Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut
Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.
Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?
Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista
Kommentit (1462)
IT-alan työssä oli iltaisin ja viikonloppuisin tehtäviä päivityksiä, joita ei siis ollut mahdollista tehdä työaikana. Näistä ei maksettu mitään lisiä vaan saimme tunti-tunnista. Eli vietät lauantai-iltasi töitä tehden ja et saa edes lakisääteistä, saati tessin mukaista ilta-, yö- tai viikonloppulisää. Palkkatasokin oli hyvinkin alan keskitasoa alempi joten kompensaatiota ei tullut sieltäkään. Päivitykset olivat vielä melko stressaavia ja saattoivat venyä pitkälle aamuyöhön. Usein lauantaipäivä meni stressatessa ja sunnuntaipäivä nukkuessa kun oli yön tehtyt töitä. Ja toki maanantaiaamuna normaalisti toimistolle.
Kävimme keskustelun lopulta toimitusjohtajankin kanssa, joka sanoi suoraan että näin on aina toimittu ja näin halutaan jatkossakin toimia. Mitäs siinä sitten voi, en halunnut liittoakaan vetää mukaan koska olisin todennäköisesti kärsinyt siitä vain itse. Kirjasin välillä tunteja yläkanttiin ja otin osaa lakisääteisistä lisistä sitä kautta. Lopulta vaihdoin työpaikkaa ja tuplasin palkkani.
Jatkoa vielä edelliseen, koska asiakkaille tehtiin aina erillinen tarjous jokaisesta päivityksestä, ehdotin että laskutetaan asiakkaalta lisien osuus tai vaihtoehtoisesti annetaan mahdollisuus vähän edullisempaan hintaan jos asiakas suostuu että palvelut laitetaan kiinni työaikana ja tehdään päivityset silloin.
Tätä ei haluttu edes esittää asiakkaalle. Lisien osuus olisi ollut joitain kymppejä tai satasia ja projektit olivat tuhansien eurojen hintaisia.
Joskus nuorena siivosin yhdessä ruotsalaisessa sairaalassa ja vielä lisäksi oli tarkoitus alkaa käydä 1krt/viikko erään kirurgin kotona että saisi vähän siitäkin tienestiä.
Lopetin kuitenkin jo toisella kerralla kun se alkoi vaatia passiani itselleen säilytykseen. Kun heillä oli niin hienoa ja taidetta ym. niin luuli vissiin että totta kai yritän varastaa jotain. Oli todella kaameita tauluja ym kamoja joista en ymmärtänyt mitään enkä ole koskaan varastanut keltään mitään missään tapauksessa, joten loukkaannuin vähän moisesta pyynnöstä.
Se loppui sitten siihen.
Vierailija kirjoitti:
IT-alan työssä oli iltaisin ja viikonloppuisin tehtäviä päivityksiä, joita ei siis ollut mahdollista tehdä työaikana. Näistä ei maksettu mitään lisiä vaan saimme tunti-tunnista. Eli vietät lauantai-iltasi töitä tehden ja et saa edes lakisääteistä, saati tessin mukaista ilta-, yö- tai viikonloppulisää. Palkkatasokin oli hyvinkin alan keskitasoa alempi joten kompensaatiota ei tullut sieltäkään. Päivitykset olivat vielä melko stressaavia ja saattoivat venyä pitkälle aamuyöhön. Usein lauantaipäivä meni stressatessa ja sunnuntaipäivä nukkuessa kun oli yön tehtyt töitä. Ja toki maanantaiaamuna normaalisti toimistolle.
Kävimme keskustelun lopulta toimitusjohtajankin kanssa, joka sanoi suoraan että näin on aina toimittu ja näin halutaan jatkossakin toimia. Mitäs siinä sitten voi, en halunnut liittoakaan vetää mukaan koska olisin todennäköisesti kärsinyt siitä vain itse. Kirjasin välillä tunteja yläkanttiin ja otin osaa lakisääteisistä lisistä sitä kautta. Lopulta vaihdoin työpaikkaa ja tuplasin palkkani.
Nousi ilmeisesti traumat pintaan muistellessa kun tulee vain lisää asioita mieleen :D
Samaisessa työpaikassa olin ainoa tekninen ihminen jolla oli usein asiakaspalvereita. Meillä oli hiljainen avokonttori jossa ei ollut toivottavaa käydä puheluita tai palavereja, vaan niitä varten oli erilliset neukkarit. Työkoneemme olivat pöytäkoneita joten en saanut konetta ja siinä olevia materiaaleja ym mukaan neukkariin mikä hankaloitti paljon varsinkin erilaisten virhetilanteiden selvittelyä.
