Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut

Vierailija
23.06.2021 |

Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.

Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?

Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista

Kommentit (1462)

Vierailija
521/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petetty kirjoitti:

Työn tekemisestä sovittaessa kaikki ehdotukseni kävi uudelle työnantajalle. Irtisanoin itseni ja vaihdoin uuteen työpaikkaan. Pian selvisi, että kaikki lupaukset rikottiin, mitään niistä ei pidetty. Luvattu palkankorotuskin evättiin siirtämällä se tulevaisuuteen. Asiaan kuitenkin suhtaudutaan kuulemma positiivisesti. Ongelma on siinä, että positiivinen suhtautuminen ei tuo euroja lisää. Minut palkattiin uudistamaan, mutta sitä ei missään nimessä saa tehdä! Motivaationi on sen takia ”huipussaan”. Saan tehdä sen mitä johto suunnittelee, en enempää. Juoksupoikaa he tarvitsivat!

Täällä toinen samanlainen. Minut palkattiin myös uudistamaan, kehittämään ja auttamaan muutosten läpi viennissä. Mutta... mitään uutta ei saa kehittää, jos ei ylin johto ole sitä keksinyt. Tärkeä muutos lytättiin, koska siitä ei ole tutkimusnäyttöä. Siitähän on tutkimusnäyttöä olemassa, mutta ylimmän johdon mielenkiinto ei pysy yllä edesauta varttituntia, että esittelikin asian syvällisemmin. Minulle sanottiin työhaastattelussa, että yrityksellä on tapana tarkastella palkkoja vähintään vuoden välein ja annettiin ymmärtää, että minulla hyvät saumat saada lisää palkkaa. Koronaan vedoten viime vuonna palkkoja ei tarkastettu kenenkään osalta. Jännityksellä odotan, jatkuuko samat säästötalkoot koko tämän vuoden.

Vierailija
522/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sesonkityössä puutarhalla te-toimiston pakottamana. Koska vuokrasin sieltä asunnon, en hankkinut juuri mitään. Kuitenkin johtaja kutsui toimistoon, nuoli hiuksiani ja kaulaani, ehdotti saunomista kotonaan, kun vaimo on matkoilla. Johtaja ehdotti seksiä autossa, metsässä tai asunnossani, käski käydä hakemassa ehkäysyn yksityislääkärissä, mihin minulla ei ole varaa. Viimeisellä viikolla johtaja kertoi hankkineensa kondomit ja olevansa valmis suhteeseen kanssani, koska oli rakastunut. Minun piti kuulemma antaa, koska sitä varten hän oli minut palkannut ja olin antanut muillekin (minulla on aikuisia lapsia). Nämä aktiivimallit loukkaavat työttömän keski-ikäisen oikeuksia, sillä työnteko ei kustanna elämistä ja työnantaja yrittää käyttää hyväkseen. Jotenkin silti naurettavaa, mutta jyrkkä kieltaytyminen seksistä olisi johtanut potkuihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies edellytti liikkuvassa, pelkästään provisiopalkatussa ja työajattomassa työsuhteessa konttorissa istumista vastamelukuulokkeet päässä 8 tuntia päivässä ilman palkkaa, joka esti mm. käytännön myynnin tekeminen (myyntitulos olisi ilmeisesti pitänyt tehdä yön aikana). Seuraavaksi esimies totesi että tämä olisi pitänyt tehdä läpi kesän, sillä "lomia ei ole kertynyt", jolloin lähdin. Yllättää mihin orjan hommiin ja räikeän laittomiin sopimuksiin näennäisesti fiksut suomalaiset suostuvat.

Vierailija
524/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pomo jättää kaikki tiskinsä tiskipöydälle. Myös asiakkaiden ynnä muiden vierailijoiden kahvikupit hän läväyttää samaiselle pöydälle. Sitten hän pyytää/käskee minua tiskaamaan ne työpäivän päätteksi.

Esimiehellä on työajalla direktio-oikeus. Miksi et voisi palkkaa vastaan "pestä astiat" eli latoa ne astianpesukoneeseen? Jos koneen täyttöön ja tyhjennykseen menee vaikkapa 2 kertaa 5 minuuttia, keskeytät oman varsinaisen työtehtäväsi hoidon tiskauspäiviltä 15 minuutiksi. Ongelma on ratkaistu.

Meillä firma "säästää" työpaikan ruokasalin siivouksessa, sillä siivoojalta tilattuun työhön ei sisälly astioiden pesu. Siivoojan kk-palkka on bruttona alle 2000€, mutta tokihan siinä työnantajan rahaa säästyy, kun me 3000-5000€ tienaavat teemme siivoustyötä varsinaisten töidemme sijaan. Saldoplussaa kertyy mukavasti.

Vierailija
525/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kavereiden kanssa useampi yritys ja AINA on sovittu, että kaikki tekee näiden osakkeiden osalta avioehdon. TIETYSTI. Koska jos tulee ero niin en mä halua kenenkään puolisoa yhtiökumppanikseni siipeilemään ja sotkemaan asioita. Sama koskee siis minua ja puolisonani. Ei ikinä tulisi mieleenkään, että jonkun pitäisi olla valmis ryhtymään puolisoni yhtiökumppaniksi vain sen takia, että olen naimisissa hänen kanssaan. Eihän hän ole edes alani ihminen.

526/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka maksetaan 37.5 tunnista/ viikko mutta käytännössä se tarkoittaa n. 50 tuntia töitä/ viikko, ilman ruokataukoa. Joo-o.

No, mutta tuohan on ihan omaa hölmöyttä. Jos ei ota selvää omista työehdoistaan, niin itsehän sen sitten kärsii nahoissaan.

Vierailija
527/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit tulla töihin 15 min ennen vuoron alkua että ehdit avata talon ja hoitaa aamun järjestelyt ennen kun asiakkaat tulee.

En suostunut.

Vierailija
528/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin sesonkityössä puutarhalla te-toimiston pakottamana. Koska vuokrasin sieltä asunnon, en hankkinut juuri mitään. Kuitenkin johtaja kutsui toimistoon, nuoli hiuksiani ja kaulaani, ehdotti saunomista kotonaan, kun vaimo on matkoilla. Johtaja ehdotti seksiä autossa, metsässä tai asunnossani, käski käydä hakemassa ehkäysyn yksityislääkärissä, mihin minulla ei ole varaa. Viimeisellä viikolla johtaja kertoi hankkineensa kondomit ja olevansa valmis suhteeseen kanssani, koska oli rakastunut. Minun piti kuulemma antaa, koska sitä varten hän oli minut palkannut ja olin antanut muillekin (minulla on aikuisia lapsia). Nämä aktiivimallit loukkaavat työttömän keski-ikäisen oikeuksia, sillä työnteko ei kustanna elämistä ja työnantaja yrittää käyttää hyväkseen. Jotenkin silti naurettavaa, mutta jyrkkä kieltaytyminen seksistä olisi johtanut potkuihin.

Joten avasit haarasi kiltisti? Mitä siitä seurasi?

Vierailija
529/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvuoroista, lomapäivistä, suunnitteluajasta työnantajalta kysyttäessä , vastaus oli: ”Sopikaa keskenänne.”

Kunnallinen pk

Meillä käytetään myös paljon tätä "sopikaa keskenänne". Aika paljon siitä on eripuraa ja huonoa työilmapiiriä aiheutunut. Voimakkaat ja jyräävät persoonat saavat tahtonsa läpi ja muut katkeroituvat.

Vierailija
530/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten avasit haarasi kiltisti? Mitä siitä seurasi?

Tietysti. Mitä seurasi? Tuntuuhan se paneminen naisestakin hyvältä joten miksi turhaan pihtailla.

Vierailija
531/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ilmoitti että työ muuttuu kaksivuorotyöksi ja että iltavuoro alkaa kahdelta ja päättyi kymmneltä. Lakisääteisiä iltalisiä ei työnantajan mukaan tarvinnut silti maksaa ja jos tämä ei työntekijälle sopinut, johto ilmoitti suoraan että irtisanoutukaa. Samassa firmassa työskenteli myös jatkuvalla syötöllä puolentusinaa "harjoittelijaa" ilman palkkaa, jotka tekivät tasan yhtä vaativia työtehtäviä kun palkalliset. Aina luvattiin että 4kk harjoittelu ajan päättyttyä arvioitaisiin voisiko ko. henkilö jäädä ko. firmaan töhin mutta käytännössä tilalle otettiin vain uusi harjoittelija tekemään ilmaiseksi samaa työtä. Lähdin alle vuoden jälkeen pois firmasta. Soittelivat vielä perään erään ison projektin epäonnistuttua että tulisitko työhaastatteluun täyspäivästä korkeampaa asemaa koskien korjaamaan projektin koska eivät itse osanneet ja tarvitsivat apuani. Saavuin seuraavana päivänä haastatteluun niin työ olikin muuttunut freelancer-malliseksi työkeikaksi jossa oli käytännössä yhdistetty tarjolle sekä palkansaajan että yrittäjyyden heikoimmat puolet. En juonut edes kahveja loppuun lähdin menemään kesken työhaastattelun.

Vierailija
532/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka maksetaan 37.5 tunnista/ viikko mutta käytännössä se tarkoittaa n. 50 tuntia töitä/ viikko, ilman ruokataukoa. Joo-o.

Samoin, 42,5 tunnin työviikko, palkkaa vain 40,0 tunnista.

Vierailija
533/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisit tulla töihin 15 min ennen vuoron alkua että ehdit avata talon ja hoitaa aamun järjestelyt ennen kun asiakkaat tulee.

En suostunut.

Minulle sopisi silloin myös lähteä 15 min. aikaisemmin.

Vierailija
534/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ilmoitti että työ muuttuu kaksivuorotyöksi ja että iltavuoro alkaa kahdelta ja päättyi kymmneltä. Lakisääteisiä iltalisiä ei työnantajan mukaan tarvinnut silti maksaa ja jos tämä ei työntekijälle sopinut, johto ilmoitti suoraan että irtisanoutukaa. Samassa firmassa työskenteli myös jatkuvalla syötöllä puolentusinaa "harjoittelijaa" ilman palkkaa, jotka tekivät tasan yhtä vaativia työtehtäviä kun palkalliset. Aina luvattiin että 4kk harjoittelu ajan päättyttyä arvioitaisiin voisiko ko. henkilö jäädä ko. firmaan töhin mutta käytännössä tilalle otettiin vain uusi harjoittelija tekemään ilmaiseksi samaa työtä. Lähdin alle vuoden jälkeen pois firmasta. Soittelivat vielä perään erään ison projektin epäonnistuttua että tulisitko työhaastatteluun täyspäivästä korkeampaa asemaa koskien korjaamaan projektin koska eivät itse osanneet ja tarvitsivat apuani. Saavuin seuraavana päivänä haastatteluun niin työ olikin muuttunut freelancer-malliseksi työkeikaksi jossa oli käytännössä yhdistetty tarjolle sekä palkansaajan että yrittäjyyden heikoimmat puolet. En juonut edes kahveja loppuun lähdin menemään kesken työhaastattelun.

Tuollaisen jatkuvan kusetuksen vuoksi olen lähtenyt useammastakin työpaikasta enkä ole koskaan katsonut taaksepäin. Ei se meno muutu sillä että käy välillä jäähyllä, yhtä hullua se on edelleen. Siksi "poltan aina sillat takanani" etten menisi uudelleen, kusetettavaksi.

Vierailija
535/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pasi Vaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mutta tuohan on ihan omaa hölmöyttä. Jos ei ota selvää omista työehdoistaan, niin itsehän sen sitten kärsii nahoissaan.

Hän on siis syömättä koko päivän? Uskoo ken hakuaa.

Vierailija
536/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ehdotti minulle alkeiskurssia softaan, jota olin opettanut yliopistossa. 

Mitä "softaa" opetetaan yliopistossa?

Softa tarkoittaa softwarea eli tietokoneohjelmaa, tai ohjelmistoa.

Et vastannut kysymykseen. Mitä tietokoneohjelmaa opetetaan yliopistossa?

No ainakin tekniikan puolella oli CADista eli teknisen piirtämisen ohjelmasta oma kurssinsa, koska sen hallinta oli niin tärkeää opintojen kannalta. Puolisoni myös opiskeli aikanaan jotain toiminnonohjausjärjestelmää, oisko ollut SAP? Lisäksi erilaisia tilastosovelluksia opetetaan myös, esim. R tai SPSS. Ja toki myös ne yleisimmät toimisto-ohjelmat. Itsellä oli graduseminaarissa luento, jossa opeteltiin tekemään sivunvaihtoja ja määrittelemään marginaaleja sun muuta.

Vierailija
537/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ehdotti minulle alkeiskurssia softaan, jota olin opettanut yliopistossa. 

Mitä "softaa" opetetaan yliopistossa?

Softa tarkoittaa softwarea eli tietokoneohjelmaa, tai ohjelmistoa.

Et vastannut kysymykseen. Mitä tietokoneohjelmaa opetetaan yliopistossa?

Olin töissä tilitoimistossa ja siellä yksi käytettävä järjestelmä oli SAP. Meille tuli kesätyöntekijä, joka kertoi käyneensä yliopistolla SAP-kurssin.

Vierailija
538/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli täysin epäpätevä esihenkilö, olevinaan aluepäällikkö. Mitä hän teki? Kurvaili paikkakunnalta toiselle, kävi syömässä paikkakuntien parhaissa ravintoloissa semmoisia tunnin, parin lounaita ja asui hyvissä hotelleissa firman piikkin.

Kun hän tuli meidän yksikössä käymään n. kerran kuussa, hän tuli monesti klo 11-12 välillä, sitten olikin kiire yhdessä lounaalle ja viimeistään klo 15 hän lähti yksiköstä pois. Sellaista pintasilausta, jossa ei koskaan päästy syventymään mihinkään asiaan.

Kun tästä henkilöstä tehtiin henkilöarviointi, hän pyysi minua kertomaan johdolle tiettyjä asioita, joiden takia hän on paras henkilö työhönsä. Niin törkeää pyyntöä ei esihenkilöltään odottaisi. Hän antoi ymmärtää, että mikäli hänen saamansa arviointi olisi negatiivinen, hän lähtisi koko firmasta ja ”kukas teidän yksikön puolia sitten pitää, kun alkaa johto pian tehdä leikkaustoimia”

Ollaanpa saatettu olla samassa firmassa töissä. Kuulostaa tutulta tuo henkilön arviointiin liittyvä painostus. Lähes samoilla sanoilla on minuakin ohjeistettu. Kyseinen aluepäällikkö ei ole enää palveluksessa, jos siis oli sama yritys kyseessä. Täysi pyrkyrihän hän oli muutenkin.

Vierailija
539/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan työnantaja vaatia vaikka kymmenen eri lääkärin lausunnon, jos sille ei kelpaa yksityislääkärin tai terveyskeskuslääkärin lausunto työntekijän sairauslomasta. Ei kukaan laillistettu lääkäri mene muuttamaan kollegansa tekemää lausuntoa, jos niin tekisi, niin lääkärinoikeudet olisivat katkolla.

Jos työnantaja vaatii erikoislääkärin lausuntoa työntekijän terveyden tilasta, hän myös maksaa sen lääkärin palkkion.

Vierailija
540/1462 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työssä kaupanalan liikkeessä (kyseessä liikeketju). Työvuoro alkoi 15 minuuttia ennen liikkeen avaamista. Siinä ajassa piti ehtiä valmistella kaikki ennen liikkeen avaamista. Käytännössä tämä ei onnistunut vaan aina jotain jäi tekemättä ja niitä sitten yritti tehdä samalla kun asiakkaita jo virtasi liikkeeseen. Siitä tietysti tuli sanomista.

Käytännössä työnantaja olisi ollut tyytyväinen, mikäli olisin tullut omalla ajallani töihin ennen työvuoron alkua, siis ilman palkkaa.

Lähdin kyseisestä yrityksestä mm. edellä mainitun vuoksi aika nopeasti pois.