Ulkomailla asujat help!!! Mitä mun pitää tehdä, kun haluan muuttaa Suomesta?
Olen päättänyt lähteä Suomesta noin vuoden kuluttuani kun saan opinnot päätökseen. Ehkä tyhmä kysymys, mitä mun pitää ensimmäiseksi tehdä, jotta saan paperiasiat aluille? Tai siis miten tää prosessi nyt ylipäätään toimii, mistä aloittaa?
Kommentit (9)
Öö... Ensin pitäisi tietää minne olet muuttamassa.
Eläketurvakeskuksen ja Kelan sivuilla on hyvää tietoa maastamuuttajille.
Ohoh siis unohtui että olen kahden vaiheilla, Saksa vai Portugali.
Ap
Riippuu pitkälti myös siitä muutatko EU:n sisällä ja minne muutat. Onko elukoita? Itse olen lähdössä mahd. pian ja ensimmäinen tukittava rahareikä on koiran passi. Sitten KELA:n ilmoitus ynnämuut. Päämäärämaan asiat on mulle ainakin ne tärkeimmät. Omassani tarvitsen tietysti pankkitilin jotta saan vuokrattua asunnon.
Ihan ensin pitää maksaa velkasi Suomelle. Sitten vaan ostat lipun ja lähdet
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 17:57"]Ohoh siis unohtui että olen kahden vaiheilla, Saksa vai Portugali.
Ap
[/quote]
Osaatko ko. Maiden kieliä? Mitä meinasit tehdä ulkomailla, töitä, jatko-opiskella? Jos töitä mietit, ota selvää millaiset työllistymismahdollisuudet alallasi on noissa maissa. Portugalissa paljon työttömyyttä, Saksalla menee himpun paremmin.
t. Espanjassa asuva
Hanki passi ja työpaikka. Voit oleskella EU:n alueella, joita molemmat maat, myös työnhakijana. Siis ilmoittautua paikalliseen työkkäriin. Mutta olisi kai parempi hankkia työ/opiskelupaikka ensin. Portugali ja saksa lienee hallussa?
Suomesta lähtiessä ei periaatteessa tarvitse tehdä muuta kuin ilmoittaa maistraattiin (muuttoilmoitus) ja Kelaan.
Työoaikk löytyyvarmaan helpommin, jos osaa maan kieliä. Sitten vaan rekisteröitymään uuteen systeemiin.
Mihin muutat? Eu:ssa suunnilleen muuttoilmoitus riittää, joihinkin maihin ei pääse kuin viisumilla. Et myöskään kerro, miten pitkäksi aikaa ja menetkö töihin, etsitkö töitä tms.