Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut
Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.
Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?
Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista
Kommentit (1462)
Vierailija kirjoitti:
Oma työpaikka meni kerran johonkin markkinatapahtumaan esittelemään meidän toimintaa. Sitä varten tilattiin kaikille samanlaiset t-paidat firman logolla. Olen kokoa XL ja tilasin tietenkin itselleni sopivan paidan. Paitojen tultua ehdin viimeisenä hakemaan omaa paitaani ja yllätyin, kun jäljellä oleva paita oli kokoa M. Ihmettelin asiaa esimiehelle ja hän sanoi, että oli tilannut itselleen M-koon, mutta päätti kuitenkin, että väljä paita on kivempi. Jostain syystä pidin omia vaatteitani ja esimies sanoi, että olisi se mahtunut minun päälle. Olin esimiestä 20 cm pitempi ja varmaan 20 kg painavampi.
Meillä oli vst tilanne. Mentiin messuille töihin messukeskukseen, tuhansia konhtaamisia ja meidän hr päällikkönä oli tosi fit mimmi.
Tilasi kaikille makkarankuoripaidat.
Meillä oli edellisenä päivänä koulutustilaisuus ja laitettiin ne paidat päälle.
Kun tuli kohta onko kysyttävää, xl ihminen nousi seisomaan ja kysyi kuka idiootti on tilannut nämä paidat, bussissa tuleminen töihin hävettu, vaikka takki oli päällä.
Jokainen vuoronperään nousi ja sanoi aivan kamala paita. Hr pomo oli samassa huoneessa.
Vst tilanteessa kannattaa laittaa reippaasti se liian pieni paita päälle ja kysyä kummalla näyttää paremmalta
Siksi on yhtenäinen vaatetus, jotta erotutaan muista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotyimasti että otan yyteessä paketin. Osaan laskea. En ottanut. Käskin irtisanomaan
Kerro tästä lisää, mitä tarkoitat tuolla "osaan laskea" kommentilla? Niin mäkin osaan ja mun tilanne oli seuraavanlainen :
Mulle tarjottiin vuoden palkkaa jos irtisanon itseni YT-neuvottelujen päätteeksi, ei kieltoa toisen työn hankkimisesta tms
Joten todellakin otin paketin, ei paljon kolmen kuukauden karenssi painanut ja sain uuden työn alta kahden kuukauden.
Mun mielestäni CV:ssä näyttää paremmalta omasta pyynnöstä työsuhteen päättäminen kuin irtisanominen
Riippuu täysin työntekijän profiilista, mitä kannattaa tehdä. Jos on kovaa osaamista ja varma, että omalle osaamiselle on kysyntää, niin paketti on parempi ratkaisu.
Jos puolestaan on alalla, jossa työntekijöistä on ylitarjontaa ja CV ei paras mahdollinen, niin irtisanominen saattaa olla parempi vaihtoehto, sillä siitä ei tule karenssia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroin isäni hautajaispäivästä, se on sitten palkatonta sanoi boss.
Mun olisi pitänyt valehdella että sairastun.Mielestäni läheisen hautajaiset ovat muutenkin raskaat, että hajoaa, ilman että tulee tunne rehtiys ei kannata.
Myös työkaverit sälyttää toiselle liikaa hommia, palkassa se ei näy.
Tämä nyt ei auta sinua, mutta ihan kaikkien pitää opiskella se omalla työpaikalla käytettävä tes kannesta kanteen. Lähes kaikissa on lähiomaisen hautajaispäivä palkallinen vapaa.
Minulla on tästä omakohtainen kokemus. Isoäitini kuoli ja palkanlaskija sanoi, että minun pitää tehdä tunnit sisään. Tyhmänä en tarkistanut vaan luotin hänen sanaansa. Jälkeenpäin harmitti.
Palkanlaskija oli oikeassa. Mummoa ei lasketa lähiomaiseksi. Sen sijaan jos äitisi olisi kuollut, se olisi ollut palkallinen vapaapäivä.
Lähiesimiehen sijainen tarkisti papereista osaltani. Isoäiti ei ole niin lähiomainen, että hautajaispäivä olisi palkallinen vapaapäivä.
Puolison vanhemmat ovat lähiomaisia
Epäilen, ettei ole KVTESsissä
Tein erään yrityksen viestintähommia. Toimipisteitä oli useammassa kaupungissa. Päätettiin tehdä kiva juttusarja meidän työntekijöistä niin, että menen useampaan eri kaupunkiin juttukeikoille ja saadaan näin esiteltyä toimintaa.