Pyysin että saisin työkoneekseni kannettavan kuten myyjillä ja asiakasvastaavilla oli juurikin näitä palavereja ja matkustusta varten, mutta tähän ei suostuttu. Meillä oli lupa pitää 1-2 etäpäivää kuukaudessa. Ehdotin että pitäisin etäpäiviä päivinä kun on asiakaspalavereita, jotta voisin pitää palaverit omalta koneelta josta sain etäyhteyden työkoneelleni. En ollut vaatimassa mitään korvausta omien työvälineiden käytöstä tai muutakaan, ainoastaan luvan pitää kuukaudessa muutaman etäpäivän enemmän. Tähänkään ei suostuttu, koska olisi ollut epäreilua muita kohtaan antaa yhdelle erivapauksia etätyökäytäntöjen suhteen. Vaikka halusin vain pystyä tekemään työni kunnolla!
Kylläpä nolotti olla palavereissa selittäen että valitettavasti en voi auttaa koska minulla ei ole nyt pääsyä asiakkaan järjestelmään eikä dokumentaatioihin ynnä muuhun. Ja niin hävetti pomoanikin joka oli mukana palavereissa, mutta edes hän ei saanut johtoa suostumaan muunlaisiin järjestelyihin.
Ja tämä IT-alalla ihan joitakin vuosia sitten.
Hallitus antaa etätyösuosituksia, ei määräyksiä. Työnantajalla on täysi oikeus kieltää etätyöt vaikka kokonaan. Ja mitä ihmeen organisoimista työmatkoissa on työnantajan näkökulmasta?
En suoraan sanottuna ihmettele työnantajaanne yhtään. Teillä työntekjöillä tuntuu olevan asiat niin hukassa, että lähityö lienee perusteltua…
Tuntipalkkaisten työntekijöiden oletetaan suorittavan saman verran työtä taukoineen samassa ajassa kuin urakkapalkkaiset tekevät ilman taukoja päivän aikana. Kuljetus Majakka...
Että lisätään tehtäviä ja vastuuta ja samalla pienennetään palkkaa.
Työnantaja aikoi muuttaa työsuhteen yrittäjyydeksi ja maksaa ”yrittäjä”työntekijälle palkkiona saman verran kuin aiemmin palkkana, mutta työnantaja ei maksaisi työnantajan sivukuluja, vaan ”yrittäjä”työntekijän pitäisi maksaa ne. Yrittäjyys ei soveltunut työn luonteeseen ja työnantaja olisi ollut ainoa asiakas.
Että kouluttaisin uuden työntekijän tehtäviini/tehtäviinsä puolella siitä palkasta, mitä Tulokas sai. Hänen piti olla assistenttini. Kaksi ja puoli vuotta pitelin tätä kädestä, kunnes hänestä tuli esimieheni. Pyysin palkankorotusta, sanoi, että ei tipu. Menin entiselle pomolleni (hänen pomolle) ja tämä totesi, että kun tämä Tulokas on nyt saanut ylennyksen, niin ei ole varaa muiden korotuksiin. Lähdin ovet paukkuen. Ja ai niin, arvaatteko ketkä mökkeilevät keskenään viikonloppuisin ja matkustelevat Teneriffalla? Aivan oikein, Tulokas ja pomo!
Jouduin pakkolomalle aikanaan ilman lomautuksen päättymispäivää. Ajattelin odotella oliko siihen aikaan 200 päivää ja irtisanoutua itse niin saisin irtisanomiskorvauksen, joka oli 6kk palkkaa vastaava summa. Kun vaadittu aika alkoi lähestyä loppua alkoi yllättäen töitä löytymään...kuulema ainakin viikoksi. En tietenkään moiseen suostunut koska idea heillä oli vain välttää irtisamiskorvauksen maksaminen ilman aikomustakaan "oikeista" töistä. Sain sitten lopputilin ja aloin etsiä muita töitä. En kerennyt niitä kauaa etsiä kun soittivat firmasta josta olin juuri saanut potkut että saivat ison tilauksen ja pitäisi palata töihin kun heillä on takaisinottovelvollisuus. Mikäs siinä...hommat jatkui samoilla ehdoilla mutta ylimääräinen puolen vuoden liksa taskussa. Tämä kyllä naurattaa vieläkin.
- Ehdotteli ylitöistä vapaata tunti tunnista ( ei minulle, vaan yhdelle duunarille )
- Ei maksanut minulle jouluaikana tehdyistä ylitöistä mitään. Ei kuulemma alalla kuulu toimihenkilöille maksaa mitään ylitöistä. Putkimiehille maksettiin kyllä.
- Ehdotteli, että laittaa yhden putkimiehen pakkolomalle ja määrää hänet pakkolomalla hitsauskurssille. Ei ollut pelkkä ehdotus. Teki kanssa.
