Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten herkkä ja tunteellinen tyttö tulee pärjäämään ylä-asteella?

Vierailija
17.06.2014 |

Lapseni täyttää 3 päivän päästä 13-vuotta. Hänellä on nyt ylä-asteen aloitus elokuussa edessä.

Tyttö on luonteeltaan todella herkkä ja tunteellinen. Osaa kyllä sanoa vastaankin, eli on myös tempperamenttinen. Mutta tunteita säätelee aina herkkyys ja tunteellisuus, joka joskus menee myös liiallisuuksiin asti. Tyttö on luonteeltaan myös vähän outo, joten pelkään että siihen takerrutaan...

Tyttö on saanut maistiaisia jo murrosikää läpi käyviltä "kavereiltaan". Heidän kohtelu ei ole tyttöä kohtaan ollut aina niin mukavaa. Tyttöjen kanssa omat jutut (esim. yksi tyttö alkoi puhumaan tytöstäni paskaa, kun tämän ihastus olikin ihastunut omaan tyttööni, eikä häneen, pullero se tyttö itse ja kateellinen kun joutuu hänen äitinsä kuulemma piilottamaan häneltä ruokaakin että ei lihoisi kamaliin mittoihin...) ja kun tyttö on ollut kropaltaan nopeasti kehittyvä, niin pojat on olleet koko ajan härkkimässä. Puristelemassa tissejä, persettä ja räkättämässä ja tyttö on tullut itku silmässä joskus koulusta kotiin. Tytön tunteet kun ovat myös niin vaihtelevia... en edes tiennyt koko asiasta, mutta hän paljasti että on jo ala-asteella seurustellut muutaman pojan kanssa ja meikannut salaa, kaverinsa meikeillä, mikä ei oikein sitten onnistunut... niin ne ihastuksetkin saattaa vaihdella tosi nopeasti ja muutama pojista on haukkunut tyttöä jo huoraksi. :( tyttö sanoi että hän ei osaa edes kuvailla, sitä huorittelun viiltävää kipua... miltä se tuntui ensinnäkin kun ensimmäisen kerran huoraksi sanottiin ja tuntuu se jälkeenpäinkin vielä tosi pahalta.

Ylä-asteelaisten käytös on yleensä hirveää paskaa! mä en kestä sitä, jos kiltti, herkkä tyttäreni murenee joidenkin 2 aikuisen nussimien ihmisperkeleiden takia joilla on vähän vaikea murkku/teini ikä edessä ja purkavat sitä toisiin ihmisiin sitten rumalla käytöksellä!

Miten mä kasvattaisin lapselleni kovemman kuoren? koska sitä niiden ihmisperkeleiden käytöstä tuskin minä tai tyttö pystytään yksistään edes muuttamaan, jokaisen on kasvettava siitä iästä itse ulos... mä vaan vähän pelkään että toi kovemman kuoren kasvatus EI ONNISTU, koska jos ihminen syntyy herkällä luonteella niin eiköhän se herkkyys kulje tavalla tai toisella koko loppuiän lävitse...

Ja ei sillä että herkkyys olisi mitenkään huono asia! onhan herkkyys hyväkin juttu. Herkkä ihminen on luova, monesti helppo vaistoamaan eri asioita...

Mutta sitten jos pitää tollasten perkeleitten käytöstä kestää, joita tekis mieli äitinä vaan hakata, niin ei tule yhtään mitään.....

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se pärjää. Itsekin olin hyvin herkkä ja vielä kiusattu, ja hengissä ollaan. Vittumaistahan se oli, mutta hetki kerrallaan sen kesti. Ja lukiossa sitten jo helpompaa kun porukka siiinä iässä jo vähän fiksumpaa. 

Tuosta kuoriasiasta - jonkinlainen kuori kyllä syntyy itsestään. Esim. itse muutuin sellaiseksi kiusaamisen seurauksena, että en koskaan näyttänyt mitään tunteitani ulospäin. Olin kuin kivipatsas, kun minua kiusattiin. Lopulta en kauhean syvästi edes sisälläni tuntenut mitään. Korkeintaan huokaus "ai, taas tätä paskaa", mutta ei mitään dramaattista. 

Vierailija
2/17 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksanut lukea koko tekstiä, eikä täällä sitäpaitsi kukaan voi tietää kuinka juuri sinun tyttösi pärjää missäkin. Riippuu ihan tytön omasta käytöksestä koulussa, kanssaoppilaista ja itse koulun ilmapiiristä.

