Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut

Vierailija
23.06.2021 |

Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.

Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?

Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista

Kommentit (1462)

Vierailija
461/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla nuorena tyttönä oli työ jossa tehtiin satunnaisesti viikonloppuja. Periaatteessa ne oli vapaaehtoisia, mutta yleensä kierrätettiin, eli jokainen teki vuorollaan vkolopun.

Yhtiön ohje oli että niistä ei makseta, vaan kertyy ylimääräistä vapaata. Pomo kuitenkin oli sitä mieltä että ylimääräiset 8 tuntia saa merkitä lauantailta, mutta ei sunnuntailta. Joku oma logiikka sillä siihen oli, en enää muista mikä. Lopulta kukaan ei enää suostunut tekemään niitä ja itekin lähdin kokonaan.

Aika outo periaate, kun ainakin ennen muinoin lauantaitunnit oli 150% ja sunnuntai 200%.

Ja jos viikkotyöaika täyttyi, tuli sunnuntailta vielä toinen mokoma tunteja kaupan päälle. Toisin sanoen sunnuntain tunnit oli 400%:sia.

Missä noin hyvin saa viikonlopusta?

Meillä viikonloppuylitöistä (esimerkkinä molemmilla päivillä 8h töitä) saa 50% ekalta 8 tunnilta (lauantai) ja 100% seuraavilta (sunnuntai)+ arkipyhäkorvaus100% + viikkolepokorvaus 100%

Eli viikonlopusta saa 44 tunnin palkan.

Tuo periaate oli käytössä tehtaassa, jossa olin kesätöissä 90-luvulla. Houkutteli kummasti tekemään ylitöitä ja leventämään opiskelijan leipää, kun käytännössä pystyi kaksinkertaistamaan palkkansa tekemällä 7-päiväisen viikon. Toki noita ei voinut kovin montaa tehdä, koska tietty lepoaika piti kuukaudessa saada. Paljon enemmän käytetty tapa oli tehdä puolitoistakertaista päivää eli 8h päivän päälle 4h 50% ylityötunteja eli 60h tuntisella työviikolla 70h palkka.

Nykyään voi tuollaisista ylityöprosenteista vain haaveilla. Käytännössä ylitöistä ei arkipäiviltä saa mitään, vaan ne korvataan vapaina tunti-tunti periaatteella. Launtaipäivistä saa tietyn könttäsumman ja sunnuntaina ei edes ylitöitä saa tehdä.

Vierailija
462/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritti käskeä lääkäriin vaikka meillä saa saikuttaa 3 päivää pelkällä puhelunsoitolla. Muka liikaa poissaoloja. Ohjeet on ohjeet ja olen vain 3 päivää kerrallaan poissa.

Esimiehellä on tähän oikeus. Vaikka tuollainen yleisohje olisi, kuka tahansa esimies voi pyytää ketä tahansa alaistaan hakemaan todistuksen ja jopa hakemaan UUDEN todistuksen valitsemaltaan (työterveys) lääkäriltä.

Työntekijänä voin myös hakea aina uuden saikkulapun uudelta valitsemaltani lääkäriltä (ei työterveys).

Tässä työnantajan määräysvalta menee oman valinnan edelle. Työnantaja voi siitä huolimatta sanoa, että vain hänen määräämän lääkärin sairauslomatodistus kelpaa.

Tekstistäsi saa kuvan niin kuin tämä olisi hyväkin asia. Sitten kuitenkin, kun vakuutusyhtiön lääkäri hylkää korvaushakemuksen potilasta näkemättä, tämä diagnosoivan lääkärin yksipuolinen valinta ei yht'äkkiä olekaan enää hyvä asia.

-ohis

Siis mitä? En ymmärtänyt vastaustasi. Mikä vakuutusyhtiö?

Jos työnantaja sanoo, että sairauslomaan tarvitaan työterveyslääkärin todistus, niin minä menen sinne. Jos olen joutunut viikonloppuna päivystykseen eikä työnantaja hyväksy sitä sairauslomaa, niin kyllä ihmettelen, mutta menen silti työterveyteen.

