Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut

Vierailija
23.06.2021 |

Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.

Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?

Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista

Kommentit (1462)

Vierailija
581/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisit tulla töihin 15 min ennen vuoron alkua että ehdit avata talon ja hoitaa aamun järjestelyt ennen kun asiakkaat tulee.

En suostunut.

Minulle sopisi silloin myös lähteä 15 min. aikaisemmin.

Aika halvalla vapaa-aikasi myisit. Itse ottaisin ylityömääräyksen ja sen myötä ylityökorvukset ja lähtötunnin korvauksen.. Korvauksetta tai tunti tunnista -korvauksella ei tuohon ole järkevää ryhtyä. Vaihtoehtoisesti voisi esihenkilö tulla itse avaamaan ovet ja tekemään aamun järjestelyt.

Vierailija
582/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan varmaan oltu samassa paikassa töissä. Tai no, ei ilmeisesti kovin tavatonta toimintaa alalla muutenkaan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansainvälinen IT-konsulttitalo. Työaikajärjestelmään piti laittaa se 7.5h joka päivä, jollei ollut sovittuja ylitöitä. Jos joku pv itse halusi tehdä 9h ja toisena 6h, se oli ok, kunhan piti näistä kirjaa itse.  Sovitut ylityöt merkittiin järjestelmään, ja ne maksettiin mukisematta, ei näissä sillai mitään valittamista. Projektissa oli kiire, ja mulle oli kertynyt reilun viikon edestä tunteja plussalle. Ylitöistä ei mitään puhetta. Projekti oli sit lopuillaan, ja projektipäälikkö (ei suomalainen) sanoi pokkana että jospa nyt vaan "take one for the team" ja unohtaisin ne plussat. Tiimin intialaisvahvistus oli töissä 10-11h päivässä eikä hän ylitöiden perään kysellyt ja hän oli se kaikkien esikuva. Sanoin tästä asiakkuuden päälikölle (suomalainen) ja siellä reaktio onneksi oli että anteeksi mitä, tottakai saat plussatunnit pitää vapaina ja jos on pyydetty tekemään pidempää päivää, silloin kuuluu maksaa ylityökorvaukset niistä tunneista. 

Ollaan varmaan oltu samassa paikassa töissä. Tai no, ei ilmeisesti kovin tavatonta toimintaa alalla muutenkaan..

Vierailija
584/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kuulemma liian tarkka työssäni. Aikaa kului liikaa. Ihmettelen vaan, miten se sitten säästäisi aikaa kun olisi silleen epätarkka vaikkapa juuri kirjanpitoon menevien tositteiden kanssa. Koska kirjanpito lähettäisi virheelliset bumerangina takaisin. Tämä siis ennen kuin laskut käsiteltiin tietokoneella.

Tilitoimistosta mullakin erikoinen kokemus. Olin ihan aloittelija alalla ja pääsin perheyritykseen kokeilemaan hommaa (kaupallisen alan koulutus kylläkin). Aika nopeasti sain huomata, että vain toiselta omistajalta kannattaa kysyä. Siis siltä, joka tarkasti mun työn jäljen. Koska se toinen neuvoi tekemään juuri päinvastoin :D. Heillä oli kummallakin omat asiakkaansa ja omat tapansa tehdä töitä, juuri päinvastaiset (esim. kuittien mapituksessa). 

Siellä oli aika kova vaihtuvuus. En jäänyt alalle.

Vierailija
585/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kokemus rakennusalalta. Vuosia jatkunut, toistaiseksi voimassaoleva ja kokoaikainen työsuhde (ei tietenkään kirjallista työsopimusta). Yhtäkkiä alkoi tilauskanta huveta ja kun aiemmin maksettiin täysistä työtunneista, kun töitä riitti, niin nyt maksettiin tehdyistä työtunneista, mutta töitä oli 1,5-4h päivä. Eli työntekijällä maksatettiin yrittäjän riski. Siellä oli muutenkin palkanmaksussa häikkää, tuli jos tuli. Joten kun työt väheni (ilman lomautuslappua, tietenkin), niin vaadittiin lomautus kirjallisena. Haettiin lappu ja irtisanouduttiin samantien. Tämä siis työkaverin kanssa. Meillä oli uudet paikat tiedossa, kun tällä alalla hyvä maine kiirii edeltä.

Ko. paikka keikkuu konkurssin partaalla. Eipä yllätä. Nykyisen työnantajan liikevoitto on kolminkertaistunut sinä aikana, kun on oltu sen leivissä.

Vierailija
586/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ehdotti minulle alkeiskurssia softaan, jota olin opettanut yliopistossa. 