Pomon mielestä piti mennä paikan päälle ja matka-aikaa ei lueta työajaksi niin saisin käytännössä tyyliin parin tunnin työpäivän vaan kirjattua järjestelmään, jos menin satojen kilometrien päähän tekemään juttua ja käytännössävtästä johtuen oikeasti vetäisin 10h päivän. Että puuttuvat tunnit joko vähennetään palkasta tai joudun tekemään myöhemmin korvaavia töitä. Kuusi tuntia vajausta.
Ilmoitin, että jos minä en saa korvausta niin en suostu lähtemään paikan päälle varsinkaan, jos minun pitää myöhemmin vielä tehdä lisätunteja. Että teen haastattelut sitten puhelimitse ja joku muu kuvaa.
Pomo suuttui tästä.
Samoin etätyö oli käytännössä kielletty. Jos olin toisella paikkakunnalla juuri tällaisen viestinnän juttuvierailun takia, minun piti jotenkin järjestää itseni yötä myöten tai tosi aikaisin aamulla takaisin työpisteelleni, vaikka olisi kolme vaihtoa ja yöunet jäisivät neljään tuntiin. Minulla ei ollut autoa. Ja ei puhettakaan siitä, millainen tauko pitää olla välissä kun yöllä tulee jostain ja aamulla pitää taas olla hommissa. Olin ehdottanut, että jäisin paikkakunalla asuvien sukulaisteni luo yöksi ja tekisin heidän luonaan etäpäivän. Ei käynyt.
Muutenkin etätyö sallittiin vain esimiehelleni ja minulle vain kipeänä. Olisin ihan hyvin voinut tehdä etänä. Minulla oli ehkä kerran kuussa jotain, minkä takia pakko olla toimistolla, mutta kuulemma haluttiin varmistaa, että joku viestinnästä on aina siellä ja koska pomoni teki 80% etätyötä ihan huvikseen, asui siis samassa kaupungissa kuin missä toimistomme oli, minun piti olla konttorilla koko ajan. Jos olisi siis tullut jotain. Ainut sallittu etätyöaika oli kun minulla oli niin kova flunssa, että yskintäni ja niistämiseni häiritsi muita tai oli lievä kuume. Silloin sain tehdä etänä. Saikulle en saanut jäädä, vaikka välillä olin oikeasti kipeä. Oikeus varata aika työterveyteen meni pomon kautta ja syy piti kertoa etukäteen. Flunssani ei kuumeesta huolimatta riittänyt, mutta armollisesti minun annettiin olla etänä.
Laskin muuten päiviä sen määräaikaisuuden päättymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin vuosia sitten pieneen muovitehtaaseen hoitamaan ruiskupuristuskonetta. Kävi ilmi, että kahvi- tai ruokatunteja ei varsinaisesti ollut, ei edes kahvihuonetta. Kun kysyin asiasta pomolta, minulle sanottiin, että tauon saa pitää, mutta se pidetään koko ajan käyvän koneen vieressä. Jos kone tarvitsee vaikka lisää muovirouhetta, voileipä lasketaan kädestä, koneen säiliö täytetään ja sitten jatketaan syömistä. Kalliille koneelle ei saanut tulla käyttökatkosta.
Samassa paikassa oli joku yrittänyt saada äänestettyä luottamusmiehen. Hänet irtisanottiin välittömästi. Minä ei ollut paikassa montaa kuukautta. Sääliksi käyt niitä ihmisiä, jotka nöyrästi olivat tehneet töitä ilman taukoja vuosia. Tehdas sijaitsi Kaarinassa ja sen nimi alkoi O:lla.
Eli Okartek
Hyvä tietää, että ei käytä palveluja kun p++seilee työntekijöilleen
Täytyy sen verran puhdistaa Okatekin mainetta, että kuvaamani tapahtuma oli 80-luvun alussa. Silloin firman nimi oli Okarplast. En tiedä millainen Okaktekin tilanne on, mutta luullakseni nykyään ei työntejöitä ei vain enää voi kohdella niin kuin 80-luvulla.
Työvuoroista, lomapäivistä, suunnitteluajasta työnantajalta kysyttäessä , vastaus oli: ”Sopikaa keskenänne.”
Kunnallinen pk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtoverini sai sairaskohtauksen ja joutui ambulanssilla sairaalaan. Siinä kyytiä odotellessa pomo kiiruhti paikalle ja seisoi surkeana tuskin tajuissaan olevan työkaverin vieressä, että "Voi, voi, kuka nyt tekee nää sun työt, meillä on kauhee kiire? Milloin tulet töihin?"
Näin eräässä suomalaisessa ministeriössä.
Meillä jos joku (ja heitä riittää jostain kumman syystä) jää burnoutin takia saikulle niin pomo soittaa heille kerran viikossa ja kysyy samaa asiaa ja valittaa työmääristä ja resurssipulasta. Kritisoijille tämä on hänen mukaansa välittämistä ja yhteydenpitoa.
