Onko outoa jos lettuja syödään päivälliseksi?
Niin, kermavaahdon ja hillon kanssa tietysti. Lapsi oli yökylässä kaverillaan ja kertoi miten oli tullut huono olo kun oli nälkä ja ruuaksi oli ollut lettuja eikä siis mitään suolaista.
Kauhistelen tätä vähän vieläkin. Tämä kyseinen perhe on aika lihavaa sorttia ja äiti aina kummastelee suureen ääneen miten on taas voitu lihota :-O
Kommentit (94)
Hyvät naiset rauhoittukaa :D
Mä en todellakaan lasta mistään syyllistänyt tai ääneen ihmetellyt että miten toisessa perheessä syödään, kysyin vain oliko ollut kivaa, mitä teitte, oliko hyvää ruokaa ja tähän lapsi vastasi juurikin näin : ei ollut kun lettuja ja maha tuli kipeeksi. Millasena äitinä mua pidätte?
Voitte mun puolesta syödä vaikka koiranpaskaa päivälliseksi jos siltä tuntuu, kai mä silti saan kyseenalaistaa sen onko se omituista varsinkin jos lapsi voi aterian jälkeen huonosti? Mä vain olen oppinut syömään suolaista ja ravintopitoista ruokaa nälkääni pullamössön sijaan ja tämän opetan myös lapsilleni.
Olisiko reaktio sama jos olisin kertonut päivälliseksi olleen jäätelöä ja grillattuja/friteerattuja banaaneja?
Olisihan sekin hyvää ruokaa, jäätelö nimittäin sisältää maitoa ja banaani haloo terveellistä!! Taidanpa laittaa iltapalaksi tänään sipsejä, hyvin terveellistä kun perunoista tehty :-)
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 09:34"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 09:17"]
Ajattletteko koskaa oikeasti mitä syömänne ruuat sisältävät?
Onkohan aloittaja taitava provoilija? Olettaako, että hänen lapselleen tehdään kaverin luona joku huippu ateria?
Olisiko ap suuttunut jos olisi tarjottu makaroonilaatikkoa? Jos siinä ei käytä täysjyvä makarooneja niin ei se kyllä eroa letuista muuta kuin sen jauhelihan osalta.
[/quote]
Mistä teitä ruokavammaisia oikein sikiää? Kerma-hillo letuilla on aika paljon muutakin eroa makaronilaatikkoon kuin vain jauheliha (jos sitä edes haluaa käyttää, voi käyttää jotain muutakin).
[/quote]
Toki siinä voi käyttää vaikka mitä ja kaltaisesi ruoka hifistelijä vielä enemmän variaatioita. Kyse oli vaan siitä, että olisiko ap paheksunut jos lapsi olisi saanut kylässä makaroonilaatikkoa? Vai olisiko alkanut tenttaamaan lapselta mitä siinä makaroonilaatikossa oli mukana.
Jos lapsi muuten syö monipuolisesti eikä hänellä ole mitään sairautta niin ei se yksi vierailu ole niin vakavaa.
Miten ihmsikunta onkaan säilynyt hengissä vai onkohan alkuihmiset osanneet lautasmallin ja ateriarytmit?
Enemmän olisin huolissani niistä lapsista jotka kuolevat nälkään kuin jostakin hyvin ruokitun koululaisen lettukekkereistä.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 11:03"]
Mä en todellakaan lasta mistään syyllistänyt tai ääneen ihmetellyt että miten toisessa perheessä syödään, kysyin vain oliko ollut kivaa, mitä teitte, oliko hyvää ruokaa ja tähän lapsi vastasi juurikin näin : ei ollut kun lettuja ja maha tuli kipeeksi. Millasena äitinä mua pidätte?
Voitte mun puolesta syödä vaikka koiranpaskaa päivälliseksi jos siltä tuntuu, kai mä silti saan kyseenalaistaa sen onko se omituista varsinkin jos lapsi voi aterian jälkeen huonosti? Mä vain olen oppinut syömään suolaista ja ravintopitoista ruokaa nälkääni pullamössön sijaan ja tämän opetan myös lapsilleni.
Olisiko reaktio sama jos olisin kertonut päivälliseksi olleen jäätelöä ja grillattuja/friteerattuja banaaneja?
Olisihan sekin hyvää ruokaa, jäätelö nimittäin sisältää maitoa ja banaani haloo terveellistä!! Taidanpa laittaa iltapalaksi tänään sipsejä, hyvin terveellistä kun perunoista tehty :-)
Ap
[/quote]
Kyse on siitä, että aika ison numeron teit yhdestä vierailusta. Suolaa lapsi ainakin sai sipseistä tarpeeksi.:D
Vatsa voi tulla kipeäksi myös jännityksestä. Yö vieraassa paikassa voi olla jännittävä kokemus.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 11:03"]
Ap
[/quote]
Kyse on siitä, että aika ison numeron teit yhdestä vierailusta. Suolaa lapsi ainakin sai sipseistä tarpeeksi.:D
[/quote]
Anteeksi mutta miten aloittaja teki ison numeron? Kyllä musta kaikki muut ovat tästä isomman haloon tehneet kuin aloittaja
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 11:49"]
Anteeksi mutta miten aloittaja teki ison numeron? Kyllä musta kaikki muut ovat tästä isomman haloon tehneet kuin aloittaja
[/quote]
Ihan samaa olin juuri sanomassa.
Me tehdään lettuja pari kertaa vuodessa, ja hyvin voisin tehdä niitä (ja vain niitä) päivälliseksi esim. silloin kun lapsella yökyläsäs kaveri. Spesiaaliherkku, ja kaikki lettutaikinat ovat niin isoja että meillä riittäisi lettuja moneksi päiväksi jos niitä söisi vaan jälkkärinä, ennemmin syödään kaikki kerralla kun ovat tuoreena meistä parempia.
Niin ja vaatekoko on mulla S, miehellä M ja lapsikin on melkoinen rimpula, että ei tuo ehkä 4-5 kertaa vuodessa tapahtuva lettupäivällinen ainakaan meitä lihota ja tuskin myöskään muuttaa ruokavalion terveellisyyttä radikaalisti huonommaksi.
Niin ja hillona meillä on aina itsetehty mansikkasose, eli soseutettu tuoreita mansikoita, n. 1-2 rkl sokeria per puoli litraa jo soseutettuja mansikoita. Paljon parempaa kuin sellainen perinteinen keitetty hillo.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 11:58"]
Me tehdään lettuja pari kertaa vuodessa, ja hyvin voisin tehdä niitä (ja vain niitä) päivälliseksi esim. silloin kun lapsella yökyläsäs kaveri. Spesiaaliherkku, ja kaikki lettutaikinat ovat niin isoja että meillä riittäisi lettuja moneksi päiväksi jos niitä söisi vaan jälkkärinä, ennemmin syödään kaikki kerralla kun ovat tuoreena meistä parempia.
Niin ja vaatekoko on mulla S, miehellä M ja lapsikin on melkoinen rimpula, että ei tuo ehkä 4-5 kertaa vuodessa tapahtuva lettupäivällinen ainakaan meitä lihota ja tuskin myöskään muuttaa ruokavalion terveellisyyttä radikaalisti huonommaksi.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 20:50"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 20:20"]
LETTUJA PÄIVÄLLISEKSI????? LET-TU-JA!!! PÄIVÄLLISEKSI?? siis lettuja, lettuja päivälliseksi???????? Oletko tosissasi?? SIIS NE SÖI SIELLÄ LETTUJA PÄIVÄLLISEKSI? KERMAVAAHDON JA HILLON KANSSA?? ISTUI TUOLILLA, JA SÖI LETTUJA PÄIVÄLLISEKSI?? Tää on sairainta, pelottavinta ja oksettavinta mitä olen koskaan, ikinä elämässäni lukenut. Mä oon aidosti pahoillani puolestasi. Hyi, mihin tää maailma on oikeen menossa? Ihmiset on ihan sairaita.. Pelottaa päästä lasta ulkomaailmaan. Voimia, ajattelen sua.