Mitä "softaa" opetetaan yliopistossa?

Softa tarkoittaa softwarea eli tietokoneohjelmaa, tai ohjelmistoa.

Et vastannut kysymykseen. Mitä tietokoneohjelmaa opetetaan yliopistossa?

Et osaa mielikuvitusta käyttää? Meillä ainakin on joillain kursseilla opetettu mm. Excelin, SAS:n ja peräti Wordin käyttöä. Tietenkään kurssin nimi ei ole ollut mikään "excel-kurssi" (paitsi ehkä opiskelijoiden puheessa), mutta osana kurssia kuitenkin on ollut näiden softien opetusta.

Jotain tällaista epäilinkin. Viimeinenkin kunnioituksen ripe yliopistokoulutukseen on vaarassa haihtua.

Vierailija
587/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ehdotti minulle alkeiskurssia softaan, jota olin opettanut yliopistossa. 

Yliopistoissa opetetaan useita erilaisia aloja (on eri tiedekunnat ja niissä vielä omat laitokensa). Suurimmilla osalla aloista on omat alaan liittyvät ohjelmistot, joiden opiskelu liittyy olennaisena osana yliopisto-opintoihin. Erilaisia yliopistoissa opetettavia tietokoneohjelmia on siis todennäköisesti satoja. 

Eli ajattelun ja kehitystyön sijaan siellä opetetaan käyttämään erilaisia softia.

Vierailija
588/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo soitti terveysasemalle, että ei saa antaa sairaslomaa (kuumetta oli 39 ja räkä valui; eikö se mene buranalla ohi ihmetteli hän) ... elintarvikeala vielä

Vierailija
589/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivystyskorvaus 200 euroa viikossa siitä, että olisi puhelimen päässä selvinpäin 24/7 juhanuksena, pääsiäisenä, jne.

Asiantuntija alalla, jossa kk palkkaus päälle 3000/kk. Kiertävä päivystys 1 viikko 5 työntekijän kesken.

Se onkin vaativaa, jos pitää olla pääsiäisenä selvinpäin😂. Kyllä mulle olis 200 egee ylimääräistä palkkaa kelvannut. Sillä rahalla voi sitten kännäillä seuraavat neljä viikkoa, kun ei itse ole päivystäjänä.

Päivitystys on varallaoloa ja siitä maksetaan 30-50% palkasta. Korvaus on yleensä 1200-1500€ /viikko. Aika halvalta kuulostaa tuo 200€. Tiedän yhden työpaikan jossa maksetaan kiinteä 1500€ /viikko varallaolosta. Jos on 30-50% palkasta niin silloin arkipyhiltä saa enemmän verrattuna kiinteään korvaukseen.

Missä firmassa? Voisin vaihtaa ja tehdä pelkkää päivystystä yli 6k€ kuukausipalkalla.

Vierailija
590/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Petetty kirjoitti:

Työn tekemisestä sovittaessa kaikki ehdotukseni kävi uudelle työnantajalle. Irtisanoin itseni ja vaihdoin uuteen työpaikkaan. Pian selvisi, että kaikki lupaukset rikottiin, mitään niistä ei pidetty. Luvattu palkankorotuskin evättiin siirtämällä se tulevaisuuteen. Asiaan kuitenkin suhtaudutaan kuulemma positiivisesti. Ongelma on siinä, että positiivinen suhtautuminen ei tuo euroja lisää. Minut palkattiin uudistamaan, mutta sitä ei missään nimessä saa tehdä! Motivaationi on sen takia ”huipussaan”. Saan tehdä sen mitä johto suunnittelee, en enempää. Juoksupoikaa he tarvitsivat!

Täällä toinen samanlainen. Minut palkattiin myös uudistamaan, kehittämään ja auttamaan muutosten läpi viennissä. Mutta... mitään uutta ei saa kehittää, jos ei ylin johto ole sitä keksinyt. Tärkeä muutos lytättiin, koska siitä ei ole tutkimusnäyttöä. Siitähän on tutkimusnäyttöä olemassa, mutta ylimmän johdon mielenkiinto ei pysy yllä edesauta varttituntia, että esittelikin asian syvällisemmin. Minulle sanottiin työhaastattelussa, että yrityksellä on tapana tarkastella palkkoja vähintään vuoden välein ja annettiin ymmärtää, että minulla hyvät saumat saada lisää palkkaa. Koronaan vedoten viime vuonna palkkoja ei tarkastettu kenenkään osalta. Jännityksellä odotan, jatkuuko samat säästötalkoot koko tämän vuoden.

Palkkojen tarkastaminen voi tarkoittaa myös palkkojen alentamista.

