Onko joku käyttänyt Oyster Cardia Lontoossa?
Menemme reiluksi viikoksi Lontooseen, lennämme Heathrowiin, pyöriminen vain zoneilla 1-2, hotelli myös näiden alueiden sisällä. En saa selvää maksuista!
Ymmärrän maksut 1-2 zoneilla, mutta mitä maksaa matka Oysterillä Heathrowsta, joka on zone 6:n alueella? En halua ostaa kalliimpaa zonet 1-6 kattavaa Oysteriä, koska pyörimme vain zoneilla 1-2. Voidaanko siis edes matkustaa Oysterillä Heathrowsta asti vai maksaa matka lentokentältä hotelliin erikseen ja käyttää Oysteriä muuhun liikkumiseen?
Ja kuinka tarkasti turisteilta kysytään lasten ikiä? Julkisilla liikkuminen on ilmaista alle 11-vuotiailta ja esikoinen täyttää 11 kesken loman..
Kommentit (34)
Moi,
ostat netistä sen visitor oyster cardin kaikille aikuisille matkalaisille. niitä paikallisille tarkoittettuja oyster cardeja ei voi turistit ostaa, eli et voi ladata kortille aikaakaan. Kun ostat netistä sen kolmenkymmenen punnan kortin, sillä voit heti maksaa matkasi heathrowilta keskustaan, eikä tarvitse jonotella lipputoimistolla satojen muiden turistien seassa siinä tuben assalla. siellä muuten on jonoja.... se kortin käytön etu kaikilla zoneilla on siinä, että siinä on se "daily cap" joka tarkoittaa sitä, että kun käytät korttia päivän aikana useasti, niin et enää maksakaan noin kolmannen matkan jälkeen mitään, ja cap määräytyy sen mukaan oletko ollut liikkellä jo ennen 9.30 aamulla tai useammalla zonella kuin 1-2. Lentokentältä tulo- ja menopäivinä, eli silloin kun käytät zone 1-4 aluetta, kannattaa pohtia käyttäisikö sitä muuhunkin pitkään matkaan useammalla zonella, niin silloin se pitkä matka ei "rasita" ja tee kalliimmaksi niitä päiviä kun reissailette vain 1-2 zonella ydinkeskustassa.
oyster toimii myös niissä kaksikerroksisissa busseissa keskustassa, olikohan kertaveloitus 1 punnan per reissu. kannattaa kokeilla pari kertaa yläkerrassa reissaamista, lapset tykkää :-) varsinkin oxford streetin päästä päähän on hidas matka, mutta käy turistiajelusta. tubella reissaaminen on parin pysäkin välin takia rankkaa, koska aseman ovelta junaan voi olla kilsan kävelymatka liukuportaita, rappusia ja tunneleita pitkin ja sama toisessa päässä. Jotkut metrolinjat ydinkeskustassa ovat tosi syvällä, eikä kaikkiin pääse hissillä...
Tiedättekö että onkohan neljä vuotta sitten ostettu Oyster card vielä käyttökelpoinen?!
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:53"]
Ei kai täällä mitään turistikortteja edes ole, en ole itse edes kuullut. Mun mielestä kaikilla on sama Oyster käytössä riippumatta siitä lataako siihen aikaa/ arvoa tai molempia? Viikko on jo niin pitkä aika että se ajan lataaminen 1-2 zoneille (£31,70) kannattaa.
[/quote]
Oyster Card on paikallisille, Visitor Oyster Card on turisteille. Nämä kortit on eriväriset. Turisti voi ostaa myös Travelcardin. Se on pahvinen kausikortti halutuille vyöhykkeille (1 tai 7 päivää). Kyllä tämä kaikki tieto netistä löytyy eikä ole vaikeaa.
Visitor Oyster Cardille ei voi ladata aikaa.
[/quote]
No äh, mitä tässä nyt pitäisi uskoa. Oikeasti ne Oyster Cardin nettisivut ovat hankalat.
Mikä siis tulee edullisimmaksi ja kätevimmäksi? Ostan jonkun Visitor Oyster Cardin, mutta sinne ei voi ladata mitään aikaa? Eli pelkkää rahaa? Äh.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:26"]
Moi,
ostat netistä sen visitor oyster cardin kaikille aikuisille matkalaisille. niitä paikallisille tarkoittettuja oyster cardeja ei voi turistit ostaa, eli et voi ladata kortille aikaakaan. Kun ostat netistä sen kolmenkymmenen punnan kortin, sillä voit heti maksaa matkasi heathrowilta keskustaan, eikä tarvitse jonotella lipputoimistolla satojen muiden turistien seassa siinä tuben assalla. siellä muuten on jonoja.... se kortin käytön etu kaikilla zoneilla on siinä, että siinä on se "daily cap" joka tarkoittaa sitä, että kun käytät korttia päivän aikana useasti, niin et enää maksakaan noin kolmannen matkan jälkeen mitään, ja cap määräytyy sen mukaan oletko ollut liikkellä jo ennen 9.30 aamulla tai useammalla zonella kuin 1-2. Lentokentältä tulo- ja menopäivinä, eli silloin kun käytät zone 1-4 aluetta, kannattaa pohtia käyttäisikö sitä muuhunkin pitkään matkaan useammalla zonella, niin silloin se pitkä matka ei "rasita" ja tee kalliimmaksi niitä päiviä kun reissailette vain 1-2 zonella ydinkeskustassa.
oyster toimii myös niissä kaksikerroksisissa busseissa keskustassa, olikohan kertaveloitus 1 punnan per reissu. kannattaa kokeilla pari kertaa yläkerrassa reissaamista, lapset tykkää :-) varsinkin oxford streetin päästä päähän on hidas matka, mutta käy turistiajelusta. tubella reissaaminen on parin pysäkin välin takia rankkaa, koska aseman ovelta junaan voi olla kilsan kävelymatka liukuportaita, rappusia ja tunneleita pitkin ja sama toisessa päässä. Jotkut metrolinjat ydinkeskustassa ovat tosi syvällä, eikä kaikkiin pääse hissillä...
[/quote]
Kiitos. Olen ehkä siis sekoittanut Travelcardin zonet tähän Oysteriin. Travelcard on eri hintainen eri vyöhykkeille.
Tullaan niin myöhään perille, ettei sinä päivänä ainakaan voida hyödyntää 1-6 zoneja enempää. Lähtöpäivänä ehkä, jos uskaltaa vielä lähteä pidemmälle ennen kuin lento lähtee illalla.
ap
Travelcard ladataan Oysterille.
Me olemme kokeneet näppärimmäksi ladata rahaa kortille. Jos travel cardiin verrattuna jollain matkalla punnan tai pari menettää, niin se ei maata kaada.
Pitkä 10-vuotias kulki kanssani ilmaiseksi eikä kukaan kysellyt ikää. Käyttäkää inva/lastenvaunuporttia, niin mahdutte samalla avauksella portista sisään.
Minulla vanhin käytössä oleva Oyster on viisi vuotta vanha, ja ainakin helmikuussa toimi vielä oikein hyvin.
zonet on samoja kaikille, kaikilla korteilla matkustaville, ne on merkitty metrokarttoihin. taisin unohtaa tuon, että heatrow olisi 6. zonella, muistelin että nelosella, mutta jokatapauksessa se on pisin matka minkä teette. Minulla on ollut sama visitor oyster card jo varmaan koko sen olemassaolon ajan (10v tms) ja aina vain lataaminen onnistuu. Kannattaa ottaa seteliraha jolla sitä lataa jos viikon mittaan tarvitsee niin ei tartte luottokorttia käyttää niissä aika ruuhkaisissa metroaseman eteisissä. Ei tee mieli naputella siinä pin-koodia kymmenien ihmisten ryysiessä selän takana.
kun katsot sitä "daily cap" -taulukkoa, niin siinä määritellään mikä on päivää kohden se maksimimaksu, sen perusteella millä zoneilla sitä käyttää ja käyttääkö ennen 9.30 aamulla. Jos siis lähdet useamman zonen reissulle päivän "cap" on isompi, tai jos lähdet aikaisin aamulla eli siis ruuhka-aikaan, sama juttu. niinä päivinä kun kuljet vain 1-2zoneilla, cap on halvempi. Varaudu siis siihen, että saatat joutua lataamaan korttia vielä sen kolmenkymmenen punnan alkumaksun jälkeenkin, erityisesti jotta pääsisitte vielä viimeisenä päivänä takaisin heathrowille. Jos teitä on monta, ja painavat ostokset ja paljon matkalaukkuja (suosittelen primarkissa käyntiä :-) jotta saatte matkatavarakilokiintiöt täyteen :-) niin sitten hotellistanne saatte minicabin eli ison taksin paluumatkalle lentokentälle, maksu noin 60-70 puntaa bayswaterin alueelta kentälle, ja on matkalaukunraahaamiseen pitkin kilometrien metrotunneleita ihan varteenotettava vaihtoehto. heathrowilla on varmaan pisimmät kävelymatkat metroon mitä olen lontoon tubessa missään nähnyt. Mutta kyllähän se tulomatkalla ja tyhjin matkalaukuin menee.
Noniin. Olen nyt ostamassa minulle ja miehelleni 30 punnan Oyster Cardia (+3 punnan latausmaksu). Mitä yhdelle 13v lapselle pitäisi sitten hankkia? Jos ostan 7 päivän Travelcardin zoneille 1-6, se maksaa lähes 30 puntaa, kun taas zoneille 1-2 vain noin 15 puntaa. Tarvitaan vain se zone 1-2, mutta Heathrowlta pitää edelleen päästä keskustaan. Eli?
