Epäilisittekö telepatiaa jos teille kävisi näin?
Istuisitte bussissa. Vieressänne käytäväpaikalla istuisi tuntematon ihminen, itse istuisit ikkunapaikalla. Hän torkkuisi ja alkasisi kallistua sinuun päin. Ajattelisit mielessäsi "Herää! Korjaa asentoasi!" vierustoveriasi ajatellen, ja sillä hetkellä hän heräisi ja oikaisisi asentoaan.
Hetken päästä vierustoverisi alkaisi selailla puhelintaan, ja ajattelisit "Ihmiset tänä päivänä selailevat puhelintaan koko ajan. Itse en selaile. Tässä vain istun ja katselen ikkunasta ulos". Sillä hetkellä vierustoveri laittaa puhelimensa pois ja kääntyy katselemaan ikkunasta ulos.
Bussi lähestyy seuraavaa pysäkkiä. Ajattelet mielessäsi "Jos jään pois ennen vierustoveriani, millähän sanoilla pyytäisin häntä väistymään. Vai riittääkö jos vain liikahdan lähtöä tehdäkseni?". Näin ajatellessasi istut ihan paikallasi ja edelleen katsot ikkunasta ulos, mutta vierustoveri sanoo: "Ai jäätsä pois seuraavalla pysäkillä?".
Uskotteko telepatiaan? Voiko ihminen ajatella niin voimakkaasti ja intensiivisesti, että toinen "kuulee" sen?
Kommentit (11)
Telepatiaa on tutkittu useaan otteeseen vakavasti, mutta mitään ei ole todettu. Joten kysymys on yhteensattumista. Niitä sattuu yllättävän usein. Meidän mielemme ikävä kyllä on sillä tavalla huono, että se keksii yliluonnollisia selityksiä asioille. Niin ne jumalat, tontut, keijut, maahiset, kummitukset, henget, sielut ja telepatiat saavat alkunsa.
Vierailija kirjoitti:
Telepatiaa on tutkittu useaan otteeseen vakavasti, mutta mitään ei ole todettu. Joten kysymys on yhteensattumista. Niitä sattuu yllättävän usein. Meidän mielemme ikävä kyllä on sillä tavalla huono, että se keksii yliluonnollisia selityksiä asioille. Niin ne jumalat, tontut, keijut, maahiset, kummitukset, henget, sielut ja telepatiat saavat alkunsa.
Jep, todennäköisesti.
Tommonen olis mulle varma todiste telepatiasta. Käyttäisin loppuelämäni saarnaamalla ihmisille aiheesta.
Uskon ihmeisiin aina kun mummolassa istun tähtilampun alla, siinä sängyn reunalla.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kun mietitään vaikkapa sitä, että tällä pallolla miljardit ihmiset kaiken aikaa ajattelevat ja kokevat lukemattomia eri ajatuksia sekä juttuja, vuorovaikutuksessa keskenään, yhteensattumat ovat väistämättömiä. Yksilöstä saattaa tuntua, että jotain maagista on tapahtunut, vaikka todellisuudessa se on vain jokin harvinaisempi tapahtuma. Kun noppaa heitellään tarpeeksi kauan, jossain vaiheessa voi saada vaikka kuusi peräkkäistä kuutosta.
Minulla ainakin on useita kokemuksia telepatiasta ja on henk koht ihan sama, uskovatko muut sitä tai eivät.
Telepatiaepäilyn voivat aiheuttaa hämmästyttävät samanaikaisuudet ja yhteensattumat.
Jos henkilö tulkitsee samanaikaisuuden synkronisiteetiksi, ajaudutaan mielenterveydellisesti vaaralliselle alueelle.
"Synkronisiteetti on psykiatri C. G. Jungin luoma käsite, joka tarkoittaa merkitsevää yhteensattumaa. Se viittaa tilanteisiin, joissa kaksi tai useampi toisiinsa näennäisesti liittymätöntä asiaa tapahtuu rinnakkain. Tapahtumilla ei ole kausaalista yhteyttä, mutta niitä yhdistää symbolinen merkitys."
Jung teki paljon vahinkoa huikentelevilla teorioillaan. Oppi-isä Freud sanoutui irti näistä jutuista.
Mä uskon intuitioon, eli että aivot havaitsevat ympäristössä ja toisissa ihmisissä pieniä muutoksia ennen kuin ehtivät muodostaa ne ajatuksiksi ja sanoiksi.
Sä olet huomaamattasi pienillä eleillä osoittanut olevasi tyytymätön vierustoverisi käytökseen ja hänellä on herkkä intuitio joten hän reagoi, tajuamatta ehkä itsekään miksi.
Se on helppo huomata että vierustoveri haluaa jäädä seuraavalla pysäkillä, vaikka ei vielä sitä suoraan osoitakaan. Porukka muuttuu rauhattomaksi. Heistä huokuu se epätoivo että miten mä tämän sanon ja mitä jos tuo ei väistäkään enkä pääse ikinä pois. Mä aina väistän suosiolla kun vieruskaveri alkaa venkoilla. Useimmiten olen osunut oikeaan. Itse kajautan aina selkeästi että jään seuraavalla pysäkillä.
Great minds think alike.
Ainakin töissä ”telepatia” johtuu vain tiimin vahvasta yhteenhitsautumisesta. Samat asiat tulevat monille mieleen samoista syötteistä.
Identtisten kaksosten välillä on sanottu olevan telepatiaa. Tieteellisesti telepatiaa ei ole todistettu.