Vierailija
591/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioehto osakassopimuksessa kirjoitti:

Mulla on ollut kavereiden kanssa useampi yritys ja AINA on sovittu, että kaikki tekee näiden osakkeiden osalta avioehdon. TIETYSTI. Koska jos tulee ero niin en mä halua kenenkään puolisoa yhtiökumppanikseni siipeilemään ja sotkemaan asioita. Sama koskee siis minua ja puolisonani. Ei ikinä tulisi mieleenkään, että jonkun pitäisi olla valmis ryhtymään puolisoni yhtiökumppaniksi vain sen takia, että olen naimisissa hänen kanssaan. Eihän hän ole edes alani ihminen.

Teillähän on ollut outoja firmoja, jos omistussuhteet pääsee sotkemaan, miten töitä tehdään.

Vierailija
592/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esimies käski kaikkia ottamaan koronarokotteen. Ja kyse siis ei ole edes hoitotyöstä. Olen kyllä ottanut, mutta todellakin se on minun aivan henkilökohtainen asia eikä kuulu kenellekään.

Vierailija
593/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan työnantaja vaatia vaikka kymmenen eri lääkärin lausunnon, jos sille ei kelpaa yksityislääkärin tai terveyskeskuslääkärin lausunto työntekijän sairauslomasta. Ei kukaan laillistettu lääkäri mene muuttamaan kollegansa tekemää lausuntoa, jos niin tekisi, niin lääkärinoikeudet olisivat katkolla.

Jos työnantaja vaatii erikoislääkärin lausuntoa työntekijän terveyden tilasta, hän myös maksaa sen lääkärin palkkion.

Olet ilmeisesti sitten sitä mieltä, että kolleegojensa diagnoosit potilaita näkemättä muuttavat vakuutusyhtiön lääkärit eivät ole laillistettuja lääkäreitä?

Vierailija
594/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma se onkin aloilla joissa ne työn suurimmat ruuhka-ajat sijoittuvat nimenomaan kesään, jouluun, pääsiäiseen, vappuun, uuteen vuoteen. Puhumattakaan siitä että työaikapankkiin siirtyminen poistaisi kaikki ylityöt ja niistä saadut lisät, jotka voivat matalapalkkaisemmilla aloilla hyvinkin merkittäviä työntekijälle. Kato kun kaikki alat ei ole ja toimi ihan samalla lailla kun se missä itse olet töissä.

Mulla on ollut vakituinen työpaikka vuosituhannen vaihteesta asti ja jo sitä ennen tein viisi vuotta kesätöitä ja noina 26 vuotena mulla on ollut liukuva työaika.

Ilmeisesti tämä työaikapankki on joku uusi termi tuolle liukuvalle työajalle, jossa tehdyt ylimääräiset minuutit kertyy saldoon ja jotka saa pitää vapaana ja/tai tehdä lyhyempää työpäivää, kun ei ole niin kiirettä.

Mistään uudesta keksinnöstä ei siis ole kyse.

Vierailija
595/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvuoroista, lomapäivistä, suunnitteluajasta työnantajalta kysyttäessä , vastaus oli: ”Sopikaa keskenänne.”

Kunnallinen pk

Meillä käytetään myös paljon tätä "sopikaa keskenänne". Aika paljon siitä on eripuraa ja huonoa työilmapiiriä aiheutunut. Voimakkaat ja jyräävät persoonat saavat tahtonsa läpi ja muut katkeroituvat.

Meilläkin lomat sovitaan keskenämme. Jos tulos ei ole toimiva, työnantaja käyttäävaltaansa ja järjestelee loma-ajat niin, että työpaikalla on kaikkina aikoina tarvittava minimimiehitys ja että kaikki saavat tasapuolisesti lomansa. Kai nyt aikuiset ihmiset teilläkin saavat suunsa auki, jos kokevat tulevansa jonkun jyräämäksi? Hierarkiaportaita ylös päin (esimies se on esimiehelläkin) tai yhteys vaikka työsuojeluun, jos ei muuten tasapuolisuutta löydy.

Näin meilläkin on tehty jo liki 20 vuotta, että tiimin sisällä päätetään, miten lomat menee ja käytännössä ne on menneet niin, että jokainen on saanut pitää lomansa silloin, kun haluaa.

Koko ajalta muistan kaksi kertaa, että ylemmältä johdolta tuli kaino toive siirtää lomia, mutta kummallakin kerralla ne saatiin rajattua niin, että vain pari vapaaehtoista siirsi lomiaan ja muut piti suunnitellusti.

Vierailija
596/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistoissa opetetaan useita erilaisia aloja (on eri tiedekunnat ja niissä vielä omat laitokensa). Suurimmilla osalla aloista on omat alaan liittyvät ohjelmistot, joiden opiskelu liittyy olennaisena osana yliopisto-opintoihin. Erilaisia yliopistoissa opetettavia tietokoneohjelmia on siis todennäköisesti satoja. 

Eli ajattelun ja kehitystyön sijaan siellä opetetaan käyttämään erilaisia softia.

Kyllä olet tyhmä. Se ajattelu- ja kehitystyö voi vaatia esim. tilasto-ohjelmien käyttöä. Joku SPSS ei ilman opetusta taivu. Se opetus kuitenkin vie vain about 10 tuntia, ja usko tai älä se ohjelman opetus sisältää myös aineiston käsittelytaitoja, tulkintaa, analyysia. Mutta halusit vain provoilla.

Vierailija
597/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koronarokotuksen ottaminen tai ottamatta jättäminen ole kenenkään ”yksityisasia”. Kyseessä on myös mahdollinen muiden ihmisten tartuttaminen vakavaan,pahimmassa tapauksessa jopa kuolemaan johtavaan sairauteen jonka pitkä-aikaisseurauksia ei vielä hyvin tunneta. Kyllä voisit itse päättää altistua koronatartunnalle,mikäli kyse olisi ainoastaan sinun terveydestäsi/elämästäsi. Viisas pomo,helppo ymmärtää että hän on pomosi ja sinä hänen ( ei niin viisas) alaisensa.

Vierailija
598/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutti käytäntöä niin että ensimmäinen saikkupäivä menee työntekijän omaan piikkiin, eli palkattomaksi. Sen jälkeen kehtasi ehdottaa että hommaan sairaalle lapselleni sen "omavastuupäivän" aikana hoitajan jotta pääsen töihin kun alkaisi sairasloman maksaminen. Sanoin vain että en ole noin tyhmä. Jos kerran minua rankaistaan ottamalla palkasta pois sairauden takia se eka päivä, niin aivan varmasti olen pois niin kauan kuin lapsi on sairas, vaikka ennen hommasinkin hänelle hoitajan kotiin sen ekan päivän aikana.

Ei tuo käytäntö kovin montaa kuukautta ollut käytössä, kun TA huomasi että saikkupoissaolot pitenee. Ennen oli yksi päivä, sen jälkeen kaikki saikkupäivät käytettiin tappiin asti.

KUn työnantaja ei luota työntekijöihin, niin eipä sitä työntekijöidenkään huvita pelata samaan pussiin.

Missä maassa tuo tapahtui? Luojan kiitos meillä on vielä Suomessa työlainsäädäntö ja työehtosopimukset, ettei mene ihan villiksi täälläkin.

Ihan Suomessa. Ensimmäinen päivä muutettiin omavastuupäiväksi, ja vasta seuraavista juoksi rahat. Tästä on 15v aikaa. Siivousala.

Työnantaja luuli säästävänsä kun porukka oli niin paljon vain yhden päivän saikulla(nimen omaan näissä tapauksissa kun se on se lapsi joka on sairas), vaikka työntekijöillä oli vain niin korkea työmoraali että hoitivat lapselle hoitajan kotiin, ja tarvitsivat tästä syystä vain yhden päivän saikkua. Noh, nopeastipa pomo huomasi ettei ne yhden päivän saikut mihinkään vähentyneet, vaan pitenivät :D

Vierailija
599/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä esimies käski kaikkia ottamaan koronarokotteen. Ja kyse siis ei ole edes hoitotyöstä. Olen kyllä ottanut, mutta todellakin se on minun aivan henkilökohtainen asia eikä kuulu kenellekään.

603/603 |

klo 19:42 | 28.6.2021

Ei koronarokotuksen ottaminen tai ottamatta jättäminen ole kenenkään ”yksityisasia”. Kyseessä on myös mahdollinen muiden ihmisten tartuttaminen vakavaan,pahimmassa tapauksessa jopa kuolemaan johtavaan sairauteen jonka pitkä-aikaisseurauksia ei vielä hyvin tunneta. Kyllä voisit itse päättää altistua koronatartunnalle,mikäli kyse olisi ainoastaan sinun terveydestäsi/elämästäsi. Viisas pomo,helppo ymmärtää että hän on pomosi ja sinä hänen ( ei niin viisas) alaisensa.

Vierailija
600/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 päivää ennen pääsiäistä esimies yllättäen kysyi, miten aion hoitaa työni pääsiäisenä. Olen tehnyt samaa virka-aikana klo 8-16 tehtävää työtä (samassa työpaikassa saman esimiehen alaisuudessa) 13 vuotta.