Lue uudestaam ajatuksen kanssa, niin huomaat kyllä analogian.

Luin moneen kertaan, mutta en silti tajunnut. Käyn ilmeisen hitaalla tänään, joten avaisitko tuon kommentin minulle kokonaan, kiitos?

Kyse on siis siitä, että rahojen päällä istuva taho päättää, mitä lääkäriä käytetään päättämään, oletko oikeutettu saamaan sinulle kuuluvat korvaukset sairauden, vamman yms takia vai et.

Tässähän on kyse ihan eri asiasta. Työterveyslääkäri on ulkopuolinen taho jolta ostetaan palvelu, eikä työnantajan palveluksessa oleva henkilö.

T. Eri

Edelleenkin kyse oli siitä, että rahojen päällä istuva taho päättää, mitä lääkäriä käytetään diagnoosia määrittelemään. Sitä paitsi, eivät kaikki firmat osta työterveyspalveluita ulkopuolisilta tahoilta. Olen ollut töissä firmassa, jossa oli työpaikan oma terveysasema, joka hoiti kaiken työterveyteen liittyvän ja jonka työntekijät olivat firman palkkalistoilla.

Entä sitten? Laki on laki ja näin se menee, eihän tuo edellinen kirjoittaja sitä päätä, joten miksi jankkaat?

T. eri

Kyse on siitä, että laki on molemmissa tapauksissa ihan perseestä, mutta jostain syystä se hyväksytään helpommin tässä sairaslomatapauksessa. Mutta sitten samat ihmiset ovat itkemässä, jos vakuutusyhtiö mielivaltaisesti sanoo, etteivät he ole oikeutettuja korvauksiin, koska yhtiön lääkärin mukaan mitään pysyvää haittaa ei ole syntynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin hakemaan palkankorotusta...pomo joo saat 3€/h...mitä vitsejäkö kerrot..niin teen mutta sinä aloitit.

Vierailija
464/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pekkaspäivän pitämistä ehdotti pomo kun kerran lapsen ollessa sairas ehdotin jääväni häntä hoitamaan.

Meillä ei ollut esimies, vaan kolleega, jonka mukaan hammaslääkärissä ei käydä työaikana, vaan sitä varten pitää ottaa pekkaspäivä tai puolikas.

No ei meillä ainakaan käydä hammaslääkärissä työaikana. Itse olen käynyt ruokatunnilla tai sitten työpäivän jälkeen. 

Vierailija
465/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin hakemaan palkankorotusta...pomo joo saat 3€/h...mitä vitsejäkö kerrot..niin teen mutta sinä aloitit.

No kyllähän tuossa kuukaudessa kertyy jo ihan mukava summa. 

Vierailija
466/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla nuorena tyttönä oli työ jossa tehtiin satunnaisesti viikonloppuja. Periaatteessa ne oli vapaaehtoisia, mutta yleensä kierrätettiin, eli jokainen teki vuorollaan vkolopun.

Yhtiön ohje oli että niistä ei makseta, vaan kertyy ylimääräistä vapaata. Pomo kuitenkin oli sitä mieltä että ylimääräiset 8 tuntia saa merkitä lauantailta, mutta ei sunnuntailta. Joku oma logiikka sillä siihen oli, en enää muista mikä. Lopulta kukaan ei enää suostunut tekemään niitä ja itekin lähdin kokonaan.

Aika outo periaate, kun ainakin ennen muinoin lauantaitunnit oli 150% ja sunnuntai 200%.

Ja jos viikkotyöaika täyttyi, tuli sunnuntailta vielä toinen mokoma tunteja kaupan päälle. Toisin sanoen sunnuntain tunnit oli 400%:sia.

Missä noin hyvin saa viikonlopusta?

Meillä viikonloppuylitöistä (esimerkkinä molemmilla päivillä 8h töitä) saa 50% ekalta 8 tunnilta (lauantai) ja 100% seuraavilta (sunnuntai)+ arkipyhäkorvaus100% + viikkolepokorvaus 100%

Eli viikonlopusta saa 44 tunnin palkan.