[/quote]
Kyllä huomaa keillä on ongelmia ruuan, syömisen ja varmaan sen seurauksena painonkin kanssa. Ei normaalia, oikein syövää ihmistä ruokakysymykset näin paljon kiihota, mutta nyt täällä ollaan isolla sormella ja suurilla kirjaimilla syyttämässä ap:ta hysteeriseksi ja tiukkapipoiseksi ämmäksi kun kyseenalaistaa kaveriperheen päivällisvalinnan. Otan osaa. Onko jo painonvartijat ym. kokeiltu?
[/quote]
hahhahha ei ole :DD 170/59, hyvin menee enkä oo eläissäni nipottanut ruuoasta. Sulla varmaan on, koska järjetön stressi turhasta paskasta ja erityisesti muiden ihmisten tarjottavien haukkuminen johtaa huonoon oloon ja siitä lihomiseen. Jännästi maailma muuttuu, mun äiti olis läimäyttäny mua jos oisin ruikuttanu tarjottavista ja sanonut että sitä syödään mitä tarjotaan, ja kiitetään päälle. Ja ei, hänelläkään ei ollut minkäännäköisiä paino-ongelmia ;)
Miksi sokerihötön tarjoaminen ilahduttaisi lasta, 76? Aiheuttaako hyvä, oikea ja ravitseva ruoka lapselle trauman?
Entä jos yökyläilevälle lapselle tarjottaisiin aamupalaksi jäätelöä, hilloa, kermavaahtoa ja domino-keksejä ja juotavaksi limsaa tai energiajuomaa? Olisiko hyvä aamupala, kun kerran letut, hillo ja kerma on ok päivällinen?
Ei oo jos sattuu tekemään mieli lettuja. Risotto on muuten tosi hyvää aamupalana, ja kylmää lihaa voi syödä välipalaksi niinku leipää. Mitä haittaa siitä on? Tai voihan se oikeestaan olla outoa, mut mitäs pahaa siinä on? Muumimammakin on outo.
Jos lapsesi kaipasi jotakin suolaista hiukopalaa, miksei hän sitä pyytänyt? Varmaan olisi saanut vaikka makkaravoileivän.
Pohdin tuossa itsekseni, mikä sinut oikeastaan motivoi kirjoittamaan aloituksen. Sekö, että lapsellesi tarjottiin lettuja vai se, että sinun mittapuusi mukaan tuo kyläpaikan perhe on ylipainoista. Kerropa, miksi kallistun tuon jäkimmäisen puoleen! Olitpa yrittänyt taitavasti kätkeä taas yhden läskialoituksen.
Hyvää, äärimmäisen sokeritonta ja muutenkin terveellistä juhannusta, ettei vaan tule huono olo eikä läski tartu
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 10:37"]
Olet erehtynyt. Päivässä on kaksi isoa ruokaa ja ne ovat aamiainen ja lounas. Päivällinen voi olla niinkin pieni kuin yhdistetty iltapala.
[/quote]
Onko nuo laihdutusruokavaliot joillekin noin elämän tapa, etteivät edes muista millainen se oikea ateriarytmi oikein on? Kaikki muotidieetti ja muut laihdutusruokavaliot ovat juuri tuollaisia että painottavat kahta ensimmäistä ateriaa ja kohdistavat sen päivän energian saannin niihin, illalla sitten vain jotain pientä tasapainottavaa vatsan täytettä. Aikuiselle varmaan ihan ok, mutta ei kasvavan lapsen kyllä pitäisi minkään painonpudottajille tarkoitetun aterirytmin mukaan syödä. Siinä yksi esimerkki lapselle tarkoitetusta ateriarytmistä.
http://www.tervekoululainen.fi/elementit/ravinto/arkiruokailu/ateriarytmi