Mitä teidän 5-vuotiaat lapset osaa?
Osaavatko:
- uida muutaman metrin matkan
- sukeltaa
- ajaa pyörää ilman apupyöriä
- lukea
Tuntuu, että ystävän lapsi on joku nero, kun nyt 5,5-vuotiaana nuo kaikki yllämainitut on hallussa. Omalla lapsella ei mikään noista, vaikka täyttää ensi viikolla kuusi vuotta. Sanokaa nyt kiltit, että ei ole erikoista se, että ei vielä osaa uida tai pyöräillä kunnolla.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Meidän 5 vuotiaat rakensivat tuossa viime viikolla minikokoisen ydinvoimalan.
Meidän 5v osallistui elokapinaan...
Mun lapsi osasi 4-v lukea ja ajaa pyörällä.
Täyttää kohta 7v ja uida ei osaa, eikä sukeltaakaakaan. No eipä ole päästy aikoihin uimahalliinkaan.
Meilläpäin monet kyllä pyöräilee jo 3v täytettyään. Hyvät maastot ja potkupyörät alla jo alle 2v.
Kyllä ne kaikki jutut oppii.
Vierailija kirjoitti:
Kumpikaan ei ole erikoista eikä harvinaista. Jotkut osaa, toiset eivät.
Uimisen ja polkupyöräilyn taito riippuu hyvin suurelta osin siitä, kuinka paljon tai vähän lapsi on saanut harjoitella.
Lukemisesta taas: Käsittääkseni n. 20% lapsista osaa kouluun mennessään lukea. Lukemisella en nyt tarkoita sitä, että tunnistaa muutamia tuttuja sanoja, kuten oman nimensä tai perheenjäsentensä nimiä.
On varsin harvinaista, että 5v osaa oikeasti lukea. Eli pystyy lukemaan ilman apua ja sujuvasti tekstiä, jota ei ole ennen nähnyt.
Toi 20% ei kyllä pidä paikkaansa. Olen ollut koulussa töissä 15 vuotta, sellaisell" hyvällä " alueella pk-seudulla ja kyllä joka vuosi reilusti yli puolet, joinain vuosina lähes kaikki, ekaluokkalaisista lukee kouluun tullessaan, jotkut Pottereita tms.
Mun lapsen eskariryhmästä lähes kaikki lukevat ainakin sanoja.
Mun kaverin lapsi luki jo ennenkuin täytti 4, kukaan ei ole opettanut..
Vierailija kirjoitti:
Tulee tylsää koulussa ja eskarissa jos osaa liikaa liian aikaisin. Tiedän kokemuksesta.
Meidän lapsille alkoi tulla koulussa viidennellä luokalla ongelmia, kun koulu vaikeutui niin, että piti tehdä töitä. Osasivat lukea, laskea ja kieliä vähän jo 4 vuotiaana ensimmäiset luokat olivat liian helppoja.
Pukea laittaa vetoketjut, napit. Harjoittelee kengännauhoja
-osaa lukea
-osaa kirjoittaa
-osaa ajaa ilman apupyöriä (oppi 2,5v)
-ajaa mönkijällä/mini skootterilla
-osaa tehdä itse voileivän/aamupalaa/lämmittää ruokaa mikrossa
Ei osaa uida, mutta kelluikeiden avulla ui kyllä.