Olen näköjään ihan tumpelo tai sitten tuo systeemi on tosi hankala ymmärtää.
ap
Ja Heatrow express juna Paddingtonilta toimii todella hyvin... On kalliimpi mutta mukavampi tapa matkustaa
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 10:54"]
Noniin. Olen nyt ostamassa minulle ja miehelleni 30 punnan Oyster Cardia (+3 punnan latausmaksu). Mitä yhdelle 13v lapselle pitäisi sitten hankkia? Jos ostan 7 päivän Travelcardin zoneille 1-6, se maksaa lähes 30 puntaa, kun taas zoneille 1-2 vain noin 15 puntaa. Tarvitaan vain se zone 1-2, mutta Heathrowlta pitää edelleen päästä keskustaan. Eli?
ap
[/quote]
Osta 13v lapselle se sama kortti kuin aikuisillekin ja lataa siihen perillä lastenlippu kuten tuossa VISITORS Oyster Cardin ohjeessa ihan selvästi lukee :), katso kohta Child tickets.
http://www.tfl.gov.uk/travel-information/visiting-london/visitor-oyster-card?intcmp=4043
en ole ap, mutta luin ohjeesi lastenlipun lataamisesta kortille - mutta noita toimistoja on vain viisi koko lontoossa, yksi heathrowilla. Mahtaa olla ruuhkainen se kioski! Taidan itse tehdä niin, että ostan omalle teinilleni aikuisten kortin.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 11:01"]
ap
[/quote]
Osta 13v lapselle se sama kortti kuin aikuisillekin ja lataa siihen perillä lastenlippu kuten tuossa VISITORS Oyster Cardin ohjeessa ihan selvästi lukee :), katso kohta Child tickets.
http://www.tfl.gov.uk/travel-information/visiting-london/visitor-oyster-card?intcmp=4043
[/quote]
Ostan sen saman kortin siis mistä? http://visitorshop.tfl.gov.uk/oystercard/product/oyster-card.html Tuolta tilatessa voi ostaa ainoastaan kortteja, joissa on vähintään 10 puntaa arvoa jo kortilla. Pitääkö se erikseen muuttaa Lontoossa lastenkortiksi, vai miten tuo nyt sitten käytännössä toimii? Eihän se automaatti tunnista onko käyttäjä aikuinen vai lapsi.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 11:13"]
ap
[/quote]
[/quote]
Ostan sen saman kortin siis mistä? http://visitorshop.tfl.gov.uk/oystercard/product/oyster-card.html Tuolta tilatessa voi ostaa ainoastaan kortteja, joissa on vähintään 10 puntaa arvoa jo kortilla. Pitääkö se erikseen muuttaa Lontoossa lastenkortiksi, vai miten tuo nyt sitten käytännössä toimii? Eihän se automaatti tunnista onko käyttäjä aikuinen vai lapsi.
ap
siinähän se idea juuri onkin, että ostat valmiin aikuisten kortin, jossa on arvoa vaikka se kymppi, ja sitten jonotat kioskissa jotta siihen voisi saada sen lapsialennuksen. Joka tapauksessahansinun pitäisi ladata siihen arvoa, vaikka saisit tyhjän kortin ostettua. Osta lasta varten vaikka se 20 punnan kortti, ei se hukkaan mene - niitä visitor oyster -kortteja kun ei saa ostettua lontoosta, vain vaan etukäteen ulkomailta mitä viimeksi katsoin. Sitten jos et jaksa jonottaa siinä heathrown kioskilla saadaksesi korttiin lapsialennuksen, niin ainakin lapsellaon kortti, jolla pääsette keskustaan silloin iltamyöhään.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="19.06.2014 klo 11:13"]
ap
[/quote]
[/quote]
ap
siinähän se idea juuri onkin, että ostat valmiin aikuisten kortin, jossa on arvoa vaikka se kymppi, ja sitten jonotat kioskissa jotta siihen voisi saada sen lapsialennuksen. Joka tapauksessahansinun pitäisi ladata siihen arvoa, vaikka saisit tyhjän kortin ostettua. Osta lasta varten vaikka se 20 punnan kortti, ei se hukkaan mene - niitä visitor oyster -kortteja kun ei saa ostettua lontoosta, vain vaan etukäteen ulkomailta mitä viimeksi katsoin. Sitten jos et jaksa jonottaa siinä heathrown kioskilla saadaksesi korttiin lapsialennuksen, niin ainakin lapsellaon kortti, jolla pääsette keskustaan silloin iltamyöhään.
[/quote]
[/quote]
Ok. Nyt alkaa vihdoin ja viimein valjeta. Kiitos.
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:53"]
Ei kai täällä mitään turistikortteja edes ole, en ole itse edes kuullut. Mun mielestä kaikilla on sama Oyster käytössä riippumatta siitä lataako siihen aikaa/ arvoa tai molempia? Viikko on jo niin pitkä aika että se ajan lataaminen 1-2 zoneille (£31,70) kannattaa.
[/quote]
Oyster Card on paikallisille, Visitor Oyster Card on turisteille. Nämä kortit on eriväriset. Turisti voi ostaa myös Travelcardin. Se on pahvinen kausikortti halutuille vyöhykkeille (1 tai 7 päivää). Kyllä tämä kaikki tieto netistä löytyy eikä ole vaikeaa.
Visitor Oyster Cardille ei voi ladata aikaa.