Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut
Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.
Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?
Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista
Kommentit (1462)
Vierailija kirjoitti:
Yritti käskeä lääkäriin vaikka meillä saa saikuttaa 3 päivää pelkällä puhelunsoitolla. Muka liikaa poissaoloja. Ohjeet on ohjeet ja olen vain 3 päivää kerrallaan poissa.
Olet vain kolme päivää kerralla poissa? Jumalako olet, kun voit itse päättää, kuinka kauan sairastat?
Otin taannoin erittäin pienen työsopimustarjouksen vastaan, koska kyseessä oli unelmaduuni. Ajattelin rakentavani siitä pikkuhiljaa osaamistani ylöspäin. Minua ei valittu ensimmäisenä, mutta "ykkönen" irtisanoi kahden viikon kuluttua, joten soittivat saman tien minulle. Se oli eräs arki-ilta, piti aloittaa ylihuomenna harjoitusvuoron merkeissä. Työtunteja ehti kertyä harjoitellessa noin 16. Pomo vaikutti helpottuneelta, kun pääsi lomalle, jota koeaikapurku varjosti (sanoi sen suoraan).
Työkaverit kauhistelivat, kun jouduin olemaan yksin niin pienellä perehdytyksellä. Pomon sijainen urputti koko ajan tuloksen tekemisestä jo reilun viikon jälkeen, kävipä pari isoakin herraa siellä päsmäröimässä yhtenä aamuna, kun avasin paikan. Ensimmäisestä palkkakuitistani puuttui kolmen harjoitusvuoron verran palkkaa. Pomo ihan pokkana kysyi lomalta palattuaan, että "onko niillä nyt niin väliä, otat vaikka tuosta pari xx tuotetta, kun ei noista päästä eroon".
Konkassahan tämä mesta on ollut jo vuosia, sen mainitsen sivumennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroin isäni hautajaispäivästä, se on sitten palkatonta sanoi boss.
Mun olisi pitänyt valehdella että sairastun.Mielestäni läheisen hautajaiset ovat muutenkin raskaat, että hajoaa, ilman että tulee tunne rehtiys ei kannata.
Myös työkaverit sälyttää toiselle liikaa hommia, palkassa se ei näy.
Sehän lukee tessissä, mitkä juhlat kuuluvat niihin, joita varten saa palkallisen vapaan. Ja oman isän hautajaiset ovat takuulla yksi niistä.
Ei ainakaan kaikkien alojen tessissä ole lähiomaisen hautajaiset palkallinen vapaa. Oman alan tes kertoo, että vapaa pitää kyllä työntekijälle myöntää tästä syystä, mutta vapaa on palkaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ehdotti minulle alkeiskurssia softaan, jota olin opettanut yliopistossa.
Mitä "softaa" opetetaan yliopistossa?
Softa tarkoittaa softwarea eli tietokoneohjelmaa, tai ohjelmistoa.
Et vastannut kysymykseen. Mitä tietokoneohjelmaa opetetaan yliopistossa?
No vaikkapa arkkitehtiopinnoissa opetetaan ArchiCadiä, AutoCadiä ja 3Dstudiota. Nykyään jo varmasti monia muitakin ohjelmia, tietoni ovat vanhentuneet.
Vierailija kirjoitti:
Olin pienessä sekatavarakaupassa töissä. Pomo sanoi, että silloin kun asiakas tulee kauppaan, pitää näytellä, että on juuri tekemässä ahkerasti jotain. Kaupassa kävi sesonkien ulkopuolella todella vähän asiakkaita, mutta omistaja halusi, että vähintään 2 myyjää on aina paikalla. Siksi siellä saattoi mennä kokonainen päivä niin, että ei ollut muuta tekemistä kuin näytellä niille satunnaisille ohikulkijoille, että he tulivat keskeyttämään jonkun tärkeän askareen.
No tämähän nyt on pelkästään järkevää. Eikai se näytä asiakkaillekaan hyvältä, jos yksi myyjä nuokkuu hiirenhiljaisessa liikkeessä ja hämähäkin seitit vain kasvaa. Tai että myyjät juoruavat keskenään kassan takana tai jossain nurkassa. Asiakkaat tietysti palvellaan heti, mutta kai se aikakin kuluu nopeammin vaikka ruuveja järjestellen kun paikallaan seisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritti käskeä lääkäriin vaikka meillä saa saikuttaa 3 päivää pelkällä puhelunsoitolla. Muka liikaa poissaoloja. Ohjeet on ohjeet ja olen vain 3 päivää kerrallaan poissa.