Vieraile vaikka itsekin tyttäresi äidinkielentunneilla. Se ei nimittäin ole "ylä-aste" vaan yläaste. Kaiken lisäksi nykyään tuon oppilaitoksen nimi on yläkoulu.

Toivottavasti tyttäresi pärjää. Hyvää juhannusta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 13:39"]En nyt jaksanut lukea koko tekstiä, eikä täällä sitäpaitsi kukaan voi tietää kuinka juuri sinun tyttösi pärjää missäkin. Riippuu ihan tytön omasta käytöksestä koulussa, kanssaoppilaista ja itse koulun ilmapiiristä.

Vieraile vaikka itsekin tyttäresi äidinkielentunneilla. Se ei nimittäin ole "ylä-aste" vaan yläaste. Kaiken lisäksi nykyään tuon oppilaitoksen nimi on yläkoulu.

[/quote]

Yhdyn tähän. Niin ja 13-vuotta kirjoitetaan ilman viivaa.

Jos tyttö saa koulusta kaltaisiaan kavereita, tuskin tulee kiusatuksi. Silloin tuollainen ujompi ryhmä vain jää erilleen "suositusta jengistä", eikä heihin kiinnitetä paljoa huomiota. Yksin voi tietysti olla vaikeampaa. Näin se menee tuossa iässä, kyllä se lukiossa tai viimeistään sen jälkeen helpottaa.

Vierailija
4/17 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOS tämä on oikeasti äidin kirjoitus, niin ala olla äiti äläkä kaveri. Kirjoitus on teinin vuodatusta. 

Vierailija
5/17 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 13:42"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 13:39"]En nyt jaksanut lukea koko tekstiä, eikä täällä sitäpaitsi kukaan voi tietää kuinka juuri sinun tyttösi pärjää missäkin. Riippuu ihan tytön omasta käytöksestä koulussa, kanssaoppilaista ja itse koulun ilmapiiristä.

[/quote]

Yhdyn tähän. Niin ja 13-vuotta kirjoitetaan ilman viivaa.

Jos tyttö saa koulusta kaltaisiaan kavereita, tuskin tulee kiusatuksi. Silloin tuollainen ujompi ryhmä vain jää erilleen "suositusta jengistä", eikä heihin kiinnitetä paljoa huomiota. Yksin voi tietysti olla vaikeampaa. Näin se menee tuossa iässä, kyllä se lukiossa tai viimeistään sen jälkeen helpottaa.

[/quote]

Tyttöni haluaa pyrkiä siihen suosittuun porukkaan... en tiedä onko hänellä vain todellisuudessa mahdollisuuksia siihen... ainakaan muuta kuin kovan elämänkoulun kautta...

Vierailija
6/17 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin se pärjää. Paskaa saattaa tulla niskaan, jos löytyy tissit, koska kateelliset tytöt saa siitä paljonkin aihetta vittuilla ja puhua selän takana paskaa. Yläaste nyt on vaan sellaista, että kiltit jää jalkoihin ja melkein kaikki puhuu kaikista paskaa korottaakseen itteään ylemmäks. Mut ei se yläaste oo kuin 3v elämästä.

t. vuosi sitten yläasteelta päässyt

Vierailija
7/17 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hänellä on samanhenkisiä ystäviä, uskon, että voi pärjätä hyvinkin. Porukasta saa turvaa. Kannattaa kannustaa harrastuksiin, niin saa muutakin vertaisryhmää kuin koulutoverit. Välittävät vanhemmat auttavat, mutta lapsensa puolesta huolestunut ja pelokas äiti ei, koska lapsi sitten sulkeutuu eikä kerro murheitaan. Opettajille/kuraattorille/tukioppilaille kannattaa puhua, jos joutuu kiusaamisen kohteeksi, mutta yksittäisiä nälvimisiä ja sitä, että joku ei itsestä pidä, on hyvä oppia sietämään ihan jo myöhemmän elämän kannalta.

Mutta tosiaan kaikkien on kohdattava kasvukipuja ja elämän pimeitä puolia itse, elettävä ne vaikeat vuodet. Jos vanhemmat suojelevat liikaa, sekään ei ole hyvä. Ainut tapa "varautua" ongelmiin on yrittää omalta osaltaan tukea lapsensa itsetuntoa ja sisäistä tunnetta siitä, että on hyvä sellaisena kuin on. Tuhoisinta on, jos vanhemmatkin antavat ymmärtää, että olet outo ja vääränlainen.