Meillä jäi myös burn outin takia ylityöllistetty ja huonosti johdettu henkilö sairaslomalle ja irtisanoutui muutaman kuukauden päästä. Pomo haukkui työntekijäparan selän takana maan rakoon petturuudesta ja siitä, ettei tämä ollutkaan superihminen, joka nostaa yrityksen supervoimillaan lentoon. Pomosta itsestään kun on kivempaa vaan edustaa ja kilistellä laseja mahdollisten uusien asiakkaiden kanssa työn tekemisen sijaan.
Minulla on kuvittajan pätevyys ja ammattiosaaminen. Pomo oli kerran luvannut ystävälleen, että teen juhlatilaisuuteen kortin, jossa on 10 henkilöä kokovartalokarikatyyreinä ja jokaiselle on vielä erikseen korostettu persoonaa jollain. Tyyliin ratsastusta harrastava istuu hevosen selässä ratsastusasussa, metsästäjä on aseen kanssa metsästysasussa, kilpatanssija on kilpatanssiasussa jne.
Joo, toki, olisihan tämä onnistunut mutta kenellekään ei ollut antaa minulle valokuvia karikatyyrien tueksi. Ei riitä, että jos sanoo, että "Jarilla on ruskea lyhyt tukka ja silmälasit ja ruskeet silmät". Aikaa oli varattu 2h, kun tällaisen karikatyyrin tekemiseen menee noin 20-30h riippuen miten yksityiskohtainen siitä halutaan ja miten paljon taustatyötä se vaatii.
Pomo sekä ystävänsä olivat ihan järkyttyneitä, kun monen sadan euron vaativaa työtä ei saanutkaan samana päivänä parilla kympillä.
Aina se on missä tahansa käsityöalassa ompelusta neulomiseen ja leivonnasta kirjoittamiseen, että äkkiähän sinä pykäät sen vasemmalla kädellä parilla hilulla tai ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tein erään yrityksen viestintähommia. Toimipisteitä oli useammassa kaupungissa. Päätettiin tehdä kiva juttusarja meidän työntekijöistä niin, että menen useampaan eri kaupunkiin juttukeikoille ja saadaan näin esiteltyä toimintaa.
Pomon mielestä piti mennä paikan päälle ja matka-aikaa ei lueta työajaksi niin saisin käytännössä tyyliin parin tunnin työpäivän vaan kirjattua järjestelmään, jos menin satojen kilometrien päähän tekemään juttua ja käytännössävtästä johtuen oikeasti vetäisin 10h päivän. Että puuttuvat tunnit joko vähennetään palkasta tai joudun tekemään myöhemmin korvaavia töitä. Kuusi tuntia vajausta.
Ilmoitin, että jos minä en saa korvausta niin en suostu lähtemään paikan päälle varsinkaan, jos minun pitää myöhemmin vielä tehdä lisätunteja. Että teen haastattelut sitten puhelimitse ja joku muu kuvaa.
Pomo suuttui tästä.
Samoin etätyö oli käytännössä kielletty. Jos olin toisella paikkakunnalla juuri tällaisen viestinnän juttuvierailun takia, minun piti jotenkin järjestää itseni yötä myöten tai tosi aikaisin aamulla takaisin työpisteelleni, vaikka olisi kolme vaihtoa ja yöunet jäisivät neljään tuntiin. Minulla ei ollut autoa. Ja ei puhettakaan siitä, millainen tauko pitää olla välissä kun yöllä tulee jostain ja aamulla pitää taas olla hommissa. Olin ehdottanut, että jäisin paikkakunalla asuvien sukulaisteni luo yöksi ja tekisin heidän luonaan etäpäivän. Ei käynyt.
Muutenkin etätyö sallittiin vain esimiehelleni ja minulle vain kipeänä. Olisin ihan hyvin voinut tehdä etänä. Minulla oli ehkä kerran kuussa jotain, minkä takia pakko olla toimistolla, mutta kuulemma haluttiin varmistaa, että joku viestinnästä on aina siellä ja koska pomoni teki 80% etätyötä ihan huvikseen, asui siis samassa kaupungissa kuin missä toimistomme oli, minun piti olla konttorilla koko ajan. Jos olisi siis tullut jotain. Ainut sallittu etätyöaika oli kun minulla oli niin kova flunssa, että yskintäni ja niistämiseni häiritsi muita tai oli lievä kuume. Silloin sain tehdä etänä. Saikulle en saanut jäädä, vaikka välillä olin oikeasti kipeä. Oikeus varata aika työterveyteen meni pomon kautta ja syy piti kertoa etukäteen. Flunssani ei kuumeesta huolimatta riittänyt, mutta armollisesti minun annettiin olla etänä.