Tuo periaate oli käytössä tehtaassa, jossa olin kesätöissä 90-luvulla. Houkutteli kummasti tekemään ylitöitä ja leventämään opiskelijan leipää, kun käytännössä pystyi kaksinkertaistamaan palkkansa tekemällä 7-päiväisen viikon. Toki noita ei voinut kovin montaa tehdä, koska tietty lepoaika piti kuukaudessa saada. Paljon enemmän käytetty tapa oli tehdä puolitoistakertaista päivää eli 8h päivän päälle 4h 50% ylityötunteja eli 60h tuntisella työviikolla 70h palkka.

Nykyään voi tuollaisista ylityöprosenteista vain haaveilla. Käytännössä ylitöistä ei arkipäiviltä saa mitään, vaan ne korvataan vapaina tunti-tunti periaatteella. Launtaipäivistä saa tietyn könttäsumman ja sunnuntaina ei edes ylitöitä saa tehdä.

Ok. noi mun laittamat on metallin tessissä ollu vuosikausia. Arkiylitöistä (8h normaalin päivän jälkeen) sai/saa  kahdelta ekalta tunnilta 50%, seuraavilta 100%.

Vierailija
467/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän tuossa kuukaudessa kertyy jo ihan mukava summa. 

Tuo on kuukaudessa 375€ korotus. Kelpaisi kyllä itselleni.

Vierailija
468/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kunnalla töissä. Siellä ei palkankorotuksia pyytämällä saa. Puoliso on yksityisellä töissä. Siellä palkankorotukset ovat luokkaa 50 snt/h.

Vierailija
469/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pekkaspäivän pitämistä ehdotti pomo kun kerran lapsen ollessa sairas ehdotin jääväni häntä hoitamaan.

Meillä ei ollut esimies, vaan kolleega, jonka mukaan hammaslääkärissä ei käydä työaikana, vaan sitä varten pitää ottaa pekkaspäivä tai puolikas.

No ei meillä ainakaan käydä hammaslääkärissä työaikana. Itse olen käynyt ruokatunnilla tai sitten työpäivän jälkeen. 

En minäkään ole ikinä käynyt. Jotkut tuntuvan käyvän.

Vierailija
470/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos saat sairaspäivärahaa niin et saa tienata samaan aikaan palkkaa

Vierailija
471/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesälomat ilmoitettiin 5 päivää ennen loman alkamista. Ne sai lukea ihan itse työvuorolistasta. Loman pituudesta ei ollut mainintaa vaan sitä piti itse kysyä kauppiaalta. Että on 1 vai 4 viikkoa lomaa. Tämä Varsinaissuomalaisessa K-kaupassa.

Laitonta.

Työnantajan määrätessä loman ajankohdan, se tulee määrätä 1 kk, mutta viimeistään 2 vkoa ennen kyseistä ajankohtaa. 5 pv ei ole 1 kk eikä 2 vkoa.

T. HR

Vierailija
472/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritti käskeä lääkäriin vaikka meillä saa saikuttaa 3 päivää pelkällä puhelunsoitolla. Muka liikaa poissaoloja. Ohjeet on ohjeet ja olen vain 3 päivää kerrallaan poissa.

Esimiehellä on tähän oikeus. Vaikka tuollainen yleisohje olisi, kuka tahansa esimies voi pyytää ketä tahansa alaistaan hakemaan todistuksen ja jopa hakemaan UUDEN todistuksen valitsemaltaan (työterveys) lääkäriltä.

Työntekijänä voin myös hakea aina uuden saikkulapun uudelta valitsemaltani lääkäriltä (ei työterveys).

Voit. Mutta palkanmaksun perustetta ne sun lappusi eivät täytä.

Työnantaja voi kyseenalaistaa hoitavan lääkärin kirjoittaman sairauspoissaolotodistuksen. Lääkärinlausunto on asiantuntijalausunto, ei määräys. Mikäli työnantaja ei pidä hoitavan lääkärin kirjoittamaa todistusta riittävänä näyttönä sairauden aiheuttamasta työkyvyttömyydestä

palkanmaksun perusteena, hän voi pyytää asiasta toisen lääkärin arvion. Työnantaja voi vaatia, että sairausajan palkanmaksua vastaan on toimitettava nimenomaan työnantajan nimetyn työterveyslääkärin todistus työkyvyttömyydestä.

