Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

diabeetikot joilla insuliini käytössä

Vierailija
18.06.2014 |

Osaisitteko kertoa onko minulla väärä pistotaktiikka, vai liian pieni / iso neula, kun pistäessä aina kirvelee ja sattuu. Pistän mahan alueelle, käytössä vain pitkäaikainen insuliini. 5mm neulat ja rasvakerrosta vatsassa on kyllä jonkin verran vaikken ylipainoinen olekkaan. Luin netistä että mikäli tuota kirvelyä tuntuu niin silloin pistos menee pintakudokseen? Pitäisikö soittaa diabetespolille vai osaisiko joku kokeneempi pistäjä neuvoa..? (Olen vasta muutaman viikon pistänyt, ja melkein - ei ihan joka kerta - se kirvelee.)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyyään taidetaan suositella lähwa aina 5mm neulaa. Mikä inska käyttössä? Itsellä levemir joskus kirvelee ja sattuu nii maan perkeleesti vaikka jo vuosia olen sitä käyttänyt.

Vierailija
2/10 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravistatko tipan pois neulan kärjestä ennen pistämistä? Monesti se kirvelee pistettäessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikainen? Ettei vaan olisi pitkävaikutteinen?

Ja pitkävaikutteiset kyllä yleensä pistetään takapuoleen tai reiteen, ja pikainsuliinit sitten vatsaan.

Eri insuliinit kirvelee eri tavoin. Itsellä pahin kirvelykokemus tuli Lantuksella. Levemir taas tekee satunnaisia reaktiopatteja pistoskohtaan.

Vierailija
4/10 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis pitkävaikutteinen, kirjoittelin kiireessä ja väsyneenä ;) Lantus on käytössä, ja lääkäri käski pistää sen vatsaan kun ei lyhytvaikutteista ole vielä ainakaan käytössä (ilmeisesti perusteena se kun pistoksia tulee niin vähän, näin ainakin selitti mulle asiaa).

Oon napauttanu sen tipan aina siitä päästä kyllä pois :) Kai se on vaan kärsittävä tuo kirvely, vaikka todella inhottavalta välillä tuntuukin..

Kirveleekös sitten vähemmän jos vastoin lääkärin ohjeita pistäisin vaikka reiteen? Jos sieltä kuitenkin yhtä hyvin imeytyy..?? Vai mahtaako kannattaa uhmata lääkärin käskyjä..?

Ap

Vierailija
5/10 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin Lantus enkä ole huomannut kirvelyä. Saatat olla tottumaton niin alussa kirvelee tai sitten siinä on jotain joka aiheuttaa sulle kirvelyä. Lantuksen laitan reiteen, josta vaikutus on hitaampi. Eihän pitkävaikutteisen tarvitse nopeasti vaikuttaakaan. Mahaan ateriainsuliini jonka taas pitää vaikuttaa nopeesti. Se on se idea. Erikoista että laitat Lantuksen vatsaan, tai siis tuo syy on erikoinen. Sinäänsä ei noilla pistopaikoilla luulis niin nökönuukaa olevan. En jaksa uskoa että reiteen pistämällä aiheutat itsellesi mitään haittaa. Vai onko tuo nyt jotain uutta tietoa??

Vierailija
6/10 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä, erikoislääkäri se on jossa käyn ja kaksi viikkoa sitten saatu tieto tää on :o Mä taidankin soittaa huomenna tonne polille, josko diabeteshoitaja osais auttaa.

Ap

Vierailija
7/10 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirbeästi nyt en osaa sanoa kun itse pistän aina pakaraan joka ei oo koskaan tuntunut joskus pistopaikka on herkempi niin kannattaa harkita pakaraa jos tuntuu epämiellyttävältä niin reiteen vatsaan en ole halunnut edes koleilla:)

Vierailija
8/10 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile vaihtaa insuliinimerkkiä. Itse insuliini ei yleensä aiheuta kirvelyä vaan säilöntä/ym aineet joita nesteessä on.

Vierailija
9/10 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan pitkävaikutteisen aina 8mm neulalla reiden tai ylätakapuolen rasvakudokseen.Ei lihakseen.

Sinulla on kyllä mahdollista kokeilla sitä muuhunkin kuin vatsaan.

Vierailija
10/10 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin, että kirvelee, jos insuliini menee lihakseen ja silloin pitäisi vetää neulaa hieman takaisinpäin, että insuliini jää rasvakerrokseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi