, vaikka en ole enää pitkään aikaan niitä aktiivisesti tehnyt. Juuri joskus nukkumaanmennessä, kun on ihan rentona, saattaa tulla jonkin verran joko yksittäisiä lihassupistuksia tai täristelyä. Mutta mitään sisäisiä ne ei kyllä ole, vaan näkyvät päällepäin.
Facebookin Koronan sairastaneet ja oireilevat ryhmässä on juuri kirjoittelua tuosta sisäisestä vapinasta, jota moni on saanut koronatartunnan seuraksena jälkikäteen. Näin vain ketjujen otsikot, en lukenut niitä, joten en tiedä, mitä pidettiin syynä, mutta kannattaa liittyä sinne ryhmään.
Vierailija kirjoitti:
Facebookin Koronan sairastaneet ja oireilevat ryhmässä on juuri kirjoittelua tuosta sisäisestä vapinasta, jota moni on saanut koronatartunnan seuraksena jälkikäteen. Näin vain ketjujen otsikot, en lukenut niitä, joten en tiedä, mitä pidettiin syynä, mutta kannattaa liittyä sinne ryhmään.
Sisäinen "värinä" on tosiaan tyypillinen long covidin oire. Itsellänikin on, mutta en ole löytänyt sille selitystä. Saattaa liittyä autonomiseen hermostoon, mutta se ei vielä ole varsinainen syy, vaan vasta mekanismi, en siis tiedä mistä varsinaisesti johtuu.
Tutustu aiheisiin TRE stressinhoitomenetelmä ja vagushermon aktivointi. Keho purkaa stressiä ja se tuntuu sisäisenä tärinänä yöllä. Käy näitä tekniikoita osaavalla esim fysioterapeutilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tuollaista kun niska oli oikein pahasti jumissa. Vaikutti hermostoonkin.
Liikunnalla, erilaiset kiertoliikkeet hyviä. Ja hiihto esimerkiksi nyt talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Fyssari sanoi, että rangan jumit ja nikamalukot vo aiheuttaa tuollaista.
Just tuo oli minulla myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunnalla, erilaiset kiertoliikkeet hyviä. Ja hiihto esimerkiksi nyt talvella.
Hiihto ja sauvakävely ei sovellu niskavaivoihin, tärähtely vain pahentaa. Niskaa on vaikea omin konstein avata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei auta määräänsä enempää ja monesti on niska/yläselkä vaan aiempaakin enemmän juntturassa jumpan/venyttelyn jälkeen. Siis ihan oikeasti näkee tähtiä ja huimaa sekä heikottaa eli ilmeisesti veri alkaa kiertää, mutta sitten kävelee suunnilleen pitkin seiniä.
Hiihto olisi oikein jees, mutta melkoisen tyyris laji sekin ainakin näin pätkätyöttömälle kun suksiin tykötarpeineen menisi monta sataa. Ja ainakin tässä etelä-suomessa myös valitettavan lyhytaikainen eli esim näin tammikuussakin ainakin nuo lähettyvillä olevat ladut näyttää olevan käyttökelvottomia. Ja epäilen ettei juntturassa oleva niska/yläselkä siitä ainakaan parane, että lähtisi kantamaan niitä suksia jonnekin kauemmas.
Yksinasuvalle hyvä kikka on hieroa yläselkää lattialla maaten/seinää vasten esim jollain tennispallolla tai sellaisella piikkipallolla tai ihan vaikka vaan tiukalla rullalla olevalla pyyhkeellä. Tai laittaa sen pallon sohvan selkänojan ja selän väliin (sen pallon ja selkänojan väliin voi laittaa jonkun kirjan tai vaikka pari sanomalehteä, jos tuntuu että se uppoaa liiaksi sinne sohvan pehmusteisiin) Sen kun saa "makeaan" paikkaan niin pikkuhiljaa ihan pienellä liikkeelläkin saa aikaan melkoisia rutinoita kun lukkoja aukeaa. Tai sitten lämmittää sellaisen kauratyynyn ja siitä sitten muotoilee sopivan muhkuran ja nojaa siihen vaikka telkkaria katsoessa.
Itselläni tuo oire tuli homekämpässä asuessani. Kun muutin pois niin hävisi pian kaikki ikävät oireet. Hometoksiinit voivat aiheuttaa myös hermostollisia oireita.
Jos ei löydy muuta selitystä, sisäinen vapina on aivojen toiminnallinen häiriö. Lisätietoja voi lukea täältä: https://www.neurosymptoms.org/fi/. Itse olen jonkin aikaa kärsinyt tuosta ja on muuten elämää haittaava vaiva (vaikuttaa mm. uneen)