Fiksu nainen ja heikkolahjainen mies, miten nainen jaksaa?
Olin erään parin häissä, jossa morsian on sairaanhoitaja ja ihan fiksu nainen ja mies taas suojatyössä oleva heikkolahjainen. Mies on todella mukava ja symppis, ei siinä mitään, mutta kuitenkin heikkolahjainen. On suorittaunut mukautetun koulutuksen. Mies ei esim ymmärrä rahasta mitään ja kaikki numeroihin ja matematiikkaan viittaava hepreaa, esim ruokareseptien määrät, vaikka se on ala jota on opiskellut. Olen tuntenut tämän miehen äidin pitkään ja tiedän siksi hänen erityisongelmansa.
Oikeasti mietin, ottaa vaimo hänet tasavertaisena kumppanina. Entäs jos saavat lapsia? Onko tässä nyt kyse naisen hoivavietistä miestä kohtaa vai mikä? Tämän miehen kanalta tietenkin aivan loistavaa, että on saanut fiksun naisen.
Kommentit (56)
Epäilen, että et sittenkään tunne miehen tilannetta ja ongelman astetta kovin hyvin.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 13:57"]
Epäilen, että et sittenkään tunne miehen tilannetta ja ongelman astetta kovin hyvin.
[/quote]
Mitä tarkoitat? Että mies onkin älykkäämpi kuin luulen?
Tuli heti mieleen Colleen McCulloughin (joka on koulutukseltaan neurologi) romaani Tim. Se on tietysti fiktiota, mutta siinä kuvataan todella kauniisti, kuinka tuollainen epäsuhtainen liitto voi hyvinkin toimia.
Tuollainen liitto voi toimia mainiosti. Minun lapsuudenkodissani on niin että äiti oli heikkolahjainen ja isä taas erittäin älykäs (teki vaativaa asiantuntijatyötä ja oli siinä kansainvälisesti arvostettu huippuammattilainen, jolla esim. useita patentteja).
Omaa taustaani nähden en ymmärrä ollenkaan, miksi se älykkyys nyt ihmisessä niin tärkeää olisi. Jos sen toisen äly riittää hoitamaan nuo raha- ja numero ja muut käytännön asiat jotka toiselle on vaikeita, niin miksi sen toisenkin täytyisi niissä pärjätä? Ja luuleeko joku oikeasti, että ihmisellä, joka ei ole matemaattis-loogisessa mielessä älykäs, ei olisi mitään annettavaa suhteeseen? Ei, hän ei varmaan täytä niitä perheen veroilmoituksia eikä hänen kanssaan ehkä keskustella syvällisiä tieteen viimeisimmistä saavutuksista, mutta hänessä voi esim. äitini tapaan olla suorastaan rakastettavan liikuttavaa aitoutta ja välittömyyttä ja rakkautta jonka näyttää estoitta. Jotkut ihmiset arvostaa sitä enemmän kuin älyä. Omalle isälleni, joka on oman päänsä sisälle helposti eksyvä pohdiskelijatyyppi, äitini oli ja on kuin raikas lähde, esikuva siitä miten eletään nykyhetkessä ja aisteissa eksymättä tunkkaisiin ajatuksiin pyörimään.
Ja kyllä minusta tuollalinen pariskunta voi olla myös tasavertainen. Puolisoiden tehtävät ovat toki eri, mutta niinhän ne usein on ilman heikkolahjaisuuttakin. Ainakin minun isälläni ja äidilläni on aina ollult syvä kunnioitus toisiaan kohtaan ja ihan silmin nähtävä lämpö ja rakkaus. 40 vuotta naimisissaoloa tuli täyteen joulukuussa, ja kyllä kateeksi käy :)
joo ei tuu toi juttu pelittämään. Tiedän 14 v. kokemuksesta. Paska homma, eli toinen kärsi niin julmetusti. Ei ole mitään yhteistä tai ne tekemiset on sitten ihan toisella tasolla.
Seurusteleno itse heikkolahjainen naisen kanssa ja oma älykkyyteni on normaalilla tasolla (akateeminen loppututkinto). Nykyinen on kumppanina rakastavampi ja välittävämpi kuin aikaisemmat älykkäämmät kumppanit. Itse arvostan näitä piirteitä älykkyyttä enemmän.
On muuten aika helppo erehtyä normaalielämässä luulemaan älykästä tyhmäksi. Työkaveri oli naimisissa naisen kanssa, jota rakasti, mutta piti tyhmänä. Hän oli sitä mieltä, että nainen oli ihana ihminen, sosiaalinen, hyväntuulinen, auttavainen, lämmin ja rakastava, näki kaikessa aina parhaat puolet, mutta rehellisesti sanottuna aika yksinkertainen. Hän otse asiassa näki paljon vaivaa suojellakseen vaimoaan älyä vaativilta tilanteilta ja päätöksiltä, ja pyrki tekemään niitä tämän puolesta. Välillä antoi periksi ja kiitti sitten onneaan työpaikan kahvipöydässä, kun kaikki menikin hyvin vaikka antoi vaimon pitää päänsä. Sitten tuli tilanne, jossa he molemmat osallistuivat älykkyystestiin. Testissä vaimo osoittautui parikymmentä persentiiliä miestään älykkäämmäksi. Ukko oli aika nolo.
Itse en muuten tiedä, onko 50€ paljon vai vähän rahaa. Minusta tämä tieto vaatisi myös tiedon siitä, mitä sillä halutaan tehdä,eli riittäkö se tarkoitukseensa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
On muuten aika helppo erehtyä normaalielämässä luulemaan älykästä tyhmäksi. Työkaveri oli naimisissa naisen kanssa, jota rakasti, mutta piti tyhmänä. Hän oli sitä mieltä, että nainen oli ihana ihminen, sosiaalinen, hyväntuulinen, auttavainen, lämmin ja rakastava, näki kaikessa aina parhaat puolet, mutta rehellisesti sanottuna aika yksinkertainen. Hän otse asiassa näki paljon vaivaa suojellakseen vaimoaan älyä vaativilta tilanteilta ja päätöksiltä, ja pyrki tekemään niitä tämän puolesta. Välillä antoi periksi ja kiitti sitten onneaan työpaikan kahvipöydässä, kun kaikki menikin hyvin vaikka antoi vaimon pitää päänsä. Sitten tuli tilanne, jossa he molemmat osallistuivat älykkyystestiin. Testissä vaimo osoittautui parikymmentä persentiiliä miestään älykkäämmäksi. Ukko oli aika nolo.
Itse en muuten tiedä, onko 50€ paljon vai vähän rahaa. Minusta tämä tieto vaatisi myös tiedon siitä, mitä sillä halutaan tehdä,eli riittäkö se tarkoitukseensa vai ei.
Monesti älykkäillä ihmisillä ei ole tarvetta todistaa toisille olevansa älykkäitä. He uskaltavat kysyä ääneen ns. tyhmiä kysymyksiä (älykkäät ovat tyypillisesti erittäin tiedonjanoisia mitä-missä-milloin-miksi -ihmisiä) ja mennä mukavuusalueensa ulkopuolelle, vaikka lopputulos ei olisi aina kovin vakuuttava. He ovat yleensä myös innokkaita pohdiskelijoita ja ajatusmaailmaltaan rajoittuneemmat voivat pitää heitä siksi aivan ufoina tapauksina. He ovat kiinnostuneita kaikista mahdollisista asioista ja ilmiöistä ja he voivat aidosti fanittaa sekä Nylon Beatia että Frank Zappaa, ja löytää uusia suosikkiruokia niin ABC:n ruokalasta kuin kolmen tähden Michelin-ravintolastakin.
Useilla ns. vähemmän älykkäillä on sitä vastoin tarve luoda muille vaikutelma siitä, että he ovat älykkäitä ihmisiä. Heidän mielestään älykkäät ihmiset ovat joustamattomia, erehtymättömiä ja hanakoita kritisoimaan muita. He analysoivat ja lokeroivat toisia ihmisiä innokkaasti mutta eivät kykene itsereflektioon. He eivät kuuntele muita, koska he itse tietävät asiat paremmin ja kokevat velvollisuudekseen "korjata" ja "ojentaa" eri tavalla ajattelevia. He myös loukkaantuvat helposti, jos joku ei suostukaan myötäilemään heitä ja kokevat, että eriävät näkökannat ja mielipiteet ovat henkilökohtainen loukkaus heitä kohtaan.
Just tuon aloittajan kuvauksen perusteella en huolisi heikkolahjaista miestä heikkolahjaisena, vaikka maksettaisiin. Itse kuitenkin diagnoosista huolimatta kykenen pitämään huolta asunnostani ja laskuistani. Pikavippejä ei tulisi koskaan mieleen ottaakaan, vaan mieluummin sitten köyhäilen. Osaan katsoa muutakin kuin kenkien korkoja.
Valitettavasti satun miehissä arvostamaan rohkeutta, kyvykkyyttä ja vahvuutta, mitä ei löydy älyllisesti jälkeenjääneistä ja heikkolahjaisista. Minulle ne on suoraan sanoen epämiehekkäitä. Eikä ole mitään pelkoa, että normaaliälyisestä miehestä tulisi minun omaishoitaja, jonka pitäisi jopa vapaa-ajallakin katsoa "hoidettavansa" perään.
Tämä on erikoinen ilmiö. Ehkä naisella tosiaan on joku ylikorostunut hoivavietti. Liikuntavammainen mies voi saada terveen naisen, toisin päin en ole nähnyt ikinä.
🇺🇦🇮🇱
Jos miehen itsetunto ei ole kovin hyvällä tasolla,valitsee hän mielellään vähemmän älykkään puolison, jolloin voi pullistella älyllään, vaikkei se niin kummoinen olisikaan. Kyllä tasavertainen kumppani on paras!
Seurustelen itseäni älykkäämmän naisen kanssa js 4ämä on muuten ihan ok, mutta minulla ei usein seiso kauhean hyvin hänen kanssaan. Erityisesti kun tulee puheeksi hänen työnsä tai koulutuksensa, se on kuin laittaisi kikin jääpalojen sekaan ja yrittäisi saada nousemaan.
M37
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 15:32"]
Mitä heikkolahjaisuus oikeastaan on? Alhaista älykkyysosamäärääkö sillä tarkoitetaan vai selviytymistä keskimääräistä heikommin jollain tietyllä elämänalueella? Onko se kehitysvammaisuuteen liittyvä termi vai oppimisvaikeuksiin vai mihin?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Heikkolahjaisuus
Tämä mun tuntema mies ei tajua esim rahasta mitään. Jos tuote maksaa 50e, hänellä ei ole mitään käsitystä onko se vähän vai paljon ja onko se enemmän tai vähemmän kuin tilillä on rahaa. Kirjalliset ohjeet on myös täyttä hepreaa, eli laitteiden käyttöohjeet, asennusohjeet, kokoamisohjeet.
Luin linkkisi. Näemmä heikkolahjaisuuden nimi on nykyään laaja-alaiset oppimisvaikeudet.
Tiedän ihmisen, jolla oli laaja-alaiset oppimisvaikeudet. Hän opiskeli silti lähihoitajaksi ja on nyt vakituisessa työpaikassa. (en ymmärrä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 15:32"]
Mitä heikkolahjaisuus oikeastaan on? Alhaista älykkyysosamäärääkö sillä tarkoitetaan vai selviytymistä keskimääräistä heikommin jollain tietyllä elämänalueella? Onko se kehitysvammaisuuteen liittyvä termi vai oppimisvaikeuksiin vai mihin?http://fi.wikipedia.org/wiki/Heikkolahjaisuus
Tämä mun tuntema mies ei tajua esim rahasta mitään. Jos tuote maksaa 50e, hänellä ei ole mitään käsitystä onko se vähän vai paljon ja onko se enemmän tai vähemmän kuin tilillä on rahaa. Kirjalliset ohjeet on myös täyttä hepreaa, eli laitteiden käyttöohjeet, asennusohjeet, kokoamisohjeet.
Luin linkkisi. Näemmä heikkolahjaisuuden nimi on nykyään laaja-alaiset oppimisvaikeudet.
Tiedän ihmisen, jolla oli laaja-alaiset oppimisvaikeudet. Hän opiskeli silti lähihoitajaksi ja on nyt vakituisessa työpaikassa. (en ymmärrä)
Totta, jos henkilöllä todetaan laaja-alaiset oppimisvaikeudet = matala älykkyys, muttei vielä kehitysvamman puolella.
Olisiko tuo tuntemasi henkilö kenties lähiavustaja, johon olet voinut sekoittaa lähihoitajan. Lähiavustajilla on lääkelaskuja lukuun ottamatta samat oppisisällöt kuin lähihoitajaopiskelijoilla. Näin siis itse olen käsittänyt.
Kyllä jos lähihoitajasta olisi kyse, niin kyllä äkkiä huomattaisiin, että lääkelaskuissa vibaa. Nehän pitää virheettömästi suorittaa kolme kertaa. En ole lähihoitaja tai opiskellut ko. alaa, vaan olen tietoa etsinyt alasta.
Täällä yksi heikkolahjainen nainen. Kaverin löytäminen on vaikeaa. Lähes mahdotonta. Täytyy elää yksin ,kun kukaan ei huoli. On minulla muutamia ystäviä joita näen joskus. Tsemppiä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi heikkolahjainen nainen. Kaverin löytäminen on vaikeaa. Lähes mahdotonta. Täytyy elää yksin ,kun kukaan ei huoli. On minulla muutamia ystäviä joita näen joskus. Tsemppiä kaikille.
Allu kyllä huolisi sinut.
Onhan monella suomalaisella naisella niitä koneinsinöörejä puolisoina. Saako afrikkalaisia ja arabeja hyväksikäyttää?
Tiedän yhden naisen, joka meni nuorena yhteen tällaisen heikkolahjaisen miehen kanssa. Saivat kolme lastakin. Mies oli suojatyössäsi jossain marketissa kärryjä laittamassa paikalleen. Nainen oli vähän erikoinen, ei kovin älykäs, mutta ihan ok. En tiedä, onko liitto kestänyt.
Eli suomeksi sanottuna siis jotenkin vammainen? Onhan se melko omituinen pariskunta tuommoinen jossa toinen on vammainen, mutta rakkaus ei tunne rajoja ja hyvä miehelle jos saanut naisen joka pitää huolta.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 13:41"]Kuulostaa todella erikoiselta, liekö edes laillista? Mies taitaa olla rikas perijä.[/quote]
Miksi ei olisi laillista =O. Eikä mies rikas perijä =)