Vierailija
473/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli täysin epäpätevä esihenkilö, olevinaan aluepäällikkö. Mitä hän teki? Kurvaili paikkakunnalta toiselle, kävi syömässä paikkakuntien parhaissa ravintoloissa semmoisia tunnin, parin lounaita ja asui hyvissä hotelleissa firman piikkin.

Kun hän tuli meidän yksikössä käymään n. kerran kuussa, hän tuli monesti klo 11-12 välillä, sitten olikin kiire yhdessä lounaalle ja viimeistään klo 15 hän lähti yksiköstä pois. Sellaista pintasilausta, jossa ei koskaan päästy syventymään mihinkään asiaan.

Kun tästä henkilöstä tehtiin henkilöarviointi, hän pyysi minua kertomaan johdolle tiettyjä asioita, joiden takia hän on paras henkilö työhönsä. Niin törkeää pyyntöä ei esihenkilöltään odottaisi. Hän antoi ymmärtää, että mikäli hänen saamansa arviointi olisi negatiivinen, hän lähtisi koko firmasta ja ”kukas teidän yksikön puolia sitten pitää, kun alkaa johto pian tehdä leikkaustoimia”

Vierailija
474/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ei vaan esimieheni ehdotti, että tiskaan koko työporukan kahvikupit. Minusta jokainen tiskatkoon kuppinsa itse.

Vierailija
475/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesälomat ilmoitettiin 5 päivää ennen loman alkamista. Ne sai lukea ihan itse työvuorolistasta. Loman pituudesta ei ollut mainintaa vaan sitä piti itse kysyä kauppiaalta. Että on 1 vai 4 viikkoa lomaa. Tämä Varsinaissuomalaisessa K-kaupassa.

Laitonta.

Työnantajan määrätessä loman ajankohdan, se tulee määrätä 1 kk, mutta viimeistään 2 vkoa ennen kyseistä ajankohtaa. 5 pv ei ole 1 kk eikä 2 vkoa.

T. HR

No eipä nuo työnantajat tunnu välittävät p...kaakaan laillisuudesta tai laittomuudesta.  Lomat ilmoitetaan silloin kuin pomolle sopii. Niitä muutellaan silloin ja siten kuin pomo itse haluaa, tai mistä tuuli sattuu puhaltamaan, jos et ole mielinkielin. Varattuja ja suunniteltuja lomia pitää perua ja varata uudelleen jos sattuu sen loman saamaan. Ihan sama mitä on sovittu, mutta kun hän ei niitä kirjaa minnekään, niin mitään ei ole hänen mielestä sovittu.

Vierailija
476/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin vuosia sitten pieneen muovitehtaaseen hoitamaan ruiskupuristuskonetta. Kävi ilmi, että kahvi- tai ruokatunteja ei varsinaisesti ollut, ei edes kahvihuonetta. Kun kysyin asiasta pomolta, minulle sanottiin, että tauon saa pitää, mutta se pidetään koko ajan käyvän koneen vieressä. Jos kone tarvitsee vaikka lisää muovirouhetta, voileipä lasketaan kädestä, koneen säiliö täytetään ja sitten jatketaan syömistä. Kalliille koneelle ei saanut tulla käyttökatkosta.

Samassa paikassa oli joku yrittänyt saada äänestettyä luottamusmiehen. Hänet irtisanottiin välittömästi. Minä ei ollut paikassa montaa kuukautta. Sääliksi käyt niitä ihmisiä, jotka nöyrästi olivat tehneet töitä ilman taukoja vuosia. Tehdas sijaitsi Kaarinassa ja sen nimi alkoi O:lla.