Olet vain kolme päivää kerralla poissa? Jumalako olet, kun voit itse päättää, kuinka kauan sairastat?
Jep, antaa aika selkeän signaalin turhasta saikuttelusta jos ihan sattumalta on joka kerta sen kolme päivää pois.
Vierailija kirjoitti:
Menin hakemaan palkankorotusta...pomo joo saat 3€/h...mitä vitsejäkö kerrot..niin teen mutta sinä aloitit.
Minä en ymmärtänyt vitsiä. Esim. hoitoalalla kyse olisi suunnilleen 20 %:n palkankorotuksesta. Tokihan se hymyilyttää ja tekee iloiseksi, mutta ei ole mitenkään naurattava, saati sitten naurettava.
Vierailija kirjoitti:
Tää kun olin harjoittelussa ja mulla oli älyttömän pitkiä päiviä 6 päivää viikossa siksi että pääsisin sovitulle vapaalle siskoni perheen tullessa jenkeistä tehtyäni päivät sisään "Mä tiiän että sulla on vapaat nyt todella pitkän työrupeaman jälkeen, mut mä en halua palkata sijaista, se tulisi kalliimmaksi. Joten tule töihin. Älä jätä meitä pulaan" ja en suostunut.
Harjoittelijaa ei lasketa työvoimaan.
Työmatkalla syntyi romanssi kollegan kanssa. Kollega tuli sen seurauksena raskaaksi. Työnantaja ehdotti toisen jättävän vanhempainvapaat käyttämättä koska "kaikki kulut kaatuvat hänen niskaansa" Oikeassa osittain koska kyseessä firman toiminnan kannalta kriittiset henkilöt. Tuurausjärjestelyt työpaikalla olivat haastavat.
Osastonhoitaja ehdotti, että kun lapseni seuraavan kerran sairastuu, niin käytän vuosilomapäiviä lapsen hoitoon.
Miespuolinen hoitaja.
Minun olisi pitänyt mennä (täysin kokemattomana ja koyluttamattomana) työpaikkaan johon sisältyi neljän alle kouluikäisen hoitoa vilkasliikenteisen tien vieressä.
Ja ettei homma olisi mennyt liian helpoksi, minun olisi pitänyt myös siivota, ja laittaa ruoka 2x päivässä, myös töistään kotiin palaaville vanhemmille. Välipalat tietysti myös.
Kieltäydyin hommasta lähes kauhistuneena. Entä jos joku lapsista juoksisi auton alle kun siivoan ja laitan ruokaa!?
Entinen koulukaverini, joka oli silloin työvoimavirkailijana ja inhosi minua, kirjoitti minulle karenssin. Hänen mielestään talouskoulun käymiseni antoi ammattitaidon suurperheen ja lastenhoitoon.
Nyt en alistuisi enää moiseen. Tekisin valituksen, ja hommaisin sille entiselle koulukaveri-tradenomipas****lle vähintään varoituksen.
Opiskeluaikana tein vuoroja huoltoasemalla. Sen ainoan kerran kun jouduin ilmoittamaan, että olen sairaslomalla lääkärin määräyksestä 3 päivää, ilmoitti lafkan pomo että jos en tule seuraavaan vuoroon, ei tarvitse tulla ollenkaan. Köyhä opiskelija kun olin, niin menin kipeänä töihin, tänä päivänä en enää suostuisi.
Eräässä metallialan puljussa ehdotettiin että palkkoja pitäisi alentaa,ei ollut oikein perusteita puljulla moiseen.Kaikkea sitä saa eläissään kokea.
Vierailija kirjoitti:
Eräässä metallialan puljussa ehdotettiin että palkkoja pitäisi alentaa,ei ollut oikein perusteita puljulla moiseen.Kaikkea sitä saa eläissään kokea.
Ei ollenkaan kummallista, esim. 1990-luvun alussa suuren laman aikana.
Jos yrityksellä ei tilauksia, ei ole varaa maksaa palkkaakaan. Joko lomautus tai pienempi palkkaa niistä vähistä töistä mitä on jäljellä.
Ja mieluummin suostutaan siihen, että palkka väliaikaisesti tippuu, kuin että yritys lopettaa kokonaan ja siinä työpaikat kaikilta.
Myös lyhempää työviikkoa tehtiin useissa pienissä metallifirmoissa, koska töitä ei yksinkertaisisesti ollut, kun tilauskirjat olivat tyhjinä.