- Joulun alla haukkui kaikki, että mihinkään tulospalkkioihin ei ole aihetta. Oli kuitenkin maksanut itselleen toimipaikalle tarkoitetut 24 000 markkaa. Sihteeri huomasi hieman myöhemmin järjestelmästä.
- Minun pitää kuulemma tulla puoli tuntia ennen duunareita töihin ja jäädä hänen kanssaan vielä neljän jälkeen jaarittelemaan milloin mistäkin työasiasta - tietysti ilman mitään eri korvauksia.
- Naapuritoimistossa toimihenkilölle maksettiin ateriakorvauksista lähtien kaikenlaista ja minulle ei ollut mitään perustetta maksaa samoja etuja.
Tässä näin alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt tiedä mikä on pahin, kun näitä tulee ihan koko ajan. Päätteli esim. että jos pitää lomarahat vapaana, niin niistä vähennetään lauantait. Nyt ei enää lomarahoja saakaan ottaa vapaana, kun niistä tuli niin iso riita.
Niistä "vähennetäänkin" lauantai ellet kikkaile niitä lyhyempiin jaksoihin.
Niistä ei pitäisi vähentää lauantaita, koska niissä työntekijä tavallaan ostaa itselleen vapaata rahaa vastaan. Kovin tarkkaan näitä ei kai yleensä ole määritelty, työehtosopimuksissa on näistä yleensä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin masentunut ja pääsin kuntouttavaan työtoimintaan, siivoamaan erästä koulua. Viikko meni hyvin, sitten yhtenä aamuna minut vaan passitettiin keittiöön kun keittäjä oli sairastunut! Ei koulutusta, ei hygieniapassia . Poltin käteni ja sain paniikkikohtauksen, rehtori tuli huutamaan minulle kun ruokailu oli mennyt v""ksi. Lähdin enkä enää mennyt takaisin.
Yleensä rehtori ei sekaannu keittiön asioihin, ei ole keittiöväen esimies.
Nyt kun olet noin nokkela niin kerropas kuinka usein joku satunnainen kuntouttavan työtoiminnan duunari laitetaan keittämään...
- Olisi pitänyt vapaaehtoisesti allekirjoittaa huonompi työsopimus vaikka työ ei muutu miksikään
- Sunnuntaina pitkää päivää ja korvaus normaalipalkan mukaan
On ollut paikkoja missä on yritetty laistaa lakisääteisistä korvauksista. Mutta olen ne saanut kun olen sanonut että mielelläni hankin teille ilmaista mainosta eri medioiden protesti listoilta. Olen myös saatavieni vakuudeksi myös hakenyt yrityksen konkurssiin. Aina olen saanut mikä on minulle kuulunut. Kun pelataan niin pelataan kunnolla. Protesti listalle kun joutuu vaikeutuu yhtiön toiminta huomattavasti. Kiusaa on se pienikin kiusa.
Yrityskaupan yhteydessä "vanhoina työntekijöinä" uuden omistajan alaisuuteen olisi pitänyt allekirjoittaa huonompi työsopimus saman päivän aikana. Vaihtoehtona, että seuraavana päivänä ei ole työpaikkaa jos ei allekirjoita. Liiton lakimiehen avulla sain oman sopimuksen sitten vastaamaan edellistä työsopimusta eikä tarvinnut samana päivänä allekirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista järkyttävintä oli kun työnantaja pyysi maksamaan omalla pankki tai luottokortilla n. 500e työpaikankuluja matkahuollossa koska firmalla ei ollut luottokorttia :D olisi kuulemma seuraavassa palkassa saanut takaisin kunhan vaan ilmoittaa itse kirjanpitäjälle. Joo tein osa-aika työtä eikä mun tilillä edes ollut noin paljon rahaa. Työnantaja suuttui kun kieltäydyin.
Kaikissa työpaikoissani ollaan oltu äärimmäisen nihkeitä myöntämään firman luottokortteja rivityöntekijöille, vaikka näiden työnkuva vaatisi sitä. Omaan työnkuvaani yhdessä paikassa kuului matkustaminen, mutten silti saanut firman korttia, vaan kulut piti maksaa omalla luottokortilla. Toki ne sai matkalaskulla takaisin, mutta kyllä silti ketutti maksaa luottokorttilasku omalta tililtä, kun matkalaskukorvaukset tulivat viikkojen viiveellä.
Nykyisessä paikassa olen johdonmukaisesti kieltäytynyt tekemästä työnantajan hankintoja omalla kortillani. Kyllähän se on aiheuttanut nihkeyttä, sillä hankinnat keskittyvät niille harvoille, joilla kortti on. Eipä ole minun ongelmani.
Firman muutto viikonloppuna talkootyönä😁😭😭 siis ilman palkkaa.... Ei oo pakko jatkaa.... En jatkanut
Ei sinulla ole työnantajaa.