Elämää fibromyalgian kanssa
Diagnoosistani on muutama vuosi ja kaipaisin vinkkejä muilta fibroa sairastavilta, miten elää mahdollisimman ”normaalisti”? Tiedän liikunnan ym. hyödyt, mutta mitkä asiat te olette kokeneet tärkeimpänä toimintakyvyn ylläpidon kannalta? Rentoutus, lääkitys, joku tietty liikuntaharrastus? Kaipaisin nimenomaan positiivisia asioita ja vinkkejä.
Kommentit (10)
Mulla triptyl auttaa pahimpina kipukausina nukkumaan, ja se puolestaan sitten helpottaa oireita.
Tsemiä muille! Nukkumiseen kannattaa kiinnittää huomiota, mutta ei ottaa siitä paineita. Jos on vaikeampi kausi, niin ottaa apukeinot käyttöön, eli liikuntaa, rentoutusta, lääkkeet. Kipua kandee yrittää kuunnella, missä, miksi, miten.. meitä on jopa 5 % väestöstä, eli hurja määrä.
Kaverien näkeminen, liikunta kohtuuden rajoissa, lapset, yleisesti asioiden tekeminen vaikka kipuja
Miulla auttaa myös hyväksyminen, että kivut häiritsevämpiä kausittain. Silloin panostan lepoon ja rentoutumiseen ja tarvittaessa käytän lääkkeitä.
Avantouintia kannattaa kokeilla (sitten kun on mahdollista :)
Auttaako muuten kellään särkylääkkeet, jos on jossain raajassa kovempi kipu?
Helpottaako muuten kenelläkään sauna? Mä sain diagnoosin pari kuukautta sitten ja en ole uskaltanut saunaan, kun puhutaan saunakrapulasta, että kivut pahenee sen jälkeen. Olen kuitenkin aina nauttinut saunomisesta ja se on rentouttanut mieltä ja kehoa. Pohdinkin, että koskeeko tuo oireiden paheneminen saunan jälkeen kaikkia?
Myös kunnon itkupotkuraivari-ilta yksin ollessa silloin tällöin helpottaa
Pilates, hieronta, osteopatia, rentoutuminen.. ennen kaikkea sen hyväksyminen, ettei kaikessa täydy olla täydellinen ja sata lasissa, vaan hyväksyä, että välillä väsyttää enemmän ja ei jaksa samalla tavalla.