Kerran esimies kysyi, että kun heillä on samana iltana eli sunnuntaina illalla äkillinen sairasloma, että tarvittaisi sijainen siihen, että haluanko tulla töihin, mutta palkkaa siitä ei saa normaalisti tuplana, koska ei ole kuulemma mahdollista ilmoittaa tehtyjä työtunteja jälkikäteen palkkasihteerille, vaan palkka tulee sen mukaan, mitä työvuorolista lla lukee. Että olisin saanut vain yhden vapaapäivän tekemällä sen sunnuntaivuoron, mutta en tuplapalkkaa, kuten normaalisti sunnuntaivuorosta saa.
Kansainvälinen IT-konsulttitalo. Työaikajärjestelmään piti laittaa se 7.5h joka päivä, jollei ollut sovittuja ylitöitä. Jos joku pv itse halusi tehdä 9h ja toisena 6h, se oli ok, kunhan piti näistä kirjaa itse. Sovitut ylityöt merkittiin järjestelmään, ja ne maksettiin mukisematta, ei näissä sillai mitään valittamista. Projektissa oli kiire, ja mulle oli kertynyt reilun viikon edestä tunteja plussalle. Ylitöistä ei mitään puhetta. Projekti oli sit lopuillaan, ja projektipäälikkö (ei suomalainen) sanoi pokkana että jospa nyt vaan "take one for the team" ja unohtaisin ne plussat. Tiimin intialaisvahvistus oli töissä 10-11h päivässä eikä hän ylitöiden perään kysellyt ja hän oli se kaikkien esikuva. Sanoin tästä asiakkuuden päälikölle (suomalainen) ja siellä reaktio onneksi oli että anteeksi mitä, tottakai saat plussatunnit pitää vapaina ja jos on pyydetty tekemään pidempää päivää, silloin kuuluu maksaa ylityökorvaukset niistä tunneista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin pienessä sekatavarakaupassa töissä. Pomo sanoi, että silloin kun asiakas tulee kauppaan, pitää näytellä, että on juuri tekemässä ahkerasti jotain. Kaupassa kävi sesonkien ulkopuolella todella vähän asiakkaita, mutta omistaja halusi, että vähintään 2 myyjää on aina paikalla. Siksi siellä saattoi mennä kokonainen päivä niin, että ei ollut muuta tekemistä kuin näytellä niille satunnaisille ohikulkijoille, että he tulivat keskeyttämään jonkun tärkeän askareen.
No tämähän nyt on pelkästään järkevää. Eikai se näytä asiakkaillekaan hyvältä, jos yksi myyjä nuokkuu hiirenhiljaisessa liikkeessä ja hämähäkin seitit vain kasvaa. Tai että myyjät juoruavat keskenään kassan takana tai jossain nurkassa. Asiakkaat tietysti palvellaan heti, mutta kai se aikakin kuluu nopeammin vaikka ruuveja järjestellen kun paikallaan seisten.
Muutama viikko sitten just kävin asiakkaista tyhjässä kodinkoneliikkeessä, jossa myyjät vain jutustelivat keskenään. Kun menin juttukööriä kohden kysymysmielessä, myyjäporukka vain loittoni kauemmaksi minusta. Totesin mielessäni että olkoon, en rupea myyjien perässä juoksemaan ja lähdin pois. Kassalle vain huikkasin, että "Näkemiin. Olisin halunnut ostaa pakastimen, mutta koska myyjille oli tärkeämpää jutustella keskenään kuin hoitaa asiakaspalvelua, en osta mitään tästä puljusta." Kassahenkilö lupasi antaa palautetta myyjäkollegoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollenkaan kummallista, esim. 1990-luvun alussa suuren laman aikana.
Jos yrityksellä ei tilauksia, ei ole varaa maksaa palkkaakaan. Joko lomautus tai pienempi palkkaa niistä vähistä töistä mitä on jäljellä.
Ja mieluummin suostutaan siihen, että palkka väliaikaisesti tippuu, kuin että yritys lopettaa kokonaan ja siinä työpaikat kaikilta.
Myös lyhempää työviikkoa tehtiin useissa pienissä metallifirmoissa, koska töitä ei yksinkertaisisesti ollut, kun tilauskirjat olivat tyhjinä.
Oliko säännöt siihen aikaan erilaiset vai miksi "väliaikainen" palkanalennus tuntui paremmalta kuin lomautus vaikka pariksi viikoksi?
Tuo taisi olla pohjanoteeraus! Kauheeta!