Fiksu nainen ja heikkolahjainen mies, miten nainen jaksaa?
Olin erään parin häissä, jossa morsian on sairaanhoitaja ja ihan fiksu nainen ja mies taas suojatyössä oleva heikkolahjainen. Mies on todella mukava ja symppis, ei siinä mitään, mutta kuitenkin heikkolahjainen. On suorittaunut mukautetun koulutuksen. Mies ei esim ymmärrä rahasta mitään ja kaikki numeroihin ja matematiikkaan viittaava hepreaa, esim ruokareseptien määrät, vaikka se on ala jota on opiskellut. Olen tuntenut tämän miehen äidin pitkään ja tiedän siksi hänen erityisongelmansa.
Oikeasti mietin, ottaa vaimo hänet tasavertaisena kumppanina. Entäs jos saavat lapsia? Onko tässä nyt kyse naisen hoivavietistä miestä kohtaa vai mikä? Tämän miehen kanalta tietenkin aivan loistavaa, että on saanut fiksun naisen.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 15:32"]
Mitä heikkolahjaisuus oikeastaan on? Alhaista älykkyysosamäärääkö sillä tarkoitetaan vai selviytymistä keskimääräistä heikommin jollain tietyllä elämänalueella? Onko se kehitysvammaisuuteen liittyvä termi vai oppimisvaikeuksiin vai mihin?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Heikkolahjaisuus
Tämä mun tuntema mies ei tajua esim rahasta mitään. Jos tuote maksaa 50e, hänellä ei ole mitään käsitystä onko se vähän vai paljon ja onko se enemmän tai vähemmän kuin tilillä on rahaa. Kirjalliset ohjeet on myös täyttä hepreaa, eli laitteiden käyttöohjeet, asennusohjeet, kokoamisohjeet.
No kumpi sen on? Vähän vai paljon...mulle hyvin vähän, mutta tukityöllistetylle voi olla paljon. Tällä hetkellä menee tupakkaan puolet tuosta, joka päivä.
mies54v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 15:32"]
Mitä heikkolahjaisuus oikeastaan on? Alhaista älykkyysosamäärääkö sillä tarkoitetaan vai selviytymistä keskimääräistä heikommin jollain tietyllä elämänalueella? Onko se kehitysvammaisuuteen liittyvä termi vai oppimisvaikeuksiin vai mihin?http://fi.wikipedia.org/wiki/Heikkolahjaisuus
Tämä mun tuntema mies ei tajua esim rahasta mitään. Jos tuote maksaa 50e, hänellä ei ole mitään käsitystä onko se vähän vai paljon ja onko se enemmän tai vähemmän kuin tilillä on rahaa. Kirjalliset ohjeet on myös täyttä hepreaa, eli laitteiden käyttöohjeet, asennusohjeet, kokoamisohjeet.
No kumpi sen on? Vähän vai paljon...mulle hyvin vähän, mutta tukityöllistetylle voi olla paljon. Tällä hetkellä menee tupakkaan puolet tuosta, joka päivä.
mies54v
50e on paljon ja sillä summalla saa jo viikon ruoka ostokset ostettua. Ymmärrän että työssä käyvät joskus tienaa niin paljon ettei 50 tunnu missään, mutta meille vähävaraisille 50e on paljon. Eikä siinä tarvi kun muutamat 50:set niin alkaa saamaan jo vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Eli suomeksi sanottuna siis jotenkin vammainen? Onhan se melko omituinen pariskunta tuommoinen jossa toinen on vammainen, mutta rakkaus ei tunne rajoja ja hyvä miehelle jos saanut naisen joka pitää huolta.
Käytännössä heikkolahjaisuus on vammaisuutta, jotkut heistä lähenee kehitysvammaista jopa arkisissa toiminnoissa.
Se on sitten hyvä muistaa, että esim. liikuntavammainen voi olla fiksu, mukava ja samalla aaltopituudella henkisesti, eikä parisuhteen muodostaminen liikkuvan kanssa ole välttämättä este. Parisuhde kehitysvammaisen tai sitten sellaisen rajatapauksen (lievästi kehitysvammaisen ja normaalin rajoissa) eli heikkolahjaisen kanssa on verrattavissa lapsiavioliittoon tai äitihahmona toimimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 15:32"]
Mitä heikkolahjaisuus oikeastaan on? Alhaista älykkyysosamäärääkö sillä tarkoitetaan vai selviytymistä keskimääräistä heikommin jollain tietyllä elämänalueella? Onko se kehitysvammaisuuteen liittyvä termi vai oppimisvaikeuksiin vai mihin?http://fi.wikipedia.org/wiki/Heikkolahjaisuus
Tämä mun tuntema mies ei tajua esim rahasta mitään. Jos tuote maksaa 50e, hänellä ei ole mitään käsitystä onko se vähän vai paljon ja onko se enemmän tai vähemmän kuin tilillä on rahaa. Kirjalliset ohjeet on myös täyttä hepreaa, eli laitteiden käyttöohjeet, asennusohjeet, kokoamisohjeet.No kumpi sen on? Vähän vai paljon...mulle hyvin vähän, mutta tukityöllistetylle voi olla paljon. Tällä hetkellä menee tupakkaan puolet tuosta, joka päivä.
mies54v
50e on paljon ja sillä summalla saa jo viikon ruoka ostokset ostettua. Ymmärrän että työssä käyvät joskus tienaa niin paljon ettei 50 tunnu missään, mutta meille vähävaraisille 50e on paljon. Eikä siinä tarvi kun muutamat 50:set niin alkaa saamaan jo vaikka mitä.
Tätä juurikin tarkoitin. Jos sitä rahaa on, niin tuo voi olla vähänkin, mutta toisaalta joillekin paljon. Mulla mene kauppaan käytännössä joka päivä tuon verran rahaa.
mies54v
En pystyisi seurustelemaan heikkolahjaisen kanssa. Jossain vaiheessa alkaa vaan ärsyttämään, jos joutuu samaa asiaa selittämään monta kertaa tai vääntämään ratakiskosta. Mensan testissä ylitän heidän rajansa, joten olisihan siinä iso ero johonkin oikeasti heikkolahjaiseen. Kavereina on kyllä kaikenlaisia ihmisiä ja itsekään en ole mikään akateeminen. Enkä heitä juuri tunne, koska luonteeni on enemmän työläisen. Ei kiinnosta raha tai maine. Olen kuitenkin utelias ja tiedonjanoinen.
Miehen ei tarvitse olla mikään huippuälykäs, en itseänikään sellaisena pidä. Kunhan ymmärtää ajatuksen juoksuni. :D Kunhan miehen itsetunto kestää sen että olen fiksu. Eksällä se ei kestänyt. Kun ei saanut jallitettua minua miten sattuu, kun tajusin sen valehtelun ja manipuloinnin ja laitoin hanttiin.
Pohdituttaa se, minkälaisia jälkeläisiä tuollaisessa suhteessa tulee. Vaikka olisi rakastavainen ihminen niin onko perintötekijät huomioon otettavia.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen liitto voi toimia mainiosti. Minun lapsuudenkodissani on niin että äiti oli heikkolahjainen ja isä taas erittäin älykäs (teki vaativaa asiantuntijatyötä ja oli siinä kansainvälisesti arvostettu huippuammattilainen, jolla esim. useita patentteja).
Omaa taustaani nähden en ymmärrä ollenkaan, miksi se älykkyys nyt ihmisessä niin tärkeää olisi. Jos sen toisen äly riittää hoitamaan nuo raha- ja numero ja muut käytännön asiat jotka toiselle on vaikeita, niin miksi sen toisenkin täytyisi niissä pärjätä? Ja luuleeko joku oikeasti, että ihmisellä, joka ei ole matemaattis-loogisessa mielessä älykäs, ei olisi mitään annettavaa suhteeseen? Ei, hän ei varmaan täytä niitä perheen veroilmoituksia eikä hänen kanssaan ehkä keskustella syvällisiä tieteen viimeisimmistä saavutuksista, mutta hänessä voi esim. äitini tapaan olla suorastaan rakastettavan liikuttavaa aitoutta ja välittömyyttä ja rakkautta jonka näyttää estoitta. Jotkut ihmiset arvostaa sitä enemmän kuin älyä. Omalle isälleni, joka on oman päänsä sisälle helposti eksyvä pohdiskelijatyyppi, äitini oli ja on kuin raikas lähde, esikuva siitä miten eletään nykyhetkessä ja aisteissa eksymättä tunkkaisiin ajatuksiin pyörimään.
Ja kyllä minusta tuollalinen pariskunta voi olla myös tasavertainen. Puolisoiden tehtävät ovat toki eri, mutta niinhän ne usein on ilman heikkolahjaisuuttakin. Ainakin minun isälläni ja äidilläni on aina ollult syvä kunnioitus toisiaan kohtaan ja ihan silmin nähtävä lämpö ja rakkaus. 40 vuotta naimisissaoloa tuli täyteen joulukuussa, ja kyllä kateeksi käy :)
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen liitto voi toimia mainiosti. Minun lapsuudenkodissani on niin että äiti oli heikkolahjainen ja isä taas erittäin älykäs (teki vaativaa asiantuntijatyötä ja oli siinä kansainvälisesti arvostettu huippuammattilainen, jolla esim. useita patentteja).
Omaa taustaani nähden en ymmärrä ollenkaan, miksi se älykkyys nyt ihmisessä niin tärkeää olisi. Jos sen toisen äly riittää hoitamaan nuo raha- ja numero ja muut käytännön asiat jotka toiselle on vaikeita, niin miksi sen toisenkin täytyisi niissä pärjätä? Ja luuleeko joku oikeasti, että ihmisellä, joka ei ole matemaattis-loogisessa mielessä älykäs, ei olisi mitään annettavaa suhteeseen? Ei, hän ei varmaan täytä niitä perheen veroilmoituksia eikä hänen kanssaan ehkä keskustella syvällisiä tieteen viimeisimmistä saavutuksista, mutta hänessä voi esim. äitini tapaan olla suorastaan rakastettavan liikuttavaa aitoutta ja välittömyyttä ja rakkautta jonka näyttää estoitta. Jotkut ihmiset arvostaa sitä enemmän kuin älyä. Omalle isälleni, joka on oman päänsä sisälle helposti eksyvä pohdiskelijatyyppi, äitini oli ja on kuin raikas lähde, esikuva siitä miten eletään nykyhetkessä ja aisteissa eksymättä tunkkaisiin ajatuksiin pyörimään.
Ja kyllä minusta tuollalinen pariskunta voi olla myös tasavertainen. Puolisoiden tehtävät ovat toki eri, mutta niinhän ne usein on ilman heikkolahjaisuuttakin. Ainakin minun isälläni ja äidilläni on aina ollult syvä kunnioitus toisiaan kohtaan ja ihan silmin nähtävä lämpö ja rakkaus. 40 vuotta naimisissaoloa tuli täyteen joulukuussa, ja kyllä kateeksi käy :)
Kiinnostavaa. Oliko äitisi diagnoosi ennemmin hitaus asioiden ymmärtämisessä yms vai jokin kehitysvamman alta?
Tunnen kaksi pariskuntaa jotka molemmat on heikkolahjaisia. Ei kovin pahasti, käyvät normaaleissa töissä kuitenkin. Yksi on esimerkiksi siivooja. Molemmilla pareilla on lapsi, joka on sitten huomattavasti heikkolahjaisempi, toinen ainakin ihan kehitysvammainen. Joten aika vahvasti tuntuu periytyvän.
Vierailija kirjoitti:
Pohdituttaa se, minkälaisia jälkeläisiä tuollaisessa suhteessa tulee. Vaikka olisi rakastavainen ihminen niin onko perintötekijät huomioon otettavia.
Näin vihervasemmistolaisuus leviää.
Vierailija kirjoitti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Heikkolahjaisuus
Tämä mun tuntema mies ei tajua esim rahasta mitään. Jos tuote maksaa 50e, hänellä ei ole mitään käsitystä onko se vähän vai paljon ja onko se enemmän tai vähemmän kuin tilillä on rahaa. Kirjalliset ohjeet on myös täyttä hepreaa, eli laitteiden käyttöohjeet, asennusohjeet, kokoamisohjeet.
Kuulostaa nuorelta naiselta.
Ei se aina mene nappiin muiden älykkyyden arvostelu :)
Mitä tiedän irakilaisten tai somalien kanssa parituneita naisia, niin niiden lapsilla on paljon heikkolahjaisuutta, kehityshäiriöitä, oppimisvaikeuksia ja käytöshäiriöitä. Tähänkö nyt naisia kannustetaan? Seuraavaksi varmaan suomalaisia kannustetaan insestiin ja heikkolahjaisuus lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tiedän irakilaisten tai somalien kanssa parituneita naisia, niin niiden lapsilla on paljon heikkolahjaisuutta, kehityshäiriöitä, oppimisvaikeuksia ja käytöshäiriöitä. Tähänkö nyt naisia kannustetaan? Seuraavaksi varmaan suomalaisia kannustetaan insestiin ja heikkolahjaisuus lisääntyy.
Sitähän vihreät ajaakin Suomeen.
Hoivavietin ja paremmuudentunteen voimin?