Sain työllisyyden kuntakokeilun asiakastyytyväisyyskyselyn, vaikka mitään toimenpiteitä ei tuolta ole tehty
Olen keväästä asti odotellut yhteydenottoa ja toimenpiteitä, mutta eipä ole kuulunut mitään.
Miten voidaan lähettää tyytyväisyyskysely palvelusta, jota ei ole edes saanut?
Vähän vaikea tuohon nyt on vastailla tyhjän pohjalta.
Kommentit (60)
Sain saman kyselyn. Kuntakokeilusta en ole saanut muuta yhteydenottoa kuin kirjeen, että minut on siirretty kuntakokeilun piiriin ja minulle soitetaan myöhemmin. Vastasin kyselyyn totuudenmukaisesti, että olen erittäin tyytymätön saamaani (olemattomaan) palveluun ja joihinkin kohtiin jouduin vastaamaan "en osaa sanoa" - esim. onko saamani palvelu ollut ystävällistä ja asiantuntevaa, no mistäpä sen voin tietää kun sitä ei ole ollut!
Kehotan kaikkia kyselyn saaneita vastaamaan. Kyselyn lopussa on myös "sana on vapaa" -kenttä, johon voi kertoa omin sanoin mitä mieltä on kuntakokeilusta ja kyselystä.
Vierailija kirjoitti:
Vastatkaa siihen kyselyyn työttömät loiset!
t. Työllisyyden kuntakokeilun tantta
Saat varmasti asiakkailtasi tosi hyvää palautetta. Eiköhän se käydä läpi yhdessä esimiehen kanssa.
Mullekin tuli. Ihmeen aikaisin kyselevät tyhmiä kun kokeilukin alkoi vasta maaliskuun alussa :D
Enkä availe mitään sähköpostilinkkejä.
Jäin pohtimaan, että mitä ihmiset toivoo? Harva pääsee ainakaan pitkän työttömyyden jälkeen suoraan vakituiseen työpaikkaan hyville palkoille. Mitä palvelua sen pitäisi olla? Oman ammatin täsmäkoulutusta eli päivittämistä tähän päivään ja työharjoitteluja? Vai mitä?
Itse menin työharjoittelun jälkeen vuoden sijaisuuteen puolikasta sijaisuutta tekemään. Olihan se kituuttamista rahallisesti. Siitä sitten 5 vuotta pätkätöitä ennen kuin vakituinen paikka tuli. Omalla ajalla ja rahalla kävin parin tonnin täydennyskoulutuksen ja nyt opintolainalla jatko-opiskelen. Ei ole helppoa ollut pysyä työssä kiinni. Mutta mitä se kenellekin pitäisi olla? Mitä ihmiset toivoo? Mitä ihmiset ovat valmiita asian eteen tekemään?
Ps. En työskentele työllistymiseen liittyvien asioiden kanssa
Saiko kukaan muu kyselyä kolmeen kertaan, tai vielä enemmän? Samana päivänä siis lähetetty kolme identtistä viestiä. Kyselyyn pystyin valitettavasti vastaamaan vain kerran.
Opiskelen ns. omaehtoisesti, opinnäytetyö on loppusuoralla valmistun syksyllä. Olen ollut muutamaa kuukautta lukuun ottamatta koko ajan töissä opintojen ohella. Joskin pätkiä, eli välillä joudun nostamaan työttömyysturvaa, mutta enimmäkseen uuden alani töissä.
Kun tää kuntakokeilu alkoi, vaihtui erinomaisesti asioita hoitanut TE-toimiston virkailija. Uusi virkailija soitti minulle - ensimmäistä kertaa ikinä näiden lähes neljän vuoden aikana, jotka olen ollut siellä asiakkaana joku siis todellakin soitti oma-aloitteisesti. Siihen se sitten jäikin. Soitti ilmeisesti jostain soittolistasta, koska hän ei a) tiennyt että opiskelen omaehtoisesti b) että olin juuri parasta aikaa töissä, enkä siis oikeutettu sillä hetkellä työttömyysturvaan. Vähän siinä mureni sen puhelun fokus. Että tarvitsenko työllistymistä tukevia kursseja tms. No, en ole oikeutettu sellaisiin kun opiskelen. Minä siinä neuvoin työntekijää, mikä on omaehtoinen opiskelu.
Parin viikon päästä vaihtui henkilö, tuli oikein tekstiviesti, että tässä on uusi yhteyshenkilösi. Sekin oli hyvää palvelua. Soitin sitten, että sain kuukauden pätkän töitä ja työttömyysturva ja omaehtoisen opiskelun kuluminen (yhteensä enintään 24 kk) pitäisi taas laittaa katkolle siksi aikaa. Ei kuulemma millään onnistu, minimiaika on kuulemma 2,5-3 kk töitä. Ihmettelin, että aikaisemmin on aina onnistunut ja mikä järki kenelläkään olisi ottaa vastaan pätkätyötä opiskeluaikana, jos tuo pitäisi paikkansa. 10 minuuttia siinä väiteltiin ja virkailija sanoi, että minun kohdallani on tehty virhe, jos lyhyempi katkaisu on onnistunut, koska se on aina ollut noin kuten HÄN sanoo. No, tarkisti sitten asian, soitti ja sanoi, että joo, kuulemma 2 viikkoa riittää katkaisuun, "se on varmaan muuttunut". Juu, olen 3 vuotta opiskellut, että on vissiin muuttunut sitten yli 3 vuotta sitten. Sääli hänen aikaisempia asiakkaaitaan.
Vierailija kirjoitti:
Saiko kukaan muu kyselyä kolmeen kertaan, tai vielä enemmän? Samana päivänä siis lähetetty kolme identtistä viestiä. Kyselyyn pystyin valitettavasti vastaamaan vain kerran.
Kaksi kertaa tuli.
Vierailija kirjoitti:
Jäin pohtimaan, että mitä ihmiset toivoo? --
Ihan ensimmäiseksi voisin vaikka toivoa, että sieltä soittaisi joku elävä ihminen, joka käyttäytyisi kohteliaasti tai edes asiallisesti, arvioisi työnhakutilanteeni yksilöllisesti (esim. sairauksien vaikutus työkykyyni) ja antaisi minulle oikeaa tietoa. Nykyisellään edes tämä ei toteudu.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vastata, että mitään palvelua ei ole saanut. Muuten ne kohta väittävät, että niin tyytyväisiä ovat asiakkaat ja kaikki saavat hyvää palvelua.
No näinhän ne tulee joka tapauksessa kommentoimaan, vastaat sitten miten hyvänsä. Pitäähän se kalliin turhakkeen maksaminen jollain perustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin pohtimaan, että mitä ihmiset toivoo? --
Ihan ensimmäiseksi voisin vaikka toivoa, että sieltä soittaisi joku elävä ihminen, joka käyttäytyisi kohteliaasti tai edes asiallisesti, arvioisi työnhakutilanteeni yksilöllisesti (esim. sairauksien vaikutus työkykyyni) ja antaisi minulle oikeaa tietoa. Nykyisellään edes tämä ei toteudu.
Vastaa kyselyyn ja kerro tämä.
Vierailija kirjoitti:
Jäin pohtimaan, että mitä ihmiset toivoo? Harva pääsee ainakaan pitkän työttömyyden jälkeen suoraan vakituiseen työpaikkaan hyville palkoille. Mitä palvelua sen pitäisi olla? Oman ammatin täsmäkoulutusta eli päivittämistä tähän päivään ja työharjoitteluja? Vai mitä?
Itse menin työharjoittelun jälkeen vuoden sijaisuuteen puolikasta sijaisuutta tekemään. Olihan se kituuttamista rahallisesti. Siitä sitten 5 vuotta pätkätöitä ennen kuin vakituinen paikka tuli. Omalla ajalla ja rahalla kävin parin tonnin täydennyskoulutuksen ja nyt opintolainalla jatko-opiskelen. Ei ole helppoa ollut pysyä työssä kiinni. Mutta mitä se kenellekin pitäisi olla? Mitä ihmiset toivoo? Mitä ihmiset ovat valmiita asian eteen tekemään?
Ps. En työskentele työllistymiseen liittyvien asioiden kanssa
No, itse pääsin tällaiseen korkeasti koulutettujen ja pitkän työuran omaavien palveluun, jossa konsultti ihan kasvokkain, yhdessä työntekijän kanssa mietti tilannetta, hyödynsi omia verkostojaan piilotyöpaikkojen osalta, sparrasi CV:n ja hakemuksen - joissa ei kohdallani ollut mitään vikaa. Ennen kaikkea siis todella kaivamalla kaivoi omien suhteidensa ja verkostojensa kautta kontakteja. Tähän oli haku ja soveltuvuushaastattelu.
Tiesi mm. yhdestä aikaisemmin haussa olleesta paikasta, että siihen ei valittu ketään siksi, että olivat muotoilleet hakuilmoituksen hiukan väärillä painopisteillä ja haastatellut hakijat eivät ollenkaan soveltuneet hommaan. Oli luvassa uusi haku. En olisi hakenut enää tuota paikkaa, jos olisin sen bongannut MOL:ista (oli hanke, eli pakko laittaa julkiseen hakuun), koska en alkuperäisten kriteerien vuoksi sopinut siihen ollenkaan: minulta puuttui "IT-osaaminen", mutta hallitsen graafisen suunnittelun riittävällä tasolla ja sitä oikeasti haettiin, ei mitään koodaamista.
Pääsin tuossa 2. sijalle, kävin kielitestit ja muut hyväksytysti. Paikkaan tietenkin valittiin työpaikan vaihtaja, minä työtön jäin hopealle.
Ymmärrän, ettei tällaista palvelua voi tarjota kaikille. Mutta jutun pihvi onkin se, että ne työnhakijat kyettäisiin erottelemaan toisistaan. Minun tarpeeni oli täysin erilainen, kuin ammattikoulusta valmistuneen, ilman työkokemusta olevan medianomin tai merkonomin tarve, vaikka alamme liippaavat toisiaan.
Tästä on aikaa kaksi vuotta, olen sittemmin työllistynyt omalle alalleni. Onnenkantamoisena: paikkaan tarvittiin kiireesti sairaslomasijainen ja työ oli vaativa, mutta vain 3 kk pätkä. Se karsi paikanvaihtajat ja pääsin kirkkaasti läpi ja sain sieltä vakipaikan 3 kk jälkeen.
Mitä ihmettä tuohon pitäisi vastata? En ole saanut minkäänlaista palvelua. Onko se sitten hyvä vai huono asia, en tiedä. Ei se aiempi palvelukaan ole minulle mitään antanut. Olen varmaan sitten yhtä tyytyväinen ja tyytymätön olemattomaan ei-mihinkään, lämmin kiitos siitä, jatkakaa samaan malliin.
Aika hiljasta on ollu yhteydenoton kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelin ja jätin vastaamatta. En voi ottaa kantaa olemattomaan.
Minä vastasin ja annoin täydet pisteet tälle uudistukselle. Osaan nimittäin etsiä työtä sekä hakea työpaikkoja ihan ilman yhdenkään virkailijan kuulustelua. Tuollaiset soitot te-keskuksesta on pelkkää ajanhukkaa ihan kaikille joten tilanne on uudistuksen myötä parantunut.
Miksi väitätte, että pitäisi valittaa siitä ettei palvelua ole saatu? Se ”palvelu” kun olisi jotain orjatyöhön osoitusta. Eli en todellakaan vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä tuohon pitäisi vastata? En ole saanut minkäänlaista palvelua. Onko se sitten hyvä vai huono asia, en tiedä. Ei se aiempi palvelukaan ole minulle mitään antanut. Olen varmaan sitten yhtä tyytyväinen ja tyytymätön olemattomaan ei-mihinkään, lämmin kiitos siitä, jatkakaa samaan malliin.
Sama. En ole saanut ikinä ainuttakaan työpaikkaani työkkärin kautta vaan ainoastaan omalla aktiivisuudellani.
Ja siihen aktiivisuuteen ei vaikuta työkkärin "kuulustelupuhelut" kuin korkeintaan negatiivisesti, koska jostain kumman syystä minkäänlaista tsemppiä ei noissa yhteydenotoissa ole koskaan vaan virkailijan asenne on lähtökohtaisesti syyllistävä.
Omaankin sähköpostiin saapui samanlainen viesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vastasin ja annoin täydet pisteet tälle uudistukselle. Osaan nimittäin etsiä työtä sekä hakea työpaikkoja ihan ilman yhdenkään virkailijan kuulustelua. Tuollaiset soitot te-keskuksesta on pelkkää ajanhukkaa ihan kaikille joten tilanne on uudistuksen myötä parantunut.
Miksi olet kuntakokeilun asiakas jos työllistyt hyvin muutenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet kuntakokeilun asiakas jos työllistyt hyvin muutenkin?
Kuntakokeiluun kuuluvat esim. kaikki alle 30-vuotiaat. Miksi korkeasti koulutettu 29v, jolla hyvä työkokemus, olisi vaikeasti työllistettävä?
Minuun ottivat yhteyttä karenssin merkeissä, koska en mennyt tapaamiseen, johon ei koskaan tullut kirjeitse kutsua.
Posti kulkee.