Vierailija
8/17 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta tosiaan kaikkien on kohdattava kasvukipuja ja elämän pimeitä puolia itse, elettävä ne vaikeat vuodet. "

Näinpä. Kyllä useimmilla on jossain vaiheessa ihan jumalattomankin ahdistavaa, mutta useimmat selviää niistä vuosista ja vaiheista läpi hengissä ja ilman pysyviä vaurioita. Jotkut jopa hieman entistä vahvempina.

Vierailija
9/17 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 13:45"]

Hyvin se pärjää. Paskaa saattaa tulla niskaan, jos löytyy tissit, koska kateelliset tytöt saa siitä paljonkin aihetta vittuilla ja puhua selän takana paskaa. Yläaste nyt on vaan sellaista, että kiltit jää jalkoihin ja melkein kaikki puhuu kaikista paskaa korottaakseen itteään ylemmäks. Mut ei se yläaste oo kuin 3v elämästä.

t. vuosi sitten yläasteelta päässyt

[/quote]

Lapseni ei varmasti koskaan tule antamaan tuollaista paskaa anteeksi!

Vierailija
10/17 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ylä-asteelaisten käytös on yleensä hirveää paskaa! mä en kestä sitä, jos kiltti, herkkä tyttäreni murenee joidenkin 2 aikuisen nussimien ihmisperkeleiden"

Aika rumasti sinäkin kyllä kirjoitat toisista nuorista, vielä keskeneräisistä ja epävarmoista. Mietipä mikä syy heillä olisi olla kiusaamatta sinun tyttöäsi, jos sinullakin on kerran aikuisena "oikeus" puhua heistä noin ilkeästi... Ei se kiusaaminen rajoitu aina pelkkiin "pahiksiin" vaan joskus kiusaaja voi mollottaa ihan siellä omassakin peilissä, se on hyvä muistaa.

Niillä "ihmisperkeleillä" saattaa olla oikeasti aika huono olo ja kotiasiat paljon, paljon huonommin kuin sun tytölläsi. Ikäväähän se on jos tyttösi kokee haukkumista, mutta jos kavereita yms. kuitenkin löytyy niin ei muuta kuin toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Seksuaalista häirintää ja koskettelua ei kenenkään tarvitse sietää, niihin tilanteisiin voisi opetella ystävällisen jämäkkää käytöstä (googlaa "assertiveness". Jos ei muuta, niin ilmoitus reksille, jos reksi on kädetön, niin valitus koulutoimen johtoon.

Vierailija
11/17 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vaikutat itsekin vielä teiniltä, mutta joo, olet myöhässä, et voi kovettaa lapsesi luonnetta enää, sen hän tehnee sitten itse, kun ei muuta enää jaksa.

OT, se on ylökoulu nykyään :)

Tyttös pärjää tai ei pärjää, sitä ei voi ennustaa yhtään. Pissiksenä voi pärjätä tai sitten jäädä naurunkohteeksi. Ei pidä vetää överiksi missään. Eikä kannata aloittaa seurustelua hepposin perustein, siitähän on jo vähän kokemustakin.

Vierailija
12/17 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttösi kuulostaa TYHMÄLTÄ, TODELLA tyhmältä. "Haluaa pyrkiä suosittujen porukkaan" öö anteeksi mitä?

Vierailija
13/17 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 14:05"]

Tyttösi kuulostaa TYHMÄLTÄ, TODELLA tyhmältä. "Haluaa pyrkiä suosittujen porukkaan" öö anteeksi mitä?

[/quote]

äitiinsä tullut, kuten varmaan huomasit :)

Vierailija
14/17 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 14:05"]

[/quote]

Tuo on 13-vuotiaalle täysin normaalia, että haluaisi kuulua ikäistensä piirissä suosittuun ryhmään. Jos 30-vuotiaana edelleen hinkuu kovasti cooliin jengiin myyden omat aidot arvonsa, sitten voi jo tyhmäksi sanoa ;-)

Vierailija
15/17 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan normaalilta 13-vuotiaalta. Kyllä se pärjää.

Vierailija
16/17 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti et ole kertonut hänelle näkemyksiäsi yläasteen ihmisperkeleistä ja muista sekasikiöistä. Koulussa on koko ikäluokka, joten se on Suomi pienoiskoossa. Kaikkien kanssa ei tarvitse olla kaveri, mutta useimpia tulee oppia sietämään. Se on järjestäytyneessä yhteiskunnassa elämisen hinta. Omaa utopiaansa voi mennä rakentamaan sitten vaikka erämaahan.

Vierailija
17/17 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jaksa näitä teinien löpinöitä täällä. Muistaako kukaan, kun täällä kävi vain aikuisia?