Eli Okartek

Hyvä tietää, että ei käytä palveluja kun p++seilee työntekijöilleen

Täytyy sen verran puhdistaa Okatekin mainetta, että kuvaamani tapahtuma oli 80-luvun alussa. Silloin firman nimi oli Okarplast. En tiedä millainen Okaktekin tilanne on, mutta luullakseni nykyään ei työntejöitä ei vain enää voi kohdella niin kuin 80-luvulla.

Okartek, Okatek, Okarplast, Okaktek. Mikä vielä? Orkatek? Oktarek?

Vierailija
477/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin tuossa epäpätevästä aluepäälliköstä. Hän osasi myös valehdella päin naamaa.

Useina vuosina oli jaettu työntekijöille bonusta, jos oli hyvä tulos. Bonus oli tapana jakaa maaliskuussa. Minä sain yksikön päällikkönä yleensä noin 400-500 euroa ja kokoaikaiset työntekijät suunnilleen satasen vähemmän per hlö.

Muutama vuosi sitten odotettiin taas, että saattaisi tulla jotain bonusta, koska edellisen vuoden tulos oli julkistettu alkuvuonna ja se oli parempi kuin aiemmin. Aloin kysellä aluepäälliköltä, mites bonuksia annetaan. Hän sanoi, että valitettavasti omistajat ovat päättäneet korottaa reilusti toimitusjohtajan palkkaa, eivätkä muut saa mitään. Myöhemmin kuulin, että myös hr-johtaja, kehittämisjohtaja ja kaikki aluepäälliköt ovat saaneet 5000€ kertakorvauksen ja lähteneet juhlimaan ulkomaanmatkalle hyvää tulosta (olevinaan strategian kehittämismatka).

Kysyin omalta esihenkilöltäni eli siltä aluepäälliköltä, miksi hän väitti, ettei kenellekään ole maksettu yhtään bonuksia, kun hän itsekin on saanut. Hän pyysi, että en kerro asiasta kenellekään, enkä ainakaan omille alaisilleni.

Vierailija
478/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ehdotti minulle alkeiskurssia softaan, jota olin opettanut yliopistossa. 

Mitä "softaa" opetetaan yliopistossa?

Softa tarkoittaa softwarea eli tietokoneohjelmaa, tai ohjelmistoa.

Vierailija
479/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroin tuossa epäpätevästä aluepäälliköstä. Hän osasi myös valehdella päin naamaa.

Useina vuosina oli jaettu työntekijöille bonusta, jos oli hyvä tulos. Bonus oli tapana jakaa maaliskuussa. Minä sain yksikön päällikkönä yleensä noin 400-500 euroa ja kokoaikaiset työntekijät suunnilleen satasen vähemmän per hlö.

Muutama vuosi sitten odotettiin taas, että saattaisi tulla jotain bonusta, koska edellisen vuoden tulos oli julkistettu alkuvuonna ja se oli parempi kuin aiemmin. Aloin kysellä aluepäälliköltä, mites bonuksia annetaan. Hän sanoi, että valitettavasti omistajat ovat päättäneet korottaa reilusti toimitusjohtajan palkkaa, eivätkä muut saa mitään. Myöhemmin kuulin, että myös hr-johtaja, kehittämisjohtaja ja kaikki aluepäälliköt ovat saaneet 5000€ kertakorvauksen ja lähteneet juhlimaan ulkomaanmatkalle hyvää tulosta (olevinaan strategian kehittämismatka).

Kysyin omalta esihenkilöltäni eli siltä aluepäälliköltä, miksi hän väitti, ettei kenellekään ole maksettu yhtään bonuksia, kun hän itsekin on saanut. Hän pyysi, että en kerro asiasta kenellekään, enkä ainakaan omille alaisilleni.

No kerroitko?

Vierailija
480/1462 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerroitko?

En kertonut. Hävetti niin paljon, kun olin omassa yksikössäni jo jutellut, että tänä vuonna ei taideta maksaa bonuksia kenellekään. Periaatteessa yrityksen omistajilla voi olla hyvät perusteet maksaa avainhenkilöille hiukan parempi bonus jonakin vuonna. Minä en pidä kuitenkaan valehtelusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme