Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut
Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.
Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?
Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista
Kommentit (1462)
noin 10k hintaista koulutusta. Olin messissä kun kuvittelin hänen sanovan firman maksavan kaiken.
Ehhei!
Et muka pitäis edes safka tunnilla pitää silmät auki ja olematta nukkumasta pöydässä.
Ex-esimies heitti ihan vakavissaan, että mun pitäisi loman jälkeen mennä vielä hetkeksi hänen palvelukseensa, koska hän ei ollut varma, ehtiskö hän kesän aikana löytää tilalleni uutta. Onneksi uusi esimieheni sanoi suoraan, että ei käy, uusi sopimus on jo kirjoitettu alkamaan tietystä päivämäärästä ja silloin olen uudella töissä ja piste. Irtisanomisajasta ei ollut kysymys, vaan sisäisestä siirrosta kaupungin sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan mihin tahansa suostu kirjoitti:
Valtion työpaikka.
Olin sanonut itseni irti 3kk varoitusajalla, koska toivoin, että siellä otettaisiin töihin joku uusi, jonka saisin opettaa hyvissä ajoin, koska työtehtäviäni ei kellään muulla ollut.
Tietenkään työnantaja ei korviaan lotkauttanut koko aikana.
Lopetin sitten aikanaan ja olin mennyt kokopäiväiselle firman starttikurssille (1 kokonainen lukukausi, n 4-5 tuntia päivässä) ja puuhailin oman firman kanssa, päivät olivat melko täysiä.
Meni pari päivää niin työpaikalta soitettiin että enkö voisi tulla näyttämään jollekin että miten ne hommat oikein hoituu. Siis omalla ajallani ja palkatta, juuri kun mulla oli kädet täynnä ja työnantaja olisi ihan hyvin voinut palkata jonkun jo kuukausia aiemmin.
.
En mennyt, koska en olisi ehtinyt moisia ilmaishommia heille tarjota. Enkä olisi mennyt, vaikka olisin ehtinytkin, koska en olisi halunnut. Irtisanoutumiselleni oli nääs hyviä syitä.
Olivat siellä ihan äimänä että miten se nyt sillailla kun se aina ennen teki vaikka mitä. Kiukkuisia olivat, ihan kuin olisin tehnyt jotain eriskummallista.
Töissä oli yt neuvottelut. Suomen konttori laitettiin alas ja työt siirrettiin Puolaan.
Olen aina tykännyt Puolasta. Puhun alkeet, pärjään turistina. Meille kerrottiin asiasta maaliskuussa ja pääsiäinen oli huhtikuussa. Esimieheni ehdotti menen lomallani käymään uudella toimistolla ja käytän matkani heidän opettamiseen.Puolahan on katolilainen maa. Kerroin ei he ole töissä , kun on pääsiäinen.
Pääsiäisen jälkeen pomo tuli kysymään mitä konttorilla oli tapahtunut .
Kuvitteli otan yhteyttä ja pyydän heitä pääsiäisenä töihin. Kysyin kumpi meistä on esimies .
Aloin heti etsimään töitä ja teinkin työsopimuksen syksystä. Työt loppuivat toukokuun vika päivä, lapset koulussa. Ajattelin olla kesän työttömänä.
Pomo ehdotti menen Puolaan opettamaan kesäkuussa. Muuten kiva, mutta työsopimus loppuu toukokuussa. Yritin kysellä miten maksetaan päivärahat jne, kun firman kortti myös loppuu toukokuussa.
Olisin voinut lomalla mennä.
Suomessa oli ollut 3 konttoria ja 2 oli suljettu aikaisemmin. Kaikki niiden paperit oli toimitettu pääkonttoriin.
Alettiin hyvissä ajoin tuhoamaan papereita, yritettiin tarjota käytettyjä toimistohuonekaluja jne. Tilat piti olla tyhjät ja paperit tuhota. Tässäkin pomo keksi 1 tekee nämä ja lopuille lopetetaan palkanmaksu.
Melkein unohdin, pomo ehdotti pari puolalaista tulee Suomeen , mä olisin tuonut neukkariin pari patjaa ja he olisivat nukkuneet siellä.
Ja olisin opettanut heitä. Tunsin muutaman heistä ja laitoin sähköpostia aiheesta. Saivat kutsun ja osasivat kysyä missä majoittuvatNo kylläpä on harvinaisen sekavasti kirjoitettu tarina.
Pahoittelen, en ole Suomessa, enkä Puolassa. Uni painoi silmiin.
Eiköhän joku sai selvää jutusta.
Vieläkin ystäväpiirissä nauretaan tätä laitetaan vieraat nukkumaan ilmapatjoissa neukkarin lattialle
Miksi puhut näin? "nauretaan tätä laitetaan"?
Kiinnostaako ylityöt? Ei.
Kehityskeskustelussa:"Muuten menee ihan hyvin, mutta et tee ylitöitä".
En, oliko muuta.
Oli suunnitellut 9 päivän työvuoron leikkauksen jälkeisen sairasloman päätteeksi. Kerroin ettei käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Människor och kultur kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi firman omistajista pokkana ehdotti työaikapankkia, jossa ylityöt pidettäisiin tunti tunnista vapaana. Ihmetteli kun ketään ei kiinnostanut.
Ikävä kyllä tämä on vakiintunut käytäntö eräässä menestyneessä pörssiyhtiössä jonka pääkonttori sijaitsee Pirkanmaalla. Eikä kukaan valita. Välillä joku irtisanoutuu kun näitä plussatunteja on kertynyt yli 100h.
No, palkan maksavat ajallaan joten kai tässä on onnellinen oltava.
Ei se työaikapankki minusta ole huono, jos käytetään oikein. Meillä saa olla plussaa max. 35 tuntia ja miinusta 20 tuntia. Olin koko pääsiäisviikon poissa viime syksynä kertyneillä plussasaldoillani. Monet meillä olivat poissa helatorstain jälkeisen perjantain plussillaan.
Tuo ei ole työaikapankki, vaan ihan työaikalain sallimaa liukumaa. Noi pieniä saldomääriä ei työaikapankeissa käytetä.
Noi on enemmän niitä istumasaldoja - eli istutaan töissä yli 8 tunnin ja kertyy saldoa.
Ne pitäisi pitää samalla lailla - työpäivien aikana tehden lyhyempää päivää.
Meillä oli työaikapankki, johonka meni aikaurakasta 8 tuntia ylittävä osa tai vaikka viikonlopusta lauantait. Kesällä oli kiva pitää, mutta se ei oikein työnantajalle käynyt kuin hammastakiristäen. Kerätä sai vaikka kuinka, kuha ei pidä. No, keräsin 67 tuntia, pidin viikon ja pyysin loput saldoon. Sen jälkeen en ole tehnyt pankkiin, vaan saldoilla lyhentänyt normityöpäivää - kuka voittaa, ei ainakaan työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana olin töissä eräässä isossa kuntosaliketjussa. Kun keskus suljettiin klo 22 niin meidän työaika päättyi klo 2215, mikä tarkoitti sitä, että 15 min piti ehtiä sulkemaan sali, kiertämään kaikki paikat ettei ketään ollut enää sisällä, laskea kassa ja ottaa raportit. Ikinä sitä ei ehtinyt tehdä 15 minuutissa, kaikki ylimenevä oli ilmaista työtä ketjulle. Samaisessa yrityksessä kirjattiin myös työajan seurantaa, 15 min tarkkuudella. Ihan kauheaa ajatella koko paikkaa näin jälkikäteen.
Tavallista mm. pienemmissä marketeissa, iltavuorolainen on yksin, kauppan ovet ovat auki 21:00 saakka, mutta työaika loppuu 21:15.
Harvoin ennen klo 22 saa hommat tehtyä.
Pikkupaskafirmassa: "kato noita vielä kotona"
empä taida kattoo, kun ei siitä makseta, ja muutenkin niin pieni palkka.
Jos vietetään työkavereiden kesken iltaa vapaa-ajalla, siitä pitää ilmoittaa työpaikan ilmoitustaululla. Tästä alle 5 vuotta aikaa.
HUSissa ; työvaatteeni jäivät pieniksi lihomisen takia ja menin pyytämään että ostaisin uudet. Pomo sanoi ; ei kuule onnistu, työnantajan rooli ei ole ostaa jatkuvasti vaatteita jos ihmisen elämän hallinta ei toimi. Sanoi minulle että laihduta! Voitteko kuvitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin nuori (18-v.) ja elämäni ensimmäisessä työpaikassa siivousfirmassa. Muutama viikko aloittamiseni jälkeen sairastuin ennen iltavuoron alkua niin, että olin pyörtyä kun kävelin, heikotti ja kuvotti ja kuume nousi. Ilmoitin töihin ja pomo oli puhelimessa ärtynyt (ihan kuin sairastuminen olisi ollut omaa syytäni), koska tiesi ettei saa sijaista niin lyhyellä varoitusajalla ja joutuu itse menemään tekemään illan siivouskohteet (eli ryyppyilta kavereiden kanssa ei onnistuisi).
Menin kotiin potemaan pahaa oloani ja puolen tunnin kuluttua pomo soitti ja leperteli: Jos sä nyt sit kuitenkin menisit tekemään sen vuoron? Kato ku mulla on kaikenlaista muuta tässä [lol] enkä saa ketään sijaista. Mene nyt, kiltti. Mä vien sut Heselle joku päivä. Jooooooko? Koska olin nuori, miellyttämishaluinen ja oikeuksistani tietämätön ääliö, suostuin lopulta. Hoipperoiden, hikoillen ja silmissä välillä hämärtyen sain jotenkin rämmittyä ne siivouskohteet läpi.
Kuka idiootti pakottaa työntekijän sairaana töihin, vieläpä noin raskaaseen ja likaiseen työhön?! Tavallaan oma mokani kun suostuin, mutta silti. Pomo sai ryyppyiltansa ja minä makasin monta päivää henkitoreissani ja pää kivusta jyskyttäen sängynpohjalla. Kaiken päälle se lupaus Heselle viemisestä ei koskaan toteutunut. Kiitti vaan. Toivottavasti sillä oli edes ryyppyillan jälkeen aivan karmea krapula.
Siivousfirmojen tapa riistää työntekijää ja painostaa sairaana töihin.
Itselläni oli kerran kamala migreeni, päätä jyskytti, oksetti ja hyvä kun pystyin edes kävelemään. Soitin esimiehelle, joka voivotteli, että ei jaksaisi itse lähteä siivoamaan kun juuri oli herännyt päikkäreiltä ja pitäisi ajaa 10 kilometriä. Itsehän jouduin menemään töihin pyörällä.
Menin sitten kipeänä töihin, koska olin nuori ja kiltti.
Työkavereita soiteltiin monesti töihin sairaslomalta ja syyllistettiin jos yritti kieltäytyä.
Olisit antanut pomon vaan itse mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies oli mukana perustamassa yritystä, josta sitten omisti osan. Firman tj ehdotti miehelleni, että me tekisimme avioehdon sen takia.
Pienyrityksessä yrityksen näkökulmasta ihan hyvä ehdotus. Jos on pari osakasta ja toinen eroaa, niin ruma avioero voi viedä yrityksen huonoon kuntoon. Osuus yrityksestä on omaisuutta siinä kuin sohva. Siinä on kuitenkin ihmisten työpaikat kyseessä, joten vastuullisuutta se tj osoitti.
Ja hei - voihan sen osuuden yrityksestä rajata pois, mutta vastaavasti puolisolle sitten tasinkoa muualta. Ei se avioehto sitä tarkoita, että omaisuuden jako ei menisi 50/50, jos teillä jotain muutakin omaisuutta on.
Meillä on sama. Minut otettiin ulos avioehdolla, koska tiedettiin asiasta voi tulla ongelmia, jos eritaan.
Firma makdoi minulle juristin. Minulle annettiin omakotitalo ja mökki.
Mökki on myyty, omakotitalo vaihdettu kerrostaloon. Minun nimi on ainoana omistajana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija333 kirjoitti:
Tulisitko lauantaina ylitöihin
Samaa on tehty paikassa, jossa työntekijät ovat kuukauden tai parin ajan vuodesta ylityömääräyksellä ja töitä suunnitelleet katsovat sivusta. Saavat kai itsekin tehdä ylitöitä tuolloin, mutta eri töissä. Lomapäivien pitäminen kiireisen ajan jälkeen on suunnitelmana, ei aikataulujen muuttaminen.
Meillä on esim maaliskuusta juhannukseen todella kiirettä, samoin syys-marras.
Joulu- ja tammikuu talvella hiljaista, heinäkuu ihan huopatehdastyyliä.
Olen vuosia tehnyt keväisin ylitöitä ja kerännyt saldoa.
Joulu- ja tammikuussa pidän 3 vkon loman.
Tänä vuonna olen lomalla myös heinäkuusta koulun alkamiseen, joulun aikaan 3 vkoa ja olin hiihtoloman.
Kaikki voittaa. Ylitöiden tekeminen on vapaaehtoista ja osa näistä, jotka ei tee, joutuu olemaan jouluna. Joutisi olemaan muutenkin, kun ei oo lomaa
90-luvulla, ollessani vielä nuori ja nätti (nyt olen enää nätti, eh heh) pomoni (ja konsernin omistajan bestis) ehdotti aivan pokkana, että ottaisin häneltä työpaikan vessassa s..ihin. Äijä oli limainen 45 v ukko joka oli juuri jättänyt vaimonsa, koska oli pamauttanut paksuksi tytäryhtiön nuoren työntekijän ja oli vasta mennyt sen kanssa kihloihin.
Kieltäydyttyäni tästä kyseenalaisesta kunniasta, äijä korotti panoksia: "Saat 50 mk laaki" 😂 Ei h e r r a j u m a l a. Hän myös kopeloi minua ja kun kielsin, hän ehdotti että saan oman huoneen jos sallin sen (ja tietysti mietti varmaan, että sinne olisi sitten helpompi tulla kopeloimaan). Oma huone olisi ollut iso juttu, meillä oli paljon uutta avokonttoritilaa silloin.
Lopetin työt siellä, moni ihmetteli miksi lähdin, vaikkei uutta työtä ollut vielä tiedossa. Säälitti hänen tuleva vaimonsa.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana olin töissä eräässä isossa kuntosaliketjussa. Kun keskus suljettiin klo 22 niin meidän työaika päättyi klo 2215, mikä tarkoitti sitä, että 15 min piti ehtiä sulkemaan sali, kiertämään kaikki paikat ettei ketään ollut enää sisällä, laskea kassa ja ottaa raportit. Ikinä sitä ei ehtinyt tehdä 15 minuutissa, kaikki ylimenevä oli ilmaista työtä ketjulle. Samaisessa yrityksessä kirjattiin myös työajan seurantaa, 15 min tarkkuudella. Ihan kauheaa ajatella koko paikkaa näin jälkikäteen.
Tavallista mm. pienemmissä marketeissa, iltavuorolainen on yksin, kauppan ovet ovat auki 21:00 saakka, mutta työaika loppuu 21:15.
Harvoin ennen klo 22 saa hommat tehtyä.
Viime kesänä olin pienessä k kaupassa töissä vst työajalla.
Kysyin miten paökanmaksu , jos ei kerkeä. Pitää keretä. Ovet kiinni 20.59, samalla, kun ihmisiä poistui, tuli uusia tilalle. Vikat lähti ulos 21.20. Jätin kaikki tekemättä.
Seuraavana päivänä juteltiin kauppiaan kanssa ja kerroin työvelvollisuus palkatta on laiton.
Sain muutaman työntekijä. liityymän liitton
Lopetin työt
Että firman kulttuuriin kuuluu palkattomat ylityöt.
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla, ollessani vielä nuori ja nätti (nyt olen enää nätti, eh heh) pomoni (ja konsernin omistajan bestis) ehdotti aivan pokkana, että ottaisin häneltä työpaikan vessassa s..ihin. Äijä oli limainen 45 v ukko joka oli juuri jättänyt vaimonsa, koska oli pamauttanut paksuksi tytäryhtiön nuoren työntekijän ja oli vasta mennyt sen kanssa kihloihin.
Kieltäydyttyäni tästä kyseenalaisesta kunniasta, äijä korotti panoksia: "Saat 50 mk laaki" 😂 Ei h e r r a j u m a l a. Hän myös kopeloi minua ja kun kielsin, hän ehdotti että saan oman huoneen jos sallin sen (ja tietysti mietti varmaan, että sinne olisi sitten helpompi tulla kopeloimaan). Oma huone olisi ollut iso juttu, meillä oli paljon uutta avokonttoritilaa silloin.
Lopetin työt siellä, moni ihmetteli miksi lähdin, vaikkei uutta työtä ollut vielä tiedossa. Säälitti hänen tuleva vaimonsa.
Milkainen on limainen ukko ja millainen on hänen naispuolinen vastineensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milkainen on limainen ukko ja millainen on hänen naispuolinen vastineensa?
Siis millainen ei milkainen?
Siivousfirmojen tapa riistää työntekijää ja painostaa sairaana töihin.
Itselläni oli kerran kamala migreeni, päätä jyskytti, oksetti ja hyvä kun pystyin edes kävelemään. Soitin esimiehelle, joka voivotteli, että ei jaksaisi itse lähteä siivoamaan kun juuri oli herännyt päikkäreiltä ja pitäisi ajaa 10 kilometriä. Itsehän jouduin menemään töihin pyörällä.
Menin sitten kipeänä töihin, koska olin nuori ja kiltti.
Työkavereita soiteltiin monesti töihin sairaslomalta ja syyllistettiin jos yritti kieltäytyä.