Eihän matka-aika missään ole työaikaa.. Tosin aika usein työpäiä ei kuitenkaan lyhene eli joka tapauksessa saa kirjata normaalin mittaisen päivän.
Työnantaja ehdotti 6 tunnin työpäiviä. Samalla palkalla, mutta ilman pekkasia. En aio suostua, pekkasista luopuminen on lopun alku.
Ex-pomo, jolla oli selvät suosikit ja inhokit työntekijöistä keksi milloin mitäkin. Kerran eräs työntekijä oli palaamassa töihin hoitovapaalta. Tälle työntekijälle oli kertynyt lakisääteiset lomat ja niitä tämä pomo harmitteli. Tosissaan hän ehdotti, että työntekijä pitäisi lomaa joka toinen päivä ja olisi sitten töissä samoin joka toinen päivä. Asemani siinä välikädessä oli pitää työntekijän puolta ja sanoinkin, ettei kukaan lomaansa halua pitää tuolla tavalla. Onneksi saatiin läpi järjellinen lopputulos. Mutta ei todellakaan jäänyt ainoaksi asiaksi, josta sai tämän pomon kanssa neuvotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pomo suuttui tästä.
Eihän matka-aika missään ole työaikaa.. Tosin aika usein työpäiä ei kuitenkaan lyhene eli joka tapauksessa saa kirjata normaalin mittaisen päivän.
Kodin ja vakituisen työpisteen välinen matka-aika ei ole työaikaa. Mutta matka-aika kotoa tai töistä esim. asiakaskäynnille on työaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ehdotti 6 tunnin työpäiviä. Samalla palkalla, mutta ilman pekkasia. En aio suostua, pekkasista luopuminen on lopun alku.
Pekkaset kuuluu ainoastaan 8h vrk/40h viikko työaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein? Ta tarjoa 100 tunnin pekkasten sijaan n 400 tuntia pekkasia, ja sä et suostunut?
Vierailija kirjoitti:
Yritti käskeä lääkäriin vaikka meillä saa saikuttaa 3 päivää pelkällä puhelunsoitolla. Muka liikaa poissaoloja. Ohjeet on ohjeet ja olen vain 3 päivää kerrallaan poissa.
Juu tässä tapauksessa minäkin ohjaisin työntekijän työterveyshuollon piiriin. Firmassa kuin firmassa on varhaisen tuen käytäntö, jonka mukaan tietty määrä sairaspoissaoloja oikeuttaa esimiehen puuttumaan asiaan ja ohjaamaan työntekijää hr:n avustuksella ottamaan yhteyttä työterveyteen. Nämä kolmen päivän vakiolomat kerran kuussa on so last season, ja saavat jäädä viime vuosituhannelle.
Vierailija kirjoitti:
Päivystyskorvaus 200 euroa viikossa siitä, että olisi puhelimen päässä selvinpäin 24/7 juhanuksena, pääsiäisenä, jne.
Asiantuntija alalla, jossa kk palkkaus päälle 3000/kk. Kiertävä päivystys 1 viikko 5 työntekijän kesken.
Se onkin vaativaa, jos pitää olla pääsiäisenä selvinpäin😂. Kyllä mulle olis 200 egee ylimääräistä palkkaa kelvannut. Sillä rahalla voi sitten kännäillä seuraavat neljä viikkoa, kun ei itse ole päivystäjänä.
Mun pomo pyytää mua muistuttamaan häntä että hän muistaa tehdä työnsä. Esim. tarkistamaan ostolaskut. En ole muistuttanut. Tyyppi saa ihan itse muistaa tehdä ne hommat jotka hänelle kuuluu. Eihän se minun ongelmani ole jos jättää hommansa tekemättä. Keskityn vain omiin töihini.
Yrittää lisäksi koko ajan työntää omia vastuitaan minun niskoilleni ja ilman että tulisi lisää palkkaa niiden vastuiden mukana. Hohhoijaa. Valittaa myös että on jatkuva kiire, mutta siihen on kyllä syy joka löytyy ihan hänen omasta peilistään. Ehkä jos laiskottelisi vähemmän ja käyttäisi työaikaansa työnsä tekemiseen, niin ehtisi saada enemmän tehdyksi.
Totta puhuen en tiedä miten vieläkin jaksan häntä ja työtäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein? Ta tarjoa 100 tunnin pekkasten sijaan n 400 tuntia pekkasia, ja sä et suostunut?
Eihän kuuteen tuntiin kuulu edes ruokatauko. Sekin on vähän inhottavaa kyllä. Ei tämä tietysti kaikkia haittaa, eihän toisten vissiin tarvitse edes syödä paljon mitään